Anonym bruker Skrevet 17. februar 2010 #26 Skrevet 17. februar 2010 Jeg er sørlending og hos oss er ringeklokka nesten ikke i bruk. Her går folk rett inn. Har jo alltid kaffi på kanna,så koselig det;) Loddselgere bruker ringeklokka,da, men nesten bare de...
Anonym bruker Skrevet 17. februar 2010 #27 Skrevet 17. februar 2010 Ha ha ha! Apropos Latin Amerika- Første gang på Cuba ble jeg og 2 venninner invitert på middag kl 15 hos familien til en venn. Vi tenkte jo at det var litt tidlig men møtte opp, sultne var vi og. Da vi kom dit var maten langt fra ferdig, men noen naboer kom sigende, rom ble tilbudt og vi ble bydt opp til dans. Gjett om vi var fulle og sultne da maten kom på bordet i 18 tida! Hvis jeg inviterer latin amerikanere på middag sier jeg alltid at vi spiser en time før jeg har tenkt, da klaffer det ganske bra! Er forøvrig ganske vanlig på Cuba at gutta åpner belte og buksesmekk i full offentlighet for å rette på skjorta f.eks,så lukker de igjen og går videre som ingenting ;-)
Anonym bruker Skrevet 17. februar 2010 #28 Skrevet 17. februar 2010 Sukker på popcorn er jo deilig da :-)
Anonym bruker Skrevet 17. februar 2010 #29 Skrevet 17. februar 2010 Kanskje ikke så rare... Men etter å ha vært sammen med en vest-afrikaner i noen år, har jeg da merket en del ting. F.eks. går veldig mange etter "african time".. Så hvis man blir fest klokka 19, og faktisk kommer klokka 19, så blir man nok eneste gjest en god stund... Og å si fra at man kommer for sent, er ikke en selvfølge... En annen ting er at de er veldig spandable. Den som inviterer spanderer! Så mens vi på en måte føler at vi blir skyldige den andre noen om den betaler for oss, ser de på dette som helt normalt, og blir nesten fornærmet om de ikke får lov å betale for oss når de har invitert. Så f.eks. når de drar på fest, så holder vertsskapet alt av mat og drikkevarer. Jeg er nå bedt med på et minicruise neste måned, og han som inviterte meg vil absolutt spandere på meg. Siden jeg ikke er vant til det, skal jeg se om jeg kanskje betaler flybilletten dit vi reiser fra selv.. Men som han sa... siden sønnen min er halvt afrikansk, så kan jeg jo prøve å legge vekk det norske og prøve å oppføre meg litt afrikansk på noen områder (som å akseptere å bli spandert på uten at det betyr at jeg skylder noe :-P) Andre kulturforskjeller er vel det med at man av og til kan slå av telefonen. En kamerat ble ganske sur da han hadde undervisning for noen, og så fikk ene dama hele tiden telefoner som hun besvarte, slik at de fikk mange avbrytelser i undervisninga, og han måtte vente til hun var ferdig i telefonen før de fortsatte. Har også opplevd mange ganger da vi hadde besøk av vest-afrikanere, at de stadig satt og skravlet i tlf mens de var på besøk hos oss. Hos oss blir vel det sett på som litt frekt, om man er på besøk hos noen og hele tiden sitter og snakker med noen andre i tlf når det ikke engang er noen viktige telefonsamtaler. Ellers lurte en kamerat som var på besøk her om dagen på når jeg skal omskjære sønnen min på tre år... Han ble nok litt overrasket da jeg sa at det kom jeg aldri til å gjøre.... Ellers spiser de maten med fingrene, så når vi var ute og spiste i afrika, så stod det boller med vann på bordet, slik at man kunne vaske fingrene. Og når de sa at de ikke hadde noe krydder i maten, så var det allikevel kjempesterkt for meg :-P
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2010 #31 Skrevet 18. februar 2010 Hos familien til min eks fra ei lita sørlandsbygd ba de bønn før de spiste og sang etter maten. På sørlandsbygda kjører de som svin, for "denne strekningen kjenner jeg så godt". På sørlandsbygda mekker alle 15-16-årige gutter på mopeden sin eller spiller linkespill på dataen på fritiden.
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2010 #32 Skrevet 18. februar 2010 Ja men... norge ER en bitte lite land ... I Norge bleker alle håret (WHY?) I Norge kann man bare kjøpe 3 sorter grønnsaker I Norge er man så flink til likestiling, at alle mødre må tilbake til jobb uansett (er det likestilling når man ikke har valg fordi det er så dyrt og bo her, og den sosiale tvangen er så stor?) I Norge er det vinter 3/4 året I Norge er pølser grønnsaker I Norge er brød grønnsaker I Norge er det ok og røyke ved ett barnevogn I Norge tror kvinner at det er moderne og gå med døde dyr på ryggen I England vet de at de er verdens viktigste land!
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2010 #33 Skrevet 18. februar 2010 13:52 JA!! Det irriterer livet av meg at voksne ignorerer små barn og syns at de står i veien for dem og er så uviktige. Biler som kjører mot barnevogner i full fart når man prøver og krysse veien. Folk som setter seg ved en barnevogn eller i en lekeplass og røyker. Og i norge stirrer alle på andre, det er så aggressivt. Og min favoritt... aldri ta en barnevogn inn i matbutikken i byen kl 1730 på en lørdag, når folk prøver og kjøpe øl!
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2010 #34 Skrevet 18. februar 2010 22.46 Litt passiv-aggressiv? Ha ha ha. Dessuten fuck you er litt mer amerikansk.
annesmil Skrevet 18. februar 2010 #35 Skrevet 18. februar 2010 Jeg er gidt med en fra eks-jugoslavia å kommer stadig opp i "rare" situvasjoner..hehe.. Der er det også vanlig å begynne å lage maten når gjestene har ankommet, så spis før du går på middag : ) -Når vi reiste første gang etter barnet vårt var født, skulle "alle" gamle dager gni sukker på han i pannen, halsen og på leppene for at han skulle bli søt... -Første gang man er på besøk hos noen med babyen legger de ett eller flere egg i vogna -Man har alltid med seg kaffe, sukker og juice når man besøker noen. -Niesene min synes det er kjempe gøy å få lov å stryke dressen til onkel... Jeg synes jeg ser norske 12 åringer danse av glede for å få lov å stryke... -Man sier nei takk til alt flere ganger slik at verten skal insistere mange ganger på å gi deg mat, drikke o.l. Så det er umulig å vite om folk er sultne eller ikke. -Man setter aldri ett kakestykke på en tallerken, minst to. -Om man går ut med bløtt hår kan man få skeiv munn, ungene ser alltid skrekkslagne ut når jeg går ut med vått hår...hihi... Mange flere ting, men kan jo ikke skriven en avhandling heller....
Patetica fåkksi Skrevet 18. februar 2010 #36 Skrevet 18. februar 2010 Spania. Man må ta hull i ørene på jentebabyer når de er nyfødte for det blir vondere for hver dag som går. Å vente til jenta er sju er med andre ord grusomt. Dessuten minsker det sjansen for allergier. Du kan ikke finne på å bade / dusje når du har mensen. Vannet kan faktisk stoppe blodsirkulasjonen din og du kan dø. Du kan til nød vaske håret kjapt i vasken. (-Hva skjer når det regner? ,sa jeg. Den hadde de ikke tenkt over) Det samme gjelder de første 40 dagene etter fødsel. Ikke dusj, du kan daue. Du blir invitert til middag klokka sju, men kommer halv ni. Helt normalt. De drikker hellig vann i påsken. Noen svært lure mennesker lager flasker med en fin etikett med bilde av Jomfru Maria og dette selger som varmt hvetebrød. Du må ikke kjøpe noe til babyen før den er født, det betyr ulykke. "Homo" er det aller aller styggeste sjellsordet og en voldsom fornærmelse. Staten bygger boliger som de selger billig til "unge", dette er mennesker mellom 25 og 35 år. Det er galskap å flytte hjemmefra før du er 30.
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2010 #37 Skrevet 18. februar 2010 i Frankrike er det vanlig å at når du inviterer til festlig lag har verten alt, men verten skal ha en vinflaske eller blomster. Barna er med på festen, resturanten til langt på kveld. Det er usømmlig å drikke seg synlig beruset. Det er greit å drikke sterkt brennvin til frokost hver dag i uka. Det er helt ok å ta et glass vin eller to å kjøre bil. ( kuttet kraftig ned på nå til manges store ergelse. ) En kvinne er "usømmlig" hvis hun går på cafe. Hvis hun går på kveldstid og alene er hun ute etter noe. (Nattklubb er mye verre og er ok til nød hvis hun er i følge med maaange andre kvinner og hvorpå ingen drikker) Man skal ALDRI vise fingeren fordi det er en kraftig fornærmelse. Knyttneven i været er bedre, men men ... Mannen er ansvarlig for kvinnen i huset så hvis kvinnen i huset går alene på cafe på cafe alene på kveldstid har han ikke orden i eget hus. Kvinnen representerer mannen og familien. Derfor bør ikke en kvinne gå på gata og spise fordi det signaliserer at hun ikke lager mat til familien. Det er de jeg kom på nå, dette er ifra Sør-Frankrike så det kan hende at skikkene er litt anerledes andre steder i Frankrike..
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2010 #38 Skrevet 18. februar 2010 Det med mensen, ALDRI hørt om...Har bodd 2,5 år i Spania....Hellig vann er også helt ukjent....Billige leiligheter må være i anen provins enn der jeg bodde.Aldri hørt om det...Man venter med å flytte hjemmefra til man er gift, da man sjelden har RÅD til å bo for seg selv..Høy arb.ledighet, lave løninger og leiepriser nært opp til Norge......SIer sitt..Å kjøpe er mer uvanløig enn å leie..Selv blant godt voksen, etablerte folk..... Dusjet vel hver dag også rett etter fødsel..... Kjøpte også klær FØR babyer ble født, eller andre gaver om mn viste man ikke ville treffe den gravide mer før etter fødsel... Det med å komme sent er veldig vanlig da..En halvtime å vente betyr ofte en time eller tre.....Og hoo er visst noe av det verste i verden ja )
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2010 #39 Skrevet 18. februar 2010 Jeg ser på språket ditt at du ikke er fra Norge:-) La meg forklare: Norge er like stort som England, ikke lite nok til å klare seg med en flyplass. Alle bleker ikke håret, jeg kjenner ingen som gjør det. Jeg finner alltid mer enn 3 grønnsaker i butikken, du må prøve butikker med litt utvalg. Alle mødre må ikke tilbake i jobb, det handler om prioritering. Norge har en av verdens beste permisjonsordninger for foreldre. Du er litt dum eller har en veldig rar omgangskrets hvis du og dine venner tror at pølser og brød er grønnsaker. Det heter EN barnevogn, og det er veldig få som synes det er ok å røyke ved en barnevogn. De som gjør det er slasker. Jeg kjenner ingen som går med pels, jeg har sett flere kvinner med pels i England enn i Norge. Jeg liker England, men ett trekk ved den engelske befolkningen er direkte kvalmende. Det at dere tror og mener at dere er bedre enn alle andre.
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2010 #40 Skrevet 18. februar 2010 19.38: ok, jeg måtte bare le litt, du har noen ganske gode poeng. Men... den eneste jeg må si er at den siste er ett trekk jeg synes at de norske har også, så vi er kanskje ikke så annerledes?
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2010 #41 Skrevet 18. februar 2010 Nei, vi er tydeligvis like rare alle sammen:-D
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå