Gå til innhold

hadde dere gått med pels?

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg har arvet en fin pelskåpe som jeg vil bruke ute i kulden, men vet ikke om det er "stygt" å bruke pels?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei..

Det er en ting med at dyr blir avlet for mat og slikt, selv om det er kjempetrist at det er så mye mishandling av fjøsdyr..

Men synes at mishandling bare for pelsen sin skyld blir hakket verre.. Og går ikke med pels selv.. Og her er jo livene og avlivningsmetodene helt forjævlig grusomme da..

Men er jo mange med pels nå, så er nok på mote nå..

Og er sikkert god og varm og deilig å bruke :)

Synes du skal velge selv hva du vil gjøre, uavhengig av hva andre mener :)

Skrevet

Jeg hadde aldri tatt imot pels, den hadde gått rett i søpla!!

Skrevet

huff nei. jeg ville aldri aldri aldri i livet gått med pels!

Skrevet

Bruker pels hver dag jeg nå og fryser aldri:) Dyrene er allerede døde og jeg har ikke kjøpt den selv, men arvet den. Før brukte jeg den kun nyttårsaften, men nå som det er så jævlig kaldt orker jeg ikke fryse.

Skrevet

Jeg bruker det ikke pga at det er pels fra dyr, har aldri arvet eller fått det heller. Kommer ikke til å ta imot hvis jeg får tilbudet heller.

Men......synes jeg det er fint, ja, det gjør jeg.

Moren min kjøpte seg pels for mange år siden, og jeg vet den er goood og varm.

Skrevet

hadde dere gått med pels? JA - mitt svar...

Jeg hadde ikke kjøpt meg pels, men jag har arvet 1 og vet at jeg kommer til å arve 2 til, og JA jeg kommer til å bruke dem. Dyret er skutt for 100 år siden (mormor kjøpte de, og hun er desverre død - nå har mamma de og i neste omgang kommer de til meg - og min datter skal få arve de videre, så det så).

Du har arvet den, bruk den om du har lyst. Ser du har fått mange negative svar her, de er kanskje litt lei seg fordi da aldri kommer til å arve en pels...

Skrevet

Jeg har samme dilemmaet her. Arvet en pels jeg tror er nærmere 40 år nå. Ikke kåpe, mer jakkefasong.

Jeg tenker at den er laget, den er gammel og det er ikke jeg som har kjøpt den. Det er ulvepels, så det har ikke vært burdyr. Ulven levde fritt til den ble drept.

Meeeen så virker det så posh, eller hva jeg skal si. Pen frue, og det er ikke helt meg. Jeg tar vare på den, og den er pen. Jeg ser på den av og til, og har lyst. Men får det ikke helt til.

Jeg hadde ikke kjøpt pels selv. Og det har med mange ting å gjøre, bl a dyreholdet av slike dyr. Men også at det ikke helt er min stil.

Skrevet

Arvet pels synes jeg er helt ok, det støtter ikke dagens pelsfarmer. Jeg liker ikke pelsoppdrett på noen måte, men jeg bruker tross alt lær og skinn på enkelte ting, noe jeg synes blir litt dobbelmoralisme.

Pels fra jakt er jeg helt for, så lenge det er riktig jaktform vel og merke, jakt på dyr som bør jaktes på for bestandens helse langsiktig.

Pels av denne type er faktisk miljøvennlig også, men det er kostbart å få tak i hvis man ikke kjenner en jeger, eller er jeger selv og kan eller kjenner noen som er dyktige til å garve skinn og behandle pelsen, samt sy.

Jeg har tenkt å finne fram farmors gamle pels hvis den enda henger hjemme der, flott plagg som bør brukes, framfor å brennes etter min mening. Riktig pels og lær/skinn er godt miljø.

Skrevet

Så hadde du fått en Mink pels til 40.000 så hadde du kasta den i søppla. Sorry Mamma'n til Ida og Aron, men akkurat det der tror jeg ikke noe på. Om du Ikke hadde brukt den så hadde du nok prøvd å selge den, men søppla hadde den nok aldri havna.

Skrevet

Jeg arvet også en en pelsjakke. Kort jakke, Sikkert veldig fin egentlig. Arvet fra oldemor. Brukte den aldri. Og når jeg flyttet lot jeg den henge igjen i skapet.

Jeg er 100% i mot pels og kommer aldri til å kjøpe eller gå med dette..

Skrevet

Nei, jeg hadde ikke det, selv om den er arvet. Min mor har en minkpelskåpe som hun har arvet fra sin mor, og hun vil prakke på meg den. Jeg vil ikke ha den, iallefall ikke gå med den.

Har noe med signaleffekten det gir, og 'eksemplets makt'. Jeg er mot pels som menneskepynt, når det ikke er strengt nødvendig, eller evt av ville dyr som det drives bærekraftig jakt på. Så da vil jeg ikke gå med det heller.

I tillegg synes jeg pels er grusomt stygt (på mennesker). så jeg hadde ikke villet ha den selv om jeg skulle vært for pelsoppdrett. Men det er meg.

Skrevet

hadde jeg bodd på Grønland, så ja, da må man vel gå med pels o.l. for å overleve og holde varmen og dyra man skaffer pelsen fra går også til mat til folket, så da synes jeg det er greit.

Men slik jeg har det her i Norge så ville jeg aldri gått med et dødt dyr på meg, det ser makabert og stygt ut!

Skrevet

Det er jo forskjell på pelsOPPDRETT og pels. Mange bruker jo lammeskinn til barna, og dette kan på ingen måte sammenlignes med feks minkkåpe.

Jeg kjøpte meg et par sko med sel- og elgskinn, og fikk mange spørsmål om jeg gikk med pels siden at jeg så tydelig har vist motstand mot pelsoppdrett tidligere. Jeg forklarte da at jeg har ingenting imot elg og seler som lever ute i det fri og blir drept, for der bruker man jo skinn, kjøtt og i selens tilfelle beina og. Det går an å tenke litt nøkternt om dette.

Min mor har en ulvepels (!) og jeg synes den er kjempekul! Dette var jo på den tiden man skjøt ulv, om samme pelsen hadde blitt laget idag ville jeg nok reagert. Denne er kjøpt på 80-tallet (tror jeg). Godt slitt og lite brukt i dette årtusen.

Synes det er litt morsomt at mamman til Ida og Aron er TOTALT imot pels, men diamanter er superfint og nesten en menneskerett. Så det er bedre at barn og voksne dør for diamanter enn at et dyr dør for mat og pels?

Skrevet

Nei,ville aldri gått med pels..

Det er stygt og harry:p

Skrevet

Nå som det er så kaldt, så hadde jeg ikke stusset.

Skrevet

Jeg har vært sånn midt i mellom etikken med pels-spørsmålet.

Kommer ikke til å kjøpe meg pelskåpe selv, tror jeg, men vet at min mor vil jeg skal arve pelskåpen til 30.000 som tilhører henne. Er eneste jente, og ingen homofile brødre i familien, så den må gå til meg hvis den skal innom familien.

Så den dagen jeg får den i arv, skal jeg også bruke den som min mor stolt brukte den.

Litt morsomt anonym over, dette med pels vs diamanter. Mange morsomme dobbeltmoraler i denne verden.

Skrevet

NEI NEI NEI NEI!!!

Skjønte du hva jeg mener om pels? Avskyr folk som bruker pels!

Skrevet

Jeg kommer aldri til å gå i pels :o)

Skrevet

Jeg mener det er forskjell på det og idag kjøpe seg en pels, og det å ta imot og benytte seg av en arvet pels.

Vet jeg blir å arve en pels, men om jeg kommer til å bruke den er meget tvilsomt. Men har aldri hjerte til å kaste pelsen som min mor en gang kjøpte for dyre dommer, og som hun er så glad i.

Uansett, et fint minne.

Skrevet

Jeg elsker pels. :) Jeg ville nok aldri bestilt en pels fra en pelsdyrfarm, men elsker å fråtse i arvepels, og fretexpels. Det er så vakkert.:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...