Anonym bruker Skrevet 17. februar 2010 #26 Skrevet 17. februar 2010 Hvor for vi "valgte2 å ha forovervendt? 1. Døvt barn som måtte SE ansiktet mitt når vi var alene i bilen. H'n satt forovervendt i forsetet i bilen. Alt annet var trafikkfarlig da hun ikke kunne roes om hun ikke så meg. 2. Bilselene var ikke lange nok til å rekke rundt besafesetet vi kjøpte. og tro meg vi prøvde virkelig etter alle kunstens regler å få festet faenskapet. Vi måtte bare gi opp Den gangen (12 år siden) hadde vi ikke engang hørt om belteforlengere og når nr 2 kom 6 år etterpå hørte vi at de ikke var stole på. da tenkte jeg at bedre forovervendt og sikkert fastspennt enn bakovervendt med usikker fastspenning) Og en ung familie med en student og en industriarbeider har ikke råd til nyere bil uansett med eventuellt lengre belter. Vi hadde forøvrig en bil som etter sigende skulle ha ganske lange belter, for vi forhørte oss tom om det var mulig å bytte bilbeltene, men fikk beskjed om at de vi hadde var de lengste. 3. Jeg har hatt 2 svært bilsyke unger...
Anonym bruker Skrevet 17. februar 2010 #27 Skrevet 17. februar 2010 Helt enig med deg HI. Alle må ta sine egne valg så lenge det ikke er kommet noen lov om dette enda (det kommer nok ganske snart, se bare på Sverige). Men valget foreldrene tar bør være basert på fakta. Vår lille på 15 måneder sitter bakovervendt og kommer til å gjøre det lenge, snur han tidligst ved 3 år. Vi er ikke interessert i å gamble med sikkerheten til det mest dyrbare vi har, og kunne aldri tilgitt oss selv om vi hadde snudd ham fremovervendt "fordi det passer oss best" og noe skulle skjedd. Håper alle har tenkt gjennom dette. En ulykke kan dessverre ramme oss alle.
Anonym bruker Skrevet 17. februar 2010 #28 Skrevet 17. februar 2010 I 2010 så er det bare vrangskap og ren idioti å velge å ha barna forover fra de er veldig små. Det finnes i dag hundrevis av (om ikke tusenvis) av sider med veldokumentert informasjon om at bakovervendt uten tvil er den aller sikreste reisemåten i bil for små barn. Store aktørere innenfor trafikksikkerhet som f.eks Trygg trafikk, samt flere godt utdannende fagfolk (f.eks. overlege ved barneintensvien v/Ullevål Tor Einar Calisch) har lenge vært svært tydelige i sine anbefalinger om bakovervendt. At en uinntelligent mamma/pappa kan sitte å tro han/hun vet bedre enn disse som forsker og studerer på dette og som ser hundrvis av unødig skadede barn komme inn hvert år, det er bare ubegripelig. Snakk om å ha høye tanker om seg selv. Til deg med bilsykt barn: Det er faktisk svært få barns om blir mer bilsyke av å sitte "feil" vei. Har du prøvd disse rådene? http://sikringavbarnibil.blogspot.com/2007/08/bilsyke-barn.html Anbefaler dere også (spesielt dere anti-bakovervendte) å ta en titt på disse linkene. Her har dere blant annet et foreldrepar som skulle gjort alt i verden for å skrudd tiden tilbake og tenkt annerledes når det gjaldt bilsikring. Og tenk igjennom en ting til når dere tar valget... Klarer du å leve med deg selv om barnet ditt skulle omkommet i en ulykke og du VET innerst inne, at du snudde barnet ditt for tidlig pga. idiot-grunner som bilsyke, vonde bein, at du syns det er koseligere at barnet sitter fremover osv, osv? DEN hadde ikke jeg klart å leve med ihvertfall. Ting kan skje uansett, men sikrer man etter anbefalinger så vet man ihvertfall at man har gjort det man kunne. Men for all del vi er forskjellige. En liten misforståelse som også regjerer rundt omkring er også at så lenge ting er godkjent OG lovlig så tror folk at det dermed er godt nok sikring. Men godkjent/lovlig er ikke alltid like det tryggeste/smarteste/sikreste. Bare synd at det tar så sykt lang tid å få til lovendringer og slikt. Men anbefalingene har ligget der lenge og som sagt så er det idioti å ikke høre på dem. Litt flere linker: Skadene avslører feil sikring Overlege, Tor Einar Calisch, forteller at barna har skader i hodet, i ryggmargen og i indre organer. Leger og helsepersonell ser store forskjeller på skadene etter måten barna er sikret i bilen på. - De barna som er sikret som anbefalt, har overraskende lite skader. De barna som ikke er sikret som anbefalt, eller ikke sikret i det hele tatt, har store skader som vil prege dem for livet. Vi snakker om alvorlige skader på hjernen, lammelser, og avhengighet av rullestol. Hvis disse pasientene er så heldige å overleve skadene etter ulykken. Resten kan du lese her: http://www.nrk.no/programmer/tv/puls/3388138.html http://www.dinside.no/775450/gambler-med-barns-bilsikkerhet
Anonym bruker Skrevet 17. februar 2010 #29 Skrevet 17. februar 2010 Ja greit nok at vi skal kunne ta våre egen valg, men i dette tilfellet så tar man faktisk ikke bare valg for seg selv eks. velge om man vil feste sikkerhetsbeltet eller ei. Dette er noe som ene og alene går utover ja nettopp en selv. Men når det gjelder sikring av barna sine så tar man faktisk valg på andre små mennesker sine vegne. Små barn som ikke har forutsetninger for å skjønne hva dette dreier seg om eller konsekvenser av dårlige valg som blir tatt for dem. Derfor bør man uten unntak følge anbefalingen selv FØR det blir lovendring!!
Anonym bruker Skrevet 17. februar 2010 #30 Skrevet 17. februar 2010 Tenk på barna dere, og ikke på hva som er mest praktisk for dere som foreldre, mtp å "nå fram" til ungen f eks. Ungen skal sitte bakovervendt helst til fylte 4 år. Jeg er trafikklærer, og underviser i dette. Hvis barna deres fikk velge selv, hva tror dere de ville valgt? Og for dere som argumenterer med at det er større sjangse for å bli påkjørt bakfra enn forfra, joda. Men frontkolliderer du med ungen forovervendt, så går det GARANTERT ille. Den risken ville ikke jeg tatt, og det slipper mine barn å utsettes for, heldigvis!
Anonym bruker Skrevet 17. februar 2010 #31 Skrevet 17. februar 2010 "Jeg biter ikke på". Ditt forbanna dumme naut! Stakkars barna dine.
Anonym bruker Skrevet 17. februar 2010 #32 Skrevet 17. februar 2010 Veldig flott innlegg HI! Jeg opplevde å skulle kjøpe forovervendt bilsete på Biteringen i Bergen til datteren vår da hun var 2,5 år gammel. Selgeren i butikken nektet å selge meg et forovervendt sete ettersom hun var så ung, enda jeg da sa at jeg kom til å kjøpe det et annet sted. Han ga meg masse informasjonsmateriell om fordelene ved bakovervendt sete, og jeg ble faktisk overbevist. Jeg endte opp med et sete som kunne brukes både forover- og bakovervendt. Hun satt bakover til hun var 4 år, og deretter snudde vi setet. Det er så viktig å spre informasjon om dette her. Klart det finnes noen foreldre som ikke har sikkerheten i fokus, men vi som har det trenger god informasjon som dette...
trollmamma Skrevet 17. februar 2010 #33 Skrevet 17. februar 2010 Eg har hatt små barn sidan 1998. Den gong var det vanleg å snu barna ved ca 1 år, og det var anbefalt nett til dei minste. Eg grøsser når eg tenker på kva som hadde skjedd med mine to eldste som var alt for tidleg snudd dersom me hadde kræsja Men den gang så visste ein ikkje bedre Heldigvis har mykje endra seg sidan den gong, og det har blitt mykje meir forska på nettopp dette. No med all informasjon som me får. så sjokker det meg verkeleg at folk fortsatt set ungene sine framovervendt.
*Miziz* har smilende barn ;-) Skrevet 17. februar 2010 #34 Skrevet 17. februar 2010 "biter jeg ikke på" "jeg er en ansvarlig sjåfør" huff, jeg blir helt skremt av enkelte.
Anonym bruker Skrevet 17. februar 2010 #35 Skrevet 17. februar 2010 Kan noen svare meg på hvordan ett barn på over 105 kan sitte bakovervendt? Det er jo fysisk umulig.
Anonym bruker Skrevet 17. februar 2010 #36 Skrevet 17. februar 2010 Om folk er så ansvarlige sjåfører, så trenger de vel ikke bilstoler i det hele tatt? For det er jo føreren av bilen barnet sitter i som er det aller viktigste! (er det mulig?!) En ting jeg lærte da jeg kjørte opp var: Stol ikke på at alle andre er like gode sjåfører som deg selv, og tenk alltid det verste om andre bilister." Det høres kanskje brutalt ut, men DU kan kjøre akkurat så fint du bare kan, det hjelper ikke en dritt om han som kommer i 100 mot deg i samme kjørefelt har sovna, drukket 14 pils eller har kommet over i feil kjørefelt.
Anonym bruker Skrevet 17. februar 2010 #37 Skrevet 17. februar 2010 Gutten vår på 116 sitter fint bakovervendt i sin Britax TWE stol Selvsagt med bøyde bein, men det er verken vondt eller ubehagelig. Vi har spurt om han vil sitte andre veien siden han straks er 7 år, men det vil han ikke. Barn sitter/leker sjelden med beina rett ut, det er mye mer naturlig for dem å sitte med bøyde bein. T.o.m jeg som voksen krøller alltid beina i sofaen, sitter med en fot over den andre normalt i en stol og i bilen så er det ca. 90 grader på mine bein/knær også Stolen vi har er en stol som kommer superbra ut i tester, den er høy i ryggen (passer derfor store barn) og den har en patent som gjør at den skyves en god del bort fra seteryggen slik at det blir plass til et par barneføtter mellom den og ryggen. Stolen er også billig, ligger på ca. 1990,-
Anonym bruker Skrevet 17. februar 2010 #39 Skrevet 17. februar 2010 huff stakkars barn som må sitte feil vei i bilen til de er 4 år.....
Anonym bruker Skrevet 17. februar 2010 #40 Skrevet 17. februar 2010 Skal vi se hvem som sier stakkars barn den dagen dine i beste fall, merk i beste fall, sitter i rullestol? Jeg syns oppriktig synd på barna dine (om du har noen da?) Håper for Guds skyld ikke det. Her har du massevis av god dokumentasjon, tilgang til internett har du også tydeligvis... likevel kan du lire av deg slike idiotiske ting? Håper bare det er er dårlig forsøk på å provosere. Jeg velger å tro at du ikke er så dum som du utgir deg for å være.
2 søte prinsesser Skrevet 8. mars 2010 #41 Skrevet 8. mars 2010 16 mnd - forovervendt 4 år og forovervendt siden ca 16 mnd Er VELDIG klar over at de BØR sitte bakovervend. MEN hvor skal sjåføren sitte når setet blir presset så langt opp som overhode mulig for å få plassert setene bakovervendt? Kan noen svare meg på det. Og passasjersetet - må ha knærna opp under haka da, ikke gøy å dra på ferie da nei. Så vi har valgt som sikkert flertallet etter hva jeg ser rundt omkring i biler - FOROVERVENDT. Råd til ny større bil har vi desverre ikke...
Lemonia Skrevet 8. mars 2010 #43 Skrevet 8. mars 2010 Dere må ikke nødvendigvis ha større bil, men dere burde tenkt over hvilke bilstoler dere kjøpte. Noen bilstoler (feks. Multitech) tar mye plass og egner seg ikke for små biler. Jeg ville solgt de dere hadde og kjøpt nye (evt brukt). Sikkerhet i bil gambler jeg ikke med.
Nettbutikkhjelp Skrevet 8. mars 2010 #44 Skrevet 8. mars 2010 Helt enig, 15:02 Kunne ikke sagt det bedre selv.
Anonym bruker Skrevet 8. mars 2010 #45 Skrevet 8. mars 2010 Hvis du ikke gambler med sikkerhet i bil, så ikke kjøp bilseter brukt.
Lemonia Skrevet 8. mars 2010 #46 Skrevet 8. mars 2010 Jeg kjøper ikke bilseter brukt, men det er ikke noe galt i å gjøre det hvis man er trygg på at bilsetene ikke har vært i en ulykke e.l. Hvis jeg har valget mellom å bruke nye bilseter framovervendt eller brukte bakovervendt ville jeg alltid valgt det siste.
Anonym bruker Skrevet 8. mars 2010 #47 Skrevet 8. mars 2010 Det er helt klart tryggest å ha barnet bakvoervendt ved frontkollisjon, det sier seg selv siden barnet da blir klemt inn mot seteryggen istedet for å bli kastet fremover. MEN: Det klippet som HI viser til er tester med seter som ikke er godkjente i Norge, eller sikre. På det klippet med sete både foran og bak, så ser man at barnet er festet med trepunktselen til bilen i setet, og at setet ikke er festet i bilen. Det gjør at funnene fra denne testen blir misvisende, da slike seter ikke er til salg for barn under 4 år her i Norge. Og de fleste velger å bruke 5-punktseler som er i barnesetet og feste setet i bilen med trepunktselen eller isofix frem til barnet nærmer seg skolealder. Et godkjent og annerkjent bilsete for barn skal festes i bilen, og man skal bruke 5 punktselen til setet. Ved å feste setet SKIKKELIG, altså at man strammer bilbeltet slik rundt setet at det ikke vil kastes ut av posisjon ved kollisjon, så halverer man dødligheten i en kollisjon, både fremover og bakovervendt. Her er det MANGE som gjør feil, tilogmed mange som gjør feil ved bruk av isofix. Man skal alltid teste om bilsetet sitter skikkelig fast i bilen ved å rikke og dytte på det ganske kraftig etter at det er festet, kan det beveges i stor grad (altså, ikke at det rikkes litt, men at basen av setet flytter seg, at ryggen til sete beveger seg vekk fra bilens sete) er det stor fare for at setet blir kastet rundt i bilen ved kollisjon. Dette er farligere enn mye annet. Selv har jeg sønnen min fremovervendt fordi han må bruke skinner som gjør det umulig for ham å sitte bakovervendt uten å ha enorme smerter i benene og fare for at benene knekker ved en liten bråstopp... Jeg liker det ikke, ville helst hatt ham bakovervendt til han var mye eldre enn de knappe 2 årene han er nå, men sånn får jeg det ikke... Så vi kjører minst mulig og håper på at stastistikken ikke inneholder oss:/ Jeg skulle ønske det fantes et bilsete som stod sidelengs, slik at seteryggen stod mot døren av bilen, og at barnet satt med ansiktet mot midten av seteraden i baksetet..... Da kunne gutten min sitti tryggere uten å lide....
Mammaen til Isak Skrevet 8. mars 2010 #48 Skrevet 8. mars 2010 Jøss, bakovervendt som 7 åring..hvordan bil har dere? Min 5 åring har ikke sjangs til å sitte bakovervendt i noen av bilene vi eller andre i familien har hatt.....
Anonym bruker Skrevet 8. mars 2010 #49 Skrevet 8. mars 2010 14.09 Må bare komentere denne. Jeg ha nemlig vært med i en veldig alvorlig ulykke hvor vi ble påkjørt bakfra. Vi sto stille med to biler foran oss. Bakfra kommer en bil kjørende i 90 km i timen og braser rett inn i oss uten å bremse eller svinge. Bilen vår blir kust mot bilen foran og den foran der igjen. Til å være en påkjørsel bakfra så kunne det ikke blitt så mye verre. Jenta vår satt i bakovervendt sete, noe som selvfølgelig ikke var det beste i denne situasjonen. Hun kom fra ulykken med kun noen blåmerker. Jeg kommer derfor aldri til å snu henne kun fordi man oftere blir påkjørt bakfra. Tenk når du krasjer front mot front i 90, tror ikke det ville gått likebra om hun satt forovervendt. Valget er selvfølgelig ditt. Men det er sikkerheten til barna dine du ofrer.
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2010 #50 Skrevet 16. mars 2010 Kjenner jeg bllir litt provosert av endel av innleggene her. 99% av alle som snur barnet forover tidlig har ingen god grunn. Stakkars deg som får liten plass til bena; hva er viktigst, egen komfort eller barnets sikkerhet?! Bytt til rn større bil om det virkelig er så ille.. Og dere som vrenger på fakta for å forsvare å snu setet forover. Selv om det kanskje skjer flest ulykker med påkjørsel bakfra/rygge på noe, viser statistikken at i de aller fleste tilfellene med alvorlig sakde og eller dør er front ulykker.. Det er langt større sjanse for at en ulykker i front av bilen enn fra høyre og venstre og bakfra tilsammen. At der ER tryggere å ha barna bakover lengst mulig kan man se om man sammenligner dødstallene fra land er man skjelden sitter bakovervendt etter babysetet, og land hvor det er mer normalt å la barna sitte bakovervendt lengre. Har faktisk hørt om en fra HTS som nektet å selge et forovervendt sete til en kunde fordi han ikke mente det var trygt nok. Om de ville ha ungen forovervendt, ville han iallefall ikke være "ansvarlig" for å ha solgt dem et slikt sete. Den eneste grunnen til at forovervendte seter her til lands er at testene blir utført på 60kmt, hadde de testet ved 80kmt ville nesten ingen (dersom noen i det hele tatt) blitt godkjent) Dette fordi belastningen i en liten kropp ville vært alt for stor. Typiske dødsårsaker til barn i ulykker er nakkebrudd (hodet blir slengt forover, deretter hardt bakover mot setet. I en bakovervende vil hodet bli trykt bak i setet før det får en sleng, men da med mye mindre kraft enn i et forovervendt), en annen er at indre organer blir revet av (ettersom de får en bråstopp på samme måten som bilen...) Er to ting til vi lærte da vil fikk opplæring om sikring av barn i bil på butikken jeg jobbet, men kommer ikke på hva det var.. Men brutalt er det uansett. Så vil ikke utsette barna mine for mer risiko enn nødvendig. Så her sitter de bakover så lenge som mulig. Bare husk at om de sitter bakover og har knærne på haka er det på høy tid å snu, eller kjøpe et større/høyere sete. Er ikke bare pga komfort, men kan rett og slett være farlig da de lett kan slå ansiktet i knærne (fare for at nasebeinet blir trykt opp i hjernen) Huff, mange makabre cenarier her ser jeg. Nesten så man ikke skulle kjøre bil...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå