Gå til innhold

Hvor tidlig kan man begynne med dagmamma eller barnehage?


Lillegullogjeg

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Man kan faktisk ikke begynne å jobbe før 6 uker etter fødsel, men det er lite sannsynlig at du finner en dagmamma eller barnehage som er villig til å ta inn en så liten baby.... Hvorfor vil du jobbe så fort lillegullogjeg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan begynne å jobbe igjen når som helst etter fødselen. Ingen kan tvinge deg til å ta permisjon, MEN de 3 ukene før fødselen og 6 første ukene etter fødselen er forbeholdt mor, og dersom du ikke benytter deg av disse så faller de bort. (Far kan ikke overta disse og mor kan ikke benytte disse senere).

 

Er dette ditt første barn? De fleste som begynner å jobbe igjen så tidlig etter fødselen tar gjerne med seg babyen på jobb (sammen med barnevakt som har ansvaret for ungen i tiden mor jobber) Det er få som ønsker/klarer å være adskilt fra sin nyfødte i 8-9 timer i strekk.

 

Men dette finner du ut av selv. Ikke alle er lik og for noen går dette sikkert helt utmerket både for mor og barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

er min første ja... så vet jo ikke om jeg klarer å være unna den lille søtingen uansett :) hehe

 

men må jo få ting til å gå rundt....

 

kan få bonus på 200 000 utbetalt... så er jo keen på det også =)

får babyen det godt også etterhvert med litt ekstra...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du finner nok ut hva du vil gjøre når babyen kommer. Rart hvordan ting forandrer seg da:-) Blir VELDIG MOR når søtingen kjem skal du se;-) Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jeg tror faktisk ikke jeg skal ta noe permisjon jeg :)

 

Tror jeg kan bli vandt til det jeg :)

 

Så går for dagmamma fra dag 1 ;P

Får jeg en utadevendt litt krabat med en ekstra tante ;P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det en pappa med i bildet?

 

Jeg kjenner flere par der far har tatt hele permisjonen, med unntak av de obligatoriske ukene til mor, slik at mor har kunnet fortsette studiene uten avbrudd, og det har gått kjempefint.

 

Da er jo barnet sammen med en av sine primæromsorgspersoner og mor kan med god samvittighet forlate hjemmet :)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mange rare folk gitt... hvorfor skal du ha barn egentlig? det passer tydeligvis ikke inn i livet ditt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan skjønne du vil ha bonusen din, men da burde du kanskje ventet en stund med å få barn?? Høres ikke helt ut som du skjønner hva det innebærer å ha barn eller at du er klar for det.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Burde kanskje ikke si noe, når du skriver deg som anonym...

Stå for det du mener i det minste om du skal si noe!

 

Noe som heter Ikke planlagt...

De fleste av dere sitter vel her dag ut og dag inn for å planlegge hvordan alt skal bli.

 

Og sorry meg, jeg vil ikke sitte på ræva mi i et år å se på ungen min sove.

 

Det går ann og jobbe når man har en far til barnet sitt.

Skulle ikke tro noen av dere har det :)

 

Koster penger å ha barn, og noen må faktisk sørge for at pengene kommer inn. Ikke løpe til nav anna hver dag :)

 

 

Lykke til med dere sier jeg bare.

Og se dere rundt litt, er i 2010.

Fedre kan være hjemme de og uten at barnet blir skada.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei du!

 

Hvis pappa kan være hjemme så forstår jeg deg bedre...jeg oppfattet ikke i innlegget ditt at han skal være hjemme i steden for deg.

Men jeg vil du skal være åpen for at alt ikke nødvendigvis går som planlagt.. Mye kan skje...jeg fikk en tøff graviditet og måtte gå hjemme i 7 mnd før babyen kom, og fødselen ble tøff og endte i keisersnitt med påfølgende infeksjoner fordi såret revnet opp igjen...i tilegg hadde gutten vår kolikk så for min del var det totalt umulig å jobbe de første 5 mnd. SÅ at babyer sover mye det første året er ingen selvfølge, selv uten kolikk.

 

Jeg hadde jobbet lenge før babyen kom så jeg slapp å løpe til NAV hver dag, pengene hadde jeg rett på.

 

Jeg håper ikke du gjør valg du vil angre på senere i livet...tida hjemme med de små er dyrebar og den er over før du vet ordet av det. Penger er langt i fra alt, det viktigste du kan gi barnet ditt er trygghet og kjærlighet og det er ingen som kan erstatte mamma eller pappa, spesielt det første leveåret.

 

Du gjør dine valg og vi våre...ønsker deg lykke til og håper virkelig du slipper unna de store problemene.

 

-Mari-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje man ønsker å være anonym fordi dette innlegget rett og slett er pinlig! Det høres ut som du enten er 14 år eller bare er her inne for å tulle....

 

Du sa jo selv at du ville ha i pose og i sekk...Da er det ikke snakk om å jobbe for å klare seg, men for å oppnå den store bonusen. Man trenger ikke bonus på 200.000 tusen for å klare seg. Man får en viss sum i mnd, og du har da vel en mann som også tjener penger? Det er sånn alle andre får det til...

 

Hadde du skjønt selv hvor trist innlegget ditt var hadde du aldri gått til motangrep på denne måten....

 

Hilsen førstegangsmor i 20 årene med heelt vanlig lønn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Overskriften på dette innlegget er : Hvor tidlig kan man begynne med dagmamma eller barnehage? - Ikke om hvorvidt pappa'n kan være hjemme mens mor arbeider. Dette er bare pinlig å lese.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

i frankriket har de jo bare ca 6 uker mamma perm...så er det rett til bake på jobb...i norge var det slik også for lenge siden...

 

viss du vil begynne å jobbe etter 6 uker bør lille babyen være hos en person som den føler seg trygg med. pappa? bestemor? farmor? en veldig god vennine av deg? poenget er at babyen bør få ha god kontakt med denne personen de 6 ukene du vil være hjemme etter fødsel....

 

du bær også ordne deg amma fri midt på dagen. en baby trenger mammaen sin....

 

når det er sagt...etter babyen kommer ut slår mors innstingtet kraftig inn:) du kommer helt sikkert til å glemme bonusen din og alt anna kommer til å forsvinne i en fjern tåke:) alt du kommer til å være opptatt av er lille gullet ditt:)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oj, dette var jo litt kontroversielt. ;-)

 

Du får ikke jobbet de 9 ukene som det snakkes om (3 før og 6 etter som det står hos de andre også). Det er jo ikke uvanlig at pappane er hjemme halvparten eller enda mer av tiden i noen tilfeller. Så det er jo ikke noe å skamme seg over som du selv skriver.

 

Men det kan hende at du går på en liten smell nå... For det innebærer store endringer å få barn. Og mange er kanskje ikke helt klar over hva det betyr før de har kommet i situasjonen. Du får et lite vesen som er helt avhengig av deg (og pappan). Og jobben deres (ikke bare din, men begge to sin) er å passe på at barnet har det fint. Det betyr mer enn økonomisk trygghet - men også omsorg, følsomhet, mat, stell og kjærlighet. Du kan selvsagt jobbe og gi dette til barnet, men det spørs hvor mye du har tenkt å fokusere på jobben vs barnet. I innlegget ditt så virker det som at barnet er en byrde du må blitt kvitt fortest mulig så du klarer å få de pengene. Det er nok derfor mange reagerer...

 

Forhåpentligvis så gjør graviditeten at du blir modnet for det som skal skje i livet ditt. Mener ikke å ta en belærende tone her. Jeg blir karakterisert som en veldig karrierebevisst person men må jeg innrømme at jobben ikke var i tankene mange ganger den første tiden etter sønnen kom til verden... Kanskje du får det annerledes enn jeg hadde det sist, men det endrer ikke det faktum at du har en forpliktelse for å ta vare på det lille barnet ditt med omsorg og trygghet - noe som også innbefatter at han/hun trenger bånding til omsorgspersonene sine (dvs deg og pappan). Jeg håper (for din lille families del) at det du skrev bare kom litt feil ut og at du ikke mente det på den måten som de fleste oppfattet. Nemlig at det ikke var så interessant å ta vare på barnet hvis du kanskje kunne tjene 200 000 kr ekstra på å la være (dvs ca 100 000 kr etter skatt).

 

Kanskje du kan snakke med arbeidsgiver for å se om dere kan finne en løsning. Både på bonus og måten å jobbe på? Hvis du har tenkt å amme så er det en fordel om du enten bor rett ved jobben så pappan kan komme med barnet hver gang det skal ha mat eller at du er hjemme på deler av dagen. Da får du jo litt tid med den lille selv om pappan skal ta mesteparten av permisjonen.

 

Lykke til! Håper ikke min ærlige tone gjorde at du ble sint, mente det nemlig bare godt =O)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er vel ikke akkurat penger den lille nyfødte setter mest pris på i det lange løp, det er nok en mors kjærlighet den setter høyest <3 å nå spurte du jo strengt tatt om hvor tili man kan begynne med dagmamma eller barnehage, å ikke ett ord om noe hjemmeværende pappa.. i mine øyne så er det det man kaller feil prioritering i sterkeste grad her... du skulle kanskje ha ventet med å få barn til du er voksen nok til å ta di rette avgjørelsene for deg og barnet! har aldri hørt om noen som er så sugen på bonus at di er villig til å la andre ta seg av barnet i fra dag en :o

 

er overgitt ......!!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

at en person som bryr seg så lite om barnets beste ska få lov å få barn mens mange som ville ha viet heile livet sitt til ett barn ikke kan få barn er jævlig urettferdig!! tenk litt på det du, håper du vokser med graviditeten og får ett litt annet syn på livet... å kanskje tenker på barnets beste i steden for ditt eget beste...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...