Gå til innhold

Late bhg ansatte eller?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Så er det mye mer rolig på en småbarns avd. av ganske åpenbare grunner! Det er mer futt i 3-6 åringer. Og alle har ild i jernet hele tiden.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er det sånn at ikke barna kan leke alene når de er i barnehagen? Må en voksen leke sammen med dem? Barn leker som regel best sammen med andre barn, ikke med voksne. Vi voksne kan selvfølgelig delta i leken til tider, men ikke hele dagen. Du ser bare de voksne sittende sammen de minuttene du bruker ved henting, og har ingen anelse om hva de gjør resten av dagen. Jeg kjenner jeg blir oppgitt over foreldre som forventer at du henger i halen til kun deres barn hele dagen.

Skrevet

Blir helt sjokkert over hva folk forventer at de ansatte i barnehage. Forstår godt at de ikke kan leke med barna hele tiden, at det kan gå litt rot i klærne og at ski ikke er lov i alle barnehager. Å jobbe med barn er nok både givende, artig og ikke minst krevende! Så å spørre om de er late synes jeg er usmakelig. Selvfølgelig kan man støte på late i alle jobber, men de søker seg nok ikke mest mot barnehager.

Har ikke hatt barn i barnehagealder enda, men når den tid kommer og hvis jeg forventer at de skal gjøre dette for mine barn, så håper jeg jeg noen dunker meg litt i bakhodet;)

Skrevet

Ja, dette var virkelig en diskusjon som fikk det til å bruse i blodet både hos den ene og den andre! :)

Jeg tror man bare må innse at praksisen er ulik i ulike bhg, og man kan ikke tilfredstille alle. For dem som har saker de er misfornøyde med, som f.eks dette med ski, så vil jeg anbefale å gå veien gjennom foreldrekontaktene. Det er jo en kanal inn til bhg og hvis det er mange nok som mener det samme, må de ansatte lytte og muligens endre praksis dersom presset er stort nok. Jeg jobber selv i bhg og jeg må trekke litt på smilebåndet over noen av kommentarene her inne. Vi er på ingen måte noen supermennesker, det ville være å dra det langt. Og nettopp fordi vi er mennesker som alle andre er vi heller ikke feilfrie. En bhghverdag er utrolig hektisk, så lat kan man ikke være, og ja - det kan gå kluss i klær og andre ting:)

Jeg må personlig si at jeg har merket en betydlig endring i kravene og forventningene fra foreldregruppen over de siste årene. Jeg vet ikke om det er samfunnsutviklingen og den såkalte "tidsklemma" som kan ta skylda for det, men bhg blir mer og mer ansett som en serviceinstitusjon. Følgene av dette er dessverre mindre tid direkte med barna. En stor andel av barna har ikke tilstrekkelig med godt tøy eller utstyr i bhg, og mye tid går dermed bort bare til å finne en løsning på det der og da. I første omgang leiter vi gjennom det lille "lånetøyet" vi har for å se om vi kan løse problemet selv. Det viktigste er jo at ikke barnet blir beklemt, det er jo tross alt ikke det sin feil. Dersom ikke vi kan kle barnet ringer vi faktisk til foreldrene og etterlyser tøy. Noen opplever dette både upassende og irriterende, men dette gjør vi nettopp for å ikke måtte avlyse en tur pga ett eller to barn. Det skal nevnes at noen foreldre er helt utrolig flinke til å følge opp barna sine og har alt på stell, disse skal vi for all del ikke glemmel!

Så jeg tror vi bare må innse at det er svakheter både hos de som jobber i bhg og hos enkelte foreldre, så kanskje vi må bli flinkere til å ha litt romslighet overfor hverandre?

Skrevet

Anonym 22.07 her

Hehe, visste at jeg ville få sinte tilbakemeldinger fra barnehageansatte på kommentaren min, men som jeg sa, har selv jobbet i bhg i ti år, og forventer faktisk mye mindre av voksne i bhg til dattera enn det jeg gjorde av meg selv. Og ja da, veit at mange bevisst ikke "blander seg" i barnas lek, men med så mange forskjellige barn "tvunget" sammen på et lite areale, må de være aktiv, få med barn som blir gående passive og alene (ufrivillig), fange opp hvis noen barn blir holdt utenfor leken, og ikke minst ha oversikt over uteområdet da det fort skjer en ulykke. Treffer ofte ett- og to-åringer ruslende alene bak barnehagen (finner ofte min 5-åring der også , men de får jo være alene ute uten voksne, så det er greit), og ikke en voksen i nærheten. de sitter nemlig i flokk på framsiden og er mer opptatt av hva de gjorde i helgen og hva de skal lage til middag. Og jada, ser dem utenom hente- og bringesituasjonen også da jeg jobber på en skole som ligger vegg-i-vegg.

Det er så enkelt å kalle alt for frilek fordi man ikke gidder å engasjere seg. har spurt dem om de kan fortelle litt om tanken og ideen bak til en som jobbet på "gamlemåten", har foreløpig ikke fått noe ordentlig svar. greit hvis det er bevisst, men ikke når det er sløvhet. Alt for mange gamle kjerringer der. Sorry!

Skrevet

I vår bhg er det lov å ha med ski, snowracer og akebrett! Og ingen skader skjedd!

De har en fast langturdag i uka som bare blir avlyst hvis det er veldig kaldt. Ellers er de ute to ganger for dagen - vi får månedsplan på e-post, så alle foreldre vet hva som skjer til enhver tid.

Skrevet

Får 5-åringene være ute alene? Og det er liksom heeelt greit, for en ulykke kan ikke skje med dem eller? Det er det verste jeg har hørt!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...