Anonym bruker Skrevet 10. januar 2010 #26 Skrevet 10. januar 2010 Når det er snakk om en arvekåpe, har det ingenting å si for etterspørselen av pels om du går med den eller ikke, slik det hadde vært om du kjøpte en ny pels. Dyret er jo allerede dødt! Når du bruker pelsen er det skjebne ihvertfall godt for noe, det døde ikke får at pelsen skulle gå i søpla eller henge i skapet. Jeg sier: Bruk den!
Vålerenga12 m/ 3 små Skrevet 10. januar 2010 #27 Skrevet 10. januar 2010 Nei. Aldri. Uansett. Hadde ikke tatt imot penger engang, for å gå med det.
Anonym bruker Skrevet 10. januar 2010 #28 Skrevet 10. januar 2010 Er det ikke morsomt dere, at mange her inne ikke ville brukt pels fordi de er imot dyreslakt, men bruker lammeskinn for å varme babyene sine i vogna og senga? Dobbeltmoralens voktere.
Anonym bruker Skrevet 10. januar 2010 #29 Skrevet 10. januar 2010 Jepp, eller de som spiser kjøtt og er imot pelsindustrien. Tror noen av dem skulle tatt seg en tur på youtube og sett "smaken av hund". Kjøttindustrien er ikke så snill den heller. Forøvrig, jeg er ikke imot pels, men pelsindustrien. Jeg er ikke imot kjøtt, men kjøttindustrien (sliter litt med å rettferdiggjøre kjøttspisinga mi, så prøver å spise økologisk og finne "snille" produsenter). Aller helst prøver jeg å ikke tenke på at det er kjøtt jeg spiser, bare proteiner:p Her går det i alt som utnyttes flere ganger. Jeg spiser ikke kenguru på restaurant for jeg klarer ikke å se hva mer av kenguruen som blir brukt. Fra fisk får vi både kjøtt, omega 3 og gelatin (den som som oftest er brukt i majones). Jeg har ingenting imot valg, sålenge de er gjennomtenkte. Dobbeltmoral er aldri kult.
Gjest Skrevet 10. januar 2010 #30 Skrevet 10. januar 2010 Hvis den var fin kunne jeg ha gått med den. Særlig nå med så mange minusgrader:) Godt og varmt inni den tenker jeg.
Gjest Skrevet 10. januar 2010 #31 Skrevet 10. januar 2010 Hahaha, 03:22, det samme tenkte jeg. Tror dere at kyrne, grisene og de søte små kyllingene dere spiser hadde det så mye bedre?
Anonym bruker Skrevet 10. januar 2010 #32 Skrevet 10. januar 2010 Jeg arvet også en pelskåpe, men den gikk rett til fretex. Pels er stygt, og pelsindustrien er enda styggere.
Anonym bruker Skrevet 10. januar 2010 #33 Skrevet 10. januar 2010 Jeg ser ikke sammenhengen mellom pels av mink, sølvrev og andre dyr som må lide i et lite bur hele sitt liv, der formålet med at de ble født er at de skal bli pels for en støgg kjerring, og det å spise norsk storfekjøtt. Spiser man f.eks aberdeen angus, er det kyr og okser som går ute mesteparten av året, som får ha kalvene sammen med seg og som stort sett lever helt naturlig, når man ser bort i fra at bonden kommer med en rundballe silo hver dag og ser etter dem. Melkekyr har det greit i Norge, og flere og flere går over til løsdriftanlegg, der kyrne slipper å stå bundet på bås 9 måneder i året. Kylling er mat man bør holde seg unna, uansett hvor sunt og fettfattig kjøttet er, oppdrettskylling lever under forferdelig forhold i Norge, og andre land. Sau og storfe lever godt i Norge, fisk (ikke oppdrett) har levd fritt helt til den ble fanget. Gris er jeg litt ambivalent til, skulle ønske det hadde kommet en lov om at griser skal få være ute, men skjønner at det kan bli vanskelig på gårder med 1000 dyr.. I mine øyne er det ingenting som kan rettferdiggjøre bruk av pels fra pelsindustrien. Heller ikke at det er en arvepels, så lenge det er mink eller sølvrev har dyrene som ble brukt i pelsen med stor sannsynlighet en gang kommet fra pelsoppdrett. Jeg ville heller aldri ha iført meg ulvepels, i alle fall ikke norsk, da den mest sannsynlig kommer fra perioden som har gjort at vi har så få ulv igjen i Norge. Skinnsko av storfe, skinn/pels av elg og rein, greit nok siden man også foredler kjøttet og bruker det til menneskemat.
Shamandalie Skrevet 10. januar 2010 #34 Skrevet 10. januar 2010 Nei,jeg bruker ikke pels. Ikke fuskepels heller.
Anonym bruker Skrevet 10. januar 2010 #35 Skrevet 10. januar 2010 Min samboer kjøpte pels til meg ,og ja jeg har brukt den når det er kaldt .Hvorfor ikke ,Hva med hvalfangst da ?? fokl spiser hval eller. Få på dere pelsen jenter og nyt den .
Anonym bruker Skrevet 10. januar 2010 #36 Skrevet 10. januar 2010 Nei det ville jeg ikke brukt. Støtter ikke den grusomme pelsdyrindustrien. Jeg ville heller ikke gått med en hel uekte pelskåpe, men uekte pels som små detaljer på klær eller sko kan være fint. Men da skal jeg være 100% sikker på at dette ikke er ekte pels!! Og for deg som drar inn hvalfangst. Nå har jeg bare spist hval en gang, og visste ikke da hva jeg fikk, men fangsten skjer ikke på samme måte nå som før. Jeg så et program på tv for ikke så lenge siden og da blir dyret skutt så fort man får en mulighet. De sliter ikke ut det stakkars dyret med harpun i kroppen slik de gjorde før!!
Kongeørna Skrevet 10. januar 2010 #37 Skrevet 10. januar 2010 Har arvet en ulv, og den bruker jeg i kulda Ville ikke ha brukt pels fra et oppdrettsanlegg!!!
Shamandalie Skrevet 10. januar 2010 #38 Skrevet 10. januar 2010 Ja,for vi har så mange ulver å ta av her til lands,plaff de ned å lag jakke. Jeg så det var noen som sammenlignet med hvalfangst,det er vel ikke en helt rettferdig sammenligning?! Hvalen lever i havet, sitt naturlige element. En revefarm har hundrevis av dyr stengt inne i bur (IKKE ALLE MISHANDLER DEM,men skremmende mange...). Hvalen skyter vi for å spise den,akkurat som vi gjør med elg,ku,gris,sau osv. Spekket på hvalen blir også brukt,den er det japanesere som kjøper opp. (aner ikke til hva,men "i Kina spiser de hund",hehe) Det eneste som ikke blir brukt er beina,den hives på havet slik at mindre dyr lever av skrotten i ukesvis. Hvalen blir skutt,med harpun, å den dør i 99% av tilfellene momentant å smertefritt. Dyrene det lages pels av blir født i fangenskap,oppdratt der, i mange MANGE tilfeller tilbringer de livet i for små bur, under kummerlige forhold. De har det ikke bra! Å det kun for at vi skal være fjonge i fin pels... Deres skrott blir jo ikke mat eller noe annet nyttig,så vidt meg bekjent...?!
DK+2 Skrevet 10. januar 2010 #39 Skrevet 10. januar 2010 Jeg er ikke noe for pels, men samtidig kan man ikke hjelpe dyret når det allerede er dødt. Jeg kunne ikke tenkt meg å gå med pels, rett og slett pga jeg ikke syns det er noe fint, andre for bare gjøre hva de vil. Hadde jeg arva en pelskåpe e.l, ville jeg nok heller prøvd å solgt den istedefor å kaste den. Fake-pels er da like stygt/pent som ekte!
mam <3 Skrevet 10. januar 2010 #40 Skrevet 10. januar 2010 Jeg kommer nok aldri til å kjøpe meg en pels, men hadde jeg arvet en vakker pels hadde jeg selvfølgelig tatt den i bruk!
Anonym bruker Skrevet 10. januar 2010 #41 Skrevet 10. januar 2010 hvis jeg hadde fått en pels, så hadde jeg tatt imot med takk. Her er det nesten 40 kalde på morran, så jeg har vurdert å får tak i pels til hele familien! Jeg er imot oppdrett av dyr kun ti, pels, men jeg ser ikke på pels i seg selv som nor galt. Hvis dyret skal drepes uansett, så er det å¨kaste bort noe som kan brukes. Og her i Norge trengs det varme klær!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå