Gå til innhold

Kjøp på nett og i utlandet


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg er sikkert rar, men synes det er merkelig at så mange kjøper vogn på nett og fra utlandet for å spare noen kroner.

Ser jo poenget med å spare penger, MEN hva gjør dere når det blir noe galt med vognene?? (noe som by the way ofte skjer selv om man er veldig forsiktig)

Jo, da tropper dere opp hos deres nærmeste barneutstyrsforhandler og forventer å få hjelp.

En bekjent av meg kjøpte vogn i utlandet, så gikk det i stykker noe og denne delen var ikke lik den delen som forhandler i Norge fikk tak i da vogna i Tyskland har litt andre spesifikasjoner.

Da er det kjedelig å ha ei ødelagt vogn som man selv må begynne å handle med tyske leverandører for å få fikset.

Men det at man ved å kjøpe varene sine hos forhandler også med på kjøpet får en "serviceavtale" er verdt noen kroner ekstra for meg.

Jeg er vertfall garantert å få fikset vogna mi om noe skulle skje!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jepp, du er enten rar, eller har for mye penger.

 

Vi andre som ikke har så god råd, eller er fornuftige nok til å bruke tusenlappene på andre ting, kjøper oss vogner utenlands.

 

Jeg har kjøpt de fleste av mine vogne hovedsaklig i Danmark eller i Tyskland.

 

Så langt har jeg IKKE hatt problemer med noen av dem.

 

Og årsakene til noen av oss slipper det trøbbelet du bekymrer deg for er bl a følgende;

 

1. Man kjøper vogna selv i utlandet, pakker den opp, "bruker" den og ser at den er som den skal være.

2. Man kjøper hos kjeder som er landsdekkende, slik at man har flere butikker som har deler til den aktuelle vogna.

3. Hvis det oppstår en skade som skyldes fabrikasjonsfeil, så bruker man telefon, faks eller epost, og sørger for at man får tilsendt den delen pr post, eller man tar seg en svipptur over til f eks Danmark eller Tyskland, handler litt og får fikset vogna med det samme.

4. Skyldes skaden egen feil, og norsk forhandler ikke har deler, så tar man også kontakt med der man har kjøpt vogna, eller så går man inn på en dertil egnet side som f eks http://www.joggerboerse.de/shop/pi57/pi27/index.html og bestiller den delen man trenger.

 

Er ikke verre enn det ;)

 

Og kjøper man vogn i f eks London så koster en billett over fra et pund!

 

Du bor tydeligvis i en større by, med massevis av utstyrsbutikker i nærheten?

Vel, for oss som bor "på landet" så vet vi at det enten å dra langt for å hente, eller benytte oss av posten, er helt dagligdags, og da spiller det ingen rolle om delen kommer fra sentrale Oslo eller fra Køln. Tar omtrent samme tida!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For mye penger har jeg vertfall ikke, men så stødig på tysk er jeg ikke at jeg kan begynne å forklare og bestille deler til vogna mi. Dessuten skal det jo repareres også, det er ikke nok å få tak i delen og på noen av vognene trenger man jo litt mer enn en skrutrekker for å få de nye delene på plass.

Hva gjelder å prøve vognen så har man vel ikke akkurat den muligheten til det før vogna står i stua dersom man kjøper på nett og ikke selv tar turen til den aktuelle forhandleren. Og dersom man skal reise til henholdsvis Tyskland og Danmark selv så begynner vel vinninga å gå opp i spinninga???

Dessuten så er det vel ikke slik at dersom man prøver en gjenstand som er ny og den er i orden så vil det aldri bli noe galt med den??

Jeg bor ikke i noen stor by men har 5 forhandlere ca 1/2 times kjøring unna. Jeg personlig benytter meg av en av dem, de har en utrolig god service og de ordner stort sett alt dersom det skulle være noe. Hva gjelder pris ligger de på veiledene priser på alt av utstyr og på de aktuelle vognene jeg har sett på vil jeg max kunne spare 1500 i forhold til å kjøpe rundt omkring ellers.

 

Hva slags vogn har du klart å spare 4000,- på egentlig??

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal kjøpe vogn i utlandet, tyskland, nederland eller england. Vognen koster mellom 2000-4000kr mindre enn her i Norge, i tillegg får man refundert momsen på tax-free. Tilsvarer mellom 17-19% avhengig av land. Det vil si vognen kommer til å koste halvparten av det den gjør her hjemme. Skal ha en MB 2010 forresten, og den er ikke direkte billig. Flybilletter til disse plassene koster relativt lite og så får vi noen dagers ferie på kjøpet. Vognen har 3 års global garanti, så den skal kunne ordnes hos de forhandlerende som selger vognen her til lands. Jeg bor midt i Bergen og har alt av utvalg, men overhode ingen trang til å betale mer enn hva jeg trenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må si meg litt enig med HI. Jeg kjøper ikke en genser på VeroModa og bytter den på Cubus !!!!!

Det blir bare ekstra kostnader, syns jeg, da det uansett vil komme på mer enn det som er beregnet. Og så syns jeg det er mye koseligere å handle ett sted hvor du blir møtt av blide og hjelpsomme folk, enn å prate med folk pr mail, eller telefon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Å bytte en genser i forskjellige forretninger var en utrolig dårlig sammenligning.

Hvorfor tror du egentlig at det finnes global garanti? Hvis ikke butikkeiere ønsker å bytte varer med globale garantier, tar de dem heller ikke inn. En global garanti vil også gjøre at butikken kan selge varen sin, også her i Norge, til et større marked enn ellers. Folk kan bytte/reklamere på varen i forskjellige butikker både i inn- og utland. Det er både fordeler og ulemper med sånne varer for butikkeiere, og opptil en hver hva de ønsker å ta inn i sin butikk i forhold til hvilket arbeid de ønsker å gjøre.

Ville du hatt betenkeligheter med å bytte en genser du hadde kjøpt på Vero Moda i Oslo i en Vero Moda i Kristiansand? Dette er forskjellige butikker, med forskjellige eiere - men samme produsent.

I vårt tilfelle sparer vi nærmere 5000kr og syns ikke dette er akkurat småpenger.

 

Til sist, du har ingen garanti for at butikken du går i kommer til å være verken kompetent, blid, hjelpsom eller hyggelige. Noen butikker selger med ett smil, men er utrolig vanskelig på reklamasjoner. Dette får du ingen garanti for noen steder...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje du burde studere hva den "globale garantien" dekker før du blir så fryktelig svær i kjeften her inne.

 

"Who is covered?

Original purchaser buying product from an authorised dealer in the same country as the purchaser. Proof of purchase is required."

 

Hvis du ikke kan engelsk skal jeg oversette for deg:

Hvem er dekket?

Første kjøper av vogna som kjøper fra en autorisert selger i samme land som kjøperen. Det kreves kjøpsbevis.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og dersom man skal reise til henholdsvis Tyskland og Danmark selv så begynner vel vinninga å gå opp i spinninga???

---------------

 

Skal vi se:

De fleste av oss sparer mellom fire og fem tusen kroner på utenlandsk vogn.

 

Fly med ryanair til cologne er under hundrelappen.

Retur med f eks sas og gratis bagasje fra Dusseldorf er rundt kr. 600 hvis du planlegger litt.

En Ibisovernatting er kr. 450.

 

Og, joda, har fremdeles spart mellom tre og fire tusen bare på vogna, samt alt det andre jeg bare må ha, som jeg også sparer penger på.

 

Og er du så hysterisk redd for feil, så kjøp vogna i Bremen.

Ryanair koster under 100-hundre-lappen tur retur pluss eventuelt noe for bagasje, og du kan reklamere på vogna der du kjøpte den.

 

Ellers, så trenger du svært lite språkkunnskaper for å kjøpe vogn.

F eks så heter tkf tfk overalt i europa, og prisen står på vognene som er utstilt i butikkene.

På nettet er det like enkelt. Oppsettet på de forskjellige nettbutikkene varierer svært lite, enten de er norske, danske, tyske eller engelske.

 

Og nettopp england er like enkelt å kjøpe vogn i hvis du er skeptisk til tysk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

en annen ting jeg lurer litt på etter å ha lest gjennom denne tråden......

Jeg kan ikke i min villeste fantasi tenke meg at dere kun sitter å leser på nettet før dere bestemmer dere for vogn.

Dere gjør sikkert som alle andre oppsøker forhandlere gang på gang for å spørre og grave, kjenne på og sammenligne. De ansatte i butikken prøver å hjelpe dere etter beste evne slik at dere skal finne ut hvilken vogn dere skal ha for deretter å dra hjem for å finne ut hvor i verden dere skal kjøpe den

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva bryr det deg hvor andre får vogna si fra?! Hva så om andre - 'for å spare noen kroner' - kjøper brukte vogner på nett? Hva så om andre er villige til å ta sjangsen på at noe galt skjer med de har kjøpt. Hva så om andre er villige til å ta den ekstra jobben det er å få fikset vogna si på andre måter enn via en serviceforhandler? Hva bryr det deg at barneutstyrsforhandlere får henvendelser fra folk som har kjøpt vogn på nettet? Hvis du ønsker å betale mer for ei vogn enn andre, så kjøp ei ny vogn hos forhandleren i Norge. Hva bryr det oss? Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå var det vel ikke snakk om brukte vogner, men nye vogner som folk selv importerer fra utlandet.

Synes kanskje vi skal tenke litt på at hvis vi ikke er flinke til å bruke de forhandlerene vi har her i Norge vil de jo ikke være her til evig tid. Det er jo salg de lever av!!!!!!!!!

Vi kan ikke bare påberope oss retten til å bruke dem til å ta den jobben det er å håndtere klager og reperasjoner av disse vognene. Jeg jobber selv i en service bedrift, dog i en annen bransje og vet at reklamasjoner er ganske mye jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er en av importeringsmonstrene og er stolt av det. Har spart familien for flere tusen i utgifter som jeg ikke ser er nødvendige.

 

Jeg er en av di som gjerne betaler ekstra for kvalitet og service men ett sted går alikevel grensen. Når det dreier seg om flere tusen kroner på en eller to varer syns jeg det er drøyt.

 

Fortsatt har jeg tilgode å bli forklart logikken i at det skal være så enormt mye dyrere i Norge. Det er de samme merkene, frakten og tollen betaler vi jo akkurat som en importør og jeg tror ikke at alle disse utenlandske nettbutikkene driver veldedighet og ikke tjener på sine produkter. Jeg sitter igjen men et inntrykk av at avansen for norske forhandlere en enorm og det har jeg ikke mye til overs for. Vel er lønningene i landet vårt høye sammenlignet med mange andre land men når nettoprisforskjellen på en enkel vogn kan være 3-4000 kroner så er inntjeningen mer enn bare lønn.

 

Så til slutt må jeg bare si at når det gjelder reklamasjoner så er det en del av det å drive varehandel. Det er mye jobb men det er det med varetelling, bestilling, avvikling av sesongsalg osv også.

Tror heller ikke det er så enkelt at i Norge blir du møtt av et stort smil om du reklamerer på et produkt kjøpt i butikken. Dvs, jeg har erfart at slik fungerer det ikke, så tiltroen til smil og imøtekommenhet ifb reklamasjon er lik om det er pr mail eller face to face.

 

Men, dette er bare mine meninger da:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg måtte tilbake med min teutonia-vogn to ganger i løpet av de første par mnd, og fikk kjempegod service, de spurte bare om kvittering og når den ble fremlagt var det nytt understell på flekken, pluss en liten justering av et hjulfeste. Har du ikke kvittering derimot...da kan man selvsagt bli møtt med sure miner. Og det forstår jeg godt. Jeg betaler derfor litt ekstra for den muligheten man har til å gå tilbake, er ikke alltid man kan bare reise avgårde dit man kjøpte vogna, og det er kjedelig å være uten vogn over tid.

 

Når det gjelder den såkalte gode garantien på MB, er den borte etter at MB ble overtatt av Phil and Teds ifjor, nå er den 1 år i kjøpslandet. Ikke global og da altså kun der du kjøpte den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

F eks Barnas Hus annonserer jevnlig vogner til halv pris.

Jeg nekter å tro at dem selger vognene med tap.

 

 

Altså så har dem en vannvittig fortjeneste for hver vogn de selger, og en lav fortjeneste hvis dem selger vogna til halv pris.

 

Når en privatimportert vogn koster oss fire tusen, og butikken selger den for åtte tusen, så sier det seg selv at flere og flere vil privatimportere selv.

 

Hvis f eks samme impoertvogn fremdeles koster meg fire tusen og jeg kan få samme vogn på Barnas Hus til fast pris for mellom fem og seks tusen, vill jeg IKKE importert selv.

 

Men, når de som selger vogner skal beregne seg en fortjeneste hinsides all fornuft, så kan dem bare takke seg selv for at så mange bare er innom dem, ser på vognene, og så privatimporterer eller henter vogna selv i utlandet.

 

Når jeg kan få både gratis reise, opphold, vogn etc for samme pris som ei vogn kjøpt i Norge, så blir det til at flere og flere finner ut at ryanair, norwegian og sas sine billigbilletter er kjekke å finne ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til anonym 15:37 30.01.2010

 

Som noen lenger nede i tråden har poengtert så ble garantien til MB endret i fjor, noe jeg ikke har fått med meg. Dette vil uansett ikke ha noe å si for mitt kjøp i utlandet.

 

Avsnittet mitt var skrevet ut i fra globale garantier, og poengene mine ang globale garantier er de samme, selvom det nå ikke gjelder MB lenger.

At jeg, og andre, velger å kjøpe vogner uten garantier er vel våre valg? Hadde jeg kjøpt en brukt vogn, til samme pris som jeg nå får en ny, ville jeg heller ikke hatt noen garanti.

 

Får vår del får vi flybilletter til en veldig billig pris, og bor gratis. HI spurte vel hvorfor noen velger å kjøpe vogner på nett og i utlandet?

 

Jeg har ingen betenkeligheter med å importere varer fra utlandet som er høyt overpriset i Norge. Tviler på det norske salgsmarkedet vil forvinne, men kanskje bli tvunget til å revurdere sine skyhøye priser? Om butikkselgere må bruke sin tid på kunder som velger å ikke kjøpe produktet der, så er vel det samme om disse går i en annen norsk butikk, på nett eller i utlandet? Å hjelpe kunder i en butikk er ingen garanti for salg, de får vel lønnen sin uansett?

 

Skulle likt å treffe deg en dag i serviceyrke ditt, så vennlig som du virker. Jeg håper virkelig det er hormoner som gjør at du svarer så nedlatende og ikke deg som person.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitter her og leser meg gjennom tråden her og jeg jobber selv i en barneutstyrsbutikk =)

 

Hvor mye tror dere forhandleren tjener på ei vogn?

Hvor mye synes dere er akseptabelt at de tjener?

 

grunnen til at vogner blir noe dyrere i Norge enn i vognenes opprinelsesland er at her i Norge er det minst ett fordyrende mellomledd, vi sitter ikke å importerer vognene selv men kjøper dem gjennom en distributør, denne skal også tjene penger på vogna =(

Som forhandler i Norge er det heller ikke bare å importere selv da man blir henvist til forhandler av vogna i Norge, dette er en vesentlig forskjell fra det å være privatperson.

I den butikken jeg jobber har de en streng policy på at vi skal være like blide og hjelpsomme når våre kunder kommer tilbake med et problem som vi var når vi solgte vogna.

Men jeg vet jo at det er mange butikker som ikke tenker slik, der det kun er salg som er viktig, dette er synd!!!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt svar egentlig. Kanskje folk bør revurdere sin oppfatning av at butikkene tjener rått på vognene sine.

Det ble jo også merkelig stille her etter dette innlegget.

Hadde vært litt moro å høre hvor mye disse over her tror at forhandlere faktisk tjener siden de går så høyt ut med at de har en enorm fortjeneste på vogner.

Fint om anonym over her kunne gi en pekepinn også da på hvor mye man bommer med på fortjeneste????

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt svar egentlig. Kanskje folk bør revurdere sin oppfatning av at butikkene tjener rått på vognene sine.

Det ble jo også merkelig stille her etter dette innlegget.

Hadde vært litt moro å høre hvor mye disse over her tror at forhandlere faktisk tjener siden de går så høyt ut med at de har en enorm fortjeneste på vogner.

Fint om anonym over her kunne gi en pekepinn også da på hvor mye man bommer med på fortjeneste????

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...