Gå til innhold

Jeg har et lite dilemma

Anbefalte innlegg

Skrevet

Føler at jeg er i en litt ubehagelig sitvasjon.

Saken er det at en jeg jobber sammen med bor rett oppenfor meg, for en stund siden sa han at det var jo ikke noe vits at jeg tok kolektivt til jobben når han alikevel kjørte.

Dette tilbudet takket jeg ja til opg sitter nå på med han frem og tilbake til jobbe omtrent hver dag.

Jeg går opp til han om morningen og hjem fra han når vi kommer hjem fra jobb. ( tar meg 10-15 min å gå)

Men så kommer problemet, her om dagen følte jeg at han hintet litt om at jeg skulle betale ha. Eller han sa "da kjører taxien og takstameteret starter".

Jeg følte dette litt ubehagelig og tok det opp med mannen da jeg kom hjem. han sier at så lenge kolegaen min ikke henter og kjører meg til døren skal jeg ikke betale han noen ting.

Jeg vil ikke at kolegaen min skal føle at jeg snylter heller, men....

Hva syns dere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg hadde nok tilbudt meg å betale ja. Hvorfor skal du spare penger på det, og ikke han? Slik som det er nå, reiser du gratis til og fra jobb, mens han har kostnader på bil og bensin. Er det riktig syns du?

Skrevet

Jeg ville selvfølgelig betalt litt i bensinpenger. Det koster ham ikke mer i bensin at du sitter på, men likevel så ville jeg gitt noen kroner

Skrevet

Det er da en selvfølge at du bidrar til bensinpenger. Du sparer da penger på å ikke reise kollektivt?

Skrevet

Jeg ville vel betalt litt for å få sitte på. Han sparer jo deg for en del kroner ved at du slipper å ta kollektivt, mens han bruker litt ( sikkert ikke stort) mer fordi han har en passasjer i bilen.

Skrevet

Hadde helt klart betalt litt bensinpenger ja.. Selvom han uansett skal den veien, så trodde jeg sånt var ren høflighet jeg..

Skrevet

var jo han som sa at du kunne sitte på..

men tror kanskje jeg hadde gitt litt bensinpenger som takk for skyssen nå og da..

Skrevet

Tror kanskje jeg ville betalt litt i ny og ne. Litt sånn "takk for skyssen". Ikke at dere trenger å dele bensinutgiftene eller noe, for han ga deg et tilbud om å sitte på, men det kan jo være greit at han får en symbolsk sum som takk :) Syntes ikke du snylter iallefall, for det er jo sant det han sier, han skal jo samme veien og trenger jo ikke kjøre noe omvei - du kommer jo opp til ham!

Skrevet

Jeg hadde ogsaa betalt om det hadde vaert med som satt paa. Men hadde jeg vaert den som hadde sagt at HI kan sitte paa, hadde jeg ALDRI bedt eller hintet om penger. Er tross alt jeg som har sagt at ho kan sitte paa.

Skrevet

Ja ikke misforstå, jeg har ikke noe i mot å gjøre det. Men han hadde jo kjørt uansett om jeg hadde sittet på eller ikke. Og det hender enten at det ikke passer for han at jeg sitter på eller motsatt, så skal jeg da evt betale for hver tur eller i uken, mnd?

Og er litt enig med mannen at skal jeg betale så burde han jo kjøre og hente meg på døra.

Om et år er det jeg som skal kjøre og da kommer jeg til å tilby meg at han kan sitte på, kunne aldri falt meg inn å ta betalt for det.

Får kanksje ta en prat med kolegaen min. Syns dette er vanskelig jeg.

Skrevet

Selvsagt spytter man i bensinpenger når man kjører fast med noen. Jeg ser virkelig ikke dilemmaet.

Skrevet

Han vil ha noen å dele reiseutgifter med!

Er det mye enklere for deg å sitte på med han enn å reise kollektivt, tilbyr du deg å dele bensinutgifter.

Hvis ikke, går du tilbake til kollektivtrafikken.

Skrevet

Jeg ville selvfølgelig betalt litt bensinpenger.

Selv om dette er utgifter han måtte betalt uansett om du satt på eller ikke, så er det jo likevel fair å spleise.

Skrevet

For meg så er det et dillema fordi det ikke ble avtalt på forhånd og nå føler jeg det ubehagelig fordi jeg aldri har betalt han. Og han har ikke noe spesiel belasting ved at jeg sitter på.

Nå har det gått såpass lang tid og jeg syns det er ubehagelig å skulle ta det opp nå.

Har sikkert og litt med det at det kunne aldri falt meg inn å skulle ta betalt så lenge det ikke skaper noe omvei eller problemer for meg.

Men som jeg sier så er det ikke noe problem at jeg gjør det, men da syns jeg at han kan komme helt hjem til meg og kjøre meg helt hjem. Tar jo han bare 5 min ekstra å kjøre.

Får vel kanskje ta en prat med han da. Er bare at jeg er så utrolig dårlig på å ta opp sånne ting.

Er ikke det at han ikke har fått noenting av meg heller, siden jul har han fått ett par flasker vin. Vet at det ikke er det samme som penger men...

Skrevet

Jeg ville rett og slett spurt ham og han hinter fordi han mener du skal betale. Du kan jo bare være ærlig og si at du ikke tenkte på at han ville ha betalt siden han tilbød seg men at du absolutt ikke har noe imot å betale. Om du ikke får sitte på hver dag, ville jeg regnet ut dagspriser.

Skrevet

"Og er litt enig med mannen at skal jeg betale så burde han jo kjøre og hente meg på døra."

Synes egentlig det er irrelevant. Kollektivtransporten henter og bringer heller ikke på døra, men likevel så er det ikke gratis

Skrevet

Det tar kortere tid på morgnene, men på ettermiddagen tar det lengere tid enn om jeg skulle ta kolletivt.

Tror faktisk ikke at hans hensikt var å ha noen å dele utgiftene med. han har jo alltid kjørt og kommer jo alltid til å gjøre det.

Men som sagt så får jeg ta meg en prat med han

Skrevet

ja tror jeg skal gjøre det, for vil som sagt ikke snylte. Er liksom ikke snakk om så mye penger;)

Skrevet

Signerer AnonymeAnine, jeg.

Og jeg skjønner dilemmaet ditt, HI. Kunne vært jeg som skrev innlegget.

Skrevet

det at han sier at nå går taxien trenger ikke være noe hint. Sånn sier mange... hehe. Men spørr om han ikke skal ha litt bensinpenger. Han sier sikkert nei, og da kjøper du litt vin i ny og ned istede....

Skrevet

klart du bør betale!!! en selvfølge, spør du meg... forstår godt hvis han forsøker å hinte om det jeg.

hadde han kjørt og hentet deg helt hjemme burde dere ha delt utgiftene i to, men som du skriver gjør han ikke det, men det er klart du bør 'plukke opp bensinregningen' i ny og ne.

Skrevet

En selvfølge og bidra med litt penger når man får sitte på.

Jeg har selv vært den som både har sittet på og har hatt med meg passasjer.

Jeg betalte en lik sum hver mnd uansett om jeg satt på tre dager den ene uka og fem den andre, i løpet av et år jevner det seg ut uansett......

Snakk med han og bli enig om et beløp:)

Skrevet

Jeg hadde i utgangspunktet tilbudt meg å betale bensinpenger.

Skrevet

Jeg synes det er pussig om han virkelig hintet på at du burde betale når det var han som foreslo at du skulle sitte på.

Men jeg synes det er pussig, og en tanke uhøflig, at du ikke har foreslått at dere skal dele noen av bensinkostnadene når han først kjører deg hver dag. Selv om han kjører hver dag uansett.

Skrevet

Jeg hadde helt klart tilbudt meg å være med å betale. Vil si det er retferdig at du betaler ca 1/3 eller litt mindre enn du ville betalt for å reise kolektivt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...