Gå til innhold

Hvor mange her røyker?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Barnet ditt er 100% friskt NÅ ja. Men du vet aldri hvordan fremtiden blir.

Veldig vanlig at barn hvis mor har røkt under svangerskapet får dysleksi og/eller AD/HD.

 

Så dersom barnet ditt kommer til å slite på skolen, slite med å lese, skrive eller konsentrere seg, så vet du at det er 100% DIN feil. Det må virkelig være kjekt å ha på samvittigheten gitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, må si meg enig med mammaløve jeg også...

 

Det er ikke noe vits i å hisse seg opp over slike innlegg lagt ut av anonyme, det er mange som får ett kick av å sette hormonene i sving hos gravide ved å legge ut innlegg på denne måten.

Alle vet at det er farlig med nikotin og jeg tviler på at de som røyker har det særlig godt når de tenner røyken, men som en som selv røykte for endel år siden før jeg ble mor så må jeg si at jeg kan forstå at det er vanskelig å slutte.

Og hvor vannskelig det enn er å forstå at andre ikke har noe de skulle ha sagt om en røyker eller ikke så er det noe vi alle her inne må akseptere...

 

Så slapp av alle sammen, de aller fleste som er gravide gjør sitt beste for sitt ufødte barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mor røyka gjennom alle svangerskapene sine. Den første var tilsynelatende frisk ved fødselen, men han har aldri taklet skolen. Lærevansker har preget ham hele livet og er ikke noe å spøke med. Han ble et tidlig mobbeoffer. Jeg var nummer to og var veldig liten og dødssyk da jeg kom til verden (astma, allergi). Det er et under at jeg overlevde! Nummer tre ligger i grava, overlevde ikke svangerskapet. Nummer fire er en gjentakelse av den første. Hun sliter den dag, i dag, i en alder av 25 år. Nummer fem overlevde nesten svangerskapet, men bare nesten.. Mamma var gravlagt i januar i fjor etter en lang og pinefull kamp mot lungekreft, 48 år gammel. Det er ikke verd det! Mamma angret bittert på at hun ikke kuttet ut røyken da hun ble mor. Det er bra å lære av sine feil, men er du virkelig smart så lærer du av andre sine feil.. At mamma valgte røyken foran helsa til meg og mine søsken har påført oss en enorm mindreverdighetsfølelse gjennom oppveksten og i tillegg er hun nå borte for alltid. Det er godt mulig å slutte å røyke. Og det er en befrielse! -Snakker av erfaring..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

åh herlighet. jeg må bare le av "den anonyme" her, hvis du virkelig synes det er så tøft å gjøre alt man ikke skal gjøre, kjøre uten belte, sykle uten hjelm,røyke under svangerskapet, da fortjener du virkelig det som kommer din veg av ulykke. Bare tenker hvor forferdelig livet ditt kommer til å være, preget av skyldfølelse dersom det, selv om ikke du tror det, faktisk IKKE GÅR BRA,barnet ditt får langvarige skader pågrunn av DIN RØYKING, da tenker jeg samvittigheten skal slite på deg da. Og ja, det kan gå bra, i mange tilfeller går det bra, men, som du ser lenger nedover her, gikk det med fire(fem barn, med den som døde), IKKE BRA. Du bør kanskje lese deg litt opp på hva som faktisk KAN SKJE, og hva som FAKTISK SKJER MED BARNET DITT NÅR DU RØYKER. Det er gjennom forskning (det har vel ikke du sett så mye til), blitt bevist at barnet viser tydelige tegn til ubehag og mistrivsel i magen, ved kun ET ENESTE TREKK, da kan du legge to og to sammen og se hva du påfører barnet ditt ved jevnlig røyking. Ja, jeg ser 100 % at det er vanskelig å slutte å røyke med en gang man er gravid, så får man kanskje prøve å slutte før man planlegger graviditeten, og dersom ikke planlagt, så har du faktisk ansvar for et voksende lite barn inni deg og får ta de konsekvenser det innebærer (gi opp røykt og alkohol), det er et offer vi er pliktige til når vi bringer et barn til verden, MENER JEG. Barnet har ingenting den kan si, så vet du hva, da tar jeg gledelig på meg oppgaven som kjerring sammen andre fornuftige mødre her inne og ytrer en stemme for det stakkars barnet ditt som ikke kan snakke for seg. Og, klarer man ikke slutte, får man ta konsekvensen av det, med de skader det påfører barnet ,som kun skyldes deg. Jeg blir i likhet med andre her inne provosert av holdningen "jeg røyker, og jeg bryr meg ikke"- Hva er de de sier "ignorance is bliss" ? Det er tydelig det som er tilfellet her, ren uvitenhet, eller mangel på evne til å forstå fakta. Jeg er stolt av de mødrene her som ser viktigheten av våre valg som grunnlag for å gi våre barn starten på et sunt og friskt liv inni våre mager!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg kan gjerne også være kjerring sammen dere! makan til egoisme skal man lete lenge etter.Og "anonym", hvis du ønsket deg en støttegruppe her inne av andre som mente det samme som deg, at røyking i svangerskapet er helt greit, vel da fikk du vel se at det var ingen som støttet oppunder deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Helt enig med den som skrev at de aller fleste som ikke klarer å slutte å røyke under svangerskapet, vet at dette ikke er bra for den lille i magen. Røyket selv da jeg vente min første og klarte heldigvis å slutte å røyke ganske tidlig i svangerskapet, men ikke med en gang jeg oppdaget det. Jeg hadde så dårlig samvittighet og var lykkelig som klarte dette.. Men det er ikke alle som klarer å slutte helt.. Ja man vet bedre, men det ikke så enkelt å slutte..

 

Syns at man skal ha respekt for folk generelt, om de røyker eller ikke. Mulig at den som skrev dette ønsket å ha noen å snakke med da det er tung å slutte å røyke og at man trenger å prate om det.. Tenk dere litt om før dere skriver disse innleggene...

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk til deg påan igjen!

 

Jeg surte her inne anonymt for man kan jo ble hengt skikkelig ut... Å du har rett! Jeg gikk fra 20 røyk daglig til nå 2 - 5 pr uke.. Det er denna kvelds røyken jeg sliter noe veldig med. Kaldsvetting å stress.

 

Men skjønte fort at det er ikke noe tema her, fikk ett ganske godt inntrykk av Damene her å. Så noe BIM treff osv kommer ikke på tale, tror ikke det blir noe stas å sitte med sånne kjerringer for å si det mildt.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok ikke det finnes så mange "kjerringer" her. Kanskje gi folk en sjanse til? Dette er et tema som skaper ganske sterke følelser i folk, ser jo at det gjør det hos deg også. Grunnen til at jeg skrev her, selv om jeg har kutta helt nå, er jo ganske enkelt at jeg fremdeles ser på meg selv som røyker. Tror ingen ønsker å slakte folk som tar seg noen sigaretter i svangerskapet, men tror folk blir sinna når noen kommer med innlegg som tyder på at de ikke tenker det utgjør noen forskjell om man kutter ned på røykinga eller ei.

 

Synes du er j** flink jeg. Å gå fra 20 om dagen til 2-5 i uka er ikke lett, og det vet jeg veldig godt selv. Det går ikke bare på suget etter røyk, men man merker det fysisk i kroppen også. Både med stess, kaldsvetting og småangst. Synes du skal være stolt av deg selv, og ta det i ditt eget tempo. Og jeg synes det er bra at du bringer temaet på bane.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg røyker. men har trappet masse masse ned fra og hen en 20 pak til dagen sp har jeg den i 4 dager. men måle er og slutte men legen min sier jeg må ta det rolig for det kan gi et sjokk til fostere

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...