Gå til innhold

Sånne reklamer burde vært ulovlig!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Den unicef reklamen som går konstant på tv nå, burde vært ulovlig!!!

Synes det er sykt at de skal sutre etter penger ved i spille på samvittigheten til folk!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

På en måte så er jeg enig, men noen ganger må man faktisk bruke slike virkemiddler for at folk skal åpne øyene sine, og se at verden ikke er en perfekt rosa boble. Det er jo ikke til å stikke under en stol at mange barn har det faktisk slik, og de trenger hjelp.

Skrevet

1. Finn frem fjernkontrollen

2. Les bruksanvisningen til denne

3. Manøvrer deg frem til av-knappen

4. Trykk så på denne

Problemet er løst

Skrevet

Blir så trist av de reklamene der.Det går faktisk innpå meg.Hadde man bare kunnet fått "hentet hjem" noen av de barna :-(

Det som er så jævla irriterende at de sender sånt i juletider vært år!

Her er det folk som sliter med sitt,og spes i høytider.Så skal man ha dette på samvittigheteni tillegg?

MEN vi bør vite om det.Og det er bra om vi hjelper.Men de burde ikke sende sånt i jula!Og heller ikke sååå mange ganger pr dag!

Skrevet

Jeg synes heller ikke noe om den. Og nå har jeg faktisk begynt å få dårlig samvittighet pga grunn av at jeg er sur når jeg ser reklamen. Har til og med gått så langt at jeg sa "jeg gir faen i de barna der" Det er jo selvfølgelig ikke sant, er bare driit lei reklama!

Jeg ser heller aldri noen slike reklamer for å samle inn penger til dem som sliter økonomisk her i landet og som kanskje er uteliggere! Hva med å rette litt fokus mot dem også??

Skrevet

Som tidl bistandsarbeider i Afrika vet jeg at slikt ser. Men jeg vet også at INGEN afrikanere ville fortalt om noe slikt på tv, da skal det være mye penger som blir betalt for en slik uttalelse. Disse pengene går til foreldrene. Afrikanere er et ekstremt stolt folk, noen vil ikke bli filmet eller tatt bilde av fordi de mener at det tar vekk endel av sjelen deres. For dem er smiling på bilder et tegn på svakhet, de som lar seg bli tatt bilde av står stram og rak og er "høvding". Jeg ser på dette som utnyttelse av folks syn på hvordan det er i Afrika, og er rett og slett kapitalistisk utnyttelse av verste sort. Som nybakt mamma gråt jeg over disse reklamesnuttene, fordi jeg vet at det er slik, men jeg blir så sint over at de betaler barn (mat, leker, klær osv) for at de skal stille opp på tv for å reklamere for dem.

Det som irriterer meg over unicef og redd barna er at de bruker så innihampen mye penger på reklame og salg. Det står folk på stand og selger reddbarna"-abonnement, dette tjener de penger på. Denne lønnen blir utbetalt av Redd Barna. Penger som du og jeg betaler inn til enkelte organisjoner brukes til administrasjon og lønn! Det er helt horribelt. Det er vel kun plan (som jeg bet meg merke i da jeg leste budsjettene og årsplanene til organisasjoner) som bruker minst på administrasjon. Plan får reklame sponset av tv2 rundt planaksjonen som er sent på høsten. I tillegg bruker de nesten utelukkende frivillige når de samler inn penger. De sender ikke ut reklame uoppfordret (det koster jo mye penger), og oppfordrer til frivillighet.

Moralen i innlegget mitt: Følg med, vit at det er slik verden er, men ikke støtt disse som bruker millioner på reklame i året. Ring dem heller og si at du ikke tenker å gi penger før de slutter med denne aggressive markedsføringen. DU kan gjøre en forskjell. I tillegg er det lurt å se på årsoppgavene til de forskjellige organisasjonene. Jeg har leger uten grenser og Plan som hjertebarn. Har ikke jobbet for noen av dem.

Skrevet

helt enig med HI.. Ikke vet jeg om pengene kommer til dem som trenger det heller. Merkelig at d skal være så vannskelig og få adoptere! Hvor mye koster det og adoptere, forresten?

Vil heller få hit guttene! sånne som dem, som virkelig trenger det, skulle ha fått komme til Norge:(

Skrevet

Det er stor forskjell på hvor mange fattige barn som kan adopteres bort, og hvor mange fattige barn det er i verden. Ikke alle kan adopteres.

Det er pr dags dato flere foreldre som står i adopsjonskø enn barn som venter på å bli adoptert bort. Men ja, har tenkt på det samme og. Da jeg jobbet på et AIDS-barnehjem ville jeg bare ta med meg alle sammen hjem¨.

Hun som har jobbet med bistand.

Skrevet

Syns heller ikke noe om de reklamene. De fleste skjønner da vel at livet ikke er en dans på roser for alle.

Men jeg trenger ikke se på de reklamene heller.

Det som irriterer meg enda mer er når all slags folk kommer og tigger penger på døra! Og når de i juletidene står rett i inngangen til butikkene og nesten angriper deg for at du skal gi penger, de følger til og med etter folk til bilene!

Hvis jeg skulle støttet noen så var de iallefall ikke de som prøver og TVINGE meg til det.

Skrevet

22.34 Ja, jeg er helt enig! Ikke faen om jeg støtter unicef og redd barna!! Nettopp pga slike reklamer og at det bare er en pitteliten % av det de mottar, som faktisk kommer til dem som trenger det!

Skrevet

Jeg synes det er veldig bra at reklamen kan brukes til noe nyttig også, ikke bare til å påvirke oss til å kjøpe flere ting vi ikke trenger.

Skrevet

Og en annen ting: Hvilket liv tror du de ville fått i Norge med den fremmedfrykten og rasismen vi har her. De ville slitt med integrering, arbeid, sosiale ferdigheter og språk. Jeg ville ikke unnet noen et liv i ensomhet i kalde Norge, når de faktisk gjør det beste utav livet de har der nede. Jeg har ALDRI møtt like mye livsglede, lykke og samhold noen plass som i Afrika. De klager ikke over at mannen ikke hjelper til hjemme, de er lykkelige over å ha en mann. De klager ikke over at bussen var for sen, sålenge de slapp å gå tre mil til skolen så gjorde det ingenting. De klager ikke over at pengene ikke var satt inn på konto til rett tid, for de har kanskje maismel til å lage maisgrøt til barna sine idag.

De ser mulighetene sine, de priser seg heller lykkelige over hva de har istedet for å tenke over hva de mangler. Etter at jeg kom hjem så klarer jeg ikke å kaste et eple fordi det er blitt litt mykt, jeg klarer ikke å klage over at vannet er gammelt, for der måtte jeg koke eller kjøpe vannet.

Nordmenn er et bortskjemt drittfolk som syter og bærer seg selv om vi vet hvor godt vi har det. Vi klager over ALT, og er man fornøyd så har vi janteloven. Av og til blir jeg så forbanna og sint over hvor mindre intellektuelle folk er i dette landet, selvfølgelig fins det mange som aldri klager og som vet hvor heldige de er. Dessverre har du alle de andre som syter over at maten er så dyr når den faktisk er superbillig, vi har aldri brukt så lite penger på mat som nå. Vi klager over at dopapiret ikke er mykt nok, at været er dårlig, at naboene bråker, at mannen ikke gadd å skifte bleie/lage ny flaske/kjøpe mat. Jeg blir så matt!

Og jeg er helt for at man skal se ting fra sitt perspektiv, man har lov å si at man har vondt i foten selv om noen andre har fått sprengt bort foten sin på ei mine. Det er graden av alvorlighet og hvor MYE vi sutrer. Vi har MYE å lære av afrikanere, og vi bør starte med livsgleden og "african time".

Under OD-dagen ifjor hadde vi en døv Ugander på besøk. Han elsket å dra på disko for å danse. Han danset ved å se på hvordan andre bevegde seg, slik kjente han rytmen. Han var best i klassen på 120stk uten å ha tilrettelegging. Alle forelesninger var utelukkende muntlig og han måtte få medstudenter til å skrive ned lekser og slikt. Hadde han gjort det bra på en prøve så løy medstudentene til han og ga han feil lekse. Men han skulle helt til topps, selv om det var han som tok på seg skylden for å ha fått feil lekse. Fantastisk person!

Gjest sug lut
Skrevet

Hva annet synes du de burde gjøre? Vise frem den livsglade og pittoreske fattigdommen? De glade horene? Så du kan riste litt smilende på hodet og si "men jamen klarer'em å gjøre det beste ut av det, gitt, sånne har en egen evne til å glede seg over lite, dem venter jo ikke noe mer av livet heller"? Tough.

Skrevet

Hva er galt i å bruke 100 innsamlede kroner på reklame og administrasjon hvis det fører til at de får 500 ekstra å bruke på de nødlidende og hvorfor skal ikke mennesker som er dyktige på administrasjon ol bli betalt fordi de jobber i en bistandsorganisasjon?

I tillegg,-

Den "afrikanske kulturen" varierer vel ganske mye fra sted til sted. Menneskene i Afirka er sansynlig vis mer ulike enn menneskene i Europa.

Skrevet

Jeg skjønner ikke hvorfor de må reklamere! Det koster flere millioner med reklame i den sendetiden de har valgt å reklamere, millioner av kroner som kunne vært brukt på samfunnet til barna!

Jungeltelegrafen funker utmerket til slike formål, vi vet om de forskjellige organisasjonene. Vi har tv-aksjonen som er sponset av tv2. Vi har jula og påsken som gir nesten gratis reklame til alle organisasjoner i dette landet. Noen kjenner noen som har vært faddere i den og den organisasjonen som er fornøyde eller ikke fornøyde, og kan kanskje anbefale hva som er best. Alle budsjett og årsrapporter er åpne for innsyn, så hvem som helst kan lese dem.

Reklamene er overflødige, så hvorfor reklamere?!

Og nei, jeg har jobbet med slike så jeg rister ikke smilende på hhodet og si at de ikke venter mer av livet. Men jeg vet hvordan det er, jeg har sett barn som leter etter mat på søppeldynga for å kanskje kunne komme hjem med et eller annet slik at de kan spise middag. Jeg har sett voksne sloss over en død ku slik at de kan få mat, noe som som oftest får fatale følger. Jeg kommer aldri til å smile av slikt, og jeg skal ha meg frabedt at noen kan mene at det er noe å smile av. Om vi hadde visst afrika hvordan det faktisk er; at de har lite, de har det til dels jævlig men smiler og prøver å gjøre det beste utav det, så ville vi kanskje tenkt over hvordan vi er. Jeg tror nok ikke givergleden ville gått ned, fordi vi ser jo levestandarden, men vi får også se at de ikke ser på seg selv som tapere i livet. Det er et stolt folk!

Skrevet

Jobben min donerte 500,- per ansatt til Plan Norge. Dette skulle være julegave til oss og i tillegg sponset vi Plan når de hadde TV sending og vi jobbet gratis for Plan under sendingen I tillegg ga jeg 500,- fra egen lomme.

Min samvittighet er ren

Skrevet

Nå har jeg vært i ganske mange land i Afrika, så jeg vet nok litt om hvordan kulturen er der. Og ja, det er mange forskjelligheter som er ute og går, feks synet på mennesker, barn og dyr. Men livsmotet de har er likt overalt. Sør-Afrika er veldig utenfor dette, fordi de er såpass rike. De har gått over til mer og mer materiell velstand og det vi kan kalle "europeisk tankegang" om at kapitalisme og materielle goder er det viktigste.

Det er noe helt spesielt med å oppleve maskingeværsalver ofte, og må rydde opp lik som to minutter før var personer som rett og slett var på feil sted til feil tid. Så jeg vil nok si at jeg har ganske mange holdepunkter til å kunne uttale meg om det afrikanske folk og kultur.

Allikvell er det en ting som jeg aldri kommer til å glemme, følelsen av å holde et barn som dør av sult i armene mine. Jeg har aldri følt meg så hjelpesløs og liten i verden som akkurat da. Hun lå på senga og de fortalte at hun kom nok til å dø iløpet av de nærmeste timene, det var rett og slett ikke mer å gjøre. Min første reaksjon var at hun ikke skulle dø alene, jeg holdt rundt henne og sang for henne. Lot henne kjenne min kroppsvarme, og håpte at hun kom til å få det bedre dit hun skulle.

(Nå sitter jeg og griner). Det var det verste øyeblikket i mitt liv, men samtidig så håpet jeg at hun hadde det godt i armene mine, at det kanskje gjorde noe godt. Dette var før jeg fikk barn, så jeg vet ikke hvordan jeg ville hatt det akkurat da om jeg hadde barn selv.

Afrika og det afrikanske liv blir for komplekst til å kunne fortelle om i en reklame, derfor ser jeg på det som utnytting av de svake. Som oftest er ikke barna i reklamene foreldreløse heller.

For mange år siden lagde han reklameguruen en reklame for redd barna hvor vi fikk høre hånlatter i bakgrunnen mens bilder av utsultede barn ble vist på skjermen. Denne reklamen ble tatt av etter kort tid pga folks reaksjoner. Jeg reagerte ekstremt sterkt på den reklamen (var før jeg dro nedover) og ble så sint inni meg at jeg der og da bestemte meg for å gjøre noe for dem. Jeg lever i den troen at jeg kan utgjøre en forskjell istedet for å sitte på nett og diskutere slike ting.

Nå har jeg jo små barn, men hjertet mitt savner fortsatt Afrika, og jeg gleder meg til å reise nedover igjen for å drive med noe som betyr noe for meg. Nemlig å hjelpe et samfunn å klare seg selv!

Skrevet

Velkommen til den virkelige verden HI.

Ja, det skulle vært ulovlig at så mange millioner barn har det så forferdelig den dag idag, men sannheten er ikke slik, å det er det VIKTIG at vi også vet!

Skrevet

Det er bra 23:18, men det er vel ikke det som var poenget her. Reklamene er overflødige. Jeg bruker ditt eksempel for det var så bra:)

1. Jobben din donerer 500kr for deg (jeg bruker deg som enkeltperson nå). Det vil si at DU ikke trengte reklamen for Plan for å donere disse 500kr.

2. Du sponset Plan når de hadde artistgallaen sin, dvs at du sponset dem når de brukte sin gratise "reklame" på tv. De får sponset tv2-programmet og artister stiller opp uten honorar. Altså gratis.

3. Du jobbet gratis under Artistgallaen, da hjalp du andre til å hjelpe uten å selv få penger for det. Artistgallaen var jo som kjent gratis den og.

4. Du ga penger etter å ha jobbet med saken. Altså du trengte igjen ingen reklame for å gi penger.

På fire måter har du gjort mye for saken, gitt penger både direkte og indirekte uten at dette har kostet saken en krone (kanskje postsendinger til fadderene, men det er jo småpenger i forhold til reklamepenger).

Jeg trenger ikke å få tilsendt solsikkefrø i posten fra SOS-barnebyer, jeg trenger ikke et brev i kvartalet "sendt fra Malawi" for å støtte Unicef. Det er adressert reklame hvor organisasjonene har kjøpt min adresse fra en annen plass. Altså betalt penger for å kunne sende meg ting som koster penger for å få mine penger. Og jo, det har blitt endel sinte telefoner til div organisasjoner.

Skrevet

Har du lest hele tråden Kristine? Millioner av barn har det grusomt og jævlig, men det er ikke de barna som er på tven. De organisasjonene som sender disse reklamene sender kanskje i underkant av 50% til de fattige barna, fordi resten går til reklame. Er det etisk riktig? De utnytter jo barn!

Skrevet

Hehe nei jeg har nok ikke det..Beklager, jeg uttalte meg nok litt for brått her..

Såklart er ikke det riktig. Men det var ikke det intrykket jeg fikk av hovedinnlegget.. Jeg fikk inntrykket av at HI syns det var fælt at reklamene viste sannheten slik at hun fikk dårlig samvittighet, å DET syns jeg er å leve i en naiv liten verden.

Skrevet

Ja, det er å være veldig naiv:) Jeg måtte bare spørre deg slik at du fikk muligheten til å rette opp det inntrykket kanskje flere fikk av deg.

Verden er grusom, men vi har tross alt mulighet til å hjelpe selv. Fredtun Folkehøyskole drar til Kenya en gang i året og de tar gjerne imot penger og andre gaver for å gi til et barnehjem der nede. I tillegg går det an å søke opp frivillige som reiser til land for å hjelpe til. Jeg meldte meg inn i en gruppe på fb hvor de skulle til Nepal for å hjelpe funksjonshemmede barn. Så det finns mange andre måter å hjelpe enn å stole på en reklame! :) Dette var bare to bittesmå eksempler. Er det noen som meg så reiser man nesten på dagen etter å ha spurt alle bedrifter i byen om de har en hundrings eller mer å avse. Hadde jeg ikke hatt barn så ville jeg fortsatt gjort det. Det er utrolig givende!

Skrevet

Sør-Afrika er utenfor som du sier. Av de landene jeg har vært i vil jeg si at det er i hverfall også Egypt, Maroko og Botsvana, desuten ser jeg lite til den stoltheten du beskriver i alle storbyene.

Jeg er fullt klar over at du ikke mener noe galt med det, men jeg er bare så lei av alle fremstillingene om at alle afrikanere er som erkebildet av stolte masaier (som forøvrig heller ikke er så stolte bestandig. De blir like store idioter i fylla som alle andre for eksempel.).

Skrevet

Hehe takk for det!

Ja det er mange andre TRYGGERE måter å hjelpe til på, hvor du faktisk VET hva pengene går til.

Skolen jeg går på har ett eget prosjekt som heter prosjekt Peru, hvor vi donerer flere hundre tusen hvert år, elever som drar ned osv. Det er en veldig fin måte å hjelpe til på!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...