Gå til innhold

Late bhg ansatte eller?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en sønn på 6 som går siste halvår i barnehage. Vi byttet barnehage i høst da vi flyttet til en ny kommune. I denne nye barrnehagen er alt så annerledes enn i den forrige. Vi var vant til engasjerte ansatte som arrangerte skidager, dro på svømming, teaterturer osv. Og det var tillat å ha med egne ski om vinteren for de som ønsket det. Turdagene var forresten også "hellige", de dro på tur nesten uten unntak når det var dagen for det. I den nye derimot, personalmangell (dårlig arbeidsmiljø?) turdagene blir ofte avlyst- ofte uten en oppgitt grunn. og mange ganger med unnskyldningen at "ikke alle barn har varmt nok tøy med seg", de korter ned på turene- blir ikke tid til å grille allikevel, også med begrunnelsen at det er for kaldt... Greit at de ikke går på tur når det virkelig er kaldt, men i forrige uke var det "bare" -3, DET er vel ikke for kaldt for en gruppe 5 og 6 åringer?? Og nå som vi er så heldige å ha masse snø så er det mange barn som liker å stå på ski, men får de lov til å ha med ski? NEI! Avdelingen sier at siden det ikke er alle som har ski selv så blir dette urettferdig... er ikke det vanlig i de fleste barnehager at man får ha med ski? Det er nok av plass, arealmessig, er det bare latskap av de ansatte? For mye pes å knytte lisser på skoene?? Eller er det virkelig urettferdig for de barna som ikke har ski? Det er jo ikke alle som ønsker dette tilbudet.. Har prøvd å snakke med de ansatte, men får jo bare svada svar.. hvordan er dette i deres barnehager??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg jobber i barnehage og der har dem ikke lov til å ha med ski.

Skrevet

Har en gutt som går siste året i bhg også. I den bhg han går i, er det lov å ta med ski når det er snø om vinteren. For barna som ikke har ski, kan låne ski som bhg har stående. Dem har både ski og skistøvler som kan lånes for dem som ikke har det. Tror det er gamle ski som foreldrer donerer til bhg, når barna har vokst ut av dem.

Skrevet

Jeg bare lurer på et par ting:

Når ikke alle barn har nok varmt med seg, for det er en realitet i mange barnehager, synes du da at de skal gå på en lang tur og la noen barn fryse?

Ved personalmangel, synes du at de skal dra på tur allikevel, selv om det ikke er forsvarlig i forhold til sikkerheten til barna?

I noen barnehager er det ikke lov til å ha med ski, selv om det er plass. Hva med å ta med barnet på ski selv om kvelden og i helgene?

Det er godt mulig at det er late ansatte i barnehagen deres, men det kan også godt hende at de bare har andre regler og at du ikke ser hva de gjør som er positivt fordi du lar den gamle barnehagens fortrinn overskygge den nye.

Skrevet

Vel, selvfølgelig skal de ikke la noen barn fryse. Men det burde jo være mulig å dele opp barneggruppa slik at det ikke alltid skal gå ut over de barna ( de aller fleste) som faktisk kler seg i følge norske kalde vintrer, og la de andre være i barnehagen.

Når det gjelder personalmangel, selvfølgelig skal de ikke gå på tur om de mangler personale. Her er det snakk om en barnehage som aldri klarer å skaffe nok personale- når opptil 2 stk av personalet er langtidssykemeldt ( mer enn 2 uker) så burde de klare å skaffe vikar.

Og joda, vi er stadig på ski hjemme vi, men det var jo ikke fritiden som var problemet her, var det?

Skrevet

Hei. Jobber selv i barnehage, men er ikke lat. :P Har barn selv i barnehage og det hjelper meg å se litt hvordan ting egentlig fungerer. Det er IKKE lett å finne vikarer som kan være i barnehager heller. Alle slags folk kan jo komme å jobbe i barnehagen, men skal man ta inn hva som helst?

Jeg ser helst at mine barn blir i barnehagen der det er trygt, i stedet for å gå på tur der de kanskje ikke får den hjelpen de trenger pga mangel av personell, eller kanskje vikarer som ikke ser hva som trengs eller behøves. Og det er faktisk mange, mange barn som ikke har nok varme klær eller utstyr/ting med. Da er det ikke lett å skal gå med noen, når det ikke er barna sin feil at de ikke kan gå på tur. Da må man ta en avgjørelse (som kanskje ikke foreldrene til de som bestandig har med alt ikke liker). Selfølgelig finnes det late barnehageannsatte, slik som det finnes late mennesker generelt, men jeg tror nok at mange foreldre forventer mer enn hva om er mulig. Vi er bare mennesker alle sammen, og prøver å gjøre vårt beste.

Skrevet

Og md tanke på ski og skistaver, så kan det skade andre barn, mindre barn som går i barnehagen. Vi har også forbud mot det og rattkjelker.

Skrevet

Mine barn har gått i to forskjellige barnehager, den ene i det kalde nord. I begge er det lov å ta med ski. I den ene ble de faktisk oppfordret til å ha med ski i barnehagen, for de ville at barna skulle lære å ha det gøy ute!

Når det gjelder påkledning, ble dette tatt opp på høstens foreldremøte, før det ble kaldt i været. Da hadde foreldrene god tid på å få tak i ull, fleece og en vindtett utedress. Dette trenger ikke koste så mye. De som ikke hadde ordnet det i tide, ble påminnet det etterhvert. Tilslutt hadde alle barna det de trengte.

Men foreldrene visste at ungene var ute to ganger om dagen (værforbehold), uansett om de skulle på tur eller ikke, så de MÅTTE ha skikkelige klær i bhg.

Skrevet

Barnet mitt gikk i barnehagen på småbarnsavdeling. Jeg var svært fornøyd. Dress og regntøy ble hengt opp til tørk, skoene satt i tørkeskap. De lagte mye som vi fikk med hjem fra boller, tegninger til figurer. De var alltid smurt med solkrem/kuldekrem, og alltid riktig kledd etter forholdne. Det kom skjeldent hjem skitne og vå klær. Bleie uhell vart skyllt av og lagt i en pose.

Så begynte baret på stortbarn avdelingen og babyen vår begynte på småbarnsavdelingen. Og det har kun vært rot og slaskeskap på begge avdelingene. De har skiftet styrer og rokkert om på ansatte.

Flere ganger i uka kommer det hjem våte klær, dress og regntøy. Ullklærene er våte, fordi de ikke har gidda å ta strikk under skoen, kneppet skikkelig igjen, eller sett nøye nok etterdem på uteleken.

Blir dress og reggntøy våte henger de ikke opp til tørk, men slenger det i en pose, tiltross for at det skjer på formiddagen. Bleie og do uhell blir ikke skyllt av, bare lempa i en pose og trykt nedi med resten av de våte klærene. Om de da ikke kaster trusa! Vi driver ikke å kaster en underbukse bare fordi den får besj på seg, vi skyller ogvasker.

De har blitt solbrent i nakken, og de har vært ute i ørten minusgrader uten kuldekrem. De har også vært ute i minusgrader uten ullfleece dressen på. Jeg har hals til begge, og ofte når jeg kommer, så går de med dressen løs i nakken, uten å ha den ekstra halsen på.

Hele barnehagen som vi var så fornøyd med har gått til pises! Klarte de det med forige styrer burde de kalre det nå også. Er heller ikke fornøyd med undervisningen eller stimuleringen som skjer nå.

Skrevet

Det er ikke vanlig å få ha med ski i bhg, det kan være farlig for de minste med skitupper og skistaver.

Det er strenge regler for hvor mange voksne per barn det skal være på tur. Det er ikke bare å dele opp gruppen ved sykdom - det er bedre å være 2 på 19 barn enn alene med 8.

I influensa og forkjølelsessesongen er det ofte mye fravær på alle avdelinger. Er personalet i tillegg til stor del småbarnsforeldre har de gjerne syke barn også.

Det er ikke alltid så enkelt å få tak i vikarer som fungerer. NAV tror at alle sosiale kasus kan sendes som vikarer til bhg, for det er enkelt. Det er mye som skal passe sammen i løpet av en dag, og veldig mange som kommer innom bhg som vikarer passer ikke i det hele tatt, men skaper merarbeid for det øvrige personalet. Hvis dere går på ski i fritiden, ser jeg ikke problemet ditt. Det er fint at du var fornøyd med din gamle bhg, og det er ikke sikkert at den nye er like bra. Men det virker på meg som at du vrir alt til det negative, og leter etter ting å ta dem på. Husk at de som jobber i bhg er mennesker, ikke supermennesker. De legger opp dagen etter hva som er best for barna, og veldig ofte få planer forandres. De fleste bhg har høyt fravær, så du har nok vært heldig før, velkommen til realitetene :-)

Hvis man er lat så er bhg det siste stedet man passer til å jobbe, det er trist å lese at du har så lite forståelse for hva vi bhg-ansatte gjør for barna hver dag...

Skrevet

Trenger vel ikke staver når de er så små, eller.... Har barnehager forbud mot pinner og da??? Kan bli skadet av det og.. eller, hva med stein??? Sorry, mulig jeg er helt fjern men sytes det høres rart ut.... barnehagen bør kanskje har større voksentetthet da... barn bør (etter min mening) få utfolde seg.

Skrevet

At ungene ikke har med seg varme nok klær til -3? DA burde barnehagen meldt fra til foreldrene for lenge siden. Jeg hentet ungen min tidlig en dag (hentet han på tur) jaggu fant jeg han ikke med fremmed ullbukse, genser og sokker. Så de låner vist av hverandre (det må sies at hans egne ullklær lå pent i hylla!)

Hos "oss" har de faste tilkallingsvikarer og kun når det har vært 15minus de ikke dro på tur etter planen.

Skrevet

18.50 her. enig med deg.. Ikke så lett for andre å se hva som skal til i en barnehage.. Men må nok rette deg litt! Vi er supermennesker!! Vi passer på 20-25 andre barn, leser til dem, gir dem kos og omsorg, og drar hjem til vår egen familie, barn, lager mat, husarbeid og koser med dem også.. Det skulle alle foreldre ha prøvd ut før de hadde klaget :)

Skrevet

Det er opp til hver enkelt barnehage om det er lov å ta med ski eller ikke. Her har barna lov til å ta med.

Norge har faktisk store problemer med å få folk til å jobbe i barnehage, så det er jo ikke de ansattes feil at det ikke er nok på jobb. Det er ufattelig hvordan dager i undertall kan tære på. Noen ganger må noen barnehager stenges, for det er alt for få ansatte. Og da tar man hvertfall ikke barn med ut på tur.

Ei heller å splitte gruppen!

Skrevet

Jeg jobber og tar meg av ungene mine jeg som de fleste andre, men jeg ser ikke på meg selv som super menneske av den grunn!

Om du ser på deg selv som supermenneske fordi du greier å stå en hel arbeidsdag er du vel kanskje ikke så glad i jobben din, med å passe på barna våre, er du kanskje ikke så veldig flink! Kanskje vi har grunn til å forvente litt mere, enn noen som sliter seg av gårde dag etter dag. .....

Skrevet

Det er ikke de små som har staver, men de store, men de små kan bli skadet. De thadde vært supert med større voksentetthet - kan du fikse det?

Skrevet

HI - tror bare du har vært ekstreeemt heldig med den gamle barnehagen. For det du beskriver i den nåværende barnehagen er veldig likt slik det er barnehagen til min sønn. De som jobber der er ikke late i det hele tatt! Men de mangler pedagogisk leder - og sliter med underbemanning.

Skrevet

det er vel hos dere som i skolen: 1 lærer/adjunkt = 2 assistenter (brukes flittig i skolen - ikke rart vi gjør det dårlig på nasjonale tester).. men uteskole det har vi, 1 da HVER uke (1-4.klasse).

Skrevet

Der hvor jeg jobber kan ungene ha med både ski og skøyter(har is utenfor gjerdet) Vi har også noe å låne bort.

Men klær er et kapitel for seg selv, utrolig mange som har for lite og dårlig klær hjelper ikke hvor mye vi maser. Har til og med hatt foreldre som mener at ungene ikke trenger vinterdress før det kommer snø. Dette er en sentrumsbhg, hvor mange nasjonaliteter og barn med mange spes behov er samlet.

Så på de kaldeste dagene har vi måtte ha iunger inne fordi de ikke har klær og da må man omrokerer og flytte på personalet så godt det lar seg gjøre!

Vi arrangerer det meste, men når man annonserer en lysfest utendør og det er minus fem og mødre kommer i korte skjørt med tynne strømpe bukser under er det kanskje ikke så rart at de ikke klarer å kle ungene sine!

Skrevet

Nei jeg tror vel i grunn ikke at de er spesielt late. Men det har vært så mange små episoder som har gjort meg litt frustrert! Men det er nok akkurat det de ansatte er også, de har en pedleder, har manglet en siden i sommer. men nå er det visst en på vei så da blir det nok bra :)

HI

PS. alltid gøy å se hvor ampre enkelte blir, dette er jo tross alt et forum hvor man kan blåse ut litt og stille hverandre spørsmål. hver gang er det mange som tar alt så veldig personlig.. jaja dem om det

Skrevet

NEI det er ikke late barnehageansatte, men LATE FORELDRE!! Dere forventer at bhg skal fikse opp i alt, slik at ungene kan hentes og puttes rett i seng, Mor er sliten skal vite, for hun har vært på jobben hele dagen. HVA SKAL DERE EGENTLIG MED BARN????

Rystet

Skrevet

Vi har 3 voksne på 19 barn på 3-6 år. Barn på skolen kler vel på seg selv? Det gjør ikke de fleste i bhg. I bhg er man ute 1-2 ganger HVER dag, men ikke alltid mulig å gå på tur.

Skrevet

så sinna du siste anonym var! leste du egentlig hva problemstillingen var før du fyrte deg opp?

Skrevet

Jeg var superfornøyd med småbarnsavdelingen i barnehagen, synes de ansatte var engasjerte, positive, reflekterte og de viste hvert enkelt barn at de var viktige, jenta vår følte virkelig at de ble glade når hun kom i barnehagen. Men så ble hun tre ... Kan dessverre ikke skryte like mye av stor avdeling i samme barnehage. Jeg er ikke misfornøyd fordi de mange ganger ikke kom seg på tur, eller at de tok korte turer og spiste i bhg, eller at planer ble forandret pga sykdom blant personalet. Men hvorfor sitter (ja, sitter) alle de voksne og prater sammen mens barn leker ute, opplevde gang på gang at det var flere barn og ingen voksne bak barnehagen. Hvorfor var ingen av de ansatte aktive i lek, spilte fotball, ravde i sankassa, lærte barna tradisjonelle barneleker som 'rødt lys' og haien kommer'? Jeg har jobbet i barnehage i 10 år selv, og har aldri jobbet med noen som er så "tunge i rompa" som i denne barnehagen. Forventet ikke at de skulle ha tid til å møte oss i garderoben hver morgen, følger gjerne barnet inn på avdelingen, men hvorfor sitter to voksne ved bordet og prater mens barna leker på et annet rom? Hvorfor er de ikke på gulvet der barna er?

Og nei, synes ikke jeg setter skyhøye krav til de ansatte, forventet mer av meg selv da jeg selv jobbet med barn. Sluttet den dagen jeg syntes det var pes å sparke fotball på løkka med 5-åringen og lage sølekaker med 2-åringen. Tror alt for mange, spesielt her i kommunen, niholder på jobben sin i bhg selv om de er drittlei, dessverre.

Skrevet

Dette med at de sitter å prater med hverandre er jo ikke rart. Mange barnehager praktiserer jo fri lek, og de har sikkert letta på ræva noen ganger for å se hvordan barna har det. Det er ikke sunt at de voksne skal sitte klistra inn til barna hele tiden, men være i samme rom.

Selvfølgelig skal de ansatte sitte å tegne, bygge, perle, male m.m sammen med barna. Men man trenger ikke gjøre dette i 7,5 timer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...