Gå til innhold

Smittsomme tenåringsgraviditeter?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det florerer med blogger skrevet av unge tenåringsmødre for tiden. Frykter at dette har en uheldig smitteeffekt på andre unge jenter.

Noen ytterst få (som f.eks Malindus nedenfor her) klarer seg tilsynelatende bra, men det er likevell ikke til å komme unna hvor mye av den viktige ungdomstiden man mister når man blir mamma så ung. Og slettes ikke alle finner seg så til rette i rollen, og jeg synes det gir et lite realistisk bilde av hvordan det er å bli mamma så ung.

Finnes det noen statistikk over tenåringsgraviditeter, og om antallet har økt/sunket de siste 10årene?

Noen av bloggene jeg har kommet over skrevet av tenåringsmødre under 18år:

http://malindus.blogg.no/

http://ungoggravid.blogg.no/

http://ruth09.blogg.no/

http://mamma1995.blogg.no/

Videoannonse
Annonse
Skrevet

I min familie så har graviditet, det siste året, vært meget smittsomt og i april blir mormor oldemor for femte gang på ett år :)

Skrevet

Den jenta som er født i '95, er moren hennes født i '78?

*føler meg plutselig veldig gammel!*

Skrevet

Malindus er en plagsom, bedrevitende og veslevoksen liten drittunge

Skrevet

Jeg mener ikke noe vondt med å si det, men jeg synes det er helt sykt at noen å 14 får barn, det er så trist, de er jo barn selv. Det hjelper ikke at de sier at de ikke bryr seg om festing, at de elsker å være mamma osv. Det er bare så feil, de burde være de tenåringene de skal være, ikke med ett digert ansvar for ett barn:(

Skrevet

jeg synes og at det er skremmende mange som får barn tidlig. Men så vidt jeg vet så har statistikken sunket. Er flere unge som tar abort. Kanskje det bare er lettere å "se" de nå som de har blogger. Selv ble jeg gravid som 17 åring og fikk sønnen min rett etter jeg var fylt 18. Jeg føler meg ikke akkurat som en ung mor, men reagerer fortsatt på jenter på min alder som blir gravid. For ikke å snakke om de som er helt ned i 14års alderen! Mange klarer seg jo fint, og man skal ikke ta alle under en kam. Men er enig i at 14åringer trenger en ungdomstid, uten et barn på armen.

Skrevet

Sist jeg spurte noen, så sier de at antallet unge mødre har gått ned, forhold til før. Men nå vises det mer, fordi det ikke er så tabu som før..

Skrevet

Er moren hennes bare FIRE år eldre enn meg?? Dvs, JEG kunne vært bestemor om fire år? Haha, sinnsykt sprøtt å tenke på! Jeg ser ut som en 16åring selv (på en god dag), og handler klærne mine på BikBok! Hehe, utrolig morsomt :-)

Skrevet

Oi, nå føler tilogmed JEG meg gammel også, som fyller 19 år om 4 uker. Blir helt sjokkert at jenta på 14 år er mor. Jeg leste litt på bloggen hennes, ble enda mer sjokkert, der skriver hun "....Hadde ikke jeg hatt Joachim hadde jeg hatt et jævla liv nå, fordi jeg har egentlig alltid ønska meg ekte barn siden var var 11 år og det var fordi jeg var sikker på at jeg kom til og få et bedre liv da, og det var bare fordi jeg ble mobba og alt sånn på barneskolen at jeg ville ikke leve mere, og det som lyste opp daga mine da var at jeg kunne skaffe meg et liv selv.. "

11 år og ønsker seg et EKTE barn å ta hånd om? Ikke for å være frekk eller noe, men hvilke oppvekst har denne jenta fått? Jeg lekte med dukker til jeg var 12-13 år jeg! visste ikke hva sex var før jeg var 13-14 år! Var først da jeg forstod ordentlig hva sex var, da vi fikk sexundervisning i 8. klasse!

Og, ikke nok med det, men her ønsker hun å ha et barn så tidlig, for å tilfredsstille seg selv med at hun ble mobbet på skolen - barneskolen! Hvem har vel ikke blitt mobbet på barneskolen? Jeg ble alvorlig mobbet og slått og sparket av eldre gutter på barneskolen, fikk skistaver med skarpe spisser trykket ned i ansiktet, ble sparket og kastet nedover bakkene, men jeg tenkte aldri "Hey, jeg får en bebi så slipper jeg å tenke på alle katastrofene rundt meg nå, det høres ut som en kjempeide!"... Hvor langt tenkte henne når det gjelder økonomi da, i drømmen?

Her mener jeg den unge bestemora burde trådd til bedre. Virker som hun var ganske klar i talen om en abort før de fant det ut, men da kunne de adoptert bort barnet. Det er ikke riktig barn skal få barn. Og så mye hun går glipp av som er viktig å ta med seg videre i livet! Desverre er det mange unge mødre som faktisk ikke tenker på det, de fleste tenker at dette er så dikkedikke, og mener ingenting i verden er viktigere enn å være ung og mamma, for det gir status. Slik inntrykk får jeg av de fleste unge mødre iallefall. Når de blir godt voksne, da skjønner de kanskje litt bedre hva de har gått glipp av..

Huff nei, dette er tragisk..

Skrevet

Skremmende, hun 95-modellen ble gravid i 7. klasse. Ungen er jo allerede 15 måneder. Stesønnen min går i sjuende klasse nå, og han er da jammen bare barnet ennå... Virker som om jentungen fikk ha kjæresten på overnattingsbesøk, og det er ikke noe jeg hadde godtatt da mine døtre var 12-13 år...

Skrevet

Vel, nå bodde hun og kjæresten hennes i samme hus da, så hu fikk ikke ha han på besøk, han var jo der alt..

Skrevet

For å være helt ærlig, så skjønner jeg ikke at folk kan henge seg oppi dette i det heletatt. Man har gamle damer som blir gravide, unge damer som blir gravide og alle greier seg sikkert kjempe bra. Å sitte her og analysere hva som er rett eller rimelig, er jo bare helt på jordet. Barn som får barn er (i fåtall) overalt, og det nytter ikke sitte å snakke negativt til disse eller om disse. Hva med å være den mest modne, og støtte opp i steden? Hadde ikke det vært det dere hadde trengt om dere hadde havnet i en slik situasjon?

Skrevet

Då eg gjekk på vgs og vart gravid 20 år gammel, var det to andre i samme klasse som også fekk barn iløpet av kort tid etterpå. Dei var 16-17 år.

Så det er smittsamt, men eg trur det er meir smittsamt ved fysisk kontakt, håper ikkje det er nokon som leser ein blogg og vil bli gravide, er nok lettare når ein treffer nokon ein kjenner som er gravid.

Skrevet

Det er forskjell på ei godt voksen dame og et barn! Selv om det kanskje ikke er normalt at 50+ får barn, så har nå iallefall de MYE større erfaring og er antakelig godt etablert, det er jo mye verre på ei jente på 14 år!

Jeg har kontaktet denne jenta, for å stille henne endel spørsmål, jeg skal dele de med dere så fort jeg får svar.

Ble sjokkert da jeg leste bloggen hennes, der stod det jo bl.a. at hun har siden hun var 11(!!!!!) år gammel ønsket seg et ekte barn, fordi hun ble så mobbet på barneskolen og ønsket å dø, så da ville hun heller ha et barn som kunne gi henne mening i livet.. Dette måtte jeg såklart spørre henne om, for det virker helt på trynet. Og det fikk meg til å tenke på, var hun seksuelt aktiv i så ung alder? Dette har jeg også spurt henne om, men har såklart sagt det er valgfritt å svare på.

En annen sjokkerende ting, var at jeg fant profilen hennes på nettby (var her jeg stilte spørsmålene), og på bildene hennes er det flere jenter i alderen 13-14 år som kommenterer på bildene hennes at hun er et FORBILDE for dem. FORBILDE?! Da synes jeg noen må gripe inn! Ei jente på 14 år kan ikke være et forbilde for jenter på den alderen når det kommer til å få barn!! Hvordan skal det ende, hvis alle jenter på 13-14 år skal få barn?! Nei, det er skremmende altså. Det er ikke mulig.

Skrevet

Du trur vel ikke alle jenter får barn når de er 13-14 år?? Husker selv jeg ei i klassen min ble gravid i 7.klasse. Selv om alle syntes hun var tøff som gjennomgikk en fødsel og 9mnd graviditet, ville vi ikke ha barn fordi. Jeg syntes dette blir hauset veldig opp, og isteden for å støtte de stakkars jentene, og hjelpe de i morsrollen, er det liksom om å gjøre å trykke de ned. Hadde du gjort slik mot ei venninne i 14års alderen? Eller enda værre, din egen datter?

Gjest Sauen har julekuler på
Skrevet

Jeg håper disse jentene får mye hjelp fra familien ihvertfall. Når man er 14 år er man dessverre ikke ferdig utviklet, og det kan nok bli hardt å skulle takle en morsrolle. Jeg er forholdsvis ung mor, var 20 når jeg fikk første - og vet at også det var i knappeste laget. Jeg er glad jeg slapp å bekymre meg for regninger og oppdragelse når jeg var 14 år... Selv nå, når jeg er 23, vet jeg at jeg har MASSE igjen å lære, men heldigvis blir også jeg eldre, i takt med barna mine :-)

Når det er sagt tviler jeg ikke på at en 14-åring kan gjøre sitt beste for barnet sitt, og det går som regel godt. Jeg tenker bare at det må være en ufattelig tøff situasjon.

Skrevet

Hjelpes så mange unge som får barn for tiden - en motebølge, unge mødre er et forferdelig program i så måte!

Jeg var heldigvis ung og uerfaren da jeg var 14, men naboen vår fikk en gutt da hun var 16. Hun var en helt normal jentunge, men etter fødselen begynte hun med stoff, hang med helt feil folk, og ungen ble heldigvis tatt fra henne! Så det går ikke sikkert bra med alle unge mødre! Selvfølgelig kan slikt skje med eldre mødre også, men det er da ingen hemmelighet at en ungdom er lettere påvirkelig enn litt eldre, erfarne jenter.

LinnR83: Vi har fått med oss at moren din var ung da hun fikk deg og at det gikk fint - det er jo kjempeflott! Men det er ikke dermed sagt at det går bra med alle. Noen har masse støtte fra familien eller er sterke selv, andre er ikke.

Skrevet

Såklart tror jeg ike at alle jenter får barn når de er 13-14 år, jeg vet jo at det finnes normale mennesker som gir barna sine en normal oppvekst, slik at de ikke blir så brått småvoksne! Hvis du ser nettby profilen hennes, så kan du se hvor mange unge jenter som skriver hun er et forbilde for dem! Og det er akkurat DET jeg mener er feil! Unge jenter skal ikke se opp til ei på 13-14 år som har fått barn, bare fordi det er gromt med små babyer! Og det skremmer meg, sitter da disse unge jentene og tenker på at de ønsker seg barn og vil prøve å skape det, bare fordi ei jente ble gravid i ung alder?

Personlig mener jeg at dette ikke er den unge jenta sin feil at hun ble gravid, jeg velger å skylde på foreldrene! Hadde foreldrene stilt opp mer for barnet sitt og lært hva som er riktig og galt, og for å ikke glemme; fortelle barnet hvor viktig denne tiden er for dem som barn og ungdom, både for å utvikle seg, utforske og oppleve! Her mener jeg mor og far ikke har gjort en god nok jobb for denne unge jenta, da hadde hun lekt med dukker da hun var 11 år, ikke sittet å tenkt på at hun vil ha et levende individ, et menneske, som kan tilfredsstille hennes hverdag for å glemme mobbingen!! Dette er feil!

Denne unge jenta har selv ei ung mor, og moren burde iallefall vært opptatt av at jenta fikk oppleve en flott ungdomstid, uten et barn å måtte ta hånd om! Mora hennes er jo 31 år gammel!

Konklusjonen min med dette, må være at siden moren til jenta ble selv ei ung mor, som jeg ikke tror var klar nok for rollen hun ville få. Det gjorde at hun gjorde mye av oppdragelsen feil/ikke lærte barnet om livet, men klarte på en eller annen måte og oppmuntre barnet sitt på at det er OK å ha et barn i ung alder og miste ungdomstiden. Dette mener jeg, fordi jeg selv har ei ung mor som fikk meg da hun var 17, og hun har ikke gjort noe annet i oppveksten min enn å sørge for jeg hadde en normal barndom, ungdomstid, lærte meg hva som er riktig og galt, og ikke minst; lærte meg om henne, hva som skjedde den perioden med henne, hva hun måtte gjøre, hva hun ikke kunne, osv. Mamma sier såklart hun ikke angrer et sekund på hun fikk meg, og dette er jo noe som alle foreldre mener om barnet sitt, men mamma angrer på at hun ble mor i så ung alder, hun ble gravid som 16 åring, og gikk glipp av mye av ungdomstiden og skolegangen. Dette er noe mamma har forklart meg så mye, og jeg har ikke ønsket meg barn i ung alder, jeg ønsket å vente til jeg var rundt 25-28 år gammel og godt etablert, men det gikk ikke så bra for meg. For meg gikk det galt på den måten at jeg ble gravid selv om jeg gikk på p-piller. Det er forsåvidt også veldig skremmende, at prevensjonsmidlet ikke fungerer som det skal, som de lover 99% sikkert. Jeg er bare 19 år gammel, og selv om dette er noe som absolutt ikke var planlagt, så ser jeg fram til det å bli ei mor, nettopp fordi min mor har gitt meg en fantastisk oppdragelse og virkelig lært meg det å nyte både barndommen og ungdomstiden min, på en fornuftig og klok måte! På den måten har jeg forstått at det ikke er lurt å få barn i en så ung alder. Og det er nettopp dette jeg tror denne jenta ikke har fått lært av sin unge mor, kanskje mora ikke var klar for noe barn, men hadde ikke noe valg, eller at hun ikke hadde noe erfaring, og heller ikke noen til å hjelpe henne med å få erfaringen og hjelpen til å lære et barn om livet?

Uansett, så mener jeg dette er foreldrenes ansvar å sørge for barn får en flott barndom med leker og skole, og en flott ungdomstid, med pubertet, følelser og nye vennskap.

Skrevet

Jeg har nå fått svar av den unge moren om spørsmålene jeg lurte på, kort og greit, deler de med dere. Kopierer først hva jeg spurte om, så svarene under alle spørsmålene.

SPØRSMÅL:

Hei, jeg har bare noen spørsmål, som jeg bare er nødt til å spørre deg om, etter jeg leste bloggen din! Låner kjæresten min sin nettby siden jeg ikke har egen.

1. I bloggen din skriver du "Hadde ikke jeg hatt Joachim hadde jeg hatt et jævla liv nå, fordi jeg har egentlig alltid ønska meg ekte barn siden var var 11 år og det var fordi jeg var sikker på at jeg kom til og få et bedre liv da, og det var bare fordi jeg ble mobba og alt sånn på barneskolen at jeg ville ikke leve mere, og det som lyste opp daga mine da var at jeg kunne skaffe meg et liv selv.. "

Da lurer jeg på, siden du forteller du ønsket deg barn som 11 åring, hvor smart var du i tankegangen da (ikke stygt ment), men, var du egentlig klar over hva en baby koster, og hva en baby trenger? Tenkte du ikke selv på at du faktisk da var et ungt barn? Og hvordan kan du tenke du vil sette et barn til verden så ung, bare fordi du ble mobbet? Jeg ser ikke helt den. I dag blir nesten 80 % mobbet på skolen, det er noe alle må takle, hvorfor var du da "svak" og ville gjemme deg bak en baby? Hvorfor snakket du heller ikke med din unge mor om situasjonen?

2. Du skriver du ikke kunne gå på p-piller, hvorfor kunne du ikke det? Og bruker du prevensjon nå?

3. Siden du faktisk var 12 år og ble gravid, hvor gammel var du da første gangen du hadde sex? (valgrfitt å svare på såklart!)

4. Hvordan klarer du deg økonomisk sett? klarer du alene å fø barnet ditt nå?

5. Hvilke rolle har barnefaren i bildet? Bor dere sammen, hjelper han økonomisk til?

6. Du skriver du var 20 uker på vei da dere fant det ut. Da lurer jeg på, du måtte jo ha en mage allerede da? For du ser jo veldig tynn ut! Jeg er 12 uker på vei nå, og magen min vises endel!

7. Skjønte du selv de 20 ukene at du var gravid, eller hadde mistanke om det?

8. Siden du hadde ønsket deg barn så lenge, og du ikke gikk på p-piller, var graviditeten planlagt? Eller var det bare en "ønsketenkning"?

Håper du svarer på spørsmålene, er veldig nysgjerrig på dette. Du er jo veldig ung!

SVAR:

unge var bare noe som jeg ønska meg ikke noe jeg skulle ha, jeg snakke med mamma mye om mobbing og fikk det bra ettervært, men da jeg ble 12 og i november så flyttet to gutter i huset og jeg likte han ene vi ble sammen hadde sex, hvorfor veit jeg ikke det bare skjedde.

også var jeg gravid.

Jeg fikk ikke fordi legen syntes jeg var for lita.

Ja jeg bruker nå.

Jeg var 12.

Jeg bor hos mamma for penger av nav og den hjelpa jeg trenger.

Jeg tok keisersnitt og det gikk veldig bra og nå i dag går alt veldig bra :)

Nei vi bor ikke sammen og dessverre så hjelper han ikke så mye til.

Jeg hadde faktisk ikke så stor mage, mamma merka jo at jeg hadde lagt på meg men hun tenke ikke at jeg var gravid og jeg selv tenke ikke noe på det, men etter jeg fikk vite jeg var gravid så begynte magen og synes mere.

Nei.

Ikke planlagt i det heletatt, når jeg var 11 så var det bare en ønsketekning.

Skrevet

Er det bare meg som reagerer på at denne anonym legger ut dette.....?

Skrevet

Dette er noe vedkommende har sagt ja til å legge ut, så ingenting å reagere på!

• 1 måned senere...
Skrevet

Tina (mamma1995.blogg.no som nå har tina2008.blogg.no) er en flink mamma!

Og jeg (ruth09.blogg.no er også 95 modell?Betyr ikek at vi er dårlige mødre fordet om vi er unge? Dere burde lære dere og tenke dere som slenger piss, istedenfor og bare komme ut med spydige komentarer om "stakkars barn " osv... Og selv, vet jeg GODT at jeg er en god mor! Ellers hadde jeg blitt fratatt, og det har jeg absolutt IKKE blitt:)

Mvh Ruth (ruth09.blogg.no

Skrevet

hehe - da er jeg 3 år eldre enn ungens bestemor, det er vilt!!! Jeg er nybakt mor:-D

Men, spøk til side, noen klarer fint å bli mødre i ung alder, selv om 14 år er vel ungt. Det er uansett unge enkeltindivider som blir diskutert her av voksne kvinner, så vis dem respekt selv om livet deres har tatt en annen vei enn den ultimate...

Skrevet

Jeg reagerer på at anonym stiller nedlatende og grafsende spørsmål. Rene se&hør-reporteren.

Skrevet

Det andelsvise antallet har sunket de siste ti årene. I 1998 fikk 1,24% av kvinner i alderen 15-19 barn, i 2008 var tilsvarende tall 0,93%.

Amerikansk forskning har, så vidt jeg husker, påvist en viss smitteeffekt når det gjelder tenåringsgraviditeter. Om denne er overførbar til norske forhold vet jeg ikke.

Selvsagt er det uheldig at unger får unger.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...