Gå til innhold

Hva er de rareste kulturforskjellene du har opplevd?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sånn som å rape for maten o.l.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Å aldri komme presis til middag du er invitert til (Latin-Amerika) - man ankom tidligst en time etter tid...

Skrevet

I FInnmark dusjer man mye sjeldnere enn i Hordaland.

Skrevet

Å vaske føttene før man spiser i tillegg til hendene ... men ikke så rart fant jeg ut etter hvert ettersom det også var vanlig å sitt og spise på gulvet. Men som barn syntes jeg det var noe av det rareste jeg hadde vært med på :)

Dette var ute på landet i Egypt.

Skrevet

Hihi :) Den var god :) Har bodd mange plasser fra nord til sør i Norge, og har ikke sett noen forskjell i dusjemønsteret :) Må være fokene du hengte me som var noen svin, hehehe :)

Skrevet

Hadde en kineser på middagsbesøk som satt og feis masse etter maten. Som tegn på at maten var god.

Skrevet

I Haugesund raper de for maten...

Skrevet

I sverige spiser de bolle før lunch, fika. Gjett om jeg fikk SJOKK!!

Skrevet

Og at å spørre om å låne penger etter å ha kjent hverandre ( i mine øyne) i relativt kort tid er en høflig gest. Det å be om en tjeneste fra en annen er nemlig en måte å "bekrefte" vennskap på. Jeg oppfatet det som dypt fornærmende og ikke særlig sympatisk å spørre om å låne penger av meg såpass tidelig i bekjentskapet. På alle måter en veldig "unorsk" ting og gjøre. Missforståelsen ble komplett. Dette var inntil jeg ble forklart at å be om en tjeneste kun er en tillitserklæring, og absolutt ikke ment fornærmende.

Skrevet

På Oslo Øst lager de maten selv, i stedet for å bestille maten eller gå ut å spise. Sprøtt

Skrevet

13.31 Hvor kom de fra?

Har nemlig opplevd det selv. Vi ble så skuffet. Ser liksom på det som snyltere og rotekopper. Ble rett og slett flau.

Denne personen var fillipinsk.

Skrevet

Å flytte fra England til Norge har vært et eneste langt kultursjokk. Nordmenn er jo rett og slett sære. Spesielt på landet :)

I England hilser vi på alle kjente vi møter, og spør hvordan det går. Her i Norge går det ofte i et lite nikk, eller hvis man har det travelt så overser man kjente.

I England sier man unnskyld hvis man dulter borti noen på en butikk. Her ser man irritert ut, og tenker at det var den andre si feil som stod i veien.

I England står man til side hvis du møter noen som kommer ut av en butikk, sånn at de kommer seg ut. Og man passer seg for barnevogner, og små barn som stubber omkring. Ikke i Norge.

I England sender man takkekort for gaver, både etter bursdag og jul. I Norge er man kjempeflink hvis man i det hele tatt husker hva vi fikk fra hvem...

Lista er uendelig!!

Skrevet

i finnmark går man rett inn til hverandre når man skal på besøk, trenger ikke avtale eller noe.

sør norge må vi avtale, å ringe på døra å vente til folk åpner.

syns det er rart å lite gjestfrie sørlendingene er

Skrevet

I England er damer og menn aldri venner, bare kjærester

I England er det ok å slå ungene sine¨

I England får ungene med seg sjokolade, chips og brus i lunsjboksen

I England er det store klasseforskjeller

I England har de rekordmange tenåringsmødre

I England tror de at de er flinke på likestilling

I England roper de ching-chong etter asiater på gaten og ingen reagerer

I England er det vanlig å spise frokost på McDonalds

I England er det vanlig å ikke spise grønnsaker

I England er det ok for politiet å banke opp folk på gaten

I England er du nymotens hvis du har doble isolerte vinduer

I England tror folk at Norge er et lite land med en flyplass

I England er det vanlig å kjøre i fylla

I England tror de at alle i Norge har blondt hår og er høye

I England tror de at de fremdeles er verdens viktigste land

I England tror damene at jo mindre klær jo finere er de

Skrevet

I Finnmark bor det en bitteliten brøkdel av hvor mange det bor på Østlandet. Det sier seg selv at du ikke lar døra stå åpen når det bor en halv million mennesker utenfor stuedøra di. I Finnmark trenger man åpenbart ikke stor bokstav i begynnelsen av en setning. Synes det er rart at finnmarkinger ikke forstår at med andre forutsetninger får man andre vaner - har ikke noe med gjestfrihet å gjøre...

Skrevet

I Norge er det skikkelig stilig med tatovering.

I Norge er du driiiitheldig hvis du skal reise til Gran Canaria.

I Norge skal alle tjene likt, uansett.

I Norge tror de at håndball og skiskyting er skikkelig viktig i verdenssammenheng.

I Norge er Norge et høyt profilert land i verden, spesielt innen teknologi og fredsforhandlinger.

I Norge er en sommertemperatur på 30 grader skikkelig ekkelt og ubehagelig.

I Norge skal du ikke tro du er noe.

I Norge er teori på videregående demotiverende, og lekser er et overgrep på barns fritid. Det får ikke hjelpe at nivået på f. eks matte ligger langt etter andre europeiske land.

I Norge er vi uhøflige mot fremmede, fordi de ikke har gjort seg fortjent til noe annet.

Skrevet

I Sør-Amerika er ungene med på festen. Alle danser, ler og koser seg.

I Norge ordner man barnevakt uker før "morsomheten", og når barna er trygt plassert, langt unna kan foreldrene drikke seg drita full, krype rundt, rote med andre, spy og kaste bort hele neste dag med å ligge dausjuk med fyllanerver i høyspenn. Charming..

Skrevet

I Belgia har de sukker på popcornet, og de fikk sjokk når jeg fortalte at vi liker det best med salt på!

Skrevet

Vest - Afrika. Men det er sikkert vanlig flere steder hvor en er mer avhengig av venner/bekjente/familie for å ha et sikkerhetsnett enn hva vi er.

hilsen 13.31

Skrevet

I Kina er det uhøflig å ikek gi et svar om noen f.eks spør i hvilken retning en viss adresse ligger. Derfor finner de heller på noe, i stedet for å si at de ikke vet..

I japan er det en stor dyd å dø for fedrelandet, så når kvinner får beskjed om at mannen deres er dødd i krig, skal de smile og takke.

I Italia behandler ALLE menn deg som et styke kjøtt om du er kvinne og ser bra ut. Alt fra politi til guider..:( Makan til kjønnsfacistisk bastion har jeg aldri opplevd

Skrevet

I Afrika måtte vi forklare mennene at det ikke var vanlig å si "I love you" første gang man møtte noen. Mennene der sa det til oss hele tiden. En spurte om å få ringen min. Han forsto ikke at han ikke kunne få den da jeg sa at det var forlovelsesringen min og at kjæresten min ville bli lei seg hvis jeg ga den bort til en fremmed.

Skrevet

Kan ikke ha vært mange steder i Norge du da 13.52

Alt det du sier er simpel høflighet. Jeg gjør alle disse tingene du sier vi ikke gjør. Å det er maaaaaange andre i norge som gjør også. Kom ikke å si her at Engelskmenn er bedre. Maken til bråkete og stygg ordbruk skal man lete lenge etter. Shut up, fuck you og go to hell er dagligdagse ord for dere. Så da er det nok bedre å ikke føytte seg for at dem som er inne skal komme ut enn å be noen dra til helvete.

Skrevet

NB "ikke" og "stykke" mente jeg selvsagt

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...