Gå til innhold

læreren er en dust!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hver dag når min sønn kommer hjem så snakker vi om dagen hans...og gjør leksene sammen med han.

Han går i 5 klasse og fikk ny lærer ved skolestart iår.. det som er litt kjedelig at denne læreren skriver MYE feil på lekseplan og andre skriftlige beskjeder. Han bruker selvlagde ord hele tiden.....og eier ikke moral..

eksempelvis.... så kan han skrive på ukesplan: idag skal vi gjøring besjedene... ukas utlevering....(i den forstand at det er ett foredrag som skal holdes)

gutten min hadde tøyset med de ti bud..etter en religiontime (syns det var flaut i seg selv..) de hadde gjort om de ti bud til ti grusomheter...læreren hadde oppdaget dette, men isteden for å si til guttene at dette ikke er greit å gjøre, så var reaksjonen, "så flott, dere kan fremføre de i norsktimen". det hadde de gjort...(i en tid hvor man blir drapstruslet om man tegner karikatur av mohammed...i en klasse som er flerkulturell... uten å reflektere over at dette kanskje ikke styrker respekten over andre og egne verdier og religioner....)

slik fortsetter det...hver dag er det noe..

igår satt jeg og min mann i 2 timer med leksene til guttungen(sammen med han) oppgaven var å svare på tilsynelatende enkle spm til en tekst...bare at formuleringen på spm var så vag at vi ikke ante hva han skulle frem til... vidre så fantes det ikke noe i teksten som kunne være svaret på disse spm heller....(og jeg er en godt utdannet kvinne, så det er ikke mine kunnskaper som svikter... det jeg ikke fant svar på i teksten forsøkte jeg å google, og fant noe som jeg kunne svare...men dette er da oppgaver som en 5klassing som er godt over snittet skal klare å løse selv, uten andre hjelpemidler enn angitt på oppgaven.)

nå har jeg sendt med melding til læreren om hvorfor leksen ikke ble gjort...

Før jul fikk vi elevvurdering med hjem, og jeg kjente ikke igjen barnet mitt i det hele tatt...de fagene han er flink i ...fikk han beskjed om at han måtte jobbe med, de fagene han må jobbe med..f.eks engelsk hvor han gjorde det dårlig på de nasjonale prøvene..nei der fikk vi beskjed om at dette mestrer han...

altså tillitten til læreren er lik null, hva gjør jeg med dette.. har forsøkt å snakke med han, og med klassekontakten...(som heller ikke helt vet hvordan vi håndterer dette...da han går for å være flink lærer.)

syns det hele er håpløst...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

hi her...

glemte jo å fortelle at isteden for gym i gymsalen igår... jo da hadde dustemikkellæreren til guttungen valgt å ha UTEGYM...i denne kulda.. i GYMTØYET!! De måtte skifte til gymtøy, for å få i seg varmen måtte de bare bevege seg mere!!!!!!!!!!

blir oppgitt....

Skrevet

"styrker respekten over andre og egne verdier og religioner.."

Overdreven respekt for religion er jo mye av årsaken til problemene i forhold til Muhammedtegningene osv.

Synes vi skal tulle mye mer med alle religioner, slik at det snart kan bli et mer avslappet forhold til religion over hele verden og så det slutter å være et spørsmål om "liv og død".

Skrevet

men jeg ønsker at min sønn skal få respekt for andres og egnes verdier og religioner.... i en verden som blitt så flerkulturell er det vel greit å ikke bli oppmutret til å slenge dritt offentlig om andres verdier...??

hi

Skrevet

Jeg synes heller ikke man skal ha så ekstrem respekt for religioner, snarere tvert i mot. Man skal respektere MENNESKER og folk må få tro på det de vil uten å bli sjikanert og trakkasert, men selv religionen trenger man ikke han noen spesiell respekt for.

Du må nok bare snakke mer med læreren. Be om en samtale, og ta opp ting på en ordentlig måte. Viktig at du snur innstillingen din litt, for hvis du er veldig negativ til læreren, så kan det smitte over på sønnen din og gjøre det vanskelig for han (han bør jo ha en god relasjon til læreren sin). Ta opp de tingene du er bekymret for (saklig og ordentlig). tenk om det var du som var lærer, og en av foreldrene var så misfornøyd, hadde det ikke vært greit å vite det?

Dersom du ikke kommer noen vei og fremdeles er misfornøyd, så kan du snakke med skolens ledelse.

Skrevet

Synes dere burde få til et møte med rektor, for det virker litt håpløst å kjempe mot en som tror han gjør alt riktig og ikke er åpen for endringer.

Gym ute nå, da det er såpass kaldt over hele landet, er helt bak mål og ikke bra.

He he, min stedatter som er 14, kunne ikke ha utegym i høst, for da kunne hun bli forkjølet... Da var det ikke minusgrader engang. Vel, det er forskjell på pluss og minus, men i denne kulda tror jeg det er svært få som legger opp til utegym.

Skrevet

Så dere syns det er helt greit at barn skal få bruke dyrbar undervisningstid til å ha foredrag hvor innholdet er drittslenging??

altså helt det motsatte av det som er satt i både pensum og ny revidert lærerplan..uten at det foreligger noen som helt pedagogisk begrunnelse hvorfor dette er greit..

hvordan kan våre barn da få respekt for noe som helst?? Når de ikke lærer på skolen forskjellen på rett og galt... de ti bud er igrunn etiske og moralske rettningslinjer som til og med Norges Lover er bygd opp på... hvordan kan barn lære at de ikke skal mobbe når de blir oppmutret til å mobbe våre egne verdier...

selv om man ikke er kristen selv så er det greit med regler om at vi ikke skal slå, drepe, eller missunne..men læreren syns det var helt greit å bruke norsktimen med å høre på ..man skal ikke drepe...man skal torturere først... man skal ikke misunne den neste..man skal stele alt de har...så slipper du det..osv... Jeg syns ikke det er mine holdinger som skal endres i dette spørsmålet... det handler om respekt for våre medmennesker... er det for mye å forlange at læreren skal følge opp på skolen?? Det at disse guttene gjorde det...som sagt flaut nok...og i mine øyne kunne læreren pent sagt at man ikke skal tulle med slikt..og ferdig med den saken...men neide en hel skoletime ble brukt til å oppmuntre slik oppførsel...

ha ha...kjempegøy å stjele og torturere...flott gutter!! (sitat lærer!!!)

hi

Skrevet

takk 10.05=)

tror nok jeg blir nødt til det... ville bare høre hva andre syns...om jeg overreagerer...

hi

Skrevet

"ha ha...kjempegøy å stjele og torturere...flott gutter!! (sitat lærer!!!)"

Men hvorfor sa du ikke noe til læreren da du hørte han si dette da, om du ikke likte det?

Skrevet

Ja, men da tar du dette opp med læreren. Du har jo ikke snakket med læreren om det.

Om dette var en dårlig vurdering av læreren eller ikke spiller egentlig ikke så stor rolle. Det mest konstruktive er jo uansett å ta det opp skiekklig. Hvis du allerde har bestemt deg for at læreren er helt dust, så er det jo ingenting å ta tak i. Og som sagt, det er mye bedre for sønnen din om du og læreren har en god kommunikasjon.

Det hjelper rett og slett ikke å gå rundt å være misfornøyd. Du må gjøre noe med saken. Og dersom du snakker negativt om læreren så sønnen din hører det, så blir det utrygt for sønnen din, for han skal jo føle seg trygg med den voksne som passer på han på skolen.

Skrevet

Du overreagerer overhode ikke. Det den læreren sier og aksepterer at ungene sier, er stikk i strid hva jeg vil lære mine unger i hvert fall.

Ofte er det sånn, i hvert fall i 1.2.3. kanskje 4. trinn at det læreren sier, det er det som gjelder. I 5.trinn har man kanskje ikke like mye respekt for det læreren sier, men man må jobbe mer for å skjønne seg på hva som er rett og galt når det blir som det du/dere opplever.

10.05

Skrevet

Jeg synes ikke du nødvendigvis overreagerer, det er kjempefint at foreldre engasjerer seg i barns skolehverdag. Men det må gjøres på en konstruktiv måte.

Skrevet

Vel, dere må gjøre noe... Ta dette i en rolig tone, be om et møte med f.eks rektor, slik at dere kan legge frem saken deres og be om endringer.

Ville kanskje tatt med det spørsmålsarket du refererte til, slik at rektor ser hvor ille det er. Hvis læreren har dysleksi så bør han få hjelp til å skrive rett. Han er jo forbilde for elevene!

Utegym nå er ren galskap. Der ville jeg vært soleklar. Det må ALDRI gjenta seg! De kan bli alvorlig syke!

Det er IKKE å anbefale å anstrenge seg ute i minus 15 og lavere. Og uansett har man på seg egnede klær til utendørs aktivitet, som ullundertøy og vindtett utenpå.

Ta det alvorlig! Gjør noe I DAG!

Skrevet

HI-jeg synes ikke du overreagerer!! Jeg synes du virker veldig reklektert! å bryr deg å engasjerer deg i barnet ditt,å hans skolegang!

Jeg synes også det er bra at du reagerer på at læreren "oppfordrer" til å "ødelegge" di ti bud... Jeg mener ikke at man ikke kan tulle med religion,men er helt enig i at guttene ikke skal få FRAMFØRE forann klassen!! om læreren er kristen eller ei,spiller ingen rolle-han skal da være et godt eksempel å vise at sånn gjør vi ikke(det kan føles som mobbing for di ungene som er kristne/oppvokst i kristne hjem)

Jeg hadde tatt kontakt med rektor(som nevnt over her) å tatt opp det som dere synes er galt. det er utrolig viktig i den alderen med en lærer som er fullt oppegående sosialt likevel som han er flink å kunnskapsrik!!

En lærer betyr såå utrolig mye!! på både godt og vondt!!

Skrevet

sant det dunder...at det blir utrygt for sønnen min.... at jeg er misfornøyd.. ikke lett å ta det opp konstruktivt når det så mye han gjør, sier og skriver som ikke holder mål....

har bedt om samtale.. og purret på å få samtale da jeg ikke har fått det... konferansetimen, vel da stilte assistenten opp... så jeg har ikke fått snakket ordentlig med han enda... sendte melding senest idag hvor jeg nok en gang spør om tid til samtale.

Skrevet

TAKK for gode og konstruktive tilbakemeldinger=)

Nå er det bare å manne meg opp til å gjøre noe IDAG=)

hi

Skrevet

Hei. Det er en regel som sier at når det er over 13- så kan barn på skolen få være inne i friminuttene, så utegym ville være uhørt. Dette er rett og slett ikke lov!

Læreren virker veldig spesiell, og desverre er det mange dårlige lærere ute å går. Du er nødt for å snakke med sjefen hans. Forklare situasjonene og disse episodene! Så får vi satse på at rektor tar tak i det, og ikke bare verner sin ansatte!

Skrevet

sant så sant...

det som er så synd er at man ikke vet hva som har skjedd før etterpå...slik som med gymmen...

Den reglen var jeg ikke klar over...og er veldig godt å ha noen rettningslinjer for å styrke realiteten av mine klager...

takk 10.44

hilsen hi

Skrevet

syns ikke dette høres ille ut jeg....gått med friske øyne i skolen...

og barn kan da være ute selv i gymtimen...vi er da vikinger??

Skrevet

Synes faktisk ikke "de ti grusomheter" var så ille. Hadde min sønn skrevet dette ville jeg faktisk vært imponert. 5. klassinger som kommer på noe sånt er ganske langt fremme. Din sønn må være både kreativ og intelligent.

Sønnen din har åpenbart ikke det forholdet til de ti bud som du har. Du ønsker han skal bli informert om at dette er "hellig", læreren mener tydeligvis at klassens reaksjoner er god nok tilbakemelding. Og jeg er faktisk enig med læreren her.

Utegym i 13 kuldegrader synes jeg ikke er så bra da, bare så det er sagt.

Skrevet

Kan dette dreie seg om en litt vel ukonvensjonell lærer kombinert med en litt vel konservativ og firkantet mor?

Skrevet

ja min sønn er både inteligent og kreativ, men det er ikke dermed greit å bruke skoletiden på å fremføre disse budene. Selv er jeg ikke hverken konservativ, eller firkantet. men jeg vet veldig godt at dersom man håner andre religioner kan det medføre fatale konsekvenser...

Vi bor i oslo øst, og her er det MANGE forskjellige verdier, livsyn og mennesker å ta hensyn til. Selv om min sønn er smart er det ikke like lett å forstå at man må ta hensyn til alle andre dersom man lærer det er greit å "mobbe" disse livsynene. I hvertfall ikke når denne oppførselen blir rost på skolen i skoletiden..

Jeg syns heller ikke det er riktig av en lærer å gjøre det motsatte av det som står i lærerplanen angående både mobbing og religionsopplæring. (sistnevte skal være nøytral... mobbing skal ikke forekomme, dersom mobbing oppdages skal det tas tak i umiddelbart.) noen som er kristne (muslimene har faktisk de samme budene som kristendommen..bare så det er sagt) kan oppleve dette som krenkende... og som mobbing.... når det gjelder religion heter faget, kristendom religion og etikk... jeg syns ikke dette er etisk forsvarlig..jeg syns heller ikke dette gir NØYTRAL opplæring i dette faget..

hi

Skrevet

hvorfor følger han ikke lærerplanen som du sier??

Skrevet

Vil ikke kommentere de 10 grusomheter da jeg ikke er nøytal i dette spørsmålet, og selv syntes det hørtes litt fornøyelig ut:)

Når det gjelder vurdering vet jeg at faglærers vurdering av eleven går de nasjonale prøvene en høy gang. Nasjonale prøver kan være utformet på en måte som gir sterke elever svake resultater. Her bør du stole på lærerens vurdering.

Skrevet

Er enig med deg, 14:52. Og fremføres de i norsktimen, blir det jo mer å betrakte som et litterært verk, og kunstnerisk frihet må jo ungene ha.

Som jeg skrev tidligere, hadde dette vært min sønn ville jeg blitt imponert.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...