Anonym bruker Skrevet 21. januar 2010 #1 Skrevet 21. januar 2010 Venninnen min skal være barnevakt til min datter på 3 mnd. i 2 døgn. Datteren min bruker bare å bli ammet hjemme. Hun får aldri MME. Siden venninnen min fortsatt ammer sin sønn på 15 mnd. så tilbydde hun seg at hun kunne amme jenten min. Er det helt greit, eller er det ikke bra å bli ammet av andre enn mor? Dette er mitt første barn, jeg har ikke mye kunnskaper fra før når det gjelder barn. Tusen takk til dere som svarer!
Anonym bruker Skrevet 21. januar 2010 #3 Skrevet 21. januar 2010 Hvis venninnen din er frisk og begge babyene er friske OG dere begge synes dette er helt greit, så HVORFOR IKKE! :-D Men sjekk at babyen din faktisk klarer/vil ta puppen til venninnen din først... Hun vil jo lukte annerledes og melken hennes vil smake annerledes enn din... Alternativet er jo at du pumper deg og fryser ned og øver datteren din på flaske fram til overnattingen. Lykke til i allefall! (og fortell gjerne hvordan det gikk etterpå! Er ikke mange som prøver et slikt alternativ i dag, mange tenker at det er ekkelt... Men det er jo helt opp til hver enkelt!
Mor Løvehjerte Skrevet 21. januar 2010 #4 Skrevet 21. januar 2010 Ja, det syns jeg er helt i orden! Men ikke sikkert ungen vil ha da.
Anonym bruker Skrevet 21. januar 2010 #5 Skrevet 21. januar 2010 Tusen takk for gode svar! Da prøver vi det ut på forhånd, det hadde vært veldig kjekt om det gikk, for det er garantert ikke første og siste gangen hun skal passe jenta mi:) Sikkert noen som synes det er ekkelt, men jeg synes det er helt greit når jeg står min venninne veldig nær, og vi deler det meste med hverandre.
Mrs.HvorErNøkleneMine? Skrevet 21. januar 2010 #6 Skrevet 21. januar 2010 Ja det er jo egentlig den beste løsningen dersom datteren din faktisk godtar å bli ammet av en annen. Øv på flaske på forhånd og pump deg sånn i tilfelle:)
Ugl@ Skrevet 21. januar 2010 #7 Skrevet 21. januar 2010 Så lenge hun klarer å produsere nok, næringssammensetningen er også litt forskjellig, men jeg har et tilleggstips: Pump deg og frys ned så hun har din melk å gi i tillegg, feks enten med skje eller flaske. Mme bør hun også ha i bakhånd i nødstilfelle. Anbefaler Hipp, smaker søtere og lukter mindre enn feks Nan.
LillaGorilla♥♥ Skrevet 21. januar 2010 #8 Skrevet 21. januar 2010 Jada, det kan hun fint-- det var jo helt vanlig i gamle dager, at man fikk andre til å amme ens barn om man selv ikke hadde (nok) melk. Men som de sier over her er det ikke sikkert datteren din vil ha hennes melk- hun lukter annerledes ogmelken hennes har en annen smak og sammensetning enn din. Så som nevnt bør du ha pumpemelk/mme klar og øve litt på mating med flaske/skje i tilfelle. Dere bør også prøve det ut på forhånd. Husk at din venninne må være frisk da.
Anonym bruker Skrevet 21. januar 2010 #9 Skrevet 21. januar 2010 ÆSJ SIER JEG BARE! DERE ER EKKLE!!!!!
♥Nemi♥ Skrevet 21. januar 2010 #10 Skrevet 21. januar 2010 Det heter ikke ekkle;) Du er ekkel. Det er snakk om mat, ikke sex.
LillaGorilla♥♥ Skrevet 21. januar 2010 #11 Skrevet 21. januar 2010 Hvorfor er det ekkelt? Dette var helt vanlig før i tiden. Morsmelk fra en frisk person er ikke farlig.
Anonym bruker Skrevet 21. januar 2010 #12 Skrevet 21. januar 2010 Er det så lurt? Forandres ikke næringinnholdet i mm etter barnets vekst og behov? At jernmengden minskes ol?
Anonym bruker Skrevet 21. januar 2010 #13 Skrevet 21. januar 2010 for to dager så er da det absolutt ikke noe problem! kjør på HI, en super løsning - ville gjort akkurat det samme selv!
Anonym bruker Skrevet 21. januar 2010 #14 Skrevet 21. januar 2010 Det burde jo gå bra det, så lenge som sagt over hu vil ha puppen hennes. Det burde jo iallefall ikke være noe problem for de som har for mye melk blir oppfordret til å donere til melkebanken. Og på sykehuset gir de da morsmelk til barn som trenger det hvis mammaen ikke har fått melk ennå.
Anonym bruker Skrevet 21. januar 2010 #15 Skrevet 21. januar 2010 Hvorfor er det noen som synes at dette er så ekkelt? Som nevnt over her så var dette helt vanlig før i tiden, og er det fortsatt i mange kulturer. Og mange donerer melk til premature barn, er det også ekkelt da?! HI, når du skal være borte fra barnet ditt og du ikke får ammet henne, så synes jeg dette høres ut som det nest beste for henne, et godt alternativ:) Pump litt også for sikkerhets skyld:)
Mor Løvehjerte Skrevet 21. januar 2010 #16 Skrevet 21. januar 2010 Som mor til en som har fått mme et helt år, kan jeg skrive under med to streker, at vesla heller hadde fortsatt med bakmelken (sterilisert morsmelk fra andre mødre med overskudd) hun fikk på sykehuset i Tromsø. Der ga de ikke mme i det hele tatt. Gleder meg å se at folk har et såpass sunt og vettugt forhold til morsmelk. Må da være uvesentlig hvilken kran som åpnes, bare det rette produktet kommer ut. Ellers er mme et godt alternativ, men mer klunder for en som ikke er vant til det. Sjekk i såfall flaskeforumet for råd.
Anonym bruker Skrevet 21. januar 2010 #17 Skrevet 21. januar 2010 Jeg synes også det er litt ekkelt, men jeg er klar over at det er meg det er noe galt med :-)
emmy99 Skrevet 21. januar 2010 #18 Skrevet 21. januar 2010 Min søster og jeg fikk barn med 2 mnd mellomrom, da barnet hennes var 6 uker ble min søster akutt syk og hun lå på sykehus i over 1 uke.. Hun insisterte på at jeg måtte amme barnet hennes, noe jeg gjorde.. Det gikk kjempefint, og barnet hadde ingen problemer med å suge av meg eller av min søster når hun kom tilbake.. Så til Hi..test ut om barnet vil ha din venninnes melk, og gjør det du føler er best for deg og ditt barn..kan jo være at barnet også føler seg mye tryggere ved å bli ammet når du er borte.. Lykke til uansett valg..))))
Anonym bruker Skrevet 21. januar 2010 #19 Skrevet 21. januar 2010 Det går sikkert helt fint, og er jo genialt! Jeg ammet min nevø, jeg, og ga i tillegg all morsmelk jeg hadde til overs til han (på flaske for det meste da, og pupp når vi var sammen :-). Det gikk greit fra første stund, første gang vi prøvde da var han sels uker.
Anonym bruker Skrevet 21. januar 2010 #20 Skrevet 21. januar 2010 Glemte å si at venninne din bør pumpe seg litt før hun skal passe barnet ditt, slik at hun får opp produksjonen igjen. Hun har kanskje ikke så stor produksjon som babyen din trenger nå, hvis sønnen hennes nå sikkert får annen mat i tillegg..
Anonym bruker Skrevet 21. januar 2010 #21 Skrevet 21. januar 2010 Ja, det er helt fint at hun ammer ungen din, med mindre hun har HIV eller andre skumle sykdommer som går over i melka. Jeg ammet et annet barn ved et tilfelle en gang, pga krise. Med mammaens velsignelse. Det viktigste er at barnet har det bra!
Anonym bruker Skrevet 21. januar 2010 #22 Skrevet 21. januar 2010 emmy99, jeg har også ammet min søsters barn i et krisetilfelle. Har man hjerterom, har man morsmelk i puppen!
Anonym bruker Skrevet 21. januar 2010 #23 Skrevet 21. januar 2010 Selvfølgelig kan hun det. Ikke noe problem;)
Anonym bruker Skrevet 21. januar 2010 #24 Skrevet 21. januar 2010 Jeg er at det kan være fint i ditt tilfelle at venninnen din ammer for deg, men jeg ville ikke latt ei nær venninne amme mitt barn, dette fordi at ammingen er noe jeg føler er spesielt mellom meg og mitt barn, er et bånd som knytter oss sammen på den måten. Og dette båndet vil jeg gjerne ha alene med mitt barn
Anonym bruker Skrevet 21. januar 2010 #25 Skrevet 21. januar 2010 Jeg har premature barn, og jeg syns det var fryktelig ekkelt med bankmelk! Nødvendig, men ekkelt..så for meg ekle, feite, stygge, stinkende mødre som spruta melk til enhver tid. Jeg donerte masse mm, men det var for pengene og greit hvis noen har bruk for det.. Aldri om noen andre hadde ammet mine barn..Jeg får lyst til å kaste opp bare av å tenke på det..grøss!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå