Gå til innhold

Laparatomi


Gjest

Anbefalte innlegg

  • 2 måneder senere...

Fortsetter under...

Heia Stinemor82!

 

Jeg har desverre måtte ha en laparatomi:(

 

Jeg har avansert om massiv endo og i 2006 fikk jeg tarmslyng pga endoen så da endte det i en åpen operasjon desverre:(

Det er jo ikke noe en ønsker, men da trudde jeg ikke man kunne fjerne deler av tarm uten en åpen operasjon og var uansett for syk til å finne ut av det eller eller bry meg om det, ville jo bare bli frisk. Det ble jo en litt akutt operasjon så det spørs om dem uansett kunne tatt det med lapraskopi. Ellers vil man jo unngå det så langt det lar seg gjøre.

 

Har i ettertid også hatt en lapraskopi,da dem ikke var sikker på å komme til da det ofte vil skape mye sammenvoksninger etter en åpen operasjon. Dem kom heldigvis til og det var da fryktelig mye endo som var kommet til igjen, hele buken var full av innflammasjoner, eggstokker og eggledere var låst fast i en ball bakom livmora og i mellom dem satt tynntarmen fast:(

 

Ikke så bra altså, egglederene måtte vekk ++ men det positive er jo at egglederne var ikke brukanes uansett som som dem var, dem skapte nokk mere trøbbel, med væske som lakk osv. Og eggstokkene mine har dem ikke rørt så mye med så jeg er heldig som har dem enda i god behold,

Er jo dem og livmor man trenger for å lykkes med ivf, som vi satser på.

 

Hadde hatt noen forsøk før denne operasjonen så det kom ikke som et sjokk på meg at de måtte fjerne egglederene og at vi måtte ha ivf;) Den prosessen hadde vi jo allerede vært igjennom;)

 

Har hatt en del operasjoner 3 lap.skopi og en lapratomi, en MA 2 avbrutte ivf stimulering pga fare for overstimulering, 2 avbrutte fryse forsøk og 5 negative ivf forsøk.

 

Men vi gir oss ikke enda for så lenge jeg føler meg i relativt god form med endoen og legene mener at jeg har gode sjanser til å lykkes en gang pga gode emryo kvalitet så er det bare å stå på videre:)

 

Hva tenkte du egentlig på angående åpen operasjon??

 

Har forstått det sånn at dere skal i gang med baby prosjekt, er det med ivf eller prøves det på egenhand??

 

Ble litt langt det her, men men sånn blir det av og til når det bare baller på seg... hihi

 

God helg!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hei! :)

 

Det ble både lapratomi og lapraskopi på meg.

Hadde avansert endo jeg også, så de måtte fjerne venstre eggleder, eggstokk, endel tykktarm og en svær cyste + endel vev.

 

Vi har prøvd siden mars 2009, så har fått beskjed om å prøve på egenhånd frem til august i år og hvis ikke det går så skal vi i gang med prøverør ja.

Håper bare det går av seg selv!

Har gått på Zoladex fra november til mars, så nå bare venter jeg på mensturasjon så jeg kan begynne å telle litt til eggløsning :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff og huff forbaska endoen som klarer å ødelegge å skade så mye:(

Skjønner at du har litt å slite med du også desverre:(

 

Det positive er jo at endoen er mindre aktiv nå etter en kombinasjon av kirurgi og hormonkur så det er større håp og sjangser for å kunne lykkes å bli gravid nå:)

 

Etter første lap jeg hadde i 2003 gikk jeg også på zoladex et halvt år og ble sponntant gravid etter det, men det endte desverre i en MA.

Så sjangsene er jo bedre nå for dere;)

 

Håper dere klarer dette uten ivf så ønsker deg masse lykke til!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper bare det skjer ved første eggløsning nå :)

Hvor lang tid tok det før du fikk mensen igjen etter zoladex?

Jeg tok siste sprøyta 18.februar men fortsatt ingen mens :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker ikke helt sikkert men trur det gikk 2-3 mnder!

Jeg ble etter en sånn runde gravid etter 2 menstrasjon så håper det blir full kalff på dere på dine første mens;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg fant ett forum i går der en lege hadde svart en dame at man kunne bli gravid før mensen kom tilbake etter man sluttet på zoladex, fordi man hadde eggløsning selv om man ikke hadde mens.....

Så jeg håper på det jeg :)

Er gått 7 uker siden siste sprøyte nå på fredag. Så er på 2 mnd neste uke da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det vil jo oftest komme en eggløsning før en evt første menstrasjon, så det er jo ikke umulig. Men det kan ta litt tid før mensen kommer tilbake, vet at noen har gått 3 mnder også før de fikk den tilbake. Håper som sagt at dere lykkes!

 

Er det på endometrioseforumet du har vært, der Jon Hausken svarer på spørsmål i forhold til ivf??

 

Jeg er en av ivf pasientene hannes og skal etter planen til H.sund og ha uttak i neste uke;)

 

Så krysser fingrene for at det skal gå bra denne gangen:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakk om sola, jeg fikk mensen i dag! :)

Husker ikke helt hvor det var, men var ikke på endo-formuet.

Men nå kan jeg endelig telle til eggløsning :)

Fikk eggløsningstestene mine i posten i dag, så nå skal det bli ordning :)

 

Krysser alle fingrene for deg også! :)

 

-Stine-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja da er det bare å hive seg rundt med testing da;)

Blir uttak på onsdagen på meg fikk jeg beskjed om etter ul i dag så det blir kjempe spennende:)

 

God helg!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • 3 uker senere...

Annonse

Hei,hei!

 

Har ikke vært her inne på en stund nå, er mest inne på assistert befruktning!

 

Ivf forsøket har egentlig gått bra, hadde uttak den 28 april der vi fikk ut 11 egg 9 av dem ble befruktet. 2 flotte 4 delte egg ble satt inn den 30 april. Så har jeg gått de pinefulle 14 rugedagene. Klinikken ville jeg skulle teste 13 dager etter innsett på morgen urin, men jeg tok det på kvelden pga jobben og da ble testen negativ. Så for sikerhets skyld tik jeg ny test dagen etter på morgenen og den kunne man når man la godviljen til ane antydning til en strek. Men anså forsøket som negativt. I og med at jeg ikke haddde fått antydning til mens og spotting ville klinikken at jeg skulle avente og fortsette på medisiner. Ny test på dag 16 viser en svak strek men helt tydelig en strek. Deretter har jeg hatt mye mensmurringer og spottinger på dag 17, men da en sterkere positiv test. Dag 18 positiv digital test, mye murringer og en liten blødning i do så da trudde jeg seriøst det var over. Samme skjer dagen etter ny litt større blødning så da trur jeg i allefall det er over. Men så stopper alt opp, ikke mere murringer, ikke blødninger, bare litt spotting.

Sånn er ikke mine mens til vanlig har da veldig vondt i 3-4 dager i ett og kraftige blødninger med klumper ol. Så tok ny test i går dag 20 og krysset kom rask og sterkt fram.

Så her sitter jeg og aner verken att eller fram, Spotter minimalt lite i dag og ingen murringer på 2 dager. Har fått tatt en hcg prøve i går og skal ta en ny på tirsdagen for å se hvor høy den er og om det er stigning. I og med at jeg fikk utslag så seint på test så kan det jo tyde på at hcg er lav, selv om testene er blitt sterkere for hver dag og det kan jo igjen tyde på at det ikke er liv laga desverre:( Så kanskje kroppen prøver å rydde opp:(

 

I beste fall er jeg en av de " heldige" som får slike koslige blødninger som er uskyldige og at det kan gå bra alikavel;)

Håper selgsagt på det;)

Må bare være tålmodig så får jeg se hva dagene bringer:)

 

Hvordan går det med deg da i prøvingen??

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ååå,håper det går bra og at du får positiv test! :) Det kan jo være festeblødning. Aner ikke hvor mye det er,men det kan jo være det.

Og jeg har hørt om falsk negativ, men ikke falsk positiv. Så jeg mener nå at en strek er en strek ;)

 

Jeg har jo fått to streker selv :)) Jeg er i himmelen!!!!!

Jeg er ikke mer enn 4+1 i dag, men jeg er faktisk gravid! :))

Jeg har tatt 3 tester men klarer fortsatt ikke tro på det, så blir nok ett par til før jeg skjønner det :)

 

-Stinemor-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gravid er jeg nokk, men i og med den trege starten med positive tester så har jeg kanskje hatt litt lav hcg. Da kan det hende dette stopper opp i utviklingen og kroppen støter det i fra seg.

Det vil nå tiden vise og jeg får vite svaret på hcg prøven på tirsdagen så da får vi se hvor lav den evt er;)

 

Så utrulig bra at du er gravid at dere klarte det på egenhand, det er jo kjempe flott:):) Gratulerer så mye!!!!! Klarte dere det på første cyclus eller??

 

Spennende i allefall;)

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja skal gi lyd i fra meg når jeg har vært hos legen;)

 

Så utrulig bra at det klaffet så raskt, dere har vært skikkelig heldige;)

Husker selv når vi var der for ca 6 år siden hvor overrasket vi ble over hvor snart det gikk. Da var jeg jo uredd og tenkte ikke tanken at noe kunne gå galt. Var med på beachvolleyball turnering og masse andre ting uten bekymringer og den bekymringsløse verden skulle jeg gjerne hatt nå;) 6 års prøving uten antydning til positive tester og 10 hormonkurer deriblandt 6 ivf forsøk er man litt mere skeptisk og lett skremt desverre og spesielt med den starten jeg nå fikk med svake tester og blødninger:/

 

Men, men jeg har i allefall fått positiv tester og er lykkelig bare for det, håper så inderlig at det skal gå bra:) Det som er godt å vite er at det kan feste seg i livmora mi, det var noe jeg bekymret meg for i og med at jeg sannsynlig har endo ytterst i livmorslimhinna..

Er jeg kjempe heldig går det bare godt det her:)

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja,jeg er fotsatt litt i sjokk over at jeg faktisk fikk positiv test.

Begynte å grine, og le og alt samtidig når jeg stod der å hold testen :P

Tok to stk da bare for å være sikker, men batteriet er gått ut så jeg vurderer å ta enda en bare for å se og nyte det :) hehe

 

Krysser fingrene for at spiren din klamrer seg fast! :)

Har du noe formening om hvor langt fu kan være på vei da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja er det ikke deilg å se på de positive testene:) Det er det som er dumt med de digitale, der forsvinner det etterhvert. Jeg har også tatt sånne andre clearblue tester og der forsvinner ikke kryssene og jeg går stadig og ser på kryssene:)

 

Trur jeg skal være 5+4 nå:) Har fått termin fra klinikken den 19 januar.

Meeeeeeen det er enda laaaaaaaaangt fram så tar ikke helt av her enda nei, men gleder meg selgsagt over positive tester:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fått svar på første hcg prøve og som forventet( pga seine positive svake tester i starten) Så er hcg litt lavt det vil si 405. Men som sykepleieren sa hun synes ikke det hørtes så aller gale ut, det er store sprik når dem måler hcg, men det viktigste blir det svaret på prøven jeg tok i dag for da får men se om det er en jevn stigning og det svaret får jeg på torsdagen;)

 

Så da må jeg smøre meg med mere tålmodighet:)

Hvordan er formen din da, har du merket noen symptomer eller er alt som vanlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som du har en leietaker i magen da ;)

 

Joda, har ikke merket så mye til det. Bortsett fra uteblitt mens, ømme pupper og ekstremt trøtt!!

Bank i bordet da :P Håper det fortsetter sånn :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg får bare håpe at det utvikler seg normalt, det er jo det som kan være faren med lav hcg. Er jo mange som har flere tusen i hcg på denne dagen så det er jo ikke så oppmuntrende, men også folk som har lavere...Nei er ikke så mye vits å gruble på dette mere, for det er ikke den første verdien som betyr noe, men den jeg får svar på i morgen så du kan tru jeg har nerver for morgen dagen:/

 

Det er jo nån fine symptomer det, er mange som ikke merker noe i det hele tatt under hele svangerskapet og andre som ikke begynner å merke noe før ca uke 6. Da er det flere som merker kvalmen.

Skulle gjerne blitt litt kvalm jeg, men det har jeg ikke sett noe til, kanskje for at jeg har lav hcg!?!

 

Blir en lang dag til i morgen, men det har det forsåvidt vært de siste 3 ukene så en dag fra eller til spiller vel ingen rolle..hihi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vært på ul i dag jeg :)

Fikk se lille knøttet mitt :))

 

Jeg ikke noe kvalm jeg heller og jeg går inn i uke 5 i morgen. Kanskje det kommer seinere, eller jeg håper ikke det da :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...