Gå til innhold

Hest vs baby

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har alltid ønsket meg hest, hele livet har det vært et savn hos meg, hest og hund ville jeg ha!

Nå har jeg fått sjansen til å overta en hest, og får billig stallplass mot å jobbe litt ekstra i stallen.. Har så lyst til å gjøre det..

Men, så har jeg og samboer en avtale om å få flere unger, men en baby passer liksom ikke inn i det å ha hest.. Jeg har aldri ønsket meg unger(ble uplanlagt gravid for noen år siden), min prioritet har vært hest og hund..hehe Han skjønner ikke dette, og mener at det er barnslig av meg å ønske meg hest framfor en baby. Det har faktisk gått så langt nå at jeg vurderer å gå fra samboer fordi vi har så ulike prioriteringer..

Det mest faire hadde vel vært å forlate ham, sånn at han kunne funnet ei annen å få unger med.. Problemet er at han ikke vil ha barn med noen andre, da vi har en unge sammen fra før (som er blitt så stor at det ikke er noe problem å være i stallen), og han ikke vil ha mine, dine, våre barn..

What to do? Hvis jeg får en unge til, så er det kanskje fire-fem år til jeg kan tenke på å få hest.. Og det er så leeenge til..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hehe, gi avkall på samboer og framtidige barn på grunn av en HEST??

Jaja, hver sin lyst ;)

Skrevet

Vel, det savnet andre har etter en baby, det savnet har jeg etter å eie en hest.. Hadde det også for det å ha en hund, og fikk endelig en for tre år siden..

Vil helst ikke gi avkall samboer, men flere barn ville ikke vært noe forsakelse for meg..

Skrevet

Så morsomt!

Jeg sliter litt med samme problemstilling, bare at jeg har ikke barn med samboer, og jeg tror heller ikke han ville forlatt meg om vi ikke fikk barn. Men - jeg nærmer meg tredve og er i en "Nå eller aldri" situasjon mtp det å få barn.

Jeg har sakte men sikkert innsett at det går an å vente med å få hest.

Men jeg har full forståelse for problemstillingen, og syns ikke det er noe mer barnslig enn å ville forlate noen fordi man vil ha flere barn.

Men jeg syns det burde gå an å skaffe seg hesten og fortsatt ta vare på samboer og far til barnet ditt. Er det virkelig slik at han kommer til å kaste deg ut hvis dere ikke får flere barn??!?

Skrevet

Hest har du mulighet til å ha når som helst i livet, mens barn kan du bare få i en viss periode i livet.

Skrevet

Jeg har en venninne som har to barn og hest.

Det er travelt sier hun, men hun stortrives:)

Skrevet

Jeg forstår deg, og tenker litt på sånt selv. Men jeg skal si deg at uansett hvor "praktisk" alder barnet har vedr. stall, så er det ikke enkelt alene med barn og dyr, uansett. Alltid et eller annet. Lite fritid du kan bruke som du vil. Ungen vil noe annet etter en viss alder, men før ungen er gammel nok til å gjøre alt alene.

Så jeg har hest som en drøm, og kanskje en gang i fremtiden:) Småbruk hadde vært midt i blinken for meg:)

Skrevet

Du har altså ett barn fra før.

Og det har ikke fått deg til å modnes?

Skrevet

Bryte opp ditt barns famile for en HEST?

Skrevet

Barn kan du bare få i en begrenset periode, hest kan du skaffe deg senere i livet.

Mna kan IKKE sammenlignet savnet etter en hest med savnet etter et barn. Tror du det, har du misforstått noe fundamentalt.

Skrevet

Beklager om dette høres ufint ut, men hvor gamle er dere?

Skrevet

Så man er ikke moden før man har lyst på masse unger? Hva med å kjenne sin egen begrensing? Jeg tror ikke jeg blir lykkelig av en baby til, jeg vet hvordan jeg hadde det da barnet vi har var liten.. Følte meg innesperret, ingen egen fritid (har en mann som jobber på sjøen, så han er sjelden hjemme), måtte ha barnevakt for å dra på trening..

Men så er det jo samboer da, som så gjerne vil ha en stor familie.. Og siden jeg er hans eneste "håp" føler jeg et viss press.. Begynner å bli voksne begge to, han snart 35, jeg 32..

Dette er et dilemma for meg, et meget vanskelig valg..

Skrevet

Jo, man kan helt klart sammenligne savnet etter barn, med savnet etter et dyr.

Jeg har hatt venninner som har ønsket seg barn, vært helt på tuppa etter å få sin egen lille baby, når de har beskrevet følelsen er det akkurat som jeg følte det for å få en liten valp..

Skrevet

Neida, jeg tror ikke han forlater meg om vi ikke får flere barn sammen, eller jeg vet at han er ved min side for alltid! Men jeg syns det er trist om jeg er hans eneste hinder i det å få flere unger!

Bra det er noen som skjønner hvordan jeg har det! :)

Skrevet

Det er min reaksjon også....

Skrevet

Vi har lyst på småbruk/gårdsbruk, og er på utkikk etter det.. Men også det må vi jo sette på vent hvis vi skal ha flere unger, siden samboer jobber på sjøen, og jeg kommer til å ha ansvaret for den daglige driften av gården. Vanskelig å gjøre det med en liten baby på armen! :)

Skrevet

Joda, jeg vet jo det.. Men hva om jeg syns det er helt perfekt med bare en, og virkelig misliker tanken på å skulle få en baby som er avhengig av meg igjen? Jeg tar godt vare på ungen jeg har altså, har en høyt utviklet morskjærlighet for barnet jeg har født.. Men det trenger ikke bety at jeg ønsker meg flere..

Skrevet

Når du 32 og ennå ikke har skjønt at når man får barn, må man ofre noe...da har du ikke modnes, nei.

Hva med barnet du har fra før? Ville du virkelig vært foruten h*n?

Jeg er hestemenneske selv, og har planer om å kjøpe hest igjen når ungene mine er store nok. Det er ikke noe problem å vente med det, hest kan jeg da eie uansett hvor gammel jeg er. Unger kan jeg abre få i denne delen av livet. Jeg er 33 og har tre barn.

Skrevet

Jeg synes ikke man skal få barn man ikke har noe særlig lyst på. Hvis det er sånn at du noen dager helst vil ha baby og noen dager helst vil ha hest kan jeg skjønne at det er vanskelig, men det høres ut som du rett og slett ikke vil og det er ditt valg. Du får si det som det er og hvis det viktigste for ham er flere barn så får han avgjøre om han skal dra og heller prøve med en annen. Ikke "ofre deg" når du vet du ikke vil.Det vil både du og forholdet ditt lide under.

Skrevet

Nei, jeg skal ikke bryte opp familien for en hest, men tanken har slått meg at han kanskje burde finne ei annen som ønsker seg like mange unger som han.. Jeg elsker ham, og vil helst være sammen med ham, men vet ikke om jeg orker å få flere barn! Ikke bare for hestens skyld selvfølgelig! :)

Skrevet

har selv drevet med hest men solgte den når jeg fikk mitt første barn. Har nå tre barn og innser at det ikke er aktuelt med ny hest igjen før minstemann er rundt 16 år. Det tar jo et par tre timer av fritiden hver ettermiddag med hest, den skal trenes, stelles osv. Og jeg er slik at kan jeg ikke konkurrere så synes jeg ikke det er mye å ha hest for. Da forsvinner mange helger også ;-)

Så man får prioritere, og tiden man har små barn er ikke tiden for å realisere seg selv. Det valgte du bort når du fødte ditt første barn. Så lenge dere ikke begge er superintressert i hest vil det garantert være ganske drepende på deres forhold hvis du velger å bruke så mye tid på hest.

Så stikk fingern i jorda og sats på hest i pensjonisttilværelsen ;-)

Skrevet

18:23- en mann som jobber på sjøen har jo lange hjemmeperioder. Det er vel ofte 6 uker på og 6 av? Så du har jo hatt en mann som er mye hjemme.

Og når man er voksen, går det veldig greit å ha både mann,barn,hest,hund og hjem. Men det er litt vanskelig med en baby og innimellom med svangerskapet.

I denne perioden er det fullt mulig å "sette hesten ut på for" feks. Jeg har selv gjort det med min hest nå da jeg er gravid.

Det kan kreve litt planlegging,men er fullt mulig uten problemer:-)

Skrevet

Enkelte dager har jeg lyst til å "gi" ham et barn til, fordi jeg vet hvor mye det betyr for ham, mens andre dager (som i dag) får jeg en slags klaustrofobisk følelse med tanken på at vi egentlig planlegger familieforøkelse, når det jeg har mest lyst til er å være i stallen og på ridebanen.. :)

Skrevet

Det er jo nettopp det hun beskriver at hun har skjønt 18:31. Hvis hun skulle hatt begge deler samtidig hadde kommentaren om at hun ikke hadde sjønt at man må ofte noe, vært på sin plass, men hun prøver å velge en av delene, så det her blir bare tøv fra din side..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...