Anonym bruker Skrevet 24. januar 2010 #1 Skrevet 24. januar 2010 fullføre videregående? Er enig i at det alle jobber er viktige, og samfunnet fungerer ikke uten butikkmedarbeidere og renholdere. Men selv om barna deres velger ett av disse yrkene, forventer dere at de tar videregående først?
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2010 #2 Skrevet 24. januar 2010 Ja.. det er så fryktelig trist når folk stenger for muligheter såpass tidlig. Jeg har flere venninner som tok yrkesfag (jeg er såpass "gammel" at det ikke var iblandet allmennfag i disse slik at de fikk studiekompetanse) som angret veldig når de ble eldre og ønsket å gjøre noe annet enn å jobbe som frisør/kokk/servitør o.l. Et par av dem har tatt studiekompetanse som voksne, og det går jo an, men mange greier det ikke... Jeg vil presse ganske hardt på for at barna mine skal ta allmennfaglig videregående for å få studiekompetanse, og så kan de alltids ta et par "hvileår" hvor de finner ut hva de tenker på å bruke livet sitt til. Hvis de så ønsker å jobbe som håndverker eller noe annet, så er det helt fint... men det er også veldig greit å ha dørene åpne i tilfelle de ombestemmer seg. Håndverksyrker er tunge for kroppen, og det er fint å ha andre muligheter.
Gjest Skrevet 24. januar 2010 #3 Skrevet 24. januar 2010 De fleste arbeidsplasser krever videregående og jeg vil nok forvente at barnet mitt tar vgs. Ikke fordi jeg forventer at hun skal ta høyere utdannelse, men fordi da har hun valget om hun skulle ønske det senere. Ja, man kan alltids ta videregående i voksen alder. Det er mange som gjør det. Men det er nok litt lettere om man har gjort seg ferdig med den når man er ung - uansett hva man bestemmer seg for
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 24. januar 2010 #4 Skrevet 24. januar 2010 jeg håper at når mitt barn skal begyne på vidregående så har vi kommet så langt at vidregående er obligatorisk. jeg forventer i grunn at han etter vært får en drøm om noe konkret og om det foreksempel er kokk, så spiller det ikke noen rolle for meg om han tar studiekompetanse. men jeg forventer som sakt at han gjør noe konkret
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2010 #5 Skrevet 24. januar 2010 Frafallet fra videregående er jo enormt, og jeg lurte på om ungdommene får signaler hjemmefra om at videregående ikke er så viktig?
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2010 #6 Skrevet 24. januar 2010 Jeg håper det, og jeg kommer til å sette litt krav til dem. Men bestemme det kan jeg jo ikke. Jeg rota det selv til med å la meg presses til å velge feil og senere slutta og velge feil enda en gang. Ble bare rot av det. Men etter jeg fikk barn så skjerpa jeg meg kraftig og tok studiekompetanse, noen kurs, jobba litt og nå tar jeg en bachelorgrad i voksen alder. Jeg ser virkelig behovet for en utdannelse, men de skal selv få velge uten at jeg presser, kun råd og tips, og ikke minst mye støtte når de velger sin egen vei. Hva de velger så lenge de kan leve av det spiller ingen rolle, uansett om de vil jobbe i butikk, være mekaniker, advokat, flyvertinne, renholder, sykepleier, maler eller elektriker. Opp til dem selv, enkelt og greit.
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 24. januar 2010 #7 Skrevet 24. januar 2010 jeg tror mange får de signalene hjemmeifra. nettopp fordi det ikke var så viktig når våre foreldre vokste opp. jeg har mange venner uten utdannelse som oppdrar barna sine til å ikke legge så mye vekt på den delen av seg selv. jeg tror på mange måter det handler om at de vil lære barna sine at alle er like mye verd og at man er like smart uansett hva man velger så lenge man trives. på mange måter er jeg enig i tanke gangen, på andre siden vet vi jo at folk med høy utdannelse lever lenger og jobber lenger en de uten
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2010 #8 Skrevet 24. januar 2010 Jeg vil at de skal være lykkelige. Jeg forventer ingenting, men vil prøve å lære dem at en utdannelse er viktig.
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2010 #9 Skrevet 24. januar 2010 Jeg er livredd for å gi sønnen min inntrykk av at man må ha høy utdanning og "fin" jobb for å være noe her i verden. Han er mer enn bra nok som han er. Ja, om han så blir trygdet er han jo fremdeles et fantastisk menneske. Så jeg er litt redd for å presse.
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2010 #10 Skrevet 24. januar 2010 Ja, det gjør jeg. Valgmuligheten er mye større da.
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 24. januar 2010 #11 Skrevet 24. januar 2010 jeg tror ikke man trenger å presse om man lærer de å mestre skolen og gledene det medfører. men det er jo ikke alltid like enkelt å få til med alle barn det heller. samtidig er det godt mulig at jeg er naiv nå
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2010 #12 Skrevet 24. januar 2010 Jeg forventer at de tar en bachelorgrad. Mormor forventet fullført ungdomsskole, mamma krevde vgs og jeg krever bachelor.
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2010 #13 Skrevet 24. januar 2010 Du kan ikke kreve noen ting. Du kan ha forhåning om, men ikke kreve. Hva hvis ditt barn får psykiske problemer, eller havner i en ulykke, eller rett og slett vil ha en jobb som ikke krever bachelor? Hva gjør du hvis de ikke tar bachelor, avskriver dem helt eller?
Tante Blås Squaw Skrevet 24. januar 2010 #15 Skrevet 24. januar 2010 Absolutt! Klarte ikke fullføre vgs selv, vil at barna mine skal ha bedre muligheter enn meg.
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2010 #17 Skrevet 24. januar 2010 Ja men ikke at grunnene du nevner. Søkere uten vidergående utdanning havner bakerst i køen når det gjelder og få jobb i butikk. Godt mulig de gjør det som renholdere og. Har jobbet i butikk i mange år,og de uten videregående får desverre sjeldent annet en ekstrajobb i butikkene.
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2010 #18 Skrevet 24. januar 2010 Vi er begge akademikere (sivilingeniør og siviløkonom) og jeg hadde blitt fryktelig skuffet hvis han ikke ville studere. Så videregående er bare et skritt på veien.
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2010 #19 Skrevet 24. januar 2010 Jeg trodde akademiker var en med utdannelse fra universitet jeg, ikke fra høyskole (siv.ing/siv.øk)? Men no er ikke JEG akademiker da
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2010 #20 Skrevet 24. januar 2010 Ja!!! Tror jeg kommer til å være ganske streng med at lekser og alt det blir gjort! Jeg var selv en som ga f i vidergående og angrer som bare det nå! Hadde lyst til å bli lege når jeg vare liten, på gymmen ville jeg bare feste, nå vil jeg bli lege igjen, men er nesten 30, har 3 (nydelige) barn så det er for sent føler jeg. Men skal selvfølgelig få velge hva de skal gjøre etterpå, bare de fullfører og får gode karakterer! Jeg jobber i "kassa på rimi", takk for at du syns jobben min er viktig:) Liker faktisk jobben min veldig godt, men føler at jeg vil gjøre noe annet. Men en ok jobb nå når ungene er små! Får mye tid til overs:)
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2010 #22 Skrevet 24. januar 2010 Akademiker er en med teoretisk utdannelse utover videregående. Ikke kun om man har gått på universitetet.
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2010 #23 Skrevet 24. januar 2010 Jeg forventer ikke, men forlanger at min datter skal ta vgs. Og kommer til å oppmuntre på det sterkeste at hun skal gå på universitet/høyskole også. Det skulle bare mangle. MAn ønsker vel alltid at barnet skal ha de beste forutsetninger for et godt liv? For meg er et godt liv når man får realisere seg selv, få muligheten til å oppnå sitt potensiale. Jeg er en veldig ambisiøs person, har alltid vært det, og håper at min datter er det også. Forstår ikke hvordan noen kan gå å sulle hele livet, uten mål og mening. Men jeg registrerer at ikke alle er som meg, og de er sikkert lykkeligere ettersom de slipper å hige etter neste mål hele tiden. Men, jeg forstår det ikke og håper at min datter er som meg, ellers kommer det til å bli store konflikter mellom oss....
Gjest Skrevet 24. januar 2010 #24 Skrevet 24. januar 2010 Det håper jeg virkelig. Dersom de ikke fullfører videregående stenges VELDIG mange dører. Blir veldig skuffet dersom de velger å kaste bort en så god mulighet som her i landet serveres alle rett i hendene uten å måtte slite for å komme inn...
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2010 #25 Skrevet 24. januar 2010 Nei. Forventer det ikke, men vil ikke legge skjul på at jeg ønsker og håper det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå