Anonym bruker Skrevet 11. februar 2010 #26 Skrevet 11. februar 2010 er det lov å få satt inn egg/sæd i svergige og føde i norge??? trodde ikke det jeg.. for man må jo da gi fra seg barnet ved fødsel, er jo tross alt ikke den som fødte sitt barn... jeg er FOR. Jeg har tenkt mye på det. vil gjerne donere bort egg også jeg da... men hvis min nærmeste familie ikke kan få barn, ville jeg likt å ha muligheten å hjelpe de... Jeg har ikke hat så mye som en leggkrampe under mine graviditeter og vet at kroppen min takler det bra.. trist at mi, "gave" ikke kan hjelpe andre å få den største gaven i livet... Jeg har alt avtalt med min samboer at vi må flytte til sverige en liten stund hvis hans søster eller min ikke kan få barn den naturlige måten;)
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2010 #27 Skrevet 11. februar 2010 mye bedre å ha ordnede forhold med surrogatmødre her i norge enn å finne fattige kvinner i India å utnytte... skjønner ikke problemet med å ha surrogatmødre her til lands.
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2010 #28 Skrevet 11. februar 2010 Imot. Synes det er en form for prostitusjon: Noen selger kroppen sin for å bære fram et barn for noen andre. Undersøkelser gjort av hvem som blir surrogatmødre og hvem som kjøper surrogatmødre viser et klart klasseskille: Surrogatmødrene kommer fra lavere sosiale lag enn kjøperne. Man har også sett at i gjennomsnitt fødes barn av surrogatmødre mye oftere før termin. (Man skal kanskje ikke undervurdere betydningen av tilknytningen som skjer mellom mor og barn i fosterstadiet.) Synes det er galt på så altfor mange måter. Om noen ville bære fram for et familiemedlem eller en venn, uten at penger var involvert, ville jeg kanskje ha strukket meg til å si at det er ok. (Men nå er jeg en av dem som synes det er noe perverst også med sæddonasjon...)
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2010 #29 Skrevet 11. februar 2010 er imot. er veldig for adopsjon som redder livet til barna som allerede finnes i verden. man må være veldig egoistisk for å bruke masse penger og resurser bare for å videreføre sine gener. hadde jeg ikke blitt uplanlagt gravid, hadde jeg heller adoptert enn å få barn. og ville bli like glad i det barnet jeg hadde adoptert som det jeg har nå.
Gjest Skrevet 11. februar 2010 #30 Skrevet 11. februar 2010 Det er da like egoistisk aa bruke penger paa en utenlandsadopsjon som paa aa skulle skaffe seg et biologisk barn. Vil man vaere mor Teresa for en dag gir man heller hundre tusen til en SOS barnelandsby mener naa jeg.
Gjest Skrevet 11. februar 2010 #31 Skrevet 11. februar 2010 Det med tilknytning 14:30 er et godt argument i mot. Dessuten maa det vaere utrolig vanskelig aa gi fra seg et barn man har baaret fram, enten det er ditt eller ikke Jeg hadde nok aldri klart det.
Freija Skrevet 4. april 2010 #32 Skrevet 4. april 2010 MÅ det være vanskelig? Eller kan det tenkes at de som velger å være surrogatmødre har et helt annet syn på ting enn deg? Jeg har iallfall ikke hatt noe problem med å "gi" fra meg de surrogatbarna jeg har bært frem. Tross alt var de ikke mine til å begynne med. De ble unnfanget med tanke på å tilbringe sin barndom hos andre enn meg. Så hvordan kan jeg da gi FRA meg? Det blir vel mer som å gi tilbake.
Anonym bruker Skrevet 4. april 2010 #33 Skrevet 4. april 2010 Jeg er for. Det er bare et spørsmål om tid før det blir lovlig her også, helsevesenet taper mye penger på at slik behandling må foregå i utlandet. Jeg er også for eggdonasjon slik at mulighetene blir lik for menn og kvinner. Hvis en mann ikke har befruktningsdyktige sædceller får han donor, men det gjør ikke kvinner. Så det er på høy tid at kvinner får samme tilbudet til behandling som menn!
shari_z Skrevet 4. april 2010 #34 Skrevet 4. april 2010 Jeg er FOR surrogatmor. Jeg er også amerikansk og har et annet kulturelt syn på det enn mange nordmenn. Uansett, så er jeg et menneske som vil så veldig gjerne hjelpe andre. Det er bare noe inni meg, som Freija sier. Jeg hadde glatt vært surrogatmor for andre, og særlig min familie (men tror vi er alle sammen ferdige med barn). Elsker å gå gravid, har plager men er ikke særlig plaget, hvis du forstår hva jeg mener, og vil så veldig gjerne gi et annet par samme mulighet til å ha sitt eget biologisk barn om de ønsker det. Og som en anonym lenger opp sa, hvordan kan man være i mot noe som er ok for de som er innvolverte når alt er på det høyeste frivillig?
Voilà Skrevet 4. april 2010 #35 Skrevet 4. april 2010 Jeg er veldig for - og ønsker å være det for noen om det blir lovlig her i Norge.
Anonym bruker Skrevet 4. april 2010 #36 Skrevet 4. april 2010 Jeg er for. Jeg kunne godt vært det. Det er jo ganske gode penger. Jeg er i topp form i mine svangerskap.
Alva♂️♂️♂️♀️ Skrevet 4. april 2010 #38 Skrevet 4. april 2010 Jeg var veldig for helt til jeg begynte å tenke meg litt om. Nå er jeg faktisk litt i mot. Grunnen til dette sidebyttet er at muligheten kan misbrukes. Det er en del kvinner i dette landet som blir brukt som dørmatter av mennene sine, og surrogatmødre blir godt betalt. Jeg klarer ikke helt å se bort i fra at til og med i lille Norge kan kvinner utnyttes av griske menn til å tjene penger. Skal det bli lovlig må det i hvertfall bli uhyrlig strenge regler rundt dette, f.eks påbudt med en skikkelig psykologisk vurdering av kvinnen som vil være surrogatmor osv, slik at ikke hvem som helst kan (tvinges til å) bli det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå