Anonym bruker Skrevet 27. januar 2010 #1 Skrevet 27. januar 2010 Har flere ganger lest innlegg på dinbaby som omhandler barnehagen hvor folk ikke er fornøyde og da får de ofte svar som " du må være litt mer streng med dem", "holde dem litt i ørene", " de jobber faktisk for deg" osv. Ser dere på dem som tjenestfolk, mindre begavet eller som barn eller kanskje noe midt i mellom?
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2010 #2 Skrevet 27. januar 2010 I "vår" bhg ser jeg på personalet som en stor gruppe av meget dyktige, oppegående mennesker, som tar vare på det mest dyrbare jeg har. Jeg stoler fullt og helt på de, i mine øyne er de hverdagshelter. Nå er nok vi veldig heldig med bhg. for mange av de ansatte har vært der i 20-30 år:-) Og da har de også kledd på en del flere barn enn det jeg har, så at de er høyt hevet over meg når det kommer til barn er det ingen tvil om, har bare to barn jeg. Og når det er vikarer er det de samme hver gang.
mamma søker barn-har fått 2 Skrevet 27. januar 2010 #3 Skrevet 27. januar 2010 Vet ikke helt hvorfor jeg ble anonym her da?
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2010 #4 Skrevet 27. januar 2010 Rart ikke mange har svart her!! -jobber i barnehage, og opplever kommentarer om at "jeg må få meg en skikkelig jobb"..... Har hatt ulike jobber oppover årene, mulig mer "respekterte yrker" i andre sine øyner så noen venter nok på at jeg skal begynne å "jobbe igjen". Irriterende holdning hos folk, vi passer tross alt det mest dyrebare folk har! Om vi er så "idiotiske" vi som "bare" jobber i barnehage så kan jo folk være hjemme med ungene sine.........
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2010 #5 Skrevet 27. januar 2010 Jeg er imponert over barnehageansatte. Jeg vet ikke om jeg hadde greid å utøve en slik tålmodighet selv... I bhg vår er det flere ansatte der som har vært bevisst på sitt valg av yrke. Og noen har bare blitt værende i yrket fordi de har trives med det de gjør. Jeg er like imponert over de alle. Ser selv når eldste har besøk av flere på en gang, jeg blir litt smågal, jeg... Har de støytillegg? All ære til bhgansatte! Er takknemlig for at de er der, og ser ikke på det som noe mindre viktig yrke enn noe annet. Heller mer viktig, de er jo med på å oppdra de kommende generasjonene. Ihvertfall nå til dags, da flere barn tilbringer mer tid i bhg enn hjemme.
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2010 #6 Skrevet 27. januar 2010 Synes folk som jobber i barnehage er tøffe og flinke! Selv hadde jeg aldri klart så mye bråk, og ett så stort ansvar
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2010 #7 Skrevet 27. januar 2010 Tror ikke folk flest skjønner hva jobben vår går ut på, og hvor krevende den faktisk er både mentalt og fysisk. Og det er ikke sant at enhver idiot kan klare en sånn jobb, det er MANGE som kommer som vikarer fra vikarbyråene eller på tiltak fra NAV som absolutt ikke passer til å jobbe i barnehage, men som er blitt sendt dit fordi de mener at det er en jobb alle kan klare. B S!
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2010 #8 Skrevet 27. januar 2010 Han ene mannen i barnehagen ser jeg på mens jeg drømmer at han skulle ha vært naken i sengen min. Damen (og forsåvid mannen) ser jeg kun på med respekt. Noen vikarjenter på 16 kan jeg bli litt irritert av, men det har nok noe med at de er såpass unge, og at de ikke er helt i gamet enda.
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2010 #9 Skrevet 27. januar 2010 Skulle stå damene. Har en mannlig ansatt og en som av og til er vikar.
Bunnies by night Skrevet 27. januar 2010 #10 Skrevet 27. januar 2010 Jeg ser på dem som kompetente mennesker - som tar godt vare på barnet mitt når jeg må på jobb - og jeg har utrolig stor respekt for det arbeidet de gjør. De har respekt for meg - og jeg har respekt for dem:) Jeg ser på ingen måte på dem som tjenestefolk (og jeg hadde aldri levert det mest dyrebaret jeg har til noen jeg anså som mindre begavet) ! Jeg ser vel i grunnen på dem som jeg gjør med alle andre mennesker. Noen kunne jeg vært gode venner med, mens andre har jeg litt dårligere kjemi med. Møter jeg tilfeldigvis på dem utenfor arbeidstid stopper jeg alltid og slår av en prat. Men forstår hvorfor du stiller spørsmålet...
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2010 #11 Skrevet 27. januar 2010 Barnehageansatte er jo forskjellige, som i alle yrkesgrupper. Nå har jeg jo bare vært borti de som jobber i min sønns barnehage, og jeg har full tiltro til de som jobber der. De er dyktige, blide og omsorgsfulle. Jeg stoler på og respektererl både førskolelærerne og assistentene. Jeg er selv lærer i småskolen, og vet litt om hva jobben innebærer. Denne barnehagen har et godt rykte på seg da, jeg har venninner som er fortvilet over enkelte ansatte i sine barns barnehager.
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2010 #12 Skrevet 27. januar 2010 Jeg ble vikar i barnehagen i en alder av 16. Og de som så ned på meg, var de foreldrene som var usikker i sitt barns oppdragelse. Selv fikk jeg bare skryt av de jeg jobbet med, og andre foreldre. Tror mange føler seg truet av at en ung jente kan ta vare på barn. Selv er jo dette mitt kall i livet :-) Ellers føler jeg at de aller fleste foresatte i barnehagen ser på oss med respekt. Og man har gode dialoger med dem. Men selvfølgelig finnes det jo enkelte tilfeller hvor noen tror at deres barn er det eneste barnet vi har i barnehagen, og at vi gjør alt feil.
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2010 #13 Skrevet 27. januar 2010 Jeg stilte vel spm fordi jeg var inne på ett annet innlegg her som handlet om noen som var nmissfornøyd med bhg til sønnen sin og fikk en del svar som at de måtte være strengere med de ansatte, holde dem litt i ørene, at de kunne kreve det de ville, de jobbet jo faktisk for dem osv. Synes dette vitner om holdninger som ikke gjennspeiles i de svarene jeg har fått på denne tråden her heldigvis.
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2010 #14 Skrevet 27. januar 2010 Jeg har aldri vært så gåen etter jobb, som da jeg jobbet i barnehage i en periode. Var helt kjørt både fysisk og psykisk. All respekt herfra! (og jeg er overlykkelig for at jeg aldri mer skal jobbe i den "bransjen"
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2010 #15 Skrevet 27. januar 2010 Ser på barnehageansatte med respekt og ydmykhet. Føler at vi er heldige som har fått plass, vel vitende om at det er mye enklere for dem å fylle plassen om vi forsvinner, enn for oss å finne like bra barnehage om vi skulle bytte. Det er selgers marked, rett og slett.
Gjest Skrevet 27. januar 2010 #16 Skrevet 27. januar 2010 Jeg har ikke lest et eneste innlegg hvor folk svarer det som du skriver, jeg opplever ei heller at folk i min hverdag ser på de ansatte i bhg som "tjenestefolk". KJenner meg ikke igjen i noe av det du beskriver, opg takk og lov for det. For øvrig kan jeg nevne at vi har en flott bhg med tilhørende personell til våre små. Dvs, det er vel mest personalet som drar opp, barnehagen i seg selv er jo ikke akkurat velutstyrt og nyoppusset. Så konklusjonen min er nok at du har hørt en liten gruppe som skriker ekstra høyt.
Roheryn Skrevet 27. januar 2010 #17 Skrevet 27. januar 2010 Jeg ser på de ansatte i barnehagen til våre håpefulle med stor respekt og ydmykhet. Det er voksne damer som overgår meg med god margin i både livserfaring og ikke minst erfaring og kunnskap om barn. Utrolig dyktige, og jeg er rett og slett imponert over jobben de gjør. At de har overskudd til å holde på i det tempoet, dag etter dag, og fortsatt er blide, omsorgsfulle, tar godt vare på ungene og er trivelige og imøtekommende til oss foreldre når vi kommer. ...det kunne ikke falle meg inn å se på jobb i barnehage som noe annet enn en "skikkelig" jobb, mye mer skikkelig enn mange kontorjobber
Tigerpote Skrevet 27. januar 2010 #18 Skrevet 27. januar 2010 Ære være! Det har nok lav status, utrolig nok. De passer jo på skattene våre, og vi er prisgitt at de er dyktige, er til å stole på, og evner å vise nok omsorg, så det burde være et høystatusyrke!
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2010 #19 Skrevet 27. januar 2010 Jeg kan ikke si jeg ser opp til dem, nei. De gjør såklart en jobb, de bidrar på sin måte i samfunnet men det er langt i fra den viktigste. Hvor mange barnehageansatte kan med hånden på hjertet gå hjem fra jobb og si at de føler seg viktig, at de har bidratt og gjort inntrykk på andre, at arbeidet deres er beundret? Skal jeg fremheve yrker som er bidragsytere i samfunnet må det være(FLINKE!) leger, kirurger, sykepleiere, psykologer, politikere, advokater,politi og brannvesen.
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2010 #20 Skrevet 27. januar 2010 Ser på ansatte i barnehagen om viktige personer i livet til barnet mitt. De står for deler av oppdragelse og daglig omsorg. Får litt vondt av hvor tøft det til tider kan være med mye sykdom osv, men jubler over at hverken barn eller foreldre merker dette på annet enn at det er en eller to voksne jeg ikke kjenner der. Men jeg har forventninger: -de skal ta vare på barnet mitt på best mulig måte. -de skal gi tilbakemeldinger på barnet mitt. -de skal ivareta foreldrenes ønsker for sitt barn (innen rimelige grenser vel og merke) så langt det lar seg gjøre. -de skal ikke la konflikter med foreldre eller at de ikke liker foreldre komme i veien for å gi samme omsorg for barnet mitt som de andre barna. -de skal ta opp alt de synes kan virke negativt el med meg slik at vi kan samarbeide om problemet.
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2010 #21 Skrevet 27. januar 2010 Jeg syns mange burde tenke over at de jobber i en service bedrift der foreldrene betaler for en tjeneste. Og det sier jeg for at eieren i vår bhg har snakket frekt og nedlatende til oss begge foreldre. Og ja vi har søkt om overflytting. Ellers ser jeg at de som jobber i bhg har mange faste pauser i løped av dagen og at de alltid passer på å få dem. Jeg har i alle år jobbet plasser der dette ikke er mulig om man skal kunne bli feridig med jobben. Skulle likt å hatt alle de gode pausene. De aller fleste jeg kjenner som jobber i bhg er alikevel veldig flinke i sin jobb.
LivetErEnLek Skrevet 27. januar 2010 #22 Skrevet 27. januar 2010 Hvilke pauser snakker du om???? Jeg har en pause på 30 minutter i løpet av dagen og den får jeg ikke engang betalt for. Hilsen ped leder.
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2010 #23 Skrevet 27. januar 2010 Gode pauser?! Hvilken verden lever du i 19:51? Vi har 30 min. pause, hvis vi får tid til det. De dagene vi har turdager, får man ikke en ordentlig pause engang. Hvis du mener med pause, at man sitter på ræva ei stund med ungene, så er det ikke pause!
LivetErEnLek Skrevet 27. januar 2010 #24 Skrevet 27. januar 2010 Jeg har ikke noe behov for at du skal se opp til meg, helt klart ikke. Men jeg VET at det jeg gjør på jobben min er viktig. Det er viktig for de ungene jeg er sammen med, for de andre jeg jobber sammen med, for foreldrene. Jeg bidrar til at disse banra har en meningsfull hverdag, skaper gode relasjoner med ungene og legger til rette for at disse relasjonene skal skapes mellom barna. Disse relasjoene er alfa omega for barnas utvikling, trivsel, læring og fremtid. At arbeidet mitt er beundret og sett opp til, det er det nok ikke med folk med dine holdninger rundt om... Men deg om det.
AO3 Skrevet 27. januar 2010 #25 Skrevet 27. januar 2010 De ansatte i min sønns barnehage er supre! De gjør en kjempegod jobb med sønnen vår, og jeg setter stor pris på at de har variert bakgrunn, at det er god kjønnsfordeling (dvs mange flere menn enn det er i de fleste barnehager), og at de spriker i alder fra 20 til over 60 år. Man får også gjerne det man høster. Er man selv hyggelig og imøtekommende, får man vanligvis godvilje tilbake.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå