Gå til innhold

Hva synes dere om navnet EA til jente??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Som DD sier... det handler litt om å venne seg til navn også.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har hørt så mange variasjoner av navn nå etter at sønnene mine begynte i bhg at det ikke ville forundre meg om det dukket opp en Ea også!

Jeg skal i hvertfall ikke rette på de om de sier noe!

Liselinn trodde jeg var feil for Iselinn. Milian trodde jeg var feil for William. Istine trodde jeg var feil for Kristine...osv,osv....

Skrevet

anonym 1131.

Det handler vel heller om at de mødrene vet at det finnes mennesker der ute som kritiserer alt. Man gir ikke barnet sitt et navn man synes er merksnoding så det er nok ikke grunnen til to navn. Grunnen til at man også velger mer enn et navn kan ha flere grunner også.

Skrevet

Jeg synes det er et spesielt og fint navn! :)

Skrevet

Joda, men hun ene over som hadde gitt Ea som navn til sin datter sa jo at hun kunne velge å bruke begge navnene senere. Og kom ikke her og fortell meg at man ikke gir barna sine merksnodige navn når man velger noe som Ea?!

Hvis man velger nav utenom "normalen", så er man jo mer opptatt av å være orginal enn hva andre mennesker måtte ha å si om navnet vil jeg tro? Ellers ville man vel gått for noe annet?

Det finnes navn som er på topp 10-lista og noen som er veldig særegne, men det finnes også et hav av navn som er veldig flotte i det som er i mellom ;-)

Skrevet

Ea, er et veldig fint navn synes jeg. Er personlig ikke så glad i navn som ender på a, men Ea skiller seg positivt ut i den kategorien.

Skrevet

1151.. Hva du synes er merksnodig synes ikke nødvendigvis alle andre er merksnodig. Det er jo ikke en fasit. Det er mange gode "gamle" navn som kan høres ganske rare ut om man tygger litt på de. Disse navntrendene endrer seg jo til stadighet og mange navn du kanskje aldri ville brukt på barnet ditt idag kan være på topp 10 om 30 år.

Skrevet

Jeg har aldri påstått at hva jeg synes er merksnodig er det eneste korrekte, så det er på ingen måte en fasit :-).

Men man kan vel regne med at folk er oppegående nok til å vite hva som kan virke "rart" for andre når man velger navnet til sitt barn i dag..

Jeg f.eks har et navn som er veldig sjeldent, men ikke sjeldent nok til at folk biter seg i merke ved det, men såpass sjeldent at jeg ikke har møtt på et menneske til dags dato som har det navnet.

Skrevet

Her var det jammen meg mange drøye mennesker som prøver å kritisere HI til å velge et annet navn. Hvis dere ikke liker navnet, så si gjerne det, men hold dere for gode til å begynne å fremstille hi som en idiot for å velge et spesielt navn. Herligheten..

Til hi: likte ikke helt navnet da jeg så det i overskriften, men etter å ha tenkt litt på det, liker jeg det. Enkelt og ikke jålete, selv om det er sjeldent. Datteren din vil uansett kle det navnet dere velger, Ea kan nok bli veldig fint på lille jenta di:)

Finnes da mange korte navn; Jo, Li, Ann, Ma. Ea er jo 2 stavelser, så er jo bare skrivemåten som er "kort".

Skrevet

Hmm, liker det faktisk! Fint, feminint, enkelt og uvanlig

Skrevet

Her var det utallige barnslige og lite intelligente tilbakemeldinger..

Hva så om Ea er en fugl? Det er mange av de" gode gamle" norske navnene som er hentet fra dyreverdenen.

Til deg som har en datter som heter Ea, og som forøvrig var en av de som svarte skikkelig på denne tråden, så håper jeg du ikke lar slike "lavpannete" kommentarer gå inn på deg. Personlig liker jeg hverken navnet Lea eller Tea - og synes i grunn Ea er et bedre alternativ. Og jeg synes det er stor forskjell på å si at man ikke liker et navn, og det som skjer her, nemlig at man prøver å latterliggjøre et navn og foreldrene som valgte det.

Skrevet

Ea ser litt kort ut skriftlig, synes jeg, men fungerer fint muntlig. Det har jo to stavelser og skiller seg sånn sett ikke fra veldig mange andre navn.

Liker det bedre enn Lea og Tea.

Synes heller ikke du skal ha noen H til slutt. Da tror jeg faktisk flere blir usikre på hvordan det skal sies.

Ikke så verst egentlig. :)

Skrevet

Takk for det anonym 1310. Hva folk måtte mene om navnet til datteren min er jo egentlig helt uvesentlig, men jeg er enig i at å latterliggjøre et navn blir for dumt rett og slett.. Vi har alle forskjellig smak og personlig synes jeg det er gøy når jeg hører andres spennende navn. Kanskje derfor jeg selv også valgte navnet Ea til min datter, at jeg er positiv til "nye" ting. Samtidig liker jeg også gode norske navn. Jeg blir ikke fornærmet når jeg hører andres meninger men jeg synes mye blir useriøst og som du sier lite intelligent. Setter ihvertfall stor pris på at noen likte navnet hennes... .for hun er veldig søt:-) Og det er koslig for henne å få noen koselige tlbakemeldinger når hun blir stor:-)

hilsen mamman til Ea!

• 2 uker senere...
Skrevet

Mye hets av navnet Er her ser jeg!!

Jeg har også en datter som heter Ea, ikke så veldig gammel- så jeg vet ikke hvordan hun vil "takle" sitt eget navn i framtiden.

Navnet er kort, greit og jeg kan ikke på noen som helst slags måte se at dette navnet skal kunne bli en mobbegrunn!!! (Finnes som tidligere skrevet maange navn hentet fra dyreriket... hva med Bjørn??) Det finnes da maaaaange andre rare og sære navn.

Andre argumenterer med at man må sikkert stave navnet for alltid... Vel, da er det ihvertfall ikke så mange bokstaver da... E A... Jeg må forresten også alltid stave mitt eget navn: Oona... Jeg må alltid si Oona med to O'er... Etternavnet mitt er også ikke helt innlysende for selv om det er et forholdsvis vanlig navn... Aldri være no problem... Heller det enn å hete f. eks Anne Olsen...

Utdrag fra navneguiden:

fra et keltisk ord som betyr 'ild' - de fleste med navnet Ea i Norge har norske etternavn, men betydningen er noe usikker, det er også navn på en babylonsk gudinne for skapelse og visdom ‘jordens herskerinne’.

Statistikk Det er 56 kvinner som har Ea som første fornavn.

Det er 22 kvinner som har Ea som eneste fornavn.

Keltisk og betyr 'ild'. Vakkert, enkelt- og jeg må vel egentlig innrømme at jeg synes navnet er drit-tøfft... Selv om jeg kan forstå at andre ikke nødvendigvis synes det samme som meg. Men mange av kommentarene her er "way over the top"- og rimelig overdrevet---

Jeg har også fått mange kommentarer fra andre at de første gangene de hørte navnet så synes de at det var rart, uvant og spesiellt (og de hadde et heller overraskende uttrykk). Men etter at de har hørt det flere ganger, så kommer de tilbake og forteller at de synes navnet er nydelig, kjempefint og annerledes enn de typiske "in-navnene" som Leah, Thea etc...

I'm happy with the choice!! Very happy:-)

Skrevet

Høres ut som en døv person som prøver å si Lea........

• 8 år senere...
Skrevet

Jeg heter Ea og er 19 år. Er så glad og takknemlig for at mamma og pappa valgte det fineste navnet i verden til meg, og litt misfornøyd med at andre "tar" det. Neida. ;) Uansett; har kun møtt folk som synes navnet er veldig fint og spesielt, i tillegg er det ingen som glemmer hva jeg heter, i motsetning til de som heter ida, eva, ella, leon og andre vanlige og kjedlige navn. 

Anonymkode: 29a85...cac

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...