Gjest Skrevet 11. februar 2010 #1 Skrevet 11. februar 2010 Selv synes jeg det burde bli tillatt i Norge, under ordnede forhold.
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2010 #2 Skrevet 11. februar 2010 Ja det er jeg for. Er noen som er det i Norge også.
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2010 #3 Skrevet 11. februar 2010 Jeg synes også det skulle bli tillatt i Norge, dette at man skal kjøpe seg en fattig stakkar fra utlandet er jeg imot. Greit at de kan tjene en del penger på det, men likevel blir det helt feil synes jeg. En surrogatmor skal være det av andre grunner enn fattigdom.
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2010 #5 Skrevet 11. februar 2010 Noen som har tenkt på at hele surrogatideen bygger på det enkle prinsipp å kjøpe en unge?
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2010 #6 Skrevet 11. februar 2010 Da kjøper du unger også ved egg/sæd donasjon. Jeg ser på det som å låne en livmor da en ikke kan bære frem ett barn selv.
Gjest Skrevet 11. februar 2010 #7 Skrevet 11. februar 2010 Det er det jeg mener ogsaa. Selv kjenner jeg et par damer som gjerne skulle baaret fram et barn for noen andre, rett og slett fordi de elsker aa gaa gravide og foede, men har mange nok barn selv. Hvorfor skal det da ikke vaere lov for dem aa kunne hjelpe et par som kanskje ikke kan baere fram et barn selv Og saa er det den juridiske biten. Det mangler vel lover som kan regulere bruken av surrogatmoedre i dag. Selv om man ikke har lov i Norge hindrer det jo ikke folk med raad til aa reise til utlandet (og det er jo ikke stort dyrere enn aa adoptere for eksempel).
Gjest Skrevet 11. februar 2010 #9 Skrevet 11. februar 2010 Tja, man betaler en nett sum ved adopsjon ogsaa ...
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2010 #10 Skrevet 11. februar 2010 Hvorfor imot? Ikke noe problem å være surrogat her i landet.
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2010 #11 Skrevet 11. februar 2010 Det er ikke lov med annet enn tradisjonell surrogati her til lands. Dvs å bruke egne egg - og det vil de færreste surrogater være med på nå til dags. Jeg er for surrogati, og bruker det altså selv:)
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2010 #12 Skrevet 11. februar 2010 En norsk surrogat kan få ed i utlandet, og føde her. Vet om de som er det her. Lykke til, hvilket land valgte dere?
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2010 #13 Skrevet 11. februar 2010 Synes hele surrogatdiskusjonen er vanskelig. Hvem skal stå som forelder under graviditeten, for eksempel? Min baby var alvorlig syk, og trengte behandling inne i magen. Dette medførte smerter og fare for meg, men fordi det var ungen min gjorde jeg det selvfølgelig. Men om det hadde vært noen annens baby? Hadde jeg utsatt meg for det da? Og hadde det andre foreldreparet (det biologiske) akseptert at jeg ikke gjorde hva som helst for å redde babyen deres? Kan surrogatmødre kunne saksøkes om biologiske foreldre mener hun har tatt livet av babyen deres gjennom bevisste eller ubevisste valg?
Gjest Skrevet 11. februar 2010 #14 Skrevet 11. februar 2010 Ja, det er mange problemstillinger knyttet til det. Nettopp derfor er det viktig med lovgivning rundt det, eller i det minste at det skal vaere lovlig slik at folk kan skrive kontrakter og legge kortene paa bordet. Slik det er i dag havner det hele vel litt i graasonen da det ikke "er lov" men man likevel kan reise til utlandet og ordne det likevel.
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2010 #15 Skrevet 11. februar 2010 Syns det skulle vært lov her i landet, også eggdonasjon skulle vært lov. Hvorfor er sæddonasjon lov og ikke egg donasjon? Og hvorfor skulle det ikke være lov å hjelpe de som ikke kan bære frem et barn selv?
Gjest Skrevet 11. februar 2010 #16 Skrevet 11. februar 2010 Ja, det er veldig snodig at saed kan doneres, men ikke egg. Litt diskriminerende vil jeg paastaa. Det er liksom ok aa hjelpe kvinner med menn som ikke har svoemmere som fungerer, mens menn i samme situasjon maa adoptere.
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2010 #17 Skrevet 11. februar 2010 Kan man egentlig være i mot noe som er ok for de innblandede? Det er jo uansett ingen som tvinger en til å være surrogatmor om man ikke vil.
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2010 #18 Skrevet 11. februar 2010 Der sa du noe, anonym 11.20! Dette er jo evt. en høyst frivillig ordning. Og det at eggdonasjon ikke er lov men at sæddonasjon er lov, det er helt latterlig.
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2010 #19 Skrevet 11. februar 2010 Jeg også! Så lenge det er i ryddige forhold,har selv ei venninne som ikke kan få barn,så er en knall ide`! Ikke det at jeg ville vært det,hadde jeg ikke klart,men uansett en knall ide`!
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2010 #20 Skrevet 11. februar 2010 Jeez. Idé. Du trykker Alt Gr + knappen ved siden av ? , så e rett etterpå = é
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2010 #21 Skrevet 11. februar 2010 Jeg er FOR! Fordi: Hadde jeg ikke kunnet bære frem mitt eget barn, hadde jeg villet bruke det! Hadde blitt desperat tror jeg... hehe.. men det er meg! Hvis bror min og kjæresten ikke kan bære frem barn, tar jeg gjerne jobben. Å få barn er det største i livet, og det at man går videre er viktig for meg! :)
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2010 #23 Skrevet 11. februar 2010 Her kommer en veldig egoistisk FOR. Jeg er høygravid og full av hormoner. Ingenting er galt med meg, men har slitt masse med plager gjennom hele svangerskapet. ALDRI mer om jeg skal bære fram et barn. SÅ jeg er for. Egoistisk? JA.
Gjest Skrevet 11. februar 2010 #24 Skrevet 11. februar 2010 Du sikkert ikke den eneste som kunne tenke deg surrogati av egoistiske grunner. Rart med det. Noen er aldri i saa god form som naar de er gravide, andre hater hvert minutt.
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2010 #25 Skrevet 11. februar 2010 10:51 Du kjøper vel ikke en unge hvis både egg/sæd kommer fra de som skal være foreldre. Da leier man en god, varm og trygg rugeplass for babyen sin
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå