Anonym bruker Skrevet 26. januar 2010 #26 Skrevet 26. januar 2010 "Samboere som har bodd sammen i minst to år eller som har felles barn, kan velge navn (...) på samme måte som ektefeller dersom samboeren samtykker. "
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2010 #27 Skrevet 26. januar 2010 jeg, ano 14.49, vil ikke gifte meg på tinghuset som kun en juridisk handling. Vi har allerede barn født utenfor ekteskapet, og det bryr jeg meg lite om. Nå vi skal gifte oss, så er det en romantisk handling, med bryllupsfest, vielse og hele pakka. Det er slik vi ser på giftemålet. Det juridiske og praktiske er allerede i boks. Navneendring er helt frivillig i forbindelse med ekteskap, og man får utdelt det samme navnendringsskjemaet som de som bytter navn til hva som helst annet de har lyst til.
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2010 #28 Skrevet 26. januar 2010 Jeg er ikke gift (enda) men har tatt samboeren min sitt navn ikke bare på facebook selfølgelig, men rent juridisk. Man må faktisk ikke være gift for å ha samme etternavn altså
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2010 #30 Skrevet 26. januar 2010 Det må være en helt ny ordning at samboere kan ta hverandres etternavn. Hvis jeg har en leieboer med et digg etternavn, kan jeg da få hans samtykke og ta etternavnet som mitt eget? Er jo bare felles adresse i to år som er et krav.
thea - M har gull i gulping Skrevet 26. januar 2010 #31 Skrevet 26. januar 2010 Hehe, jeg hadde nok ikke blitt irritert over det nei:) Jeg vet om noen het: Pia snart Olsen. Hun skulle gifte seg ja:) Synes dette var kjempe søtt
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2010 #32 Skrevet 26. januar 2010 Man kan vel i prinsippet bytte navn uavhenging av om man har samboer eller ei. Så lenge navnet ikke er særdeles sjelden, kan jeg så vidt jeg vet godt bytte etternavn fra f.eks Hansen til Olsen... Men jeg synes det er veldig rart at samboere tar hverandres navn.
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2010 #34 Skrevet 26. januar 2010 Når Espen Thoresen plutselig slenger på Værsågod Takkskalduha så tror jeg nok ikke han bodde sammen med en sådan i 2 år først... Navneloven ble nylig endret så en kan ta omtrent hvilket navn en vil uanfaensett hvilken grunn en har.
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2010 #35 Skrevet 26. januar 2010 Likevel, det er vel fortsatt et vern om gamle norske gårdsnavn, gamle adelsnavn og lignende? Blir for drøyt dersom hvem som helst kan skifte navn til Baronesse Dahl von Løwenskiold af Paus.
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2010 #36 Skrevet 26. januar 2010 Enda verre er at dersom ei enslig dame har en leieboer i kjelleren i to år, kan han sende inn søknad om å få arverett, og få den innvilget.
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2010 #37 Skrevet 26. januar 2010 Har ei venninne som ikke har et spesielt godt forhold til familien sin. Da hun fikk barn med samboeren sin, byttet hun til hans etternavn. Hun ønsket ikke at barna skulle ha hennes navn, men da hun også byttet til hans etternavn hadde de alle samme etternavn. (hun har opplevd litt innad i familien som hun kanskje på en måte prøver å bli kvitt, har et lite inntrykk av det. Men det er bare spekulasjoner fra min side) Jeg selv har beholdt mitt etternavn selv etter jeg giftet meg. Mao er jeg litt på andre siden kanskje. Men HI mente kanskje ikke at denne personen har skiftet etternavn "på ordentlig", bare på fb? Litt sånn for å markere sitt territorie? Det er for meg litt fjortis. Men jeg utbasunerer ikke det ovenfor eventuelle venner jeg skulle komme over som har gjort dette... He he!
LillaGorilla♥♥ Skrevet 26. januar 2010 #38 Skrevet 26. januar 2010 19.57- joda, men man står jo fritt til å kalle seg hvasomhelst på Facebook også. Ei jeg kjenner kaller seg xxx vimsekopp xxx, en annen xxx månestråle. Uten at jeg gidder bry meg nevneverdig om det- det får jo de gjerne kalle seg for min del.
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2010 #39 Skrevet 26. januar 2010 Men hvis noen kaller seg Hiawatha vet du at det er tull, det vet du ikke når noen legger til navnet på kjæresten sin.
LillaGorilla♥♥ Skrevet 26. januar 2010 #40 Skrevet 26. januar 2010 Men altså- spiller det egentlig noen rolle hva folk kaller seg? Jeg forstår bare ikke at det er noe å henge seg opp i.
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2010 #41 Skrevet 26. januar 2010 Hva er det som er så rart med det, det skjønner ikke jeg. Man er da like fullt et par om man er gift eller samboere. Hva er det med giftemålet som liksom "kvalifiserer" til navneendring?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå