Gå til innhold

Kjøp på nett og i utlandet


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Godt svar og godt svar, jaja, har fortsatt tilgode å få svar på dette med avanse.

 

Men, jeg kan si hva jeg tror. Det som er helt vanlig i detaljhandelen er å bruke 3-gangen på avansen. Innkjøpspris ganger 3. På vogner blir jo det endel hvis sluttsummen er 6000,-

 

En annen ting er når det kjøpes inn fra leverandør om det er direkte eller via norsk distributør er prisen uansett lavere enn den vi får oppgitt på utenlandske nettbutikker. Selvsagt skal alle ledd tjene men det sier seg selv at varer med dyr utsalgspris har høy avanse, slik er det bare. Det er en grunn til at det tjenes mer på bilsalg enn grønnsaker.

Når det gjelder momsen som vi "privatimportører" må betale uansett er det til staten og ikke til butikkene slik at det som er av moms på varene i norske butikker får butikkene tilbake. Hvis noen hadde tenkt å bruke det argumentet.

 

Det at det er forskjellig service i butikker er velkjent. Kjempeflott at du over her som jobber i barneutstyrsbutikk jobber et sted der det er høyt fokus på service, det skulle bare mangle ettersom di fleste av oss legger igjen mange tusen i deres butikker uavhengig om vi kjøper vognen der eller ikke.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Godt svar og godt svar, jaja, har fortsatt tilgode å få svar på dette med avanse.

 

Men, jeg kan si hva jeg tror. Det som er helt vanlig i detaljhandelen er å bruke 3-gangen på avansen. Innkjøpspris ganger 3. På vogner blir jo det endel hvis sluttsummen er 6000,-

 

En annen ting er når det kjøpes inn fra leverandør om det er direkte eller via norsk distributør er prisen uansett lavere enn den vi får oppgitt på utenlandske nettbutikker. Selvsagt skal alle ledd tjene men det sier seg selv at varer med dyr utsalgspris har høy avanse, slik er det bare. Det er en grunn til at det tjenes mer på bilsalg enn grønnsaker.

Når det gjelder momsen som vi "privatimportører" må betale uansett er det til staten og ikke til butikkene slik at det som er av moms på varene i norske butikker får butikkene tilbake. Hvis noen hadde tenkt å bruke det argumentet.

 

Det at det er forskjellig service i butikker er velkjent. Kjempeflott at du over her som jobber i barneutstyrsbutikk jobber et sted der det er høyt fokus på service, det skulle bare mangle ettersom di fleste av oss legger igjen mange tusen i deres butikker uavhengig om vi kjøper vognen der eller ikke.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal få svar på avanse, vognene ligger på fra i underkant av 1,5 til 2, skjelden eller aldri over 2 og da kommer frakt i tillegg til innkjøpsprisen. Så hvis dere tror butikkene tjener rått på vognene så tar dere skammelig feil!!!!!!!!!

Hva gjelder mva så får riktignok butikkene denne igjen på varene de kjøper inn, MEN hvis en vare koster 1000,- inn så får butikken igjen 250,-, men når butikken selger varen ut igjen til feks 2500,- så må butikken BETALE 625,- tilbake igjen til staten så JO mva er også et argument!!!!!!

Litt fortjeneste må det vel ligge der hvis det skal være mulig å drive butikk??? Man har husleie, strøm, fellesutgifter, lønn, arbeidsgiveravgift, forsikring, osv osv. Tror ikke noen som driver med dette leker butikk.

Hvor du tar logikken med at dyrere varer har høyere avanse fra skjønner jeg ikke, selvfølgelig vil det dreie seg om flere kroner inn på kassa med et dyrt salg, men så har denne dyre varen kostet desto mer inn til butikk enn den billige.

Jeg vil tro at en butikk som selger tomater selger flere tomater i løpet av en uke og dermed tjener mere penger på tomatene sine enn en bilforhandler selger biler så det var et dårlig argument. Man må se salgsvolum opp mot pris også.

Jo flere vogner som blir solgt hos en forhandler jo bedre priser kan man ha sjans til å fremforhandle, som igjen vil gi billigere priser ut til dere.

Større etterspørsel = lavere priser

Men siden handelslekkasjen blir større så går salget i norske butikker ned og dermed går vertfall ikke prisene ned!!!!

 

Som dere skjønner jobber jeg også innen branjen slik som personen i innlegget over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud asså. Om enkelte, deriblandt meg selv, ønsker å kjøpe vogn fra utlandet så har vi da vår fulle rett. At garantien blir noe mer kinkig er jo et lite minus men værd de tusenlappene man sparer. Ekstra deler får man tak i uansett. Hva om man kjøper vognen brukt på FINN og ikke vet at den er importert.... Man får da vel bestillt ekstradeler til norsk forhandler fordi?

Jeg forbeholder meg retten til å bruke mine penger der jeg ønsker det. For en tfk twinner duo skal de ha 11000kr!!! i norge. På nett kommer det seg på mellom 6 og 7 tusen med ekstra utstyr. Ikke tvil om hvor jeg handler. Det er nok av de som er skeptiske til netthandel så barneutstyrsbutikkene her til lands lider nok ingen nød.

Har kjøpt vogner hos forhandler her tidligere og langt ifra har jeg blitt møtt med et smil når jeg har kommet tilbake med en liten mangel på vognen.

Og ja jeg er "frekk" nok til å dra i butikken her å prøvetrille vognene. Har da lagt gjen soppas med penger på andre ting i butikken deres.

Gleder meg til å få min tfk twinner twist duo på døra! yuhuuu!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil jo anta at de gjør det på samme måte i utlandet også? At der vil være et mellomledd? Men når en vogn koster, igjen så har jeg bare sjekket MB, ca 9000-10.000 i Norge (avhengig av hvor mye utstyr og lignende) 7000-8000 i england og holland og 5000-6000 i tyskland, så kan man jo begynne å lure? Holder forøvrig på å sjekke priser i Polen da de har en del butikker som selger denne vognen. Den ble produsert i New Zeland, så ingen av disse er vognens opprinnelsesland? Nå er mye av produksjonen flyttet til Kina, håper kvaliteten opprettholdes selvom.

 

Kan jo, for å være skikkelig ekkel, nevne at jeg har store planer om å kjøpe brudekjole i utlandet også. Mye å spare her! Ikke minst så ufattelig mye større utvalg!

 

Min samboer, som er fra utlandet, kaller Norge for moderne kommunisme. Utrolig lite utvalg gjør at prisen kan være så høye. I Bergen finnes det ikke mange barnebutikker og brudebutikker f.eks, og vil tro at Oslo er den eneste byen hvor det finnes flere. Dette gjør at alle i Bergen, og i de nærmeste småstedene alle handler i de tre samme butikkene. Klart det blir dyrt da! Jeg har aldri sett lignende i noen andre storbyer jeg har vært i, i Europa i alle fall. Har sjekket litt rundt etter både barnebutikker og brudebutikker i utlandet, og det finnes veldig mange flere butikker og mye større utvalg enn vi har her. Naturlig nok, vi er et lite land med færre innbyggere enn de fleste andre, men når det er så mange som reiser til utlandet og handler på nett, er det i alle fall marked for mer enn hva som tilbys.

Samme problemstillingen er det i matbutikker i grunnen, finnes som regel bare to store produsenter av det meste. Tine og Q-melk, Idun og Heinz, Norvegia og Synnøve. Vi i potet-Norge liker best det vi er vant til, Lidl er jo et fint bevis på det. Ingen kjøper sjokoladepudding til halv pris fordi produsenten er tysk. For Norsk og Norge er vel det beste? Nei, da betaler vi gladelig dobbel pris.

Så lenge vi velger å gjøre det sånn må vi godta dårlig utvalg og høye priser, og jeg tror derfor at kjøp i utlandet og på nett kommer til å øke kraftig de neste årene. Ikke minst hvis tollgrensen på egenimpoterte varer blir endret. Lenge leve de nasjonale skeptikerne!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har du sjekket opp hvilke merkostnader det er å få inn vogner og div utstyr i butikk i disse landene kontra i Norge og driftskostnadene med det å faktisk drive butikker i disse landene?

Lønninger er jo også en stor post og etter hva jeg har skjønt så ligger disse ganske langt under i henholdvis polen..... Man skal vel i grunnen ikke se lengre enn til vårt naboland for å se at div avgifter og bla lønninger ligger på et nivå eller to under oss her i Norge.

Jeg tror man må se helheten i horfor prisene er som de er i Norge jeg, vi vil alle ha mer penger inn på konto pr mnd men betale så lite som mulig for lt vi skal ha tak i. Dette regnestykket går dessverre ikke opp!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke helt dere som reiser til en butikk, kikker, prøver, triller, og får all den hjelp dere kan av de ansatte, for så å gå på nettet etterpå å kjøpe der!!!!! Det er ikke gjort i en håndvending å selge en vogn, de ansatte gjør alt de kan for at kunden skal bli fornøyd, bruker masse tid, når det kanskje står andre rundt der som faktisk er interessert i å kjøpe utstyr i butikken !!! Det kaller jeg toppen av frekkhet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, hvis dere ønsker å bruke mellom 1000-5000kr mer fordi lønningene til hun i butikken i Norge er høye og dere får dårlig samvittighet ovenfor butikkansatte (som i grunnen ikke gjør mer enn hva de får betalt for å gjøre) så må dere endelig det. Men vi som heller vil spare disse tusenlappene, må vel få lov til å gjøre det? Det er vel ikke nytt for butikkselgere at folk går rundt og titter, spør, graver og prøver før de bestemmer seg? De fleste, som har mulighet til det, sjekker jo ut forskjellige butikker før de kjøper også i Norge? Jeg har vært inne å sett på vognen i en butikk her i Bergen, stilte selgeren 3 spørsmål og sa takk for hjelpen. Jeg føler overhode ikke at dette plikter meg til å kjøpe vognen akkurat der. Tror forøvrig ikke at hun jeg pratet med forventet at jeg skulle plukke med meg vognen der og da heller. Hvis jeg vil ha mer dyptgående erfaringer om en vogn bruker jeg internett for å finne forbrukertester og lese personlige erfaringer, noe det virker som de aller fleste andre gjør også. Nordmenn er nok blandt det folkeslaget i verden som har størst og best samvittighet ovenfor sine medmennesker. Dette er selvfølgelig noe jeg er stolt av, men syns i dette tilfelle det blir å dra den litt langt. Forplikte seg til et kjøp på flere tusen mer enn nødvendig bare fordi de har svart på noen spørsmål og du har tittet og trillet litt på vognen i butikken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jeg jobbet for en barnevognimportør eller i en barneutstyrsforretning så er det ikke tvil om at jeg også hadde vært ganske aktiv på sånne forum som dette for å påvirke målgruppen min...Det kommer det ganske tydelig frem at de gjør i denne tråden. Jeg lar meg rett og slett ikke overbevise om at fortjenesten på for eksempel en TFK.vogn ikke er ufortjent høy i Norge. Hvorvidt det er importør eller butikk som tjener pengene er ikke jeg som forbruker interessert i, de er for høyt priset - punktum. Hos kiddies24 koster vogn med hardbag meg ca 4700 kr, mens nøyaktig det samme koster 7800 på Barnas Hus - den prisforskjellen kan ikke forsvares med bare høyere lønnskostnader og at den skal importeres til norge. At jeg mister muligheten til å reklamere i Norge er selvfølgelig et minus, men for de 3100 kr jeg sparer skal jeg nok klare å finne en annen løsning. Dårlig samvittighet får jeg i hvert fall ikke.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jeg jobbet for en barnevognimportør eller i en barneutstyrsforretning så er det ikke tvil om at jeg også hadde vært ganske aktiv på sånne forum som dette for å påvirke målgruppen min...Det kommer det ganske tydelig frem at de gjør i denne tråden. Jeg lar meg rett og slett ikke overbevise om at fortjenesten på for eksempel en TFK.vogn ikke er ufortjent høy i Norge. Hvorvidt det er importør eller butikk som tjener pengene er ikke jeg som forbruker interessert i, de er for høyt priset - punktum. Hos kiddies24 koster vogn med hardbag meg ca 4700 kr, mens nøyaktig det samme koster 7800 på Barnas Hus - den prisforskjellen kan ikke forsvares med bare høyere lønnskostnader og at den skal importeres til norge. At jeg mister muligheten til å reklamere i Norge er selvfølgelig et minus, men for de 3100 kr jeg sparer skal jeg nok klare å finne en annen løsning. Dårlig samvittighet får jeg i hvert fall ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jeg jobbet for en barnevognimportør eller i en barneutstyrsforretning så er det ikke tvil om at jeg også hadde vært ganske aktiv på sånne forum som dette for å påvirke målgruppen min...Det kommer det ganske tydelig frem at de gjør i denne tråden. Jeg lar meg rett og slett ikke overbevise om at fortjenesten på for eksempel en TFK-vogn ikke er ufortjent høy i Norge. Hvorvidt det er importør eller butikk som tjener pengene er ikke jeg som forbruker interessert i, de er for høyt priset - punktum. Hos kiddies24 koster vogn med hardbag meg ca 4700 kr, mens nøyaktig det samme koster 7800 på Barnas Hus - den prisforskjellen kan ikke forsvares med bare høyere lønnskostnader og at den skal importeres til norge. At jeg mister muligheten til å reklamere i Norge er selvfølgelig et minus, men for de 3100 kr jeg sparer skal jeg nok klare å finne en annen løsning. Jeg har ikke prøvd vogna i butikken, men de fleste av oss har vel venninner med både vogn og erfaring. Dårlig samvittighet får jeg i hvert fall ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg er helt enig i at det nok stort sett ikke er de ansatte i butikkene som er de viktigste rådgiverne når vår generasjon velger vogn. Andres erfaringer og internett var langt mer vesentlig for meg i alle fall. Jeg har i ikke benyttet meg at de ansattes "ekspertise" før jeg handlet min vogn på nettet, men jeg har sett på den når jeg har vært innom butikken for å handle andre ting - noe jeg faktisk ikke synes er frekt i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg våger meg inn igjen her. Jeg er det første overlønnede monsteret som jobber med å selge vogner hehe.

Min tråd var ikke ment å påvirke noen som helst i grunn, men ville bare prøve å sette lit lys på at det å selge vogner i Norge ikke akkurat er noen lukrativt liv =)

Ta feks TFK twinner twist. Denne har en veil utsalgspris på 6990,- og koster oss å få inn i butikk 5500,- da blir det ikke igjen store slanten. Så som dere ser må vi selge mange vogner for at vi skal tjene gode penger =)

Jeg forstår jo at folk vil spare penger, for all del. Men vær obs for det er faktisk en del som blir lurt.

Ett eks en kunde i butikken her hadde kjøpt en teutonia S3, hadde jo riktignok spart noen kroner, MEN når vogna kom viser det seg at det er en B-vare da den ikke har håndbrems. Selger nektet å hjelpe henne og det er ikke så enkelt å få tak i og montere på ett håndbrems sett selv =)

Får håpe dere ikke vrir hodet av meg nå da =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen i tråden som har sagt at vognselgere er overlønnet? Hm... ikke fått med meg det jeg da.

TFK twinnertwis koset da 7890kr på barnas hus, men det er due da. Så skal de ha et par tusen for bagen og allt ekstrautstyret kommer oppåå der igjen. Kommer seg på over 10 000kr.

men for all del de må ta hva de vil på barnashus.Jeg løser saken med å kjøpe andre steder :)

Hun kunden din med S3 har vært uheldig høres det ut som. Kjøper selv fra nettsteder der jeg hører om andre med god erfaring :)

Det er nok ikke bare barneutstyrsbaransjen som får konkurranse fra netthandel...gjelder nok de fleste bransjer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...