Gå til innhold

Hvor mange tar barna sine til søndagsskole?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Frøkna vår er 1,5 år og jeg tenker å begynne nå. Bare for å komme inn i miljøet,er vel ikke stort hun får med seg enda. Og det blir neppe hver søndag,men.

Nevnte dette for noen venninder og de lurte på om det hadde klikka for meg....

Er det sååå uvanlig å gå på søndagsskole??

Videoannonse
Annonse
Gjest sug lut
Skrevet

Det er nok en sær liten sekt som går dit, ja, ikke akkurat de bugnende horder.

Gjest Sauen og ungene
Skrevet

Tanta til mannen får lov å ta med eldste i kirka når det er spesielle tilstelninger der, og da har de ofte "søndagsskole" for barna. I konfirmasjoner osv har de alltid egne tilstelninger for barna, så minste har vært der og lekt/tegnet osv med de andre barna f.eks i yngste sin dåp. Men det er absolutt ikke noe vi gjør fast. (metodistkirken)

Hun er 2,5 år.

Skrevet

Jeg gikk på søndagsskole som liten. Faktisk til et stykke opp i ungdomsalderen! Har bare gode minner derfra. Synes absolutt ikke det har klikka for deg! Barnetroen kan være god å ha, både i sorg og glede, og jeg skjønner godt at dette er noe du vil gi datteren din.

Skulle gjerne latt barna mine gå på søndagsskole, hvis det bare hadde vært en i nærmiljøet vårt.

Skrevet

Jeg er ikke kristen. Jeg har aldri gått på søndagsskole. Jeg kjenner kun mine søskenbarn som har det. Ingen av mine venner gjorde det husker jeg.

Veldig vanlig er det nok ikke, men man gjør jo som man vil. Om du syns det er bra for barna dine så gjør jo DU det:)

Skrevet

He he he.

Mi jente går på "hverdagskole" annen hver tirsdag. Det er samme opplegget som søndagskole, men dette er 1 times tid på ettermiddagen. Hun fikk invitasjon til å bli med gjennom barnehagen da hun ble 4 år, og hun ville selvsagt.. så da får hun lov. Tror hun synes det er stas å være på skolen (de holder til på barneskolen - ikke i kirka), og at dette er noe hun kan gjøre uten lillesøster, som er for liten :)

Jeg har prøvd å spørre henne hva de gjør på "hverdagskolen", men får bare litt vage svar.. De leker, lager ting og synger om Jesus :)

Synes det er koselig at hun vil være der, og så lenge hun selv synes det er morsomt så fortsetter hun. Hun er forresten 4 år.

Skrevet

Signerer den bebé. Er agnostiker jeg da, og har alltid vært det, men har gode minner fra søndagsskolen da jeg var liten, og akkurat som mamma sang kristne barnesanger til meg før jeg skulle sove, gjør jeg det til sønnen min:)

Men igjen, det er ikke så vanlig å gå på søndagsskole nå lenger - det varierer vel litt hvor i landet du bor.

Skrevet

He he he.

Mi jente går på "hverdagskole" annen hver tirsdag. Det er samme opplegget som søndagskole, men dette er 1 times tid på ettermiddagen. Hun fikk invitasjon til å bli med gjennom barnehagen da hun ble 4 år, og hun ville selvsagt.. så da får hun lov. Tror hun synes det er stas å være på skolen (de holder til på barneskolen - ikke i kirka), og at dette er noe hun kan gjøre uten lillesøster, som er for liten :)

Jeg har prøvd å spørre henne hva de gjør på "hverdagskolen", men får bare litt vage svar.. De leker, lager ting og synger om Jesus :)

Synes det er koselig at hun vil være der, og så lenge hun selv synes det er morsomt så fortsetter hun. Hun er forresten 4 år.

Skrevet

Jeg tror det kan være veldig positivt å ta barna med til søndagsskole. Da lærer de litt om den kristne tro og gode verdier. Det er ofte mange mellom-mennesklige temaer og ikke bare bibellære.

Mine barn forteller iallefall at de snakker om f.eks å lyve, å være snill med andre, mobbing ect. Det virker ut som om de er svært oppmuntrende å være der, for de er alltid glade og positive når de er ferdige. Mye sang og lek som alle barn liker.

Jeg er iallefall veldig glad for at det finnes slike alternativer. Valg om tro tar man jo senere når man er voksen nok til å forstå. Føler ikke at jeg på noen måte dytter en tro på mine barn. De lærer seg grunnleggende kristne verdier, og om de velger å tro/ikke tro er opp til dem.

Lykke til! Håper dere prøver iallefall og ser hva dere synes.

Skrevet

Jeg tror det kan være veldig positivt å ta barna med til søndagsskole. Da lærer de litt om den kristne tro og gode verdier. Det er ofte mange mellom-mennesklige temaer og ikke bare bibellære.

Mine barn forteller iallefall at de snakker om f.eks å lyve, å være snill med andre, mobbing ect. Det virker ut som om de er svært oppmuntrende å være der, for de er alltid glade og positive når de er ferdige. Mye sang og lek som alle barn liker.

Jeg er iallefall veldig glad for at det finnes slike alternativer. Valg om tro tar man jo senere når man er voksen nok til å forstå. Føler ikke at jeg på noen måte dytter en tro på mine barn. De lærer seg grunnleggende kristne verdier, og om de velger å tro/ikke tro er opp til dem.

Lykke til! Håper dere prøver iallefall og ser hva dere synes.

Skrevet

Ateist som jeg er var jeg ekstremt i tvil, men siden vi skulle i kirken fikk hun velge selv. Jeg skal ikke tvinge henne til å velge "side" allerede nå, så hun får utforske litt på egenhånd og se hva hun ender opp med "når hun blir stor".

Men jeg må virkelig si jeg fikk litt hakeslepp da hun kom jublende tilbake med et hjerte med teksten "Jesus i hjertet for alltid" eller noe sånt, med beskjed til meg om at "Jesus finnes mamma, det er HELT sant!"

Kanskje det blir en stund til neste gang....

Skrevet

For meg er det en selvfølge å ta barna med på søndagsskole. Både jeg og min mann har gått på søndagsskole som barn, og er begge kristne. Vi ser det som en selvfølge at barna våre skal gå dit. 5 åringen trives veldig godt der og treffer vennene sine som hun går i barnehage med. Jenta vår på 1/2 år er også med på søndagsskolen, selv om hun sover i vogna, unntaket var siste gang da hun satt på fanget mitt og fulgte med... Jeg synes ikke det er for tidlig å ta med 1,5 åringen på søndagsskolen. Her er det flere på den alderen som går på søndagsskolen.

Skrevet

Det er vel fint å la barna gå på søndagsskole hvis de synes det er gøy selv. Jeg var på søndagsskolen da jeg var liten, men nå var det mamma og prestekona som holdt den også da..... :-) Men har alltid trodd det var vanlig å la barna være der hvis de voksne skulle på gudstjenesten. Det var ingen som kom kun til søndagsskolen uten at foreldrene var på gudstjeneste da jeg var liten. Vet ikke hvordan det er nå, men det var liksom en lekestund for oss så vi ikke skulle kjede oss og bråke for mye i kirka.

Skrevet

Ok,litt delte meninger.Takk for svar!

Jeg har alltid gått på søndagsskole og var aktiv i menigheten tom videregående. Etter det har det blitt lite, men jeg digget det, så vil gjerne ta med datteren vår.

Hun velger selvfølgelig selv når hun blir stor nok til det!

Skrevet

Hvorfor det, Dulosten? Er det egentlig så ille? Hva er vi egentlig redd for?

Skrevet

Er ikke redd noe som helst jeg, men liker ikke at man skal "prakke" på folk ting som sannsynligvis ikke er sant. Jeg er veldig for at man skal velge selv.

Skrevet

Har ikke jenta valgt da? Det blir jo vanskelig å velge noe man ikke vet noe om ;-)

Skrevet

Nei, det er ikke veldig tydelig at dum mener man skal "velge selv". Det skinner tydelig igjennom at du vil påvirke i din retning, noe som selvfølgelig er ganske så normalt.

Hvis man holder barna unna kirken, så har de jo ikke mulighet til å ta noe valg.

Skrevet

Jenta mi går på søndagsskole, hun syns det er kjempestas. Nå går vel mannen min og meg under definisjonen kristne, men jeg forstår heller ikke hva det er å være redd for? Det er jo faktisk de kristne verdiene og normene det norske samfunnet er bygd opp på, og det er ikke akkurat snakk om at det foregår noe hjernevasking.

Det er vel heller ikke i denne fasen av livet en tar et valg. Den kommer senere, og jeg tror at søndagsskolen da kan være et fint grunnlag og ha med seg når dette valget skal tas. For jeg er veldig enig med poamin, hvordan skal en kunne velge noe som en ikke vet hva er? Noen timer med teori om de forskjellige religionene gir nok ikke det veldige inntrykkene av hvordan det er å være med i et religiøst felleskap.

Der jeg vokste opp gikk alle på søndagsskolen, uavhengig av foreldrenes livssyn. Og jeg kan med hånden på hjertet si at ingen ble frelst av å gå på søndagsskolen :-)

Skrevet

Da burde man vel egentlig ta med barna med for å delta i flere ulike religiøse arenaer, om de må delta i de for å kunne velge....

Jeg tror at vi som foreldre styrer uansett, styrer hvilke verdier vi ønsker å formidle, det er jo forsåvidt oppdragelse.. Og at våre egne religiøse preferanser er del av det er vel ikke så rart.

Jeg velger at mine barn ikke skal på kristen søndagsskole når de er barn. Fordi jeg ikke er kristen. Når de blir voksne velger de selv om de ønsker å delta på kristne arenaer.

Skrevet

Godt skrevet, Piken på landet.

De kristne verdiene tror jeg faktisk kan være godt for mange å friske opp i - hvor mange kan de 10 bud lenger? Og de handler jo egentlig om ren folkeskikk. Som desverre har blitt mangelvare i dagens samfunn.

Skrevet

Det forutsetter jo at du er kristen,da. Jeg er ikke det og sender derfor ikke barna på søndagsskolen, det sier jo seg selv.

Skrevet

Vi går på søndagsskole og koser oss der. Mannen min er ikke med, Han har ikke lyst og føler seg som en hykler om han drar,

Jeg er troende og følger min datter.Vi har det kjempegøy med mye sang, drama, musikk og lekers..

Sosialt er det også! :-)

Skrevet

Vi har flyttet ut til bibelbeltet og fant nylig at ut det er vanlig å gå på søndagsskole her.

Men sender ikke mine barn dit uansett, jeg er ikke for å presse tro på barn. De får heller finne troen i voksen alder, om de føler at det er nødvendig.

Verken jeg eller mannen er religiøse.

Skrevet

Jeg tar den eldste til søndagsskolen, men ikke hver søndag.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...