Gå til innhold

Regler for igangssetting?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Forrige svangerskap var jeg også overbevist om at det var normalt å gå gravid i 42 uker! Var ikke engstelig en plass, og lo av innlegg som dette der folk på død og liv skulle settes i gang så raskt.

Men etter å ha opplevd å nesten miste det barnet pga at overtidskontrollen ikke var før etter 14 dager så endret jeg jammen mening.

En gynekolog jeg kjenner sier at Norge er et av de mest restriktive landene i hele Europa når det kommer til igangsetting av fødsel. Og at dette ikke nødvendigvis er en god ting...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

På sykehuset jeg fødte på er det vanlig å settes igang 14 dager over termin, de lar deg hvertfall ikke gå lengre. Overtidskontroll er 12 dager over termin. Men synes det er veldig dårlig oppfølging nå du er over termin, får jo bare beskjed om selv å følge med på bevegelser o.l. Og synes du noe virker forandret skal du ringe føden.

Selv slet jeg veldig med fødselsangst, og var livredd for å gå langt over tiden. Dette sa jeg til jm fra første gang jeg var der. Redd for at noe skulle gå galt, stor baby, komplikasjoner osv..Hadde lyst å bli satt igang før de 14 dagene som var normalen var gått.

Satt hos jm 1 dag på overtid og grein for jeg var sikker på at det kom til å drøye enda en stund før det kom noen baby, og ønsket sterkt en ul for å se babyen og få bekreftet at alt var i orden. Jm ringte sykehuset, men fikk ikke lov til å komme inn før jeg var 12 dager over som normalen var. Kan tro jeg ble stressa! Gikk i dagene fram til 12. dagen og bare kjente etter babyens bevegelser og bekymret meg, kan jo umulig ha vært bra for lille snuppa det heller. 12. dagen kom og jeg fikk endelig ul, alt var bra, fikk beskjed om å komme to dager etter.

Ble så satt igang 14 dager over, fikk én modningspille, og 5 timer etter var hun ute. Kjempefin fødsel, en frisk og fin jente på 3,5 kilo :)

MEN hadde slippet mye bekymringer hadde det vært mulig for meg å bestemme at jeg skulle igangsettes før det var gått så lang tid. Alle bekymringene jeg var gjennom de siste to ukene av svangerskapet var nok bekymringer for et helt liv! Men desverre, her i byen måtte det nok medisinske grunner til for igangsetting, det at jeg slet psykisk og ikke fikk sove på grunn av bekymringer slutten var tydeligvis ikke grunn nok.....

Skrevet

..men det er jo ogå mange som er helt sikkre på at de er lengre på vei enn det legen sier og det er jo og en ting dere ikke tar øyde for her... Sæden kan leve i noen døgn i livmoren og så kan det gå noen døgn før eget faktisk fester seg og det er jo ført da maner gravid. Har man i tilegg lang syklus kan menstermin bli veldig mange dager feil!!

Jeg for mindel har satt inn prøverør og vet vel dermed datoen sikrere enn ved samleie. Min syklustermin er da 2. februar, mens UL er 26. januar. det skiller 7 hele dager det!!! Sånn sett glad for at det er UL termin de ser på så er det ikke så lenge til, men det blir jo litt feil da!!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...