Gå til innhold

Niesen min planlegger barn. Hun er bare 17 år.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja, du er en av de heldige, men det er ikke alle som er det..

Når man får barn i ung alder, må man gjøre det beste ut av det.

Det er slutt på å sette seg selv først, og alle valg man tar vil gå utover babyen.

Jeg har verdens snilleste jente, hun er blid hele tiden. Hun har sovet hele natta fra da hun var født og krever egentlig ikke så mye.

Er veldig glad jeg var 20 og ikke 17 da jeg fikk henne. De få årene har mye å si. Selvom jeg gjerne skulle ha ventet enda lenger om jeg kunne, men er verdens lykkeligste nå og elsker henne over alt. Hun er jo trossalt livet mitt:)

Jeg synes det blir for dumt at denne 17åringen kanskje tenker at Nav er jo der så det ordner seg jo økonomisk, men kan man burde ta vare på seg selv økonomisk før man velger å få et barn!

Om niesen til HI hadde ventet feks i 5 år så tror jeg hun hadde vært glad for at hun bestemte seg for å vente.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tusen takk for mange tankevekkende svar!

Det er riktig at jeg er svært glad i min niese, hun er gullungen, liksom. Og det er klart at det kanskje gjør at jeg oppfatter henne som yngre enn hun er. Ser mange her inne har fått barn tidlig, og dere sier det har gått så bra. Det er noe jeg må ta innover meg.

Men når det er sagt MENER jeg på alvor at vi står sterkere når vi har utdanning og jobb. Forholdet kan ta slutt, og da er hun helt avhengig av det offentlige. Jeg har ingen fordommer mot mennesker som får hjelp av det offentlige, men jeg synes ikke det er ideelt å planlegge et slikt liv. Det handler om hvilke verdier man gir videre til barna også.

Videre mener jeg at vi bør lære oss økonomistyring før vi får familie. Mange sliter med å lære seg dette og får store gjeldsproblemer tidlig i livet. Slike problemer forverres om man i tillegg har forsørgerbyrde, og mangler jobb og utdanning.

Støtter selvfølgelig jenta uansett hva hun velger, og har ikke uttalt meg negativt så langt heller. Det er bare det at jeg ønsker det beste for henne, og jeg har vanskelig for å se at dette er det beste. Om hun hadde blitt gravid ved et uhell hadde det vært en helt annen sak, men her er det en planlagt graviditet det er snakk om.

Men takk igjen for konstruktive innspill alle sammen.

Skrevet

Ja, det blir sånn.. Det er mer morsomt å kjøpe til ungen sin enn til seg selv. Jeg også elsker å kjøpe til datteren min.

Men saken er at en 17 åring burde ikke planlegge å få barn! Hun burde vente noen år. Det kommer til å være like gøy å handle klær osv om man venter noen år.

Vet om mange unge mødre som klarer seg kjempe bra. Er en av dem selv. Men å planlegge å å barn i en alder av 17 år!!!! Hun er 17, hun burde slå seg løs, oppleve mye, bli kjent med seg selv, ta seg en utdanning. Når hun kan vente, burde hun. Livet er ikke så kort som folk skal ha det til.

Jeg har utdannet meg, reist mye og fått oppleve ting jeg ikke kunne tenkt meg å vært foruten. Likevel kunne jeg tenkt meg å vente noen år, selvom jeg aldri i verden kunne eller ville vært uten datteren min nå.

Er også lei av å måtte bevise for andre at å være ung mor ikke er så gale og at jeg ikke sliter osv. Men nå driter jeg i det. Folk kan mene akkurat det dem vil. Familien har det kjempe bra.

Skrevet

jeg er forsåvidt enig med deg da HI, at man burde ikke planlegge en unge. blir man uplanlagt gravid er det en ting :)

må bare si til hun som mente at det var bedre få unge som 20 åring enn 17 åring; jeg blir 20 om ikke så lenge, og jeg må innrømme at jeg ser ikke så mye annerledes på ting nå enn det jeg gjorde for 2 1/2 år siden :) ikke det at jeg er like "dum" som da, men jeg ser ikke helt den store forskjellen... det går an å være et ansvarsfullt menneske i den alderen også vet du ;)

Skrevet

Mulig det var jeg som skrev, men jeg skrev at jeg er glad jeg ble gravid som 20åring og ikke som 17åring. Jeg har forandret meg MYE. Var veldig ansvarsfull som 17åring, men fy søren så barnslig jeg var i tilegg. Hadde gjort det beste ut av det om jeg ble gravid som 17åring, men jeg er glad jeg fikk de årene til å utforske mer og gjøre som jeg ville.

Etter det jeg har lest om niesa til HI så er hun ganske umoden. ¨

Noen er veldig ansvarsfull, men hvorfor velge å få barn i en alder av 17 år? Du har resten av livet ditt til å være mamma. Man kan vente

Skrevet

Flott at du bryr deg, det skal du fortsette med også. Kan ikke forstå hvorfor det skulle være negativt at en tante blander seg inn som noen skrev over..

Har dessverre ingen gode tips å komme med, men jeg prater ofte med mine tantebarn om dette tema. de er 15, snart 16. Da roser jeg f.eks studenttiden oppi skyene, og hvor fantastisk det føltes å kunne reise, studere, feste og møte masse nye folk og flørte med gutter før man slår seg til ro å får barn, for da har man ikke denne muligheten lengre. Mine tantebarn blir iallefall sånn; hjelpes, jeg vil også gjøre som deg tante, for det høres mye kulere ut. og begge har sagt at de vil bli ung mor, men har ombestemt seg. Iallefall det de sier til meg, vi har et veldig nært forhold. Føler liksom hus og hjem og penger er ikke noe som strekker til en hjerne som er 15-16-17 for det blir for fjernt. Men gutter, vin og sang er noe de har begynt å bli opptatt av og da føler jeg det når lengre inn hos dem. Kanskje dum retning å gjøre det for noen, men jeg blir nesten litt små desperat. Håper de følger mine fotspor.. Studere, feste, skaffe seg jobb, finne drømmemannen, kjøpe leilighet/hus SÅ barn! Lykke til! Håper det ordner seg til det beste! :) at hun venter :)

Skrevet

Det har jo vist seg at det er veldig vanlig for ungdommer osm tar "en pause" fra studier og/elle rjobb før 20 har vnaskelig med å komme seg tilbake igjen..e forblr uten jobb og utdannelse..Ikke bare grunnet barn, men de som f.rke drar på "jorden rundt reise", eler finner på annet som en pause fra "livet"...De ender mange av de opp som evig jobbsøkende (???), uten utdnaning og avhengig av offentlige stønader for å klre seg...

Det rammer fler og fler unge jenter, grunnet at graviditet ofte blir planlagt for å ha noe "annet og gjøre"; samt få hjelp og startkpital til å komme seg ut fra foreldrees hus (tror de).....

Husker f...ikke hvor jeg leste dette, en vet at i dgbladet eller vg i går eller var det bilag ti laftenposten???Så skulle det være en professor elller samfunnsviter ellr noe som tokopp dette temaet...vet ikke hvordan han vinklet det...Men kanskje det er link til det jeg leste, som du kan gi henne???

Skrevet

planlegger.. så gå gravid ni mnd...antagelig 18 når babyen blir født.. ungt ja, men ikke vanvittig ungt. For noen passer det å få barn tidlig også.

snakk med henne og mammaen... men det er din nieses liv...og hennes valg!! Lurt å ikke blande seg for mye ...

Skrevet

Herregud, les korrektur før du poster innleggene dine!

Skrevet

Jeg er uplanlagt gravid, i mitt 19. år. Og jeg fikk helt sjokk da jeg fant ut hva min tante sa bak ryggen min. Dette er snakk om en tante som bor langt unna, men jeg ser på henne som en av de beste tantene. Det såret meg så det å høre hva hun hadde sagt om meg. Alt i fra det at jeg var umoden og hele skiten. Fant ut at tanta mi ikke kjente meg litt en gang!

Skrevet

Jeg er 20 år når tassen i magen kommer, som var uplanlagt, og jeg er vettaskremt!

Gleder oss både jeg å den kommende pappaen men det er ofte vi tenker hvordan skal vi få til alt, økonomisk og hva med de drømmene vi har hatt som vi skulle rekke før barn...

Prat med henne om alt ansvar og det hun må gi opp, ungdoms tiden hennes, osv, på en støttende måte. At hun har goood tid på seg til å planlegge baby og masse å rekke imens.

Unge mødre trenger ikke være dårlige mødre, men det er mye di\vi ikke tenker på på forhånd, derfor kan en baby kanskje passe litt bedre etter litt livs erfariger? :)

Når jeg var 17 ville jeg i hvertfall bare feste, er ikke mye tid til det i fremtiden;)

Skrevet

Til 19:26. Det var vondt å høre at du ble behandlet så dårlig av din tante som du sikkert stolte på. Det fortjente du ikke.

I vår familie er det ingen som har sagt noe nedsettende om min niese etter hun fortalte om sine planer. Vi elsker henne og har ingenting negativt å si om henne. Hun er, som jeg sa innledningsvis, et nydelig menneske på alle måter. Vi kommer til å støtte henne uansett hva hun velger.

Det er bare jeg som bekymrer meg fordi jeg tenker at hun gjør voksenlivet sitt mye mer komplisert enn nødvendig med å få barn så tidlig.

Vi har ingen kultur med baksnakking i familien, takk og pris. Ingen skulle behøve å oppleve det du har opplevd.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...