Gå til innhold

Ha barna rett vei :-)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Legger det ut her også jeg siden mange gravide også er her.

Ber alle kikke på denne linken. "Alle" vet at bakovervendt er sikrest, men vet dere med hvor mye og hvorfor? Ta en titt!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg snudde da hun var ett år og kommer til å snu neste ved ettårsalder også. Jeg biter ikke på!

Skrevet

Uvitenhet kalles det 13.49...

Skrevet

Har du sett på linken?

Biter på? Dette er jo reelle kollisjonstester, det er ikke tillaget. Tror ikke du har sett hele videosnutten jeg. Vil kanskje ikke?

Skrevet

Veldig viktig med slik informasjon. Det er skremmende mange som setter barna forovervendt straks de er ferdige med den første babybilstolen. Dette er rett og slett livsfarlig. Alle barn bør sitte bakovervendt så lenge som mulig, og så forovervendt i beltestol helt til de vokser ut av den. Mange synes kanskje det er barnslig med en 5-åring som sitter bakovervendt eller en 10-åring i beltestol, men dette er det absolutt tryggeste for barnet. Er ikke det å overleve en bilulykke viktigere enn hva andre uvitende måtte mene?

Skrevet

Jo, jeg har sett hele videoen og har lest informasjon om emnet. Men man tar sine egne valg og frem til det blir ulovlig å snu så tidlig, kommer jeg til å gjøre det! Det passer meg og mine barn bedre. Jeg er en forsvarlig sjåfør.

Skrevet

Selv om DU er en forsvarlig sjåfør er det slett ikke sikker den som kolliderer med deg er det;) Men alle gjør som de selv vil, jeg vet at jeg kommer til å gjøre det som er tryggest for mitt barn da jeg helst vil ha ham i live så lenge som mulig, og det er altfor mange idioter på veiene.

Skrevet

Det hjelper fint lite at DU er en ansvarlig sjåfør om en fyllekjører braser inn i dere. Sånn f.eks. Men for all del, du har rett i at det er et valg man selv tar. Du tar da i det minste valget basert på kunnskap og vet at du øker risikoen for død med 45% ved å snu dem fremovervendt som 1 åringer i stede for å ha dem bakovervendt. De fleste som snur vet ikke dette, derav linken :-)

Skrevet

Det hjelper ikke å være en ansvarlig sjåfør, når det er mange uansvarlige bilister som ferdes på de samme veiene som deg..

Skrevet

kommer til å ha jenta bakovervendt til hun er minst 4 år her i huset vartfall, vil ikke utfordre skjebnen, å uansett om man er en forsvarlig sjåfør så kan ulykker sje!

Skrevet

Åhh, herregud.. ZZZZZZZZ HI. Idiotisk overskrift.. Ha barna den veien som passer dere selv...

Skrevet

Me barn er vant til å sitte bakovervendt fra fødselen og snur de ikke før de vokser ut av den posisjonen!!!Det er tryggest,det er best,søren meg ingen protest!! Uansvarlige foreldre som sitter de små dyrebare barna sine framovervendt!!

Skrevet

Sånn utvitne folk som deg som sier at "jeg er en forsvarlig sjåfør, og vi gjør det sånn som det passer"skulle hatt skuddpremie!

Selvom du kanskje kjører forsvarlig, betyr ikke det at alle andre gjør det. Det er mange idioter i trafikken, og tenk skulle barnet/barnet ditt bli skadet pga din egen dumhet?? En ettåring vet ikke forskjellen på å sitte bakovervendt eller fremovervendt. En som har sittet bakovervendt synes ikke det er fælt, om den har sittet bakovervendt hele livet sitt. Den vet ikke noe annet. Jeg blir så provosert. Heldigvis har ikke du ansvar for mitt barn!

Skrevet

Selvsagt må alle velge den veien som de vil, men valget bør være basert på kunnskap. Mange foreldre vet faktisk ikke hvor stor forskjellen er, derfor la jeg ut linken for at de som ikke vet i det minste kan foreta sitt valg på riktig kunnskap :-)

Om du synes det er zzzzzz å lære seg at du kan øke ditt eget barn sin sjanse for å overleve en kollisjon med hele 45% ved å ha det bakovervendt i stede for forovervendt, så sier det i grunnen ganske mye om deg. Om du visste dette, så er det nok likevel mange som ikke vet dette, og da er det ok å opplyse om det siden ejg mener TryggTrafikk gjør en elendig jobb på dette området.

Skrevet

14.02: tror ikke du skal anklage noen for å skrive noe idiotisk med det innlegget du la inn selv akkurat..

Skrevet

Sjangsen for å bli påkjørt bakfra er mye større enn forfra, så mine barn blir sittende i forovervendt sete!

Skrevet

Jeg lurer bare på: Hvorfor passer det dere ikke å ha barna deres bakovervendt? Er det stress? Vanskelig å få til? Hva er problemet?

Skrevet

Det er jo ikke mulig å feste babystolene fremovervendt heldigvis, så der har man ikke noe valg. De sittestolene burde også vært utformet slik at de kun kan festes bakovervendt, da hadde ikke folk hatt noe valg.

Skrevet

Det eneste jeg så var at i det forovervendte setet var det brukt bare sikkerhetsbeltet i bilen, ikke fempunktssele som er i barnesetene. vi snudde jenta vår da hun var 3 år, hun gråt og var misfornøyd på kjøreturer. Ikke spesielt trafikksikkert i lengden det heller.. Men ikke snu barna før det er helt nødvendig! Skulle gjerne hatt henne bakovervendt mye lengre. Men en gråtende og spyende 3 åring i bilen ble bare stress for sjåføren!

Skrevet

Ja, men farten på en påkjørsel bakfra er normalt veldig lav + at det er i samme retning som en selv kjører = mye mindre kraft i sammenstøtet. Påkjørsler bakfra er så godt som aldri dødsulykker, de fleste ikke en gang spesielt alvorlige. Det er frontkollisjonene som er farlige, det er her mennesker dør. Det er også da det er viktig å ha montert barnet så sikkert som mulig. Eller hva?

Skrevet

Jeg hadde gutten min bakovervendt til ca 2.5 år.

Skulle gjerne hatt han bakover lenger, men skulle jeg skjære hull i setet da?

Rikshospitalet går sterkt ut å anbef bakovervendt til 4 år.

Skrevet

Det aller viktigste er at man tar et valg basert på kunnskap. Om du hadde sønnen din bakovervendt så lenge det var fysisk mulig er det jo ingen grunn til å ha dårlig samvittighet vel? :-) Noen barn er store, har selv en som var 105 cm lang og 18,5 kg når han var 2,5 år, da måtte vi bytte til framovervendt beltestol, mens en av de andre kunne sitte slik til han var nesten 4 år.

Skrevet

Grusomt glatt å kjøre i dag, og på vei hjem fra levering i bhg møtte jeg bil i bakke vi skled begge to.

Gikk bra, men han hadde sønnen sin foran på fanget.

Han går i samme bhg, irriterer meg litt at alle gjør det.

Gutten min får ikke lov, alt kan jo skje.

For under en uke siden var det elg rett ved bhg..

Skrevet

Jada, jeg vet det. Men vi måtte snu da snuppa kastet opp hver gang vi var ute i bilen. Jeg blir også ekstremt bilsyk, og kaster opp dersom jeg må sitte mot kjøreretningen i tog, buss o.l. Jeg synes det er barnemishandling å ikke snu barnesetet når man har barna er så bilsyke. Det er ihvertfall ikke trafikksikkert med et spyende barn i baksetet i bilen når mor er alene foran rattet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...