Gå til innhold

Viser til innlegg på anonym vedr renslighet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ser mange forsvare det å ha ett over normalt møkkete hjem. For å framstå som ekstra prippen (:))spør jeg: Er det helt umulig for småbarnsfamilier å holde klesvasken sånn nogelunde i null, ta oppvasken, dra over doen, støvsuge og ha ett tilnærmet ryddig og rent hjem? Slik jeg oppfatter det er mye av dette gjort i løpet av en times jobb daglig, og jeg tror faktisk ikke at de fleste som bor i ett grisehus, prioriterer kos og lek med barn i stedet.(Som det hevdes av noen i dette innlegget)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Umulig er det vel ikke. Men etter jobb og middag og legging og leking og alt så er en time ganske mye av den tiden som er igjen hver dag synes jeg da...

Da er det snakk om prioriteringer. Er det husarbeid man har lyst å bruke sin fritid på eller ikke. Jeg sier stort sett ikke. (vi støvsuger og vasker vi også, men ikke til enhver tid).

Skrevet

Hehe...det er ikke umulig for meg å få til det der ihvertfall.

Mannen jobber 100%, jeg studerer 100% med å skrive ferdig masteroppgaven min, vi har to barn (4 og 1) og en katt. Klarer alltid å shine hver dag, slik at ting ligger der de skal, oppvask er tatt, kjøkkenbenk og bord er ryddet, klesvask kontroll på, overflater sånn noenlunde fremme i dagen ihvertfall.

Vi rydder hver dag, selvsagt, mend et må man jo? Jeg hadde aldri orket å snuble rundt i lego og dukkeklær i flere dager ihvertfall.

Skrevet

hihi, ikke vet jeg. Ikke lest innlegget du referer til:

Hjemme hos meg er det vel normalt støvete, sjelden møkkete. men var sikkert det du mente.

Jeg innrømmer det gjerne; jeg er lat!

Men tar meg i nakken opptil flere ganger i uka og drar over gulv og vasker doen også..

Hver dag vasker jeg benker og vask etc på kjøkkenet, da jeg synes det er viktig for piraten at stedet jeg tilbereder maten hennes på er ren iallefall. så får hun heller leke litt med hybelkaninene om hun finner noen..

Skrevet

Ikke umulig, men vanskeligere med barn! Før hadde jeg jo mye mer fritid, og i tillegg så hadde vi ikke en som må rote ut alt han finner, og kaste mat på teppet, og sånt. Det blir mye mer søl og gris, og mye mindre tid å vaske det bort på.

Men får unna klesvasken (men aldri helt bort, for skjelden klær kan brukes to dager på rad), støvsuger gjerne hver dag, og rydder bort etter måltider. Likevel så er det ikke som før..

Skrevet

Jeg så for meg et ekstremt ekkelt hjem av å lese innlegget, men tydeligvis var det flere som syntes at dette var normalt.

Har det nesten aldri strøkent hjemme, men holder det på et akseptabelt nivå. Klesvasken er aldri i null, men den ligger i skittenstøyskurvene, ikke til skue rundt i huset. Er enig med deg i at hvis man gjør noe hver dag, så kan man ha det ganske rent og ryddig.

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Akkurat NÅ er det rotete, skittent, støvete og jævlig her! Vi holder på å pakke, skal begynne å flytte i morgen... Jeg har nesten blitt kvalm av meg selv for ikke å ha ryddet så mye som jeg pleier. For all del, ingen andre ville ment det var skittent her, men JEG ser det....

Til vanlig har jeg det tilnærmet "strøkent"... Vasker gulver 1 gang i uka, støvsuger 2-3 ganger i uka, vasker toaletter flere ganger i uka, liker ikke tannkrem på speilet, såpe i vasken, osv osv...

Jeg skal faktisk ta å vaske og rydde litt nå, når jeg har pakket ned det meste som trengs å pakke ned! :) *Flytter i morra* :o)

Skrevet

Oi, bare for å hindre misforståelser. Vasker bort maten på teppet, altså.. He he.. ;o)

Skrevet

Her ser det til tider jævlig ut....... men ikke sånn ekkelt møkkete som innlegget du refererer til beskriver. Jeg henger alltid etter med klesvask, men kjøkkenet blir prioritert hver dag. Jeg er utrolig trøtt og sliten om dagen så jeg eier ikke overskudd på kvelden annet enn middag, sette på en klesvask, bade ungene, legge de osv. I tillegg når jeg jobber lørdager er det nesten ikke helg heller. Har litt planer i dag før jeg drar på jobb, men begrenser seg jo litt hva man rekker. MEN jeg inviterer absolutt ikke gjester o.l. når det ser slik ut da hehehe

Skrevet

Vi også vasker bort matflekker, vasker bord og kjøkkenbenker og tar hybelkaniner og slikt. Men vi tar ikke full husvask hver dag altså...

Skrevet

Jeg får frysninger på ryggen av å lese det aktuelle innlegget. Æsj!

Hvordan orker folk å bo i et slikt kaos?

Vi bor ikke i noe "Bonytt-hjem" som visstnok er et skjellsord inne på anonym, men vi har aldri oppvask på benken, vi har alt skittentøyet i skittentøyskurver (en på badet og en på soverommet vårt), vi har aldri leker utover gulvet etter at snuppa er i seng - vi tar unna etterhvert, så blir det aldri såå ille. Støvsuger 3-4 ganger i uka i de rommene vi bruker mest, feier opp smuler etter måltidene, rydder bort alt etter hvert måltid, kjører minst en vaskemaskin hver kveld - og gjør en ekstra innsats i helgen.

Bruker kanskje 1 time hver dag på husarbeid - og stort sett gjør en det, mens den andre legger snuppa - så har vi resten av kvelden fri til andre ting:)

Det går fint an om man vil:)

Skrevet

Hushjelp/vaskehjelp er tingen med tre barn og begge to i full jobb...En gang i uken kommer hun og vasker og støvsuger hele huset. Deilig..

Men må ærlig innrømme at bunnen på skittentøyskorgen er leeeeenge siden jeg har sett. Den er liksom alltid nesten full...når den nærmer seg bunnen så rydder 12 åringen rommet og da er det plutselig fullt igjen..

Skrevet

Kremt.-

Vi bor midlertidig i en liten leilighet på 65 kvadratmeter med ETT soverom som tre stk, snart fire, deler...

Vi holder på å bygge hus så det er som sagt midlertidig.

Og det blir så fort rotete at jeg klikker snart. Og vi har ikke oppvaskmaskin nå, så ja, det hender det står skitne tallerkener i vasken.

Og så er jeg kjempedårlig og sykemeldt så det er lite jeg orker. Mannen min er kjempeflink, men han har jo i tillegg jobb og mye annet.

Usj, for en klaging på meg nå.. Uansett er dette ikke slik det pleier men jeg har i hvert fall ikke ren samvittighet når det kommer til å ha et plettfritt hjem..

Skrevet

Jeg så ikke akkurat for meg et normalt renslig hjem når jeg leste hovedinnlegget nei... men det er jo heldigvis forskjell på oss og hvor grensene våre går :)

Selv takler jeg ikke rot og skitt liggende. Oppvasken blir ryddet bort samme dag, eller dagen etterpå. Klær blir jevnlig vasket, møkkete klær ligger i skittenskurv, ikke strødd rundt. Leker blir ryddet bort etter lek hver dag, og jeg bare må støvsuge hver 3 dag for ikke å få fnatt ;)

Føler aldri det blir noe pes eller snakk om prioritering av å rydde i huset siden vi aldri lar det bygge seg opp med rot.

Skrevet

nå har jeg ikke lest innlegget du sikter til da. Men det er jo veldig forskjell på hva man mener er ok, hva som er rent og hva som er ryddig. Og hva som er viktigst.

Her i huset er det meg som syns det er viktigst at det er rent. Mens jeg ikke bryr meg så hardt om det ligger noen blader på bordet. Noen glass på spisestua eller leker på gulvet. Så lenge det er rent (og det er det somregel!)

Mens mannen mener at det er viktigst at det er ryddig. Men ser ikke om det er skitten om ikke hybelkaninene legger seg i munnen hans (det har det aldri gjort - så han har tilgode den opplevelsen). Han syns følgelig jeg er altfor rotete og irriterer seg over at jeg ikke rydder mer.

Han jobber som kjøkkenmontør og er inne i mange hjem. Og nå som han har jobbet som det en stund har han innsett at vi har et ryddig og rent hjem. Selv om det ikke er prikkfritt til enhver tid. Det er mange slasker der ute, for å si det sånn!!

Men ja, jeg innrømmer gladlig at husarbeid ikke er min prioritet nummer en! Og det hender at dovasken blir utsatt en dag eller to. Eller at kaninene under sofaen får leve i fred ett par dager lenger enn de burde. Men som 100% student med 40-50% jobb ved siden av, en ettåring og ett stk stort hus syns jeg ikke bestandig energien strekker til. Og spesielt ikke nå på vinteren!!

"Trøster" meg med at det aldri er så grusomt her annet enn at vi på ti- 15 min kan ta i mot besøk uten å føle på det ;)

Skrevet

Vi rydder og rydder, men får det liksom aldri helt ryddig, om jeg rydder ett sted så roter barna bare ett annet sted. Derfor forsøker vi å proritere å leke med barna fremfor å rydde... :o)

Allikevel har vi det nå såpass ryddig at 20 minutter med intensiv jobb gjør at det ser nokså "strøkent" ut igjen og vi godt kan ta imot gjester... :o)

"Strøkent" vil da si ryddig/rent kjøkkent, ingen klesvask fremme, leker stort sett på respektive plasser og ingen enorme hybelkaniner. ;o)

Skrevet

Leste innlegget du refererer til og ble sjokka over mange av svarene. Virket som om mange synes det var helt ok å ha virkelig skitne hjem som flommer over av både oppvask og skittentøy. Vi bruker ikke mye tid på å rydde og vaske hver dag, men vi klarer fint å holde det rent og ryddig. Dert handler vel om å gjøre nettopp litt hver dag. Vi er begge i jobb, jeg i 80 % stilling, har to små barn og lever hektiske liv. Om jeg bretter tøy når jeg ser på barnetv med ungene, eller vasker opp mens barna tegner føler jeg fortsatt at vi gjør noe sammen.

Jeg vil ha te hjem hvor barna kan ha med seg venner uten å være flaue over hvordan det ser ut. Jeg vokste selv opp i et rotete hjem, dog ikke skittent, og hatet å ha med meg venner. Slik skal ikke mine barn ha det.

Skrevet

Det er mulig mange synes vi har et ekkelt hjem, det er ofte rotete og av og til møkkete. Støvsuger og mopper hver helg, rydder hvis det blir for galt. Kjøkken og bad tas ved behov, altså hver dag for kjøkken i hvert fall. Dvs. rydde/tørke opp etter matlaging og sette i oppvaskmaskinen.

Av de tingene du nevner:

Klesvasken i null - ikke hver dag, forhåpentligvis hver helg. Henger alltid tøy til tørk.

Ta oppvasken gjør vi hver dag, det som ikke går i oppvaskmaskinen.

Dra over doen, ikke hver dag, men når det trengs og når jeg vasker badet.

Støvsuge, hver helg.

Ha et tilnærmet ryddig og rent hjem - det er rent nok for meg. Det er ofte rotete med klær, leker, aviser utover. Rydder ikke alltid opp hver kveld.

Mulig dette gjøres i løpet av en time daglig, men etter at gullungen er i seng kl 20 er det to-tre timer igjen av kvelden, og de bruker jeg stort sett på jobb. Jobber fulltid, men har fleksitid og for å rekke barnehagen blir det ofte litt minustid, eller jeg har ting å ta igjen. I hvert fall 1-2 timer jobber jeg hver kveld, og da har jeg lyst til å lese/se på tv, dibbe eller noe den siste timen før jeg legger meg, ikke gjøre husarbeid.

Skrevet

Jeg kan ofte føle at det er skittent hjemme hos meg, men ingen andre ville nok sagt det.

Jeg støvsuger 1-2 ganger i uka og vasker stort sett gulvene hver uke, samt går over doen ved behov. Rydder på kjøkkenet og rydder bort leker osv, gjør jeg hver ettermiddag/ kveld.

Klesvasken blir ofte tatt i skippertak, men jeg har en stor skittentøykurv, så det ligger ikke skittentøy strødd utover alt.

De ukene jeg jobber 6 dager, blir det så som så med husarbeid. Turnusarbeid med både kveld- og dagvakter, gjør at jeg ofte er dødssliten og bare må lytte til kroppen å slappe av.

Gjest Sauen og ungene
Skrevet

Nei, burde ikke være umulig.

Nå når jeg er i permisjon går det veldig greit, får gjort litt husarbeid når småen sover og eldste er i parken. rydder over kjøkkenet mens jeg lager middag og mannen underholder ungene, rydder litt mens eldste ser barnetv...

Når jeg begynner på skole igjen blir det nok travlere, men man må jo bare ha en plan på det. Tror nok golvvask og sånt kommer til å måtte vente til helgene, men om man samarbeider og tar f.eks en halvtime med rydding/husarbeid når ungene har lagt seg, gjør litt under barnetv og f.eks hjelper ungene å rydde rommet mens den andre forelderen lager middag tror jeg man skal klare å holde det normalt ryddig og rent. Så får jeg heller ta meg fri fra skolen et par dager i året for å ha skikkelig nedvask =)

Skrevet

Nå orket jeg ikke å lese alle svarene du har fått, men jeg er HELT ENIG med deg. Det er såå mye koseligere for alle når huset er i orden! Her støvsuges det ca annenhver dag, da tørker vi støv også. Fikse på bad, gang, re opp senger, holde kjøkkenet rent gjøres ofte felere ganger daglig. Jeg syns det er kjekt at folk kan stikke innom til oss uten at jeg må skjemmes over at vi har det rotete eller skittent...

Og forresten, vi koser og leker masse også! Faktisk syns jeg det blir lettere å få tid til kos når alt er i orden i huset. Ingenting henger over meg. Middagen går lett og greit å lage. Alle ting er der de skal. Hver kveld vaskes klær, stryking en gang i uken, bretter når noen maskiner er tørr...

Skrevet

Vi er to barn, en hund, en katt, en mann som jobber 100% og meg da, som er hjemme med ødelagt rygg.

Vi klarer da å ha det rent :) Ikke ryddig alltid men hvertfall rent..

Og vi har tid til ungene. De får masse kos og lek

Men jeg klarer IKKE å få skittentøyskurven tom! Tror det hviler en forbannelse over den! Men jeg har flere kurver på vaskerommet, en til håndklær ol, en til hvit tøy og en til farget. Så det ligger ikke å slenge.r

Vi støvsuger hver kveld pga dyrene og vasker gulvet noen ganger i uka, etter behov. Det gjør vi etter ungene er i seng, så er det rent og fint til neste dag.Det tar jo bare noen minutter å ta det groveste på badet :)

Det som er det verste her, er haugen med reine klær som blir liggende på vaskerommet eller vårt rom fordi vi ikke gidder å brette og legge på plass.. men på plass kommer det etterhvert :)

Så jeg mener ikke det er umulig å ha et tilnærmet ryddig og rent hjem.

Skrevet

Vi er begge i full jobb, og har to små (en på to og en på fire). Her er huset sjeldent reint og ryddig :-(

Joda, det er reint en gang i løpet av helga, men det var vel i ca 1time, eller til at valpen har vært ute igjen...

Valpen er livredd støvsuger'n så etter at han kom i hus er det blitt støvsugd mindre her :-(

Men klesvasken er under kontroll :-) Med mindre det er som nå med unge med omgangsjuke der alt av sengetøy, nattøy mm må skiftes og vaskes hver dag, sammen med hans 4-5skift om dagen...

Skrevet

Jeg ble også direkte kvalm av å lese om dette hjemmet som HI på Anonymforum skrev om.

Skjønner virkelig ikke hva som er så vanskelig med å holde det sånn nogenlunde rent og ryddig hver dag iallefall:)

Klesvasken tar jeg med engang jeg ser at skittentøyskurvene nærmer seg fulle, så de er tomme minst to-tre ganger i uken ;)

Nei, jeg tørker ikke støv hver eneste dag, men har storrengjøring en gang i uken der alt får gjennomgå av støvfilla.

Støvsuge gjør vi når det trengs, synes ikke det er veldig koselig når den lille suser rundt på gulvet og plukker opp alskens ulumskheter og putter i munnen;)

Kjøkkenbenken vår MÅ være ren, ellers blir jeg sint faktisk. Jeg orker ikke se på et skittent kjøkken;) Vasker opp gryter og annet som ikke kan i oppvaskmaskinen hver kveld, og det tar ikke mer enn 10minutters tid. Rydde gjør vi etter vi har lagt den lille, er jo kun barnelekene som ligger strødd utover gulvet, så det tar heller ikke lange tida:)

Og til dere som ikke vil bruke den ene timen med fri (så det var ei som nevnte dette) på å gjøre rent, hva med å gjøre rent mens barnet er våkent? Datteren min elsker ialllefall å se på når jeg gjør rent og støvsuger. Sitter i lekegrinda og følger skikkelig godt med;) Lærer henne godt opp!he he:)

Skrevet

Jeg er ikke prippen og har en viss respekt for at folk har forskjellig standar der innen rimelighetens grenser begge veier. Jeg synes det er uutholdelig å være i hjem som er så reine og strøkne at det knapt synes at det er noe levende som beveger seg der, men det er enda verre med skikkelige svinestier.

Jeg er og bli et lite rotehue selv, prokastinerer kjedelige oppgaver som å legge sammen og stryke tøy, så her kan kleskurvene stå på soverommet både 3 dager og ei uke, til jeg må legge sammen. Har også tørkestativ på stua ofte, pga at jeg ikke har tørketrommel, og det er perioder med dårlig tørk ute. Har ikke noe vaskerom med plass enda til sånt, tørke i kjeller utgår selvsagt. Så uinviterte får tåle sånt. Unga leker skjelden med en ting om gangen, så her hender det at man knapt ser gulvet på barnerommet når de er i gang. Men dette ryddes alltid før de legger seg, samme med lekene på stua, for det har de også endel av. Stua mi minner vel mye om lekerommet i en barnehage i lekestunda skal jeg innrømme når barna er her....men vi tar et skippertak i lag før ungene skal i seng alle mann og rydder opp.

Men så fram til at man ikke har alvorlige forstyrrelser psykologisk med tanke på overdreven hyigene så vil jeg tro at folk flest hadde slappa godt av i sofan her, og hadde klart og kose seg med te/ kaffekoppen og noe å bite i uten å frykte hverken det ene eller andre. De hadde heller ikke trent å skrubbe ungene siden når de kom hjem etter besøk ;-)

Viktig å holde reint på kjøkken, bord, toalett, pluss der barna skal sove. Mye rot og kaos kan være brannfarlig også, så folk må våkne litt og ha litt kontroll på ting og tang, ikke drukne i møkk, skittentøy og søppel. Det tar ikke lang tid rydde og vaske hvis man gjør litt hver dag, og har en fast dag i uka man vasker tross alt. Man trenger ikke ha det strøkent, men det bør være sånn at man kan ta imot venner og familie på sparket eller aller helst uinvitert uten å skjemmes.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...