Anonym bruker Skrevet 10. januar 2010 #1 Skrevet 10. januar 2010 Ang. up&go-bleier eller ikke. Hvis da en av ungene sine foredre sto ved at ungen skal bruke u&go, mens dere helst vil ha det lettere - ville dere da latt ungen gå uten bleieskift hele dagen? slik som en barnehageansatt skrev i det andre innlegget? Finnes det fler som henne der ute som ville latt denne "konflikten" gå utover ungen på en sånn måte?
Anonym bruker Skrevet 10. januar 2010 #2 Skrevet 10. januar 2010 Godt mulig. For å snu på flisa: Er foreldre villig til å være vanskelig når de vet at det kun vil gå utover eget barn?
Anonym bruker Skrevet 10. januar 2010 #3 Skrevet 10. januar 2010 Jeg fatter ikke at noen er så uspiselige med de ansatte. Tror få ansatte ville gjort det, kanskje de som ligner vedkommende av type....
Anonym bruker Skrevet 10. januar 2010 #4 Skrevet 10. januar 2010 Nei, men jeg ville ha hørt på foreldrenes begrunnelse for at de ønsket det, forklart grundig hvorfor barnehagen foretrekker bleier med teip/ borrelås, og bedt om forståelse for vårt ønske. Om foredrene har vektige grunner, eller ikke ønsker å bidra til å lette arbeidet vårt, så hadde det uansett ikke gått utover barnet på noe vis. Det hadde fått de bleieskiftene det trengte, selvfølgelig.
Anonym bruker Skrevet 10. januar 2010 #5 Skrevet 10. januar 2010 Jeg hadde ikke visst at dette gikk ut over eget barn, det ville aldri falt meg inn at ansatte kunne være så grusomme. Hadde du ihvertfall gitt beskjed om dette til foreldrene? Jeg regner faktisk med at de barnehageansatte tenker på barna først uansett hvilke konflikter de måtte ha med foreldrene, men skjønner nå at jeg er veldig godtroende For den prisen det koster i måneden å ha barnet i barnehagen hadde jeg ihvertfall forventet at dette ble tatt opp på en ordentlig og saklig måte, og ikke i form av en grusom hevnaksjon. Fy deg!
Anonym bruker Skrevet 10. januar 2010 #6 Skrevet 10. januar 2010 Godt å høre Jeg så at barnet mitt hatet å ha de andre bleiene på, hvis vi var nødt å kjøpe dem fordi butikken var utsolgt for up&go eller pga søndag, så vi tydelig at barnet vårt mistrivdes. Jeg ville ikke følt meg bra hvis jeg visste at barnet mitt hadde det sånn i barnehagen, så det er godt å se at det er en mulighet for at de ansatte har forstått og respektert dette...
Anonym bruker Skrevet 10. januar 2010 #7 Skrevet 10. januar 2010 Det ville jeg aldri gjort... Noen foreldre er vanskelige bare for gøy, og det er ikke alltid det er mulig å snakke fornuft med dem. Jeg hadde nok gitt meg, for min egen og barnets del. Men jeg forstår ikke hvorfor det er så viktig å få frem at de ansatte skal ihvertfall ikke få ha det noe lett, nei! Det er ikke lett å bytte bleier på 15 barn 3 ganger om dagen pluss kle av og på like mange 2 ganger om dagen. ( Utetid og sovetid). Vanlige bleier gjør dette LITT lettere for de ansatte. Det er mye slitasjeskader i barnehagene, spesielt på småbarnsavdelingene. Det at barnehagene bruker det de kan for å få ned fraværet grunnet dette, møtes altså av enkelte med en barnslig holdning ala: Ikke faen om de skal få slippe unna, nei! Jeg er veldig opptatt av å ta barns og foreldres perspektiv. Er det en grunn til at foreldre har egne ønsker så strekker jeg meg langt. Det er for foreldrene og barna at jeg er der! Jeg elsker jobben min, SAMARBEID er et nøkkelord i foreldresamarbeid. Men enkelte blir aldri fornøyd uansett hvor langt vi strekker oss, vi blir bare utslitt av å prøve...
Anonym bruker Skrevet 10. januar 2010 #8 Skrevet 10. januar 2010 vel... mitt barn har alltid kloremerker der tapen er...når han har up&go så har han ikke det... på meg virker det derfor at han syns vanlige bleier er ubehagelige... jeg var i den tro at det er foreldre som bestemmer over sine barn..selv i slike små spørsmål... men det er det altså ikke... syns ikke det er greit jeg at en barnehage overkjører foreldres ønsker....!!! glad jeg er hjemmemamma og at jeg har tid til å skifte bleier selv når de har up&go...og derfor må ta av hele buksa/stilongsen... stusselig at de har så dårlig tid at det blir for mye jobb å skifte bleier når bleiene ikke er etter barnehagens ønske!!!
Anonym bruker Skrevet 10. januar 2010 #10 Skrevet 10. januar 2010 23.50 blir ikke arbeidet med å skifte bleier fordelt på de ansatte.. eller er det slik det høres ut i ditt innlegg virkelig slik at 1 ansatt skifter bleier på samtlige 15 barn 3 ganger om dagen...(og hva om ett barn må skifte oftere??? gjør dere det...eller er ikke det inkludert i tilbudet som de små får??) syns det høres sært ut... rett og slett...
Anonym bruker Skrevet 10. januar 2010 #11 Skrevet 10. januar 2010 Nå er du litt hårsår. Ingen har sagt at "dere skal ihvertfall ikke ha det lett!". Jeg sier bare at det er VIKTIGERE med barnas trivsel enn at dere skal ha det lett. Og jeg er ellers veldig fornøyd med alt de gjør, så jeg er ihvertfall ikke e av de som aldri blir fornøyd...
Anonym bruker Skrevet 10. januar 2010 #13 Skrevet 10. januar 2010 den var også til 23:50 som jobber i barnehage
Anonym bruker Skrevet 10. januar 2010 #14 Skrevet 10. januar 2010 Selvfølgelig blir arbeidet fordelt, men ofte har man dovakt og bytter ganske mange etterhverandre. Du legger ord og meninger i munnen på meg, men jeg skal forklare: Det jeg er vant til er at man har 3 faste tider på dagen hvor man bytter bleie på alle barna. De som trenger bleie utover dette, får selvfølgelig det. Hvis lille Per trenger 10 bleier i løpet av en dag så får han det:-) Fremdeles like sært?
Anonym bruker Skrevet 10. januar 2010 #15 Skrevet 10. januar 2010 Det handler ikke om å overkjøre foreldrenes ønsker. Dert handler om å samarbeide for at barna skal ha en god dag. Å sende med barna teipbleier i barnehagen letter veldig i en situasjon som denne, som oppstår daglig: Klokka er 16, mellomvakta har gått hjem og seinvakta er ute aleine med 7 små. Lille Pia har bæsj, så seinvakta må inn og skifte på henne. De øvrige 6 blir da sett etter av seinvakta fra en annen avdeling som i utgangspunktet har 11 fra før. Fordi foreldrene til Pia insisterer på Up&Go, så må den ansatte kle av Pia regnjakke, regnbukse, gummistøvler, ullbukse, strømpis og truse for å få skiftet, istadet for å nappe av støvlene, dra klærne ned til knærne og skifte og vaske og smelle på en ny bleie. Etterpå må alle klærne på igjen. Hele skiftet tar derfor 10- 12 minutter istedet for under 5. I alle disse minuttene er det 1 voksen som passer på 17 barn alene. Siden barnet DITT er et av de som er ute...hva ville du foretrekke? At seinvakta var vekk i 4 minutter, eller at hun var vekk i 12 fordi noen ikke ønsker å lytte til personalets begrunnelser og ønsker?
Anonym bruker Skrevet 10. januar 2010 #17 Skrevet 10. januar 2010 Men hva om mitt barn alltid blir hentet før 15.00? Går det da greit at h*n bruker up&go hvis h*n mistrives veldig med de andre? Er det godtatt da...???
Anonym bruker Skrevet 10. januar 2010 #18 Skrevet 10. januar 2010 00.05 så dere har ikke 10 minutter for å skifte bleie på lille pia da hun klør av vanlige bleier...og ikke av up&go.... så sier du at dette er med på å gi lille pia en god dag??? den skjønte jeg ikke... for lille pia går nemlig enten å klør hele dagen.... eller så må de ansatte områkere hele timeplanen da de ikke har 10 skarve minutter på å skifte bleien hennes?? og det er ikke snakk om at en vanlig bleie ikke gjør at man ikke må dra ned buksen..stilongsen osv.. de trengs bare ikke å dras helt av.... men man må fremdeles kle av barnet såpass at stompen kommer frem da... har fire barn selv.. og alle har hatt bleier... og jeg vet at det tar så mye lenger tid å skifte tape-bleier som up&go... hvis en simel bæsjebleie ødelegger så mye bør dere klage på resursene slik at dere kanskje får nok ansatte til å skifte bleier på barna da... siden dette er en viktig del av hverdagen til både store og små i barnehagehverdagen... for min lille pia får ikke en bedre hverdag av å klore seg til blods bare for å lette de ansattes arbeidsituasjon... det får du meg ikke til å tro....selv om det er personalets ønsker så burde foreldres ønsker angående deres barn gå først.
Anonym bruker Skrevet 10. januar 2010 #19 Skrevet 10. januar 2010 Ja, da går det selvfølgelig helt greit ;-) Bortsett fra på de dagene det er sykdom blandt personalet, avdelingsmøter, turdag, ledermøter eller om du leverer når tidligvakta er aleine. Men det er godt mulig at du blir oppfattet som lite samarbeidsvillig og litt kverulerende. Hva med å finne en teipbleie barnet ditt liker eller høre om barnehagen har samme oppfatning som deg om at han/hun mistrives så sterkt med de bleiene at det hemmer i lek og bevegelse?
Anonym bruker Skrevet 10. januar 2010 #20 Skrevet 10. januar 2010 ja...fremdeles like sært.... hilsen firebarnsmor (til fire bleiebarn vel og bemerke) som alle er hjemme med meg... jeg har også skiftet mange bleier etterhverandre.. og har ALDRI falt meg inn å la barna ha det ubehagelig bare for å få lettere hverdag.. så mye utgjør ikke det arbeidet altså... DET VET JEG.. Så ja.... fremdeles like sært... at dette er en så stor sak at ikke bhg ansatte kan høre på foreldres ønsker... ikke bra..
Anonym bruker Skrevet 10. januar 2010 #21 Skrevet 10. januar 2010 Ja, jeg innrømmer at jeg blir litt hårsår. Ikke mot noe HI har skrevet, så jeg beklager hvis det kom frem sånn. Grunnen er at jeg tar arbeidet mitt veldig alvorlig og jeg er opptatt av at foreldre og barn har det trygt og godt i bhg. Hvis barnet ditt har det skikkelig ubehagelig med vanlige bleier, hadde jeg ikke hatt problemer med å bytte. Jeg reagerte nok mest på innlegg som var på den andre tråden, så beklager det :-)
Anonym bruker Skrevet 10. januar 2010 #22 Skrevet 10. januar 2010 Har du fulgt med på den økonomiske situasjonen i kommunene i det siste? Tror du faktisk at det blir bevilget mer penger til barnehagene fordi bleieskiftene tar lengre tid? Jeg beskrev bare en helt reell hverdagslig situasjon. Den er ikke ideell, sett fra noens side, men den er likefullt reell. Forøvrig fryktelig slitsomt å lese innlegget ditt med så vanvittig tegnsetting.
Anonym bruker Skrevet 10. januar 2010 #23 Skrevet 10. januar 2010 Utifra det jeg har lest her nå, så er jeg ganske sikker på hva de ansatte hadde svart på det...
Anonym bruker Skrevet 10. januar 2010 #24 Skrevet 10. januar 2010 Det går bra vet du Veldig glad for å lese det du skriver!
Anonym bruker Skrevet 10. januar 2010 #25 Skrevet 10. januar 2010 Jeg har aldri møtt foreldre i bhg som ønsker up&go, så jeg har heller aldri gått inn for at barna skal ha det ubehagelig. Jeg svarer på en tenkt situasjon, og prøver å forklare hvordan en hverdag i bhg er . Hjemme hos deg får barna dine mer voksenkontakt enn i bhg, sånn er det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå