Gå til innhold

Se for helv*** å lære unga deres dette!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Idag var jeg ute å gikk tur med min 7,5 måneder gammel valp, da det kommer noen ettersluntrere til skolen (gikk med vilje etter at skolen startet, da vi jobber veldig med å gå pent og ikke trekke i båndet om dagen, og det blir vanskelig med mange distraksjoner).

Hun har akkurat gjort fra seg i grøfta, og jeg skal til å ta det opp da disse to guttene i 10-11 års alderen kommer gående.

Jeg står i mellom ungene og hunden for å få hunden til å sitte rolig mens de går forbi, jeg ser derfor ikke at den ene ungen stikker bort hånden til hu for å kose.

At unger koser er i grunn ikke noe problem, men akkurat nå var det jo litt imot det jeg holdt på med, så jeg sier til gutta: "har dere ikke lært at dere må spørre om å få klappe hunden først? det er ikke alle hunder som liker barn vettu"

Da svarer pinadø den ene ungen: "hvis det er en hund som ikke liker unger da må den avlives, det har mamma sagt".

Jeg ble så paff at jeg klarte ikke si noenting. Hva er det denne ungen har lært hjemme?!

Og dette er bare ett eksempel, det er kanskje 1 av 10 unger som spør om lov før de trer hånda borti hunden. Nå er det slik at min hund elsker unger, så det er ikke noe problem sånn sett, men det gjør treningen min vanskeligere at jeg ikke kan få gå forbi unger uten at de på død og liv skal klappe.

Men vær så snill, jeg ber dere, lær ungene deres godt hundehold! Lær de å spørre først, det er faktisk høflighet!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Aiii, den var rå...

Uansett så skal jeg prøve å lære mine barn dette.

Hadde ikke dette problemmet med hundene mine når jeg gikk rundt med dem, men det er fordi jeg alltid hadde på munnkurv når vi gikk der det var mange barn.. Den ene hunden min likte nemlig ikke unger...

Skrevet

Kanksje du burde lære deg litt folkeskikk også... Er enig i budskapet ditt i teksten. Men overskriften sier meg mye mer om deg.

Skrevet

Ja, helt enig! Det er kjempeviktig at barn lærer dette!

Jeg tenkte når du skrev det med at hunder som ikke liker barn må avlives - sannsynligvis har han bare misforstått mammaen sin, eller noe. Regner med han mente at hvis en hund biter et barn, må den avlives...

Skrevet

Bikkja di er ditt ansvar, uansett når og hvor og i hvilken sammenheng. Vi er ikke ansvarlige for at din "trening" sammenfaller med andres bruk av fortauet, forstår du, og om det er et problem så bør du vurdere å ikke ha hund i bebygde strøk i det hele tatt. Dessuten virker du vesentlig mer ubalansert enn vi ønsker at hundeeiere skal være.

Skrevet

Barn tenker ikke så avansert, som kjent. Om en nysgjerrig hun kommer logrende og stikker snuten sin bort mot noen barn, vil de automatisk respondere med å klappe og kose den. Det er vel de færreste som er vant til et strengt treningsregime for hunder og skjønner at de ikke kan ta på fremmede hunder uten videre.

Tror ikke denne gutten mente noe annet enn at mora sikkert hadde sagt at hunder som ikke liker barn -i betydningen biter/er farlig mot barn- må avlives. For så snart en hund biter et barn må den jo det, er det ikke slik? Var vel det han tenkte på.

Skjønner godt at ungene ikke skjønte denne uskrevne regelen om at de ikke kan klappe hunden, jeg. jeg spør alltid selv, ikke fordi jeg tenker så mye på et evt treningsregime av hunden, men mest fordi jeg er redd de kan være farlige da jeg ikke er vant med hunder..

Skrevet

"nysgjerrig hunD" skulle det være, før jeg får pepper for kjapp tasting

Skrevet

Enig med HI.

Dette er noe jeg sier til ungene mine hver gang vi går forbi fremmede hunder. Både som står alene utafor butikken og som går i band. Utrolig viktig!

Skrevet

Helt ærlig så klarer jeg ikke å ta deg så veldig seriøst når du er så sint...

Hva er greia liksom: "se for helv*** å lære unga deres dette!

Nei ta å ro rogna litt du!!

Skrevet

3 av 10 hundeiere jeg treffer på stirrer olmt på meg når jeg forklarer eldstemann at han må be om lov fra eieren fordi ikke alle hunder liker å bli hilst på ...

Skrevet

Hehehe.. det der har jeg vært borti å^^ Jeg er enig med Hi at man bør lære barna sine at man ikke skal gå bort til fremmede hunder. Ikke for hunden eller hundeeierens su\in skyld, men rett og slett for barnet.

Men jeg har vært borti mange hundeeiere som ikke burde hatt hund en gang, og som trur hunden deres er verdens snilleste. Problemet er at det er mange som ikke klarer å lese hunden, og derfor ikke ser de tidlige tegnene på at hunden ikke liker oppmerksomheten.

En nabo av meg klarer aldri å forstå hvorfor jeg ikke vil at jenta mi skal bort til hunden hans, hunden er ikke slem på noen måte egentlig men han rett og slett overser tegnene som bikkja viser. Hunden hans er ikke spesielt gla i barn og prøver hele tiden å trekke seg unna, men likevel må han dytte på bikkja hvert barn han kan se.

Skrevet

Ok, jeg får ta kritikken for den sinna tonen, men jeg blir så frustrert. Det kryr av unger her, og det er ikke alle som er snille med hunder. Jeg så her om dagen noen som sparket hunden når de gikk tur med den, syns liksom det var artig å gi den ett tupp i rompa for å få opp farten.

Så beklager den hissige og ukontrollerte overskriften, men jeg blir så frustrert!

Og til du som sier en nysgjerrig hund på vei bort til en unge, hunden min satt foran meg og jeg sto som sperre mellom hunden og resten av fortauet, vi sto helt i grøfta. Ungene stopper altså bak meg, og rekker frem hånden og går bort til henne. Syns sånt er unødvendig jeg da.

Poenget mitt er bare at det går an å lære barna sine at dyr også har følelser, og at de må behandles skikkelig.

Når det er sagt, den samme som jeg så sparke en hund her om dagen, har jeg sett og hørt mobbe en annen gutt på vei hjem fra skolen (jeg bort rett ved en barneskole og er hjemmeværende). Han dyttet og sparket borti guttungen mens han hånlo og kalte han tjukk og stygg. Så kanskje det er mer oppdragelse som mangler i hans sammenheng.

Syns bare det er viktig å lære ungene sine respekt. Og hva andre hundeeiere gjør kan jeg ikke stå inne for, men jeg er ganske sikker på at de fleste ansvarlige hundeeiere ikke liker når folk uten å spørre kommer og klapper hunden (det gjelder også voksne mennesker).

Alle klager nemlig når hunder hopper, men hvis du ikke spør om lov og ikke gir meg sjans til å be hunden om å sette seg for å hilse, ja da får du møkkete poter oppover buksa di og jeg bryr meg ikke.

Skrevet

Jeg forstår frustrasjonen din. Ungen du forteller om hørtes særdeles uspiselig ut.

Selv er jeg litt småredd hunder etter at søsteren min ble bitt ganske stygt av en da vi var små og jeg er derfor opptatt av at barna mine skal lære om hunder slik at de kanskje slipper å bli redde dem slik som meg. Jeg kan ikke fatte at folk ikke vil lære barna sine litt "dyrevett".

Skrevet

Jeg er faktisk enig med Hi til tross for den skarpe tonen. Det burde være alle foreldres ansvar å lære barnen at de ikke bare går rett frem og klapper fremmede hunder. Hverken da de går med eier eller sitter bundet aleina. De SKAL læres opp til å spørre først om de får klappe hunden. Og at de ALDRIG går frem til hunder som sitter bundet.

Skrevet

Absolutt enig med deg HI, folk burde være mye flinkere til å lære barna sine om hvordan man behandler dyr og hvordan man skal oppføre seg når man f.eks møter på en hund.

Det med at barn misshandler dyr og viser noe respekt betyr ofte at det kan være noe veldig galt med oppfatningen til den ungen når det gjelder andre levende vesner. Og absolutt grunn til bekymring ovenfor barnet (selv om barn vil jo prøve seg litt, siden de er barn og ikke vet bedre enn det de lærer).

Jeg prøver å lære jenta mi å sette seg ned å la hunden (eller evt. et annet dyr) komme til henne. Men jeg sitter alltid ved siden av henne fordi jeg rett og slett ikke stoler på alle hundeeiere, det er for mange av dem som ikke kan "lese" sin egen hund.

Men som du sier Hi, det er alt for mange der ute som trur at bikkjer er en slags kosebamse for hvem som helst.

Skrevet

ENIG MED HI!

Jeg opplever også det. Mange ganger om dagen faktisk.

Går jeg i byen kommer det gjerne unger løpende mot hunden. Noe hun selvsagt syns er skummelt. HUnden er ikke så stor så barna blir jo som noen høylytte skumle troll som kommer løpende!

Har også mange ganger opplevd at jeg har hørt barna spørre foreldrene om de kan gå bort og hilse på hunden. Da står de gjerne å prater med venninner og sier til barna ja bare gå bort du.

Foreldrene er faktisk så frekke at de ikke engang spør om barna for lov! Så da må jeg stoppe de motbydelige barna som bare tar seg til rette!

Skrevet

For min del handler det mest om å gi barna en god opplevelse av hund, at de skal forstå at hunder er fantastiske vesener, men at de fortsatt er vesener og må respekteres og behandles ordentlig.

Min bror er veldig redd hunder, og det han gjør er så dumt, hvis han skal klappe en hund så tar han hånden sin ovenfra og skal klappe hunde på hodet. Dette fører til at hunden snur seg etter hånden hans, han skvetter og napper hånden unna, og hun tror det er en lek og småbiter etter.

Ond sirkel som bare fører til at han blir mer redd.

det er veldig viktig å lære barna god hundeoppførsel, både for hunden og barnas skyld..

Og det HI forteller her om at hunder skal avlives somi kke er snille mot barn er jo bare helt forferdelig!

Enig med HI!

Skrevet

Så enig med HI! Jeg synes det er like viktig å lære unga å ikke buse bort til en fremmed hund som å ikke løpe over bilveien uten å se seg for!

Skrevet

etter å ha blitt kraftig provosert av (dine?) drittunger har jeg full forståelse for HI sitt språkbruk i overskriften.

Skrevet

Enig med ungene her jeg...hvis ikke bikkjer ikke klarer å la være å bite når unger går bort til til de bør de avlives!!!!!!!!!

Skrevet

Helt enig med deg HI .Jeg opplevde mange ganger at barn kom bort uten å spørre først når jeg hadde hund .

Jeg sier til William hver gang vi ser en hund ,at han må spørre først og ser vi en hund ,så tar jeg tak i Will med en gang ,for han ELSKER hunder og løper rett bort til de om jeg ikke holder han fast .

Vi traff en hund på tur en gang og jeg tar tak i Will med en gang jeg ser hunden ,sånn at han ikke skal løpe rett bort til den .

Da sier hundeeieren til meg at det går så bra og at will bare kan komme å hilse på den ,og i neste setning si at hunden ikke er så glad i barn !

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...