Gå til innhold

Overvektige barn...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har vært på fotball trening med 6 åringen....hva er det som skjer med ungene nå tildags???? Blir helt sjokkert over hvor tykk enkelte barn er, hva tenker foreldrene med? og hva i herrens navn er det de pakker i de ungene sine....tror ikke de kan tenke på hva de utsetter ungene sine for!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det at de er på fotballtrening viser vel at foreldrene tenker med hodet, i motsetning til visse enkelte:)

Skrevet

Synes du går litt sterkt ut her. Ikke alle foreldre dytter i ungene brus, sjokolade, potetgull og pomefrites hver dag. Noen unger er rett og slett bare lubbene. Min veninnes sønn er god og rund og jeg vet at han ikke får godis hver dag, bare en gang i uka. Han har rett og slett bare arvet overvekten til mor som alltid har vært rund hun også. Der i gården er det snakk om arv. Sønnen arvet mor, moren arvet sin far.

Man skal være litt forsiktig med å dømme andre.

Det er vel i det minste positivt at ungene er på fotballtrening?

Skrevet

Det er bare å glede seg til strandsesongen. Skrekk. Hvorfor tar ikke barnevernet mer tak i dette?

Skrevet

Joda, en del unger ER lubne....Men det er stor forskjell på de naturlig runde og de "slapp-fete"

Vi er ofte i svømmehallen, og ser da unger i mange fasonger..De naturlig runde har friskere farge, de er aktive, blide og de er "faste i fisken"...For å si det sånn...Så har mn de barn med tynne hender og føtter, men med fett på nedre del av magen ,hofter og rumpe samt "ridebukselår":.der er ofte bleke og veldig rolige i fohold til andre barn.....Holdningen er også ofte "slpp", noen med tydelig "Kusrygg", mulig pga manglende stailiseringsmuskulatur...Man ser det tydelig....Også ser man foreldrene..Og foreldre til førstenevnte gruppe er enten spreke, men naturlig lubne selv, eller vnlig slanke passe "trimmet"....Også hr du foreldre til de sistnevnte..Ofte er de ikk emed i det hele tatt, de sitter på "tribunene" og ser på, eller de siter i varmebassenget og er DIGRE, eller man ser "usunnheten" lyse v de..Slapp mage, slapp holdning, bleke/gråe og selv om de kan være slnke, veldig "slappe i huden"....

Og det trenger IKKE være sunnhetstegn at de er med på fotball en gang i uka..Det er ofte bare for at foreldre skal kunne si at barna er da aktive og ute...Men om de kun er ute og beveger seg denne ene treninga, denne ene timen i uka, så er det lite...Også får foreldrene slappa av litt i tillegg....

Slike synig usunne barn synes jeg faktisk man bør kunne varsle fra om....Det er mishandling på samme måte som å gi ungene for lite mat...Man forer opp barna til et liv som mobbeoffer og et liv med livsstilssykdommer og smerter pga overvekt..Er ikke de mishandling, så vet ikke jeg....

Men problemet er at for at UNGENE skl bli sunne, må FORELDRENE bli sunnere..Begynne og trene, være ute med barna og SPISE sundt som barn..Og foreldre som sier de "gjør alt" for at barn skl bli slanke som andre barn, er gjerne ikke villig til å gjøre denne livsstilendring med seg selv.....Og husk, nå er det IKKE snakk om barn osm er naturlig lubne, barn med spesielle sykdommer er også unnskyldt, men kjære vene, det er flere og flere barn som fores fete og er inaktive fordi foreldre ikke GIDDER og ta seg selv i nakken og være sunne for å lære barna sunne vaner...

Er litt engasjert i dette, for jeg er veldig interessert i tematikken tykke barn...En problemstilling som jeg føler snakkes ihjel mer enn noe annet...Man må gjøre noe, og man må starte hjemme hos det enkelte barn...Og mulig sterke virkemidler må brukes.....

Skrevet

Heller kraftig og sunn, enn tynn og usunn.

Mange unger er kraftige nettopp fordi de får VELDIG sunn og riktig kost.

Det er faktisk ikke alle som bare sitter stille hjemme og spiser feil mat.

Synes du er raskt ute med å stigmatisere barn og foreldre her.

For alt du vet kan det hende at de "feite" ungene er mye sunnere enn ditt barn.

Som sagt over, så ser man forskjell på sunne runde barn og usunne barn.

Noe sier meg at de som er på fotballtrening og runde faktisk er sunne.

De feite som får i seg feil næring sitter nok hjemme...

Skrevet

Herregud da!

Snakk om å dømme ungene etter foreldrene!

Jeg har tre barn, alle spiser det samme, omtrent samme porsjoner og er like aktive.

En av de er lubben, to av de er "tynne".

Jeg var nettop til kontroll på helsestasjonen, der dette ble tatt opp. Ifølge helsesøster er dette helt vanlig, alle barn utvikler seg forskjellig, og stoffskiftet varierer fra barn til barn.

Legen derimot tok dette veldig mye mer alvorlig, spurte meg ut om kosthold etc og sa jeg måtte passe nøye på hva barnet spiser etc.

I vårt tilfelle er jeg meget bevisst på hva barna mine får å spise, sunn mat, med grønnsaker, lite fett og sukker. Godteri og kjeks i helgen, i passe mengde. Aldri saft, brus etc, lite juice.

Jeg kan ikke gi det ene barnet mindre mat enn det får nå.

Likevel har jeg et lubbent barn, og kan ikke forklare hvorfor annet enn at det er genetisk!

Skrevet

Like ille med dei som aldri spiser og ikke liker noen ting.

Ikke har vokst i høyden på flere år og er bleike. Det er jo like mye omsorgssvikt.

Skrevet

Signerer denne 2søtesmåh.

Har også sett dette i svømmehallen.. Er litt forskrekket over hvor mange det er!! Kan ikke huske det var sånn når jeg var lita..

Og man ser ofte også foreldrene som er i samme fasong. Da kan man hvertfall tenke seg til at de ikke er aktive med barna, og heller kanskje ikke spiser så veldig sunt!

Ja, noen er aktive med barna. Men er fortsatt like store. Hva med å legge om kosthold? Grovt brød istede for loff/kneip. Masse grønnsaker, lite kjøtt.

Men har lært at det er stygt å dømme andre. Jeg bare vet at vi skal ha grønnsaker til middag, være ute og ake på vinteren. Og TV er det bare å glemme når det er fint vær uansett årstid! TV- spill, ja, når det regner! Eller, ut å leke!

Skrevet

Ha, ha, ha! Nå tenker jeg du får pepper! Ække lov å si sånt her inne, vettu! :-)))

Skrevet

Klart det er mange som har avet disse genene fra foreldre, men veldig mange mangler kun sunn mat og mosjon. I samme butikken som jeg handler på er det en mamma og en sønn som bruker å handle sammen. Gutten er kanskje 14 år eller noe, men kjempemye større og høyere enn de på sin alder. Han kjøper brus, potetgull, snop og pizza'er ol hver gang jeg ser han ihvertfall. Moren hans er ganske stor hun og..Nabojenta til lillebror er 11 år og veier kanskje 60 kilo++, og jeg vet at moren f eks nekter å gi barna lettprodukter sånn som lett/skummet melk, og godterskåla står fremme der hver dag. Barn og ungdommer kan være grusomme mot hverandre mtp mobbing, så er jo synd om foreldrene har skapt overvekten under oppveksten til barna sine ved usunn mat og lite mosjon. Men klart det er forskjell på folk, og noen barn er nok overvektig til trass for et sunt kosthold hjemme. Når barna blir eldre og kjøper mat/godteri selv er kostholdet deres straks vanskeligere å kontrollere.

Skrevet

Jeg snakker ikke om unger som er litt lubene eller kraftige...jeg snakker om unger på 6 år som faktisk ikke klarer og springe 100 meter før de ser ut som at de holder på og sprenges.....

Selvsagt kan det være andre årsaker til at unger er tykke- men når jeg gikk på skolen hadde vi 1-2 i klassetrinnet som var overvektig. Nå er det 2-6 i hver klasse som er kraftig overvektig.

Dårlig mat og dårlige matvaner er jo vannskjøttelse mener nå jeg....de ender jo opp med en kropp som er ubrukelig når de blir eldre!

Skrevet

da jeg var 8 år opererte jeg begge oftene. de sagde av beine(ikke hele men selve beine) snudde de 30 grader og skrudde de på igjen.. etter 3 operasjoner på 3 år, og etter å ha lært meg å gå 3 ganger, så kan jeg love deg at jeg ikke løp rundt. jeg gikk fra å være syltynn og helt utrolig aktiv, til å ikke tørre å bevege meg i egen kropp. Jeg spiste bare en halv melkerull på lørdagene og fikk ikke kveldsmat, men jeg var tykk. Mamma og pappa kunne jo ikke tvinge meg til å trene heller... men når jeg ble rundt 13 følte jeg meg normal i beina igjen og beynnte å trene...

det jeg ville med dette innlegget er å si at man skal være forsiktig med å dømme. Du vet ikke hva som ligger bak...

Skrevet

Jeg tviler på at alle de barna jeg ser i svømmehallen har problemer med bena... Noen, ja. Ikke alle.. For det begynner å bli ganske mange!

Skrevet

Blir helt sjokkert over holdningene deres til BARN!! Skam dere, dere vet ingenting om hva som ligger bak....

Står dere å glaner på ungene også, med et og viser avsky? Fysj, er det rart barn begynner å mobbe??

Skrevet

Ingen her som har sagt noe om avsky.. Ikke jeg hvertfall. Er bare litt sjokkert over hvordan verden har blitt på de 10-20 siste årene!

Men jeg snakker for meg selv da, ikke for alle andre her.

Ja, de er BARN, derfor bør de få sunn mat, aktiviseres mye. Sånn at de også kan vokse opp å bli VOKSNE!

Skrevet

Om det gjør deg sjokkert, så burde du vel komme deg litt mer ut og se på samfunnet!

Skrevet

Er nok ikke bare det som sjokkerer meg. Men overvektige barn er en av faktorene.

Skrevet

Helt enig med deg. Var i svømmehallen her om dagen og ble helt sjokkert over hvor mange rett og slett feite unger det var. Det er utrolig synd på dem som ikke har foreldre som tenker mer over kosthold og fysisk aktivitet, for det er ingen god start på livet å være sykelig overvektig i som liten.

Og, ja, enkelte er helt uforskyldt i dette, men i de aller fleste tilfellene bør foreldrene ta seg i nakken og se hva de utsetter barna sine for.

Skrevet

Er i utgangangspunktet enig med HI, selv om det er en vanvittig krass fremstilling.. Det er mange flere overvektige i alle aldre nå enn før, gjennomsnittsvekten øker og helseplagene med den. Og selvfølgelig fokuset på vekt fra samfunnet. Selv om det er noen som har arvelige problemer og sykdommer som er årsaken til problemene, så er det jo ingen tvil om at i de fleste tilfeller så er det matvaner og aktivitetsvaner som har store deler av skylden. Og selv når det er arvelige problemer så vil i mange tilfeller løsningen være å være enda mer på vakt i forhold til kosthold og aktivitet.

Det viktigste i denne diskusjonen synes jeg, er at det ikke er ungenes feil!! Det er foreldrene som må komme seg ut av skyttergravene og ta en kikk på vanene sine. Det er gjort undersøkelser på at de fleste spiser mer enn de tror at de gjør, og det er vel ikke usannsynlig at det gjelder noen barn også??

Skrevet

Detg er INGEN i denne tråden som "mobber" barna som er overvektig PÅ GRUNN AV foreldres mat og aktivitetsvaner....INGEN..

FØler at alle som unnskylder fete barn med operasjoner og gener, har noe og skjule? Er deres barn fete? Min bror har også fått begge bens snudd..En fot om gagene, sittende i rullestol i et år totalt.....Ble ikke tykk han......Og om evnen til å løpe aldri ble bra, så er LYSTEn og VILJEN der..Han løper nå normalt, men ikke raskt....Mine barn er btw ikke tynne fliser, men de er aktive, de er sunne og de holder ut lange turer, de er motorisk flinke og er "faste i fisken":...Det er de tydelig USUNNE barn vi snakker om..OG usunnhet slår fort ut i vekt...MEn synlig annet UTSEENDE enn naturlig kraftige barn...

Det er foreldrene vi er "sjokkert" over..Og om man vet man har litt å gå på angående hvor ofte og mye snop/usunn mat som spises, så må man kanskje knipe inne litt der om en av tre barn blir for stor??? Selv om VEKTA ikke er det viktigste her..Men EVNE til å BEVEGE seg....

Det er ikke gener som gjør at en 7 åring ikke greier og løpe 60m uten og spy...At en 4 åring IKKE greier og stupe kråke eller hoppe opp ilufta slik at ingen av bena berøer bakken.....

Fler og fler barn mangler elementære motoriske egenskaper fordi de ikke FÅR rørt på seg...De blir passifisert av foreldrene, fordi foreldre ikke gidder og være ute sammen med de.....

JEg har en unge på 3 og ei på 6 og de er med på turn og "barnelek"; og det er veldig synlig at noen ikke har rørt på seg særlig mye--Uavhengig av ungenes vekt..De som er dårligst motorisk , har de fetese foreldrene.......Også hos 3åringene er det SYNLG forskjell på motoriske evner....Noen er bare sene, men noen KAN IKKE, elementære øvelser som de burde kunne den dagen de lærte og gå uten støtte.....

Skrevet

Mye UVITENHET ute og går om dette temaet...

Jentungen her feiret bursdagen på lørdag (ho ble 7 år i går :) ) med jentene i klassen.

Der er ei klasseveninne som er stor!!! Kan nesten kalle hun feit... Ho spiste godt av hot-dog, kaker og mufins. Så fikk de godtepose etter en stund ( er ikke så mye dem får "her i gården", men litt kos må det jo være), men hun jenten ville ikke spise av det hun fikk. Sier rett ut at hun liker ikke å være så feit... Men, da lurer jeg litt på om ho ha blitt innprintet med at det er snopet man blir tykke av, mens kaker o.l. er helt greit...

Blir jo litt satt ut når ei jente på 6/7 år sier sånt da, men man må jo nesten bare ta det på mest "pedagogiske" måte... Jenten min er veldig facinert av kropsfasongen til denne jenten, da hun har "pupper" alerede... Men, jeg har forklart henne at ho IKKE skal prate om dette til denne jenten,eller prate OM det til andre, for det er neppe noe kjekt for den det gjelder...

En annen ting er at her er det stort sett våre nye landsmenn som er overvektige... Lurer på om det kan ha noe å si... At de er opplært på en litt annen måte... Er jo ikke snop og usunn mat de er mest vat til?? Jeg vet ikke... Må bare avslutte med at jeg er IKKE rasist!!!

Skrevet

Overvekt er et stort problem hos både barn og voksne. Det er ikke nok fokus på problematikken, ikke nok hjelp å få for de familiene som sliter.

Jeg må likevel si at måten enkelte av dere i denne tråden omtaler overvektige barn på er helt motbydelig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...