Anonym bruker Skrevet 26. januar 2010 #1 Skrevet 26. januar 2010 Ville du latt deg irritere over ei venninne om hun plusset på kjærestens etternavn på Facebook, uten å være gift? F.eks. ei jente heter Kristin Hansen, så får hun en kjæreste som heter Stian Berg, og deretter endrer hun Facebook-navnet sitt til Kristin Hansen Berg slik at det ser ut til at hun er gift.
Gjest eelis+kian Skrevet 26. januar 2010 #2 Skrevet 26. januar 2010 Jeg hadde nok stusset litt over det, men ikke latt meg irritere, nei. Folk må da få gjøre som de selv vil.
Gjest Skrevet 26. januar 2010 #4 Skrevet 26. januar 2010 Synes det hadde virka litt teit ,men hadde ikke iritert meg over det,tenk om man skulle gå å iritere seg over alle små ting hver dag.Måtte være slitsomt :-)) Nei hadde ikke brydd meg egentlig.
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2010 #5 Skrevet 26. januar 2010 jeg hadde og gratulert:) kansje hun har tatt etternavnet hans før de gifter seg. jeg har hørt om ei som har gjort det
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2010 #6 Skrevet 26. januar 2010 Må man være gift for å bytte etternavn? Og nei, jeg hadde ikke irritert meg over det
Anne:-D Skrevet 26. januar 2010 #7 Skrevet 26. januar 2010 Hadde på ingen måte blitt irritert. Men jeg hadde nok begynt å lure på om de kanskje hadde giftet seg uten å fortelle det :-)
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2010 #8 Skrevet 26. januar 2010 Det er fullt mulig å ta samboers etternavn uten å være gift. -og hvorfor irritere seg over hva folk heter? misunnelig?
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2010 #9 Skrevet 26. januar 2010 Syns det virker inkonsekvent å ikke gifte seg, og likevel ønske å ta samboers etternavn? Samboere ønsker jo å vise at de er to uavhengige individer.
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2010 #11 Skrevet 26. januar 2010 Eh.. Jeg har tatt samboerns etternavn, siden vi har barn, og ønsker å ha samme etternavnet hele familien. Og vi er ikke samboere for å vise at vi er to uavhengige individer nei.. Er ikke alle som vil gifte seg, av ulike årsaker. Vi har rett og slett ikke råd til å gifte oss og arrangere bryllup ennå, fordi vi er studenter, ligger ikke noe mer innvikla forklaringer bak enn det.
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2010 #12 Skrevet 26. januar 2010 Hadde nok lurt litt på om de hadde giftet seg.. Hadde hvertfall ikke irritert meg over det.. Ho må jo få lov til å skrive nøyaktig hva hun vil..
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2010 #13 Skrevet 26. januar 2010 Folk kan da bytte navn til akkurat det man vil, så å ta navnet til den man lever sammen med og elsker syns jeg er blant de bedre grunnene for navneendring!
LillaGorilla♥♥ Skrevet 26. januar 2010 #14 Skrevet 26. januar 2010 Jeg bryr meg generelt veldig lite om hva folk skriver på Facebook. Forøvrig kan jeg ikke se at det å ta til seg samboers etternavn er så mye verre enn å skifte navn til Espen Værsågod Takkskalduha.
LillaGorilla♥♥ Skrevet 26. januar 2010 #15 Skrevet 26. januar 2010 Vil legge til at jeg er en av dem som har tenkt til å ta til meg samboers etternavn- og han mitt-, sånn at vi alle kan hete det samme. Skulle gjerne giftet meg jeg, men det har vi ikke råd til, vi vil bruke pengene på å kunne være ekstra lenge hjemme med jenta vår istedetfor et bryllup. Men vi vil likevel markere at vi er en familie alle sammen. So shoot me.
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2010 #16 Skrevet 26. januar 2010 Jeg, HI, har giftet meg på Tinghuset og har ikke hatt noen bryllupsfest. Dersom man ikke har råd går det an å utsette bryllupsfesten til seinere. Pga prinsipp ville jeg at mine barn skulle bli født innenfor ekteskap, og jeg ville ikke være samboer. Vi måtte fylle ut skjema til Folkeregistret om navneendring i forbindelse med ekteskap. Så vi kunne altså bare ha skiftet til hvilket navn som helst, uansett hvem vi giftet oss med?
LillaGorilla♥♥ Skrevet 26. januar 2010 #17 Skrevet 26. januar 2010 Nå er det da ikke alle som ønsker å gifte seg. Og det er heller ikke alle som bryr seg om barna er gift utenfor eller innenfor ekteskap. Skal du bestemme hva folk skal gjøre, hva de skal hete og hvordan de skal leve? JA, man kan nesten skifte navn til hva som helst- det er det jo navneloven som bestemmer, ikke du, jeg eller andre her på Dib. Men det må vel være en eller annen grunn for det da, en tilknytning av noe slag. Dog tviler jeg, mtp nettopp nevnte Espen Thoresen Væsågod Takkskalduha. Kan han hete det, kan da vel jeg ta samboers navn. Hvilken betydning har andres navn for deg og ditt liv?
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2010 #18 Skrevet 26. januar 2010 Men hva oppgir samboere som grunn til at de vil ha samboerens etternavn? Vi er to som deler adresse som vil ha hverandres etternavn?
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2010 #19 Skrevet 26. januar 2010 Lilleva elsker lillejenta si: jeg må bare spørre. Forkortelsen MTP, hva står det for? Først så trodde jeg det sto for: med hensyn til eller på, men det er jo feil.
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2010 #20 Skrevet 26. januar 2010 15.29, ja..hvorfor ikke?? Eller så kan det betyr at dem elsker hverandre og ønsker å dele etternavnet med hverandre. Er det galt?
LillaGorilla♥♥ Skrevet 26. januar 2010 #21 Skrevet 26. januar 2010 Nå aner jeg ikke hvordan disse søknadsskjemaene evt ser ut, men ja, jeg vil tro det er det man oppgir. Ønsker å ta samboers navn/ha felles etternavn for å markere at vi er en familie. Staten har da ikke noe med om man gifter seg eller ikke, i så måte.
LillaGorilla♥♥ Skrevet 26. januar 2010 #22 Skrevet 26. januar 2010 Mtp står for 'med tanke på'. Litt i samme gata som mht.
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2010 #24 Skrevet 26. januar 2010 *en lyspære ble tent over hodet mitt* Takk takk, hehe.
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2010 #25 Skrevet 26. januar 2010 At de er samboere vel! hva oppgir de som er gift som grunn?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå