Gå til innhold

Regler for igangssetting?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har hørt at det er forskjell fra sykehus til sykehus hvor lenge man må gå over tiden før de setter igang noe. Noen blir satt igang etter bare noen dager, mens andre må vente over 14 dager.

Stemmer dette? Og er det noen som har blitt satt igang før av eget ønske eller er dette vanskelig å få til?

Synes 14 dager høres ille ut, og det er jo mye forskning som viser at det ikke nødvendigvis er det beste for barnet og vente så lenge?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har hørt stikk motsatt! At ifølge en undersøkelse av 20.000 (!) kvinner over 20 år går risikoen for dødfødsler og alvorlige komplikasjoner brått oppover dersom man går mer enn 1 uke over termin! Statistisk sett ville 20 barn pr år reddes ved igangsetting etter 1 uke. Og at Lillehammer sykehus etter den undersøkelsen endret sine rutiner, slik at de nå setter igang etter 1 uke.

Dette så jeg på NRK PULS (2007). Ifølge Puls hadde Lillehammer sykehus etter dette ikke hatt èn dødfødsel! Og keisersnittraten hadde bare økt med 1%.

Skrevet

Vel, de nye undersøkelsene er gjort i 2008 og 2009.

Det er også feil dette med at Lillehammer setter igang etter en uke, de kaller deg inn når du er 9 dager på overtid og setter deg ikke i gang før du er 11 dager på overtid.

Skrevet

Jeg har ikke lest så mye om dette,men jobber på nyf. int. Min erfaring er at barn som blir født 14 dager eller mer over termin OFTE er dårlige ved fødsel. Trenger ikke å være så dramatisk men likevel....f.eks startvansker med pusting, økt forekomst av infeksjoner, slappe, kvalme etc.

Personlig tenker jeg at innen 14 dager over er èn ting, men der hadde jeg jammen satt foten ned også (med tanke på barnets beste).

Skrevet

PS! Jeg leste artikkelen fra dagens medisin og vil bare kommentere følgende:

For det første står der at "Det er mange fler som dør før 41 uker enn etter 41 uker". Ja, selvfølgelig!!! Det er jo MANGE flere uker hvor ting kan gå galt FØR uke 41 enn etter (da er det jo bare 1 uke igjen...) Man kan jo ikke sammenligne alle tidligabortene og intrauterin død som skjer i alle ukene frem til termin med dem som skjer i DEN ENE uken etter uke 41!

Det andre er at internasjonale undersøkelser ikke viste forskjell i om man atta igang fødselen i uke 41 eller om man ventet UNDER NØYE OVERVÅKING av fosteret. Neivel. Men i Norge blir man slett ikke lagt inn på sykehus til observasjon eller nøye overvåket på andre måter selv om man går en uke over termin. Tvertimot kalles man ikke inn til en enkel overtidsvurdering engang før mellom dag 10 -14 over termin. Da overlates man altså til seg selv hele uke 42! Dette er ikke akkurat "nøye overvåking av fosteret"!

I tillegg har norske sykehus ingen egen overtidspraksis for eldre fødende. Jeg var hos en erfaren fødselslege i England tidligere i dette svangerskapet. Han hadde særlig erfaring med eldre fødende, og gav klar beskjed på at jeg ikke bør gå en eneste dag over tiden! dette pga en signifikant økningav dødfødsler hos eldre mødre som går over termin. men tar norske sykehus hensyn til dette? Neida, der kjøres man "gjennom samme kvernen" enten man er 20 eller 45.

Kjenner jeg blir provosert av dette. Og da jeg var til modningsakupunktur ved sist svangerskap, fikk jeg vite at akupunktøren selv hadde mistet sin førstefødte fordi konen hans hadde gått over termin. Og at de hadde fått forsikringer om at ved senere fødsler skulle hun settes igang på termindato. Så risikoen er der absolutt!

Skrevet

1 av 400 barn dør i mors mage etter uke 41, så for å forhindre et dødsfall må man da sette igang 400 stykker når de har kommet til uke 41.

Dette vil igjen si at man må sette igang 14.000 fødsel i året.

Skrevet

Vi kan selvsagt ha mange meninger om dette, damer. Men er igrunn redd vi har lite å si når alt kommer til stykke. De fleste sykehusene "kjører" sin praksis uansett, untatt ved sørskilte tilfeller hvor det blir gjort unntak!

Håper vi slipper å komme i den problemstillingen alle sammen! Gikk 6 dager over sist, og syntes DET var lange, tøffe dager! Unsett, lykke til:)

Skrevet

Uansett hva ny/gammel forskning viser stoler jeg på magefølelsen min som sier at 14 dager er for lenge, så tilbake til spørsmålet mitt;

Noen som har fått satt igang fødsen tidligere på eget ønske? Eller kan jeg bare gi opp den tanken?

Skrevet

Man kan få satt i gang fødselen av eget ønske, men sjeldent før i uke 41.

Jeg er enig i at å gå helt til uke 42 virker veldig usikkert, men jeg mener heller ikke at man skal svartmale situasjonen, men heller se på den forskningen og de tallene som foreligger.

Skrevet

Jeg fikk beskjed av jordmor i dag om at hun vil ha lav list for å henvise meg til igangsetting dersom jeg går over termin. Ikke pga alder men pga at jeg har ME. (Blir mer utslitt jo lenger jeg går, og kan da få for lite krefter til å kunne gjennomføre fødselen). jeg gikk 10 dager over med førstemann og 6 dager over med andremann.

Jeg vet ikke helt i hvilke andre situasjonerman kan få igangsatt fødselen, men dette kan du jo ta opp med jordmor og fastlege.

Ellers kan det jo være en ide å gå til modningsakupunktur, dette anbefalte min jordmor. Færre skal da gå over termin, og iflg. en tysk studie skal selve fødselen også kortes ned med gjennomsnittlig 2,5 timer.

Skrevet

Fremtid og håp:

Nå er det faktisk slik at tidlig aborter og intrauterin død ikke telles i statestikken. Det som telles er barn som dør i mors mage fra uke 27 og utover.

I Norge dør det ca 220 barn i mors liv per år.

Ca. 35 av disse tilfellene skjer i uke 41/42.

Derfor kan de si at det er mange flere som dør før uke 41 enn etter.

Skrevet

Jeg gikk 15 dager over termin sist uten noe overvåking før overtidskontrollen, og det holdt på å gå veldig galt. Babyen var veldig dårlig og det flaks at alt gikk bra.

Denne gangen er jeg blitt lovet at jeg skal inn på kontroll på termindato og følges nøye. Har jeg ikke født innen 7 dager blir det elektivt sectio.

Du har rett i at det er forskjell fra sykehus, men også fra gynekolog til gynekolog.

Vanligvis på mitt sykehus blir man kalt inn på overtidkontroll etter 7 dager. Dette er forandret siden sist jeg fødte, da var det 14 dager.

Skrevet

Hei.

Mitt inntrykk er også det at det er forskjellig fra sykehus til sykehus.

Mors psykiske tilstand og bekymring skal taes hensyn til når det gjelder igangsettelse. Jeg tror ikke det holder å "bare" være lei av å være tung og sliten osv, men har man en reel bekymring for at noe skal eller kan gå galt så skal dette taes hensyn til. Du vil uansett ha krav på en samtale på sykehuste ditt.

Jeg skal til vurdering for igangsettelse i morgen. Dette fordi jeg fødte en død gutt i uke 22 for snart 1 1/2 år side,og er veldig redd for at noe skal gå galt på slutten.Pluss endel andre psykiske belastninger. Jeg er sliten og lei av å gå å være redd og bekymret for babyen min. Og orker ikke tanken på å skulle går så mye lengere nå og ihvertfall ikke over terminen. ( jeg i uke 39 nå)

Jeg blir litt sjokkert over noen av innleggene over, hvor det vises til statistikk osv. Hvis man kunne reddet det ene barnet med å sette i gang alle de fødslene det var snakk om så synes jeg det hadde vært riktig, og det tror jeg nok de som skrev innlegget også ville vært enig i hvis deres barn hadde vært den ene barnet som døde.

Bare en tanke jeg gjør meg. Kanskje har jeg piggene ute, men mors bekymring skal og bør taes på alvor, for mor kjenner si egen kropp og babyen som ligger den inne.

Lykke til til deg med ønske om igangsettelse.

Skrevet

Hvis det stemmer at 35 barn dør i mors liv i Norge hvert år i uke 41 og 42, så kan jeg ikke begripe at de lar noen gå over termin i det hele tatt!!

Det er jo flere enn de barna som dør i krybbedød?!

Skrevet

Lady Ivory:

Man KAN få satt igang fødselen tidligere pga eget ønske, men tror det kan være vanskelig å få gjennom med mindre man har medisinsk grunnlag for det.

Jeg skal på samtale på føden neste fredag om å bli satt igang før termin.

Når jeg var på føden sist (uke 33) for å snakke med gynlege sa han at han regnet med de ville sette meg igang mellom uke 36-38 - pga. jeg har nyreproblemer.

Skrevet

Til Enlita:

Ikke for å krangle, men det ER faktisk overhyppighet av dødelighet i uke 42.

Hvis tallene dine er riktige, er det en økning i dødelighet på over 80% i uke 42 i forhold til de andre ukene!

Som du sier, dør 220 barn mellom uke 27 og 42, og 35 av disse dør i uke 41/42. Det vil si at det i snitt dør 13 barn pr uke fra uke 27 til uke 41. (I uke 41 er det heller ikke økt dødelighet, så snittet ligger antagelig der også på 13.) Av de 35 som dør i uke 41/42, dør altså hele 22 i uke 42. Og dette er altså over 80% flere enn i hvilken som helst av de andre ukene.

Undersøkelsen som viste at dødeligheten går rett opp i uke 42 tok forøvrig for seg hele 20.000 kvinner, mot bare ca 250 i undersøkelsen som Dagens medisin refererer. Det gir et mye grundigere tallmateriale å dra konklusjoner fra.

Når dette er sagt, håper jeg inderlig at ingenting av dette blir aktuelt for noen av oss inne på forumet her. Jeg håper vi alle får friske og raske barn, enten de nå blir født før, på eller over termin!

Lykke til alle sammen! :-)

Herved melder jeg meg ut av denne debatten.

Skrevet

PS!

Jeg glemte å si at tallene dine bekrefter nettopp det som var konklusjonen i den store undersøkelsen: Nemlig at ca 20 fullbårne babyer kan bli reddet hvert år, dersom man setter igang fødselen etter 41 uker i stedet for etter 42 uker.

Du har rett i at å sette igang 14.000 fødsler er mye. Men for dem som har opplevd å gå gravid og så miste sitt fullbårne barn, vil det utvilsomt være verdt det! Det er en tragedie for dem som rammes.

Jeg håper derfor at Norge med tiden blir mindre restriktiv med å sette igang fødsler, slik at disse barna kan reddes!

Skrevet

Hei!

Ville bare si at jeg fortalte jordmor på kontroll på Rikshospitalet hvor jeg følges og skal føde at jeg ikke ønsket å gå mer enn maks 10 dager over pga. frykt for morkakesvikt som barna dør av i uke 41-42. Det noterte hun i min journal med fet skrift og sa at det var helt OK. Personlig ville hun ikke turt å gå lenger over selv heller sa hun.

Så, det er lurt å spørre!!!

Skrevet

Dette var godt å høre. :) Er fortsatt 5 dager til temin for meg, men frykter overtid da jeg gikk over forrige gang, og mamma måtte igangsettes med både meg og lillesøster (kan jo være arvelig)

Er ikke fordi jeg er utålmodig, men snarere fordi jeg er redd for ting som kan gå galt.

camilla gutt 06 + januargutt; Artig. Heter selv Camilla, fikk en gutt i 07 og venter ny nå i januar. Ikke langt unna. :)

Skrevet

Ikke glem at det ikke er komplikasjonsfritt å sette i gang fødsel med drypp eller modningspiller i skjeden heller da! Det skulle bare mangle at man ikke bare kan kreve å bli satt i gang, da det faktisk er ganske risikofylt i seg selv.. Pluss at tre uker før og to uker etter termindatoen regnes for å være innenfor terminen!

Skrevet

Jeg fikk igangsetting 10 dager over termin, men det var ifølge jordmor et spesialtilfelle pga. vanskelig fødsel første gang (akutt KS pga. stort barn som satte seg fast). Ellers var standarden her 14 dager over termin.

Skrevet

Bommet litt her, jeg ble satt i gang 9 dager over termin, og gutten ble født 10 dager over termin. :o)

Skrevet

Jeg ble satt igang 16 dager over termin. Var dritt lei, men ble fulgt veldig nøye opp, kontroll annenhver dag, med full sjekk hevr gang, urin, ctg og ultralyd og bt. Fødte er stor og frisk gutt 4430, 5 okt på bærum var dette:) De sa de kunne strekke seg til 18 dager over termin på det sykehuset.

Å bli satt igang er ikke digg, det er ihvertfall min erfaring. Så skal man vel ikke glemme at det er like normalt å gå 38 som 42 uker, det er hva et svangerskap er. Noe trenger bare litt lengre tid:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...