Anonym bruker Skrevet 9. januar 2010 #1 Skrevet 9. januar 2010 Jeg kan velge denne gang mellom vaginal fødsel og ks. Er veldig i tvil. Hadde hasteks sist og inne på ks-debatten er det tydeligvis flest kvinner som har hatt en problematisk første fødsel eller som har fødselsangst. Jeg har egentlig ikke fødselsangst, men er i tvil likevel. Kjenner jo til ks, og mye kan jo gå galt uansett hvordan man føder, så risikoene vet jeg om. Det jeg vil høre om er om det virkelig er fantastisk å føde normalt. Føler man seg flink, blir man ivaretatt, er det så "stort" som jeg innbiller meg? Sukk, skulle ønske valget ikke var opp til meg, føler meg slett ikke kompetent nok til å ta det...
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2010 #2 Skrevet 9. januar 2010 en kollega av meg åtte ta hasteks første fødsel pga HELLP. Nå er hun gravid igjen, og hvis hun ikke blir syk denne gangen så ønsker hun helt klart å føde vaginalt! Du kan vel snakke litt med jordmor/lege om det
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2010 #3 Skrevet 9. januar 2010 Jeg ville ikke unnvært det for alt i verden. For meg føltes det som om det var første gang jeg LEVDE, første gang jeg kjente kroppen min og kjente meg selv innenfra og ut. Jeg følte meg i ett med livet, verden, døden og uendeligheten, en intens følelse som ikke går an å beskrive med ord og som ingen kan forstå om de ikke har opplevd det selv.
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2010 #4 Skrevet 9. januar 2010 det er vel det at man føler at man har mer kontroll når man føder vaginalt, og at ungen kommer ut den normale veien. Men siden du hadde hastesnitt sist, er det vel større sjanser for at du må ha ks nå også? jeg fødte vaginalt, dåsa rivna og jeg hadde store smerter, spesielt vist jeg skulle ut å gå, eller stå oppreist en liten stund. hadde vondt av dette i flere måneder desverre. men folk er så forskjellige, jeg føder gjerne igjen, men om jeg må ha et ks så gjør heller ikke det noe for jeg sparer da i det minste dåsa den gangen:) hehe du kommer sikkert til å få mange kommentarer fra desse anti-ks kjærringene her inne som selv tror det kun er dem som har født i hele verden.. nei, gå for hva magefølesen din sier:) ungen må jo ut en eller annen slags vei uansett:) men ja, å føde var ikke såååå stort nei!
LillaGorilla♥♥ Skrevet 9. januar 2010 #5 Skrevet 9. januar 2010 Tja, det kommer vel an på hvaslags fødsel man har det. Har man en fødsel fra helvete, så er det vel ikke akkurat noe man roper hurra for. Men det blir jo et barn utav det, og det er jo stort! Selv hadde jeg en enkel og grei fødsel, vond, men ikke så vondt som jeg hadde forventet. Brukte ikke epidural osv, hadde en fantastisk jordmor, og alt gikk fint og lett. Men selve fødselen var nå bare en vei mot målet, det 'store' var når jenta mi var kommet ut.
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2010 #6 Skrevet 9. januar 2010 Jeg kan heller ikke helt forstå de som mener det å føde vaginalt er så ufattelig stort. Jeg ville ikke gjort det igjen. Ks tar jeg gjerne igjen. Jeg føler vaginal fødsel ofte blir romantisert og opphøyet så til de grader..
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2010 #7 Skrevet 9. januar 2010 jeg har født fire barn vaginalt... alle fire på abc-klinikken på ullevål hadde jeg kunnet ta keisersnitt hadde jeg valgt det... men siden jeg ikke kan ha epidural (av medisinske årsaker) så kan jeg ikke det...derfor valgte jeg abc.. hvor de i det minste har tid til kvinnen som føder.. du må kjenne på deg selv...hvor mye det betyr for deg å føde dette barnet vaginalt... men for vanlig friske mammaer og barn er det sunnest å føde vaginalt.. men siden du allerede har tatt keisersnitt. ett hastekeisersnitt...så hadde jeg rådført meg med leger, og jordmor.. for planlagt keisersnitt er bedre enn hastekeisersnitt på alle mulige måter... det heter å føde ved keisersnitt....så uansett så føder du barnet ditt =) lykke til
C&B♥♀07+♂10♥ Lykkelig :) Skrevet 9. januar 2010 #8 Skrevet 9. januar 2010 for meg er det (ja jeg vet det er en klisje) men det største jeg har opplevd. Jeg fikk et helt nytt forhold til kroppen min, etter og vite hva den "kan" og hva den faktisk tåler og gå igjennom.Og mestringsfølelsen man fører når man har fått ut barnet kan ikke beskrives med ord etter min mening.. og man kommer segvel generelt sett fortere etter en vaginal fødsel også (hvis det er uten komplikasjoner da selvfgølgelig ) . Men akkurat som som det er menneser i verden, er opplevelsene forskjellige.. jeg hadde styrtfødsel, men en veldig god førselsopplevelse, og gleder emg masse til neste gang Lykke til med valget HI Målet er jo å se babyen og det blir jo nådd uansett hvor den kommer ut
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2010 #9 Skrevet 9. januar 2010 22.11....he he. Ble litt i tvil om det kanskje skulle være en parodi. Er vel nettopp det som er å rosemale litt vel mye. Men fint du hadde en bra opplevelse.
Tipp topp Skrevet 9. januar 2010 #10 Skrevet 9. januar 2010 Vel, har hatt 2 lette vaginale fødsler og kan ikke skjønne at det skal være noe "stort". Ser ikke helt hva man går glipp av hvis man tar KS. Premien er jo uansett barnet og det få man enten det er vaginalt eller ved KS.
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2010 #11 Skrevet 9. januar 2010 Jeg hadde en tøff og lang førstefødsel og følte meg som urkvinnen og supervomman i ett etter den . En helt utrolig følelse. Andre fødselen var kortere og mer normal og følte det samme da. Jeg er veldig glad for at jeg har fått oppleve å føde vaginalt.
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2010 #12 Skrevet 9. januar 2010 Eeh.. Sett fra helsevesenets side, er det dyrere hvis 500 kvinner tas med keisersnitt enn hvis 500 kvinner føder vanlig? Etter KS må vel kvinnene ha lengre sykehusopphold. Og sett fra babyens side... Ny forskning viser at babyen får et slags "sjokk" ved keisersnitt, fordi den ikke har gått igjennom de vanlige prosessene og forberedelsene før den ser dagens lys. Det er også ting som skjer med babyen i løpet av en fødsel. Sikkert med hormoner o.l.
Gjest Skrevet 9. januar 2010 #13 Skrevet 9. januar 2010 Å føde er ikke stort. Å få babyen er stort. Grunnen til at jeg velger å ikke søke om KS til tross for at jeg opplevde fødslene mine som dramatiske er kun at å komme ut gjennom fødselskanalen er bedre for barnets lunger og at det vil ta lenger tid å komme seg fysisk dersom man opereres på. Det er heller ingenting fysisk på meg som gjør at jeg ikke burde føde. Har født en 4,6 ks plugg så om nestemann er gjennomsnittslig kan hun vel spasere ut;P Man må jo sette det ene opp mot det andre, har man sterk fødselsangst som man ikke klarer å jobbe seg ut av under graviditeten, eller man han veldig stor sjanse for å måtte ta hastesnitt likevel er det vel ikke noe stort tap å ta ks.
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2010 #14 Skrevet 9. januar 2010 Beklager hvis du oppfatter det sånn, for jeg mener hvert ord. Selvfølgelig er det jævlig og vondt som faen, jeg hadde ingen lett fødsel, men det forandrer ikke det faktum at det er den største og mens intense følelsen jeg har hatt i hele mitt liv. Jeg tror at det er få slike følelser i livet. Den første er når man selv blir født, den siste er når man dør, og mellom dette er det få følelser som kan leve opp til det. Å føde var for meg en slik opplevelse. Det var ingenting utenfor, det eneste som eksisterte var det inni meg.
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2010 #15 Skrevet 9. januar 2010 jeg har født 3 barn og gruer meg til neste. 4 mnd gravid. Hadde jeg kunne velge tror jeg at jeg hadde valgt KS. men har ingen erfaring der men..
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2010 #16 Skrevet 9. januar 2010 Det er en opplevelse jeg ikke ville vært foruten. Greit det er ikke deilig, og jeg hadde en veldig komplisert fødsel, men ville likevel ikke vært uten opplevelsen
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2010 #17 Skrevet 9. januar 2010 Hadde en kjempefin fødsel - vaginalt. Hadde følt meg litt snytt tror jeg hvis jeg hadde fått KS. Forstår de som velger det etter en tidligere problematisk fødsel, eller om de har kraftig fødselsangst, men jeg vet hvertfall at jeg også neste gang vil ha en normal fødsel!
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2010 #18 Skrevet 9. januar 2010 Arrer forsvinner, men fitta er ødelagt for alltid.. Velg KS du
Miss Foster Skrevet 9. januar 2010 #19 Skrevet 9. januar 2010 Har ikke lest de andre svarene her, men ærlig snakka; nei det er ikke så forbanna stort å føde vaginalt. Min første var et hastekeisersnitt, den andre ble tatt med tang, og den tredje fødte jeg alene på sykehus kun med jordmor tilstede. Det som for min del, og som jeg ser på som så mye bedre ved å føde vaginalt, er at du kommer deg mye fortere etterpå. Kunne gjerne ha dratt hjem 15 min. etter de vaginale fødslene, og jeg ble klippet, revnet og måtte sy. Det tok mye lengre tid å komme seg etter keisersnittet. Det store for min del er når jeg først får dem i armene mine, ikke selve fødselen, veene og pressriene nei.
Gjest eelis+kian Skrevet 9. januar 2010 #20 Skrevet 9. januar 2010 En fødsel er STORT! Jeg vil føde mange mange mange flere ganger - det var helt fantastisk! En fødsel er noe jeg virkelig anbefaler :-) Lykke til med valget!
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2010 #21 Skrevet 9. januar 2010 Ikke alle fitter er ødelagt for alltid. Min er like trang og sprek som før fødselen Men skjønner at du er bitter, men ingen grunn til å skremme.
Gjest eelis+kian Skrevet 9. januar 2010 #22 Skrevet 9. januar 2010 Jeg fødte for øvrig uten smertestillende, revnet ikke, og spratt opp av senga ti minutter etter at han var ute. Hadde en veldig fin fødsel.
Ugl@ Skrevet 9. januar 2010 #23 Skrevet 9. januar 2010 Det er individuelt som så mye annet, for noen er det det største og mest fantastiske i livet, et kick uten sidestykke, mens for andre et sant helvete i øyeblikket. Jeg er heldig, har had tre fantastiske fødsler, smertefritt var det ikke, men smerten var til å holde ut, det var enormt å kjenne på kroppen hva den var i stand til å få til, aldri følt meg sterkere enn under fødslene, ja, følte meg som et supermenneske på en måte. Øyeblikket etter var med alle tre helt vidunerlig, første møte direkte ansikt til ansikt med vidunderene. Ville aldri vært foruten de opplevelsene.
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2010 #24 Skrevet 9. januar 2010 Jeg følte meg ikke flink nei, jeg følte meg redd og sinnsyk og misforstått. Det som er stort er at jeg faktisk overlevde det verste jeg noensinne har opplevd. For meg er fødsel helt unaturlig og groteskt. Hadde jeg hatt valget, ville jeg uten tvil valgt ks.
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2010 #25 Skrevet 9. januar 2010 vaginalt UTEN tvil!!! Det er det største, fineste og mest betydningsfulle jeg har gjort i hele mitt liv. Fødselen gikk som smurt, sto å laga middag gjennom riene, kan ikke si det var behagelig, men det gikk så fint atte. Etterhvert syklet jeg bort til føden, bor ca. ett kvarter fra, og da gikk vannet 3 min etter jeg kom inn. Jeg la meg ned, og fødselen var over på 50 min. Jeg fikk da stellet han osv, så dro jeg hjem igjen, ville ikke ligge på sykehuset, da jeg var frisk som en fisk! Så tok jeg babyen i bæreselen og syklet hjem igjen, og da sto den snille samboeren min klar med middag til meg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå