Gjest Sauen har julekuler på Skrevet 5. januar 2010 #2 Skrevet 5. januar 2010 Hadde en kontroll rundt uk 25 i første svangerskap pga lite liv. Rundt uke 30 ble det oppdaget lave symfysemål, og jeg gikk til oppfølging annenhver uke pga liten baby og tverrleie. I svangerskap nr 2 fikk jeg ekstra kontroll i uke 24 pga tidligere liten baby, og det ble oppdaget at denne babyen også var liten. Gikk derfor til kontroller med ultralyd 2-4 ganger i måneden frem til fødsel.
auro Skrevet 5. januar 2010 #3 Skrevet 5. januar 2010 Hydronefrose. Først hver fjerde uke, så hver andre når det nærmet seg fødsel.
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2010 #4 Skrevet 5. januar 2010 En på grunn av liten vekst rundt uke 30, en på grunn av blødning i uke 38, og en i uke 39 pga lite fostervann.
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2010 #5 Skrevet 5. januar 2010 Første bestilte jeg selv.. Ville ha en kun for å se at det virkelig var noe der, og for å se hvor langt jeg var på vei. Trodde nemlig ikke helt på det.. Fikk da i uke 12. Bestilte privat. Andre fikk jeg i uke 15, for jeg hadde skikkelig magesmerter en natt, med feber, og høy crp (cpr? Husker aldri forskjellen på de der, den som måler betennelse hvertfall) Og da sjekket de livmorhalsen, og at alt sto bra til med barnet.
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2010 #6 Skrevet 5. januar 2010 Fikk en ekstra UL pga knekk på SF-kurven ved 34 uker og får mest sannsynlig en UL ved termin for å vurderere str og evt. igangsetting, da de er bekymret for at han skal blir for stor.
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2010 #7 Skrevet 5. januar 2010 fikk ul da jeg var innlagt pga hyperemesis... så fikk 4 ekstra ul. Så tok jeg en privat i uke 6 pga blødninger. Fikk en i uke 30 pga lavt symfysemål og mulig fostervannavgang... og i uke 32 pga placentakontroll... ja synes egentlig ikke jeg gjorde annet i svangerskapet jeg enn å ta ul.
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2010 #9 Skrevet 5. januar 2010 På første UL viste det seg at morkaka lå rett under fosteret. Vanligvis vil den trekke seg opp på siden etterhvert, og det viste også UL nr 2 at den hadde gjort. Ganske så udramatisk... : )
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2010 #10 Skrevet 5. januar 2010 For kort på vei ved første, dette var opprinnelig ordinær UL, så fikk jeg en to uker senere. Så fikk jeg en i uke 38 pga. lite liv.
Nickey Mouse Skrevet 5. januar 2010 #11 Skrevet 5. januar 2010 2 stk på grunn av langvarig blødning uke 10-13, rundt uke 20 etter et operativt inngrep.
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2010 #12 Skrevet 5. januar 2010 Med førstemann hadde jeg to ekstra UL. En veldig tidlig i graviditeten, siden jeg blødde (for å sjekke om det var abort) og en UL på overtidskontroll en uke over termin, for å sjekke at det var nok fostervann og at barnet hadde det bra.
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2010 #13 Skrevet 5. januar 2010 Fikk en sist gang jeg var gravid, pga plutselig lite liv. Viste seg at han hadde snudd seg med ryggen mot min mage, og jeg kjente av den grunn ikke sparkene:) Skulle denne gangen få en tidlig UL pga blødning, men etter flere forsøk fant legen hjertelyden til slutt, så da ble det ingen UL:) Jaja, har ordinær i slutten av mnd, får bare vente til vi får se underet vårt:)
Lilleleen Skrevet 5. januar 2010 #14 Skrevet 5. januar 2010 Fikk en ekstra, fordi legen mistenkte for mye fostervann. Alt var bra med den lille og alt var normalt. Ul legen sa til meg at fordi jeg er så lav, så bærer jeg alt på utsiden.
Fire småtroll Skrevet 5. januar 2010 #15 Skrevet 5. januar 2010 Første svangerskap hadde jeg en ekstra ul i uke 37 fordi legen plutselig ble utsikker på om ungen lå med rompa ned. Andre svangerskap hadde jeg ingen ekstra ul. Tredje svangerskap bestilte og betalte jeg selv for en ul i uke 14 fordi jeg plutselig fikk for meg at det var noe alvorlig galt, hjertefeil som var uforenelig med liv e.l. Heldigvis var alt fint. Hadde flere ekstra ul siste halvdel pga stort barn, hun var estimert til over 5 kilo til termin så jeg ble fulgt godt opp på slutten. Fjerde svangerskap hadde jeg alle kontrollene hos gynekolog pga problemer i forrige svangerskap, derfor ble det tatt ul sikkert en gang i måneden.
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2010 #16 Skrevet 5. januar 2010 Var inne i uke 30 pga bekymring - lite liv og røre - etter dette var jeg inne på UL 1-2 ganger i uka siste 1-2 mnd fordi barnet var lite og de var bekymret for om barnet fikk i seg nok næring.
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2010 #17 Skrevet 5. januar 2010 Hadde en privat ul i uke 20 for å bekrefte kjønn. De klarte ikke si sikkert på ordinær og jeg ville vite det med tanke på handling av utstyr og klær. har selv bedt om en ny ul nå i uke 34 enkelt og greit fordi jeg synes det er betryggende å se at babyen har det bra, vite leie og om hodet er festet. I tillegg kommer jeg til å be om at de tar en vektestimering.
Humla&mini Skrevet 5. januar 2010 #18 Skrevet 5. januar 2010 Jeg hadde først en ekstra etter den ordinære ul for at de måtte være sikre på at begge nyrene var der. Så de siste seks ukene før jeg føda fikk jeg svangerskapsforgiftning, og da hadde jeg iallefall en i uka, noen uker fler. Tror det var ca åtte på slutten der. I tilegg hadde jeg sånn ctg tre ganger i uka minst. Så følte jeg ikke gjorde noe annet enn ul og ctg:)
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2010 #19 Skrevet 5. januar 2010 Hadde 4 stk. ekstra UL-kontroller fordi jeg ikke oppdaget at jeg var gravid før i uke 20 og derfor hadde gått på p-piller halve svangerskapet. Gyn. ville jeg skulle ha ekstra kontroller for å følge med på at morkaken var som den skulle ut svangerskapet.
Tweak Skrevet 5. januar 2010 #21 Skrevet 5. januar 2010 Først helt tidlig (uke 5) pga sterke smerter som viste seg å være pga en sprukken cyste. Så annenhver uke fra uke 6 til 13 som oppfølging pga ma i forrige svangerskap (er ikke alle som får så god oppfølging, så jeg er utrolig takknemlig!) Vanlig ul i uke 18 3D ul i uke 25 :-D Og vekstkontroll annenhver uke fra uke 28 pga svangerskapsdiabetes. Kan si at snuppa i magen er godt dokumentert, he he! Kan lage et helt album allerede! :-)
Lea Laus Skrevet 5. januar 2010 #22 Skrevet 5. januar 2010 Først innvendig ul der jeg gikk til svangerskapskontroll (gyn) i uke 9 Så vanlig i uke 14, fikk beskjed om at dette var feil, og måtte komme tilbake i uke 18. 3D ul i uke 28 og tilslutt skjekk av leie i uke 36/37 en gang grunnet seteleie. Så det ble 5 stk tilslutt! Gøy å følge med da :-)
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2010 #24 Skrevet 5. januar 2010 Tok ul hver tredje uke, går på medisiner som kan føre til liten vekst på babyen...
ellen-propellen Skrevet 5. januar 2010 #25 Skrevet 5. januar 2010 Jeg går til gynekolog og har ultralyd hver gang fordi jeg føler meg tryggere da.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå