Gå til innhold

Sånne reklamer burde vært ulovlig!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er ikke et folk, det er mange folk. Ikke alle er stolte og langt fra alle smiler.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette er jeg helt enig i 23:34. Men jeg kan da se på de reklamene og vite at jeg har ytt mitt, bare til en annen organisasjon som ikke bruker ekstra admenistrasjonspenger på reklame. Pengene går i større grad dit de skal.

Synes det er vondt å se på reklamene, men jeg tenker mulig litt annerledes. Men jeg irriterer meg også over de reklamene. Bruk pengene på barna, ikke reklame.

Irriterende er det også at firmaer ved å donere engangsbeløp, får skattelette og donerer kun av den grunn..

23:18

Skrevet

Hør her folkens! -Vi vet alle at reklame virker. Om 50 av 100 kroner går til de fattige og 50 til de som gjør en jobb for de fattige -så, guess what! -De fattige blir 50 kroner rikere

Skrevet

Jeg er nok så trangsynt at jeg ikke tenker på Egypt, Tunisia, Marokko og disse "rike landene" som afrikanske land;)

Alle afrikanere er nok ikke slik jeg fremstiller, men jeg tror nok at det er flere som ikke viser svakhet enn de som gjør det. Maasaier er et stammefolk og blir som oftest vist som eksempelet på en ekte afrikaner. Kanskje fordi det er pga at de er så ekstremt høye og tynne, de blir liksom et vakkert bilde av den "sterke, stolte afrikaner", når Maasaiene faktisk er i mindretall.

Jeg har på mine måneder i Afrikanske land aldri møtt en full afrikaner. Nå har jeg aldri oppsøkt det heller, og kan derfor ikke uttale meg. Men der blir det nok også som resten av verden, noen er idioter i fylla noen ikke. Afrikanere er generelt et stolt folk, men det finns mange unntak.

Nordmenn er generelt et klagete folk, men det finns mange unntak.

Poenget er jo at reklamene er så misvisende og (jeg mener de er) uetiske. Ja, de viser hvordan noen har det, men det er ikke ekte. Det blir det samme om jeg skulle vært med i en reklame for narkomane. Plassert meg på gata i skitne klær og sagt "Dette er Olga-Merete, hun er narkoman og får penger for å ligge med hiv-smittede", fordi de ville vist en person som var så langt unna det de ville formidle. Synes heller man kan sende flere dokumentarer om livet i de forskjellige afrikanske landene, og kanskje få opp darfur igjen, folk tror jo at det er over.

Også elsket jeg den realityserien hvor de dro til en plass i afrika og gjorde ting for landsbyen. Bygde skole og slikt. Bare det ville jo gjort MASSE!

Skrevet

Det er veldig få reklamer der det brukes "ekte" mennesker. I di fleste reklamer brukes det skuespillere som får betalt for å promotere et eller annet. Tror du dama i reklamen på siden her har brukt det slankemiddelet hun reklamerer for for eksempel?

Grunnen til at disse organissasjonene sendte mye i jula er foresten at det er større begrensninger på hva det kan reklameres for da. Derfor er reklametiden billigere enn ellers.

Skrevet

Men om jeg ga 100kr til fattige barn, så hadde jeg blitt grenseløst forbanna om halvparten av det aldri dro ut av landet. Om jeg ga en million til fattige barn så ville jeg blitt grenseløst forbanna om 500 000 aldri forlot Norge.

Skrevet

Poenget er vel at det er bedre at de fattige får en andel enn at de ikke får noe i det hele tatt.....

Skrevet

Var det det eneste du kunne ta meg på? Afrikanere skiller nok heller ikke på England og Frankrike, men kaller dem for europeere. På samme måte som vi kaller folk for amerikanere, asiater osv osv osv.

Nei, det er ikke alle som smiler. Det er ikke alle nordmenn som klager over lønna, selv om man tror det. Jeg har møtt afrikanere på flukt som ikke smiler, men det er flere som smiler og gjør det beste utav ting enn de som er sure og tverre hele tiden. De jeg møtte som var på flukt gjorde det beste utav det de hadde, selv om de fryktet for livet sitt. Derfor synes jeg vi skal se på hvordan de GENERELT handler i kriser og når ting går dem imot. De gjør noe med det. De klager ikke over trivielle ting som oss.

Skrevet

Både ja og nei. Skal nordmenn tjene seg rike på at vi gir til fattige barn? Da velger man heller noen som bruker mindre på administrasjon enn å vise at reklamer funker. Om man gir penger så burde man forvente at alt man gir kommer fram.

Skrevet

Der er vi helt enige! :) Skattelettet er forøvrig mye mindre enn det de har gitt, og dermed er det jo staten som tilbakebetaler penger, uten at de fattige taper på det.

Skrevet

Reklame funker og det gir mer penger til de fattige enn dersom man ikke hadde reklamert. Det er jo dem vi skal tenke på......

Skrevet

Jeg har sett mange fulle afrikanere, spessielt masaier (men det er bare fordi det er det området jeg kjenner best og der jeg har vært på flest barer). Til og med masaier blir tjukke og dvaske når de bruker hele lønna si på en bar. Til og med i en fjerntliggende masailandsby viser folk ganske raskt andre følelser enn stolthet når du kommer litt inn på dem. Fra høvdingene og de eldsteds side har jeg ikke sett så mye annet, men mødrenes fortvilelse for ikke å kunne gi barna sine mat eller skolegang tar det ikke lang tid å få øye på. Redselen til unge jenter som skal omskjæres eller unge gutter som skal sendes vekk for å bli voksne "krigere" når d vet at områdene der de skulle skaffet seg mat er stengt for dem av nasjonalparker der de fort blir skutt som krypskyttere. Fotvilelsen for budskap som dør fordi de ikke har hverken arealer eller vann nok blir ikke skjult lenge.

Korte reklamer kan aldri vise hele sannheten, men det virker. Reklamen får mange av oss til å åpne lommeboka.

Vi har nok mye av det samme hjertet for kontinentet, det er bare rart at vi har sett så ulike ting.

Skrevet

Problemet er jo at om du gir f.eks 100 kr, så er det MAX 20 kr som kommer fram til de som trenger det!

Tenk hvor mye de kunne blitt hjulpet om organisasjonene ikke brukte alle pengene til organisering, reklame etc!?!?!?!?!?!????

Skrevet

Hvorfor det?

Jeg synes det er riktig at de menneskene som gjør viktige jobber får betalt for det. Du kan da ikke mene at alle som driver med bistand skal jobbe gratis.

Skrevet

Hvor i all verden er det du har vært?

Har du ikke sett apatien, slosskampene, alle som forsøker å karre til seg som best de kan osv. Der jeg har reist har afrikanere vært veldig like oss. Først meg selv og min nærmeste fammilie, deretter mine venner og bekjente, så de av samme folkegruppe osv.

Det er få mennesker som smiler hele tiden akkurat som det er få som gråter hele tiden.

Skrevet

Problemet er bare at om de ikke hadde brukt noe på markedsføring eller administrasjon ville de fått svært lite inn og enda mindre av det hadde kommer videre. Innsamling og organisering koster.

Skrevet

Jeg har aldri vært på en bar i Afrika, for meg var det viktigere å jobbe døgnet rundt med de som trengte det aller mest enn å dra på bar.

Sist jeg var i Kenya ble det erklært katastrofetørke, og da ga regjeringen maasaiene tillatelse til å la kyrne beite i hagene til de rike som kunne vanne gresset sitt. De maasaifamiliene jeg var hos omskjærte ikke barna sine, men de trakk tennene så det fikk jeg med meg.

Har nok vært der noen år tilsammen, men alltid hos forskjellige stammer/land/familiesammensetninger. Var det i Maasai Mara du var? Jeg har hørt at det nå kommer så mange falske "maasaier" dit for å få turistpenger. Langs grensen til Uganda er det et stammefolk som er blandet av flere stammer, disse ligner mistenkelig mye på maasaier og praktiserer sine kulturer forskjellig fra de maasaiene jeg møtte.

Alt er jo forskjellig, og jeg vet jo ikke hvorfor du har vært i afrika. Har du vært der utelukkende på ferie og game drive i nasjonalparker så har jo du kanskje et helt annet syn enn meg som har vært "gutt på gulvet" og jobbet døgnet rundt for å bygge opp landsbyer og slikt.

(Håper ikke du syns jeg virker nedlatende, jeg ser at det kan tolkes slikt;))

Skrevet

Hvordan klarer da feks Plan Norge seg så godt? De bruker minimalt på administrasjon, mens Redd Barna bruker ganske mye.

Ja, det koster, men det koster ikke så mye som Redd Barna og andre organisasjoner skal ha det til å koste.

Skrevet

Åjoda, det har jeg sett masse av. Men det er ikke det inntrykket jeg har av afrikanere, det er ikke det jeg husker best. Jeg har sett folk bli skutt på åpen gate, jeg har flyttet nydrepte lik, jeg har hatt en døende jente i armene mine, jeg har sett lemlestede folk bare fordi de var av et folkeslag.

Men det jeg sitter igjen med er minner av folk som ikke klager over trivielle ting, de klager ikke over hvordan de har det. De prøver å gjøre det beste utav det. De foreldreløsebarna jeg møtte elsket å danse og synge for oss, og de voksne inviterte oss på middag selv om det betydde at de brukte opp det de hadde i mat den måneden.

Jeg har forøvrig vært i Ghana, Guinea Bissau, Sudan (men ble kastet ut/måtte forlate landet pga Darfur-problematikken), Kenya, Uganda, Den Demokratiske Republikken Kongo, Angola, Liberia, Niger og Sør-Afrika.

Skrevet

Åh, jeg blir så engasjert i Afrika/bistand-diskusjoner, men jeg må faktisk legge meg. Jeg tror i bunn og grunn alle er enige, men vi må bare finne ut hvilke metoder vi skal bruke for å nå målet:)

Hilsen hun som har vært mest aktiv i denne diskusjonen.

Skrevet

Litt nedlatende, men det er OK ;-)

Det er bare morsomt at du har sett noe helt annet enn meg. Jeg har ikke jobbet med bistand, men jeg har reeist rundt på en del merkelige steder. Jeg har så vidt vært innom en skole langt ute i bushen for å fortelle om Europa og transportert noen sårede til sykehus, men det var bare av tilfeldighet.

Jeg har vært i Maasai Mara, men bare en kort tid. Der så jeg bare turistversonen :-). Hva det egentlig het der jeg var lengst husker jeg faktisk ikke, men det var langt fra noen vei.

En av forskjellene på det du og jeg har sett er kansje at du var der de så håp og utvikkling, mange av de stedene jeg var, langt fra alle, så de ikke noe håp. De så at livet slik de kjente det var i ferd med å forsvinne og viste ikke hva de skulle gjøre med det.

Da jeg reiste i Mosambiq var det annerledes. Der reiste jeg gjennom områder som bar store merker av krigen som hadde vært. Selv om menneskene der hadde enorme problemervar var ting i ferd med å bli bedre. Selv om de var lutfattige, ikke fikk nok mat, kunne se langt etter utdanning og hadde et helt elendig helsetilbud var de veldig possitive.

Jeg har ikke vært i typiske katastrofeområder. Det tror jej jeg er glad for. Å se barn dø har jeg gjort andre steder. Det ungår jeg om jeg kan.

Skrevet

Godt å høre at du har sett begge deler. Da virker det vesentlig mer sm det samme kontinentet ja :-)

Skrevet

godt å se at du har sett begge deler. Da virker det som vi ikke har sett det så ulikt likevel.

Nå må jeg sove snart. God natt.

Skrevet

Plan gjør mye bra, men det er ikke helt enkelt å sammenlikne tallene for reklame og administrasjon mellom dem og for eksempel Redd Barna. Plan bruker for eksempel mye penger på ting som oversetting av brev, fotografering og organisering av fadderforhold ol. Dette kommer ikke frem som administrasjonskostnader i deres regnskaper. Her vises bare de kostnadene de har i giverlandet. Alt som skjer i andre land regnes som bistand.

Hvem som faktisk får mest og best bistand igjen for pengene er ikke så enkelt å avgjøre.

Skrevet

Det er da bedre at noen tjener seg rike på å hjelpe fattige barn enn at de tjener seg rike på å selge mobiltelefoner som skader miljøet eller som advokater som representerer naboer som ikke kan bli enige om hvor en hekk skal stå.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...