Gå til innhold

DU ER JO SÅ UNG, DU HAR HELE LIVET PÅ DEG

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kjenner det koker i meg. jeg er 24 år og har en gutt som fylte tre år i oktober..... og jeg og samboer drømmer om flere og helst i nærmeste fremtid ( etter bryllupet). men får stadig høre fra litt eldre venner, eller venner generelt, eller arbeids kollegaer osv at "jammen du er jo så ung" eller " du har hele livet på deg". kjenner jeg blir forbanna for jeg vil gjerne få barna mine i ung alder sånn at jeg faktsik er bedre "rustet " enn mange andre foreldre. i folhold til fysisk helse, ikke så lenge siden jeg selv var ung, så det er gjerne lette å sette seg inn i barnas situasjon, være med å spille fotball,være med på svømming osv, i stedenfor å være den som hele tiden står på side linja og ser på.......

ha en hisorie: har i alle år hørt at "guuuuuuuuuuud du har så unge foreldre, og når fikk de deg osv" men jeg var hvertfall heldig mener no jeg, de var med meg på alt.

mens en jeg gikk i klasse med hadde faktisk foreldre som var like gammel som min bestemor den gang, altså en generasjon eldre enn mine foreldre.

Ikke det at jeg bryr meg når folk får barn, for min del må folk gjøre som de vil, ente prioritere karrieren først, eller økonomi, eller faktisk finne seg en mann å dele dette med eller hva det måtte være.

Men jeg ønske å få barn og bli ferdig med barn i ung alder, og hvorfor er dette så farlig eller dumt????

Videoannonse
Annonse
Skrevet

beklager litt skrivefeil :P det er jo de som henger seg opp i det og :P

Skrevet

det lurer jaggu jeg på også gitt..

ikke tenk og bli gammel forelder...

og jeg synes det er greit og få nå,jeg venter min første nå og blir 25 til sommeren...

jeg er ikke noe fest menneske og har ikke behov for og rase i fra meg.

så jeg synes det var veldig greit nå..

sambo og jeg kjøpte oss hus i fjor,så har den fine plassen her vi bor og dyrke noen småttiser på...

Skrevet

ja synes det er helt supert, og gratulerer så masse til deg juli nurk 2010.

selv har jeg "rast" fra meg mer enn nok, tro meg.......

Og har ikke det behovet i det hele tatt, nå i tre år, lever jeg for og med familien min, og det er det beste som har skjedd meg, og angrer ikke ett sekund engang.......

lykke til med den lille og dere har jo alt tilrettelagt for at den lille skal få en flott og trygg oppvekst i nytt hus, og to foreldre som er klar for det og elsker hverandre.

er ikke det dert viktigste????

jeg tenker at er du ung eller for ung, er du 15 eller 16 når barnet blir født, det er gjerne litt ungt.

men mine foreldre var 18 og 19 da de fikk meg og de fikk to til :)

Skrevet

takk..

så lenge en klarer seg selv så skal folk holde kjeft synes jeg..

jeg har hatt det tøft fra jeg var 17-22år (var sammen med en psykopat som ELSKET og bruker alle pengene på spille automater osv men det er nå så da)

mamma og pappa var 22-23 når de fikk meg og 3år etter fikk det broder..

synes de er en perfekt alder jeg,forhold til de jeg gikk på skole med som var så gammle at sku tru det var besteforeldrene dems..

vi skal da klare og følge opp unga våres,være med på aktiviteter osv..

nå har vi hus,sambo jobber jeg ble arb.ledig i august så går hjemme :(

bil har vi ikke (ingen av oss har lappen) men vi klarer da oss utrolig godt for det.. er 20min og gå ned til by`n her.. buss går det hver time rett uten for huset og..

ser ikke problemet jeg... hehe

Skrevet

mine foreldre var gamle da jeg ble født (35 og 46); min samboers foreldre var unge (23 og 25), man kan trygt si at hans foreldre var med på langt mer enn mine. de lekte med barna når de var med på badeland osv, noe som har gitt ham mange gode minner. Hos meg var det for det meste pappa (som var yngst) som bidrog til leken, når han orket.

Nå er moren min blitt så gammel at hun er blitt oldemor, mens jeg venter min første. Syns ikke alltid det er så festlig.

Skrevet

Blir litt oppgitt selv! Er også 24, men har min første i magen. Tenker likt som deg, og ønsker å få barn mens jeg er "ung" ;-) Veldig rart at folk reagerer slikt når man tenker på våre foreldres generasjon; der var det jo vanlig å få barn fra fylte 17, og hvertfall ikke senere enn 24-25!

Skrevet

ikke sant..

da var de unge... vil ikke si vi er så unge akkurat...

vi blir regnet som voksne i alder av 18...

Skrevet

enig i dette, fikk min første i en alder av 19 og skal nå få nr2 i august.

synes det er greit å bli ferdig med det nå. kan "leve livet" på nytt igjen når barna er blitt store.

Skrevet

Har faktisk ikke fått høre noe sånt .. eneste at enkelte kanskje fikk litt små-sjokk da jeg skulle ha min første når jeg var 21 (hadde nettopp fylt 22 når han ble født).

Nå er jeg 24 og fikk unge nr 2 for snart 3.mnd siden :)

Vil ikke påstå at det er så veldig ung alder jeg da..

Klart vi har en del år før vi kan kalle oss gammel ennå :P

Men for min del, hvis jeg skal ha en unge til, så skal den komme lenge før jeg fyller 30..

For tiden etter det, vil jeg bruke til å følge opp de barna jeg har.

Jeg har rast fra meg før jeg fikk barn, og når tiden kommer at de klarer seg selv for det meste, så kan jeg da bruke tiden etterpå til å gjøre hva jeg vil, f.eks reise litt sammen med mannen min ;)

Da vil jeg fortsatt være "ung" :P

Så nei, gjør hva som er best for deg :)

Skrevet

Jeg synes du skal gjøre det som passer for dere jeg og ikke tenke på hva alle andre sier!! Det er ditt liv og dine valg!!

Jeg synes ikke du er for ung i det hele tatt for å få barn nr 2, og jeg synes det er veldig greit å ha 3-4 år mellom barna. Dersom det er mer enn det så er det ikke alltid de får så mye glede av hverandre pga aldersforskjellen.

Jeg er 24 år og venter mitt første barn nå om en månedstid. Jeg tenker at dersom ting ligger til rette for det kommer jeg til å forsøke å bli gravid igjen når jenta er ca 2,5 år :-)

Skrevet

Huff, så slitsomt når folk skal legge seg oppi slike personlige ting. Du vet selv hva som er best for deg og DIN familie, men det er mange "bedrevitere". Lytt til deg selv, og ditt hjerte.

Lykke til!

Skrevet

Jeg har akkurat fylt 20 år og er 26 uker på veg med nr. 3.:) Har det toppers, sambo er far til alle tre, vi eier hus, to biler og ellers alt vi trenger. Ser ikke problemet med å ha barn. Supert og være ung og sprek mamma!

Skrevet

Eg er heilt enig med deg, det er lurt å få ungane når ein er ung. Sjølv er eg gammal mor (blir 41 i mars og får unge nr. 3 i april), og folk legg seg borti det også.

Lykke til, eg er heilt overbevist om at dette greier du kjempegodt!

:-)

Skrevet

tror folk legger seg oppi uansett jeg..

er noen som ikke klarer og holde kjeft..

dessverre

Skrevet

Stå på om dere velger å bli foreldre som "ung" eller "gammel", det er opptil hver enkelte hva som passer ;-))

Ikke bry dere om hva de andre sier, de skal bare holde godt kjeft og passe på seg selv..

Jeg selv valgte å bli mor som 19 åring, fikk nr 2 og ble gift da jeg var 22 år, nr 3 som 25 åring, og nå er jeg 29 år og venter snart nr 4 :-))

Har nybygget villa på 319 m2, bil, og lykkelig med en flott mann og snart 4 unger... kan livet bli bedre??

Da jeg var 22 år tok jeg også fagbrev som barne og ungdomsarbeider, så ingenting er umulig med utdanning etter at man har fått barn...

Skal om noen år når ungene er blitt større og satse på sykepleien..

Skrevet

Jeg er selv 25 og jeg syns faktisk ikke jeg er så altfor ung til å få 2 mann nå. Han første er snart 3. Og jeg skal gifte meg neste år. Jeg trodde lissom at det var normalt og få barn på denne tia av alderen jeg. Gifte seg og sånn...

Skrevet

Hei.

Først må jeg få si at jeg er helt enig med deg:)

Selv fikk jeg mine 2 første barn når jeg var på din alder, tidlig i 20 årene. Følte meg både klar og moden nok, og alt har gått veldig fint.

Nå er jeg straks 34 år og jobber med å få nr tre, atpåklatten:) Min mann vil da bli 43 før dette barnet kommer!! Jeg blir litt lei meg når jeg da leser at du synes dette er alt for gammel og at dette har plaget flere som har hatt så "gamle" foreldre. Jeg mener absolutt det dere skriver er viktig, å være med på ting osv...men det er da så mye mer som går inn i det å være foreldre. Nå føler jeg at jeg får mere tid, jeg er ferdig med utdannelse, 4 år på høgskole etter barna kom. Jeg skal nedprioritere jobb ei stund, vil ha erfaring, masse tid, litt dårligere helse, masse kjærlighet og er en god samtalepartner for mine eldre barn. Det finnes nok ingen fasit for hva som er riktig alder, alt til sin tid. Alle aldre har sin sjarm, og dette gjelder ikke bare barna:)

Ble mulig litt rotete, men jeg føler da ikke at jeg er så gammel nå, på samme måte som jeg ikke følte meg sååå ung da jeg fikk nr 1...

Skrevet

Jeg synes ikke 24 år er spesielt "ungt" - i alle fall ikke så ungt at det er verdt å kommentere for andre...

Uansett hva du velger, er det noen som mener at du velger feil. Andre VIL mene at din måte å prioritere på, er feil. Men det trenger du ikke å bry deg om. Dersom det er riktig for deg og din kjære å få et barn nå, ja så er det rett!

Selv er jeg vokst opp med foreldre som var "gamle" i forhold til mine klassevenners foreldre - og jeg hadde det helt supert! Man kan ikke likestille alder med dårlige/uengasjerte/slitne foreldre - hverken i den ene eller andre retningen.

Jeg fikk mitt første barn da jeg var 25 - i en litt urolig livsfase (stabilt kjæresteforhold - til han som senere ble/er min mann - men jobb/studier/karriære hang litt i lufta. Syntes det var fantastisk å være mamma som 25 åring!

Nå er jeg 36 - og forhåpentligvis blir jeg mamma i år. Livssituasjonen er en annen enn første gang - nå er karriære, hus og alt det økonomiske helt på plass, og jeg har mindre stress i livet mitt. Jeg gleder meg til å bli mamma igjen, og tror at jeg kan bli en like god mamma til en baby nå som første gang.

Skrevet

Jeg synes ikke 24 år er spesielt "ungt" - i alle fall ikke så ungt at det er verdt å kommentere for andre...

Uansett hva du velger, er det noen som mener at du velger feil. Andre VIL mene at din måte å prioritere på, er feil. Men det trenger du ikke å bry deg om. Dersom det er riktig for deg og din kjære å få et barn nå, ja så er det rett!

Selv er jeg vokst opp med foreldre som var "gamle" i forhold til mine klassevenners foreldre - og jeg hadde det helt supert! Man kan ikke likestille alder med dårlige/uengasjerte/slitne foreldre - hverken i den ene eller andre retningen.

Jeg fikk mitt første barn da jeg var 25 - i en litt urolig livsfase (stabilt kjæresteforhold - til han som senere ble/er min mann - men jobb/studier/karriære hang litt i lufta. Syntes det var fantastisk å være mamma som 25 åring!

Nå er jeg 36 - og forhåpentligvis blir jeg mamma i år. Livssituasjonen er en annen enn første gang - nå er karriære, hus og alt det økonomiske helt på plass, og jeg har mindre stress i livet mitt. Jeg gleder meg til å bli mamma igjen, og tror at jeg kan bli en like god mamma til en baby nå som første gang.

Skrevet

Alle må da få lov å gjøre ting når det passer best for dem!!

Jeg var 27 da jeg fikk nr. 1 og pappa'n var 40. Følte at jeg var den yngste på hele fødeavdelingen. Alle andre skulle liksom vente til etter 30, ikke sant, med jobb og reising og festing... mitt første barn fylte i stedet et stort hull som jeg ikke hadde visst var der... det ga livet mening. Fikk nr. 2 et par år senere. Så gikk det noen år før vi ble enige om å få en til, når det endelig føltes riktig å gjøre det. Jeg blir snart 37 og pappa'n 50. Men la meg si at verken han eller jeg føler oss "gamle" på noen som helst måte! Vi er med på alle aktiviteter, leker og løper rundt og tuller som om vi selv var barn. Pappa'n er den største klovnen noensinne, en skikkelig tøysekopp med masse (både fysisk og mental) energi og man skulle trodd han var bare 20 år! Jeg selv drev med kick-boksing inntil nylig og tok MC-lappen like før jeg ble gravid, kjørte rundt som en gærning på offroad-sykkelen vår i skogen osv. Så folkens - alder har ingenting å si!!!

Lykke til alle sammen, uansett alder, kos dere med barna og ikke bry dere om andres meninger!! De er vel bare sjalu ;)

Skrevet

Jeg kom til å tenke på en fin ting som gutten min på snart 8 sa til meg her for et par dager siden, sånn helt utavdetblå..... ( Jeg fikk han et par uker 20 års dagen min, nr 2 når jeg var 24 og nr 3 nå i sept da er jeg 28)

Jeg stod på badet og han ropte inn fra stuen til meg og mannen min, som er 26." Jeg er så glad jeg har unge foreldre jeg mamma! For da får jeg ha dere lenger. De som har gamle, de dør først........ :)

Skrevet

Jeg venter min første i august og er 21 år!

I mars skal min onkel(pappas tvilling bror) få sin nr 2(han har en på 4 fra før). han blir 55 år i år.

det er trist å tenke på at når han fyller 20 så er faren hans 75 år gammel, mye han ikke får oppleve med faren sin.

Skrevet

Kan ikke si noe annet enn at jeg er enig med deg. Få barn i en ung alder er bare flott :)

Skrevet

Det er jo ingen garanti på at dere vil være der hele tiden for barnet uansett. Min mor var også ung da hun fikk meg, men hun er død nå...

Jeg synes det blir så feil å sette folk i bås uansett alder man velger å få barn. For noen passer det utmerket å få barn tidlig, noen midt i mellom og for andre senere. Man må jo se an livssituasjonen, ikke alderen!

Det er trist at du møter så mye motstand og fjerne kommentarer, det er jo strengt tatt unødvendig!

Men pass på at du ikke faller ned på samme nivå som disse da.

"gamle" foreldre, hvilken alder mener du da?

Og bedre rustet? Hva mener du egentlig med det?

Alle som er eldre enn deg er ikke automatisk benskjøre slappfisker som har forfalt til tusen. Selv er jeg topptrent og bedre i form enn en god del mennesker jeg møter. Jeg har en svigerfar som er topptrent og har absolutt ingen problemer med å være med i full aktivitet med sine barnebarn, tross alder.

Skjønner fult ut at du blir irritert når du får slike kommentarer, men ikke fall på deres nivå og generaliser alle som blir foreldre som er eldre enn deg!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...