Gå til innhold

BILLIGE middager???

Anbefalte innlegg

Skrevet

Denne tråden er jo gull verdt!

perfekt for alle oss med ikke så altfor romslig økonomi,eller som vil begynne å spare mer"penger spart er penger tjent"!

håper den holder seg oppe en stund.

Vi drar til sverige en gang i mnd og handler,men det er det slutt på nå,blir som regel til at vi tar middagen der,og med bensinutgifter oppå det,vil jeg ikke si vi sparer så mye på å dra dit og handle.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

på tråden til "SMARTE SPARETIPS FOR HUSHOLDNINGEN!"

så kom igjen damer gyv på med all kunnskap dere har på dette området,ingen tips er for dumme!

Skrevet

Er det billigere å kjøpe bakepakker med 123brød,enn å kjøpe ferdige brød??har prøvd å bake fra bunnen av flere ganger,men de ender opp med å egne seg best som murstein....

Skrevet

Sparepærer til alle lamper som står på ofte. Det blir en litt større utgift en gang, for sparepærer er ikke billig. Men man sparer masse på det i lengden.

Vaskepulver kan kjøpes for 99 kr for en stooor pakke på europris. Samme med sykt god jasminris for 41 kr for 4 kg!!! Holder i en evighet og er den beste risen jeg har smakt. Jeg kjøpte imidlertid 1 pysj til minsten der og den ble ødelagt i trykknappene etter 1 gangs bruk. Men lærer og feiler på hva man burde kjøpe hvor ;)

Skrevet

Strømpebukser til de små får man fra name it i trepakk til 99kr,de holder lenge og har god stretch.

Skrevet

Kjøp julegaver året igjennom,da slipper man den utgiften i desember!

Skrevet

Vi kjøper vaskemidler på felleskjøpet,der har de store pakker til en grei pris,og man har vaskemidler i en evighet fremover!

lag middager med grønnsaker,og lag lapskaus av det som er til overs i slutten av uken.ikke kast mat!

rester etter taco blir en knall tacopizza dagen etter!

Skrevet

Hvis man absolutt må ha brus,eller trenger til bursdag ol,har de brus fra borg på rimi til seks kr for halvannen liter:)

Skrevet

la handleliste:

gjerne sett sammen me meny for uka, for å unngå å kaste mat. beregn mat med lag holdbarhets dato og kort holdbarhet, her i huset sjekker jeg søndag eller mandag, på hva som må brukes først så lager jeg handleliste med middager med pålegg, kjøtt eller tørrvare som må brukes før de går ut på dato.

jeg benytter mye 10 kr markedet til å handle tørrvarer og annet som har lang holdbarhet. dette har de ofte på ica, maxi og spar. da handler jeg i store mengder av tørrvarer og frysevarer.

på disse butikkene finner jeg også ganske ofte kjøttdeig på tilbud til 19.90,- pr pk da kjøper jeg gjerne 10 pakker som jeg fryser. vi bruker masse kjøttdeig. eller så har rema 1000 500g under 100lappen kjøttdeig til 35 kr

følg med i reklamebladene, her kan du gjøre store kupp av og til, men ikke la deg friste av alt de andre som ikke er billig.

bak gjerne sjøl, dette er nok dyrer akkurat i de du kjøpe alt du trenger til å bake, men du får mye mer ut av de. jeg bruker ca 70 kr på melk, mel, smør og gjær, men får jo rundt 5 brød som varer i ca 2-3 uker.

og når vi har middag med salat til, pleier jeg koke noen pasta skruer og en boks skinke (har jeg som regelt liggene etter et av mine 10 kr tilbud) så lager jeg en god salat som blir spis opp til lunsj eller middag dagen etter. da kaster jeg ikke noe mat.

det kommer nok til å gå bra, du kan spise godt sjøl om de ikke er så dyrt :)

Skrevet

Til 13:23

Man takker ikke nei til middagsinvitasjoner fordi folk bruker billigmerker. Da er man et usedvanlig vulgært og udannet menneske, og det er verre enn å ta det litt piano i matveien. Ærlig talt. Ha litt klasse.

Skrevet

ja det er billigere å bake fra bunn enn 123 brød til du som spurte om det ;-)

mine brød blir ikke som stein da ;-p

12dl hvetemel

13 dl blanding av rug,bygg evt havregryns mel

2-3ss olje

1l væske (vann, eller vann og melk)

1pk gjær

litt salt..

pleier å lage deigen før frokost, så elter jeg den ut når jeg står med middagen og så hiver jeg de inn i ovnen i 18tiden så er de ferdig til kveldsmaten :-)

30-40min i ovnen 220 C

detter er 2 brød...

Skrevet

Vi handler inn for 2 uker om gangen. Jeg finner ut 14 middager og så skriver jeg ned alle ingrediensene. Tar som regel det billigste av de varene vi skal ha. Prøver å tenke litt økonomisk.

Noen av de billige middagene er jo:

*Lasange (de fleste har som regel ost i hus)

*Gryteretter

*Kjøttdeig og spagetthi

*Makaroni i form (makaroni,amerikansk grønnsaks blanding, hvit saus og pølsebiter/skinke, med ost på, og salt og pepper. Kjempegodt)

*Fiskesuppe med potetbiter og fiskepudding

*Pølser i pølsebrød

*kylling ris og bearnaise saus (sparer mye på dette hvis du kjøper first price 2 kg kylling for 200 kr, og en 4 pk bearnaise saus og ris. Da har du jo 3-4 middager:)

*Pølse og pomfri

Vil anbefale deg å planlegeg godt før du handler, slik at du ikke plukker med deg ting du ikke "trenger". Er veldig lurt å handle inn ris, pasta, poteter/pomfi og spagetthi. da kan du liksom lage hva du vil, bare tilsette et par ting:)

Skrevet

Spaghetti med kjøttdeig (fås ofte på tilbud) og tomatpuré. Billig og godt! Blir litt sunnere hvis man kjøper fullkornspasta (men det er dyrere, typisk...).

Godt er det også!

Skrevet

Det er dyrt og unødvendig å bruke suppeposer(også som base).

Til lapskaus/ kjøttsuppe kan du enten bruke lapskausblanding eller friske gr.saker som ikke er dyre på rema(gulrot, kålrot, gul løk, purreløk, poteter og eventuelt litt selleri rot).

Ha i 2-3 terninger med buljong og kjøtt etter hva dere vil ha.

Billig å bruke rema sine magre pølser(29 kr).

Og litt pepper(salt)

Fiskekakene til rema koster nå 17 kr for 720 gram. Da har dere til både middag og pålegg.

Lag hjemmelaget brunsaus og server med poteter og kokte/få gulerot.

Brunsaus.

2 ss smør(la dette bruse ut og bli brunt før du har i melet)

2 ss mel

4-6 dl vann(etter hvor tykk du vil ha den)

Salt

Pepper

Og noen skiver brunost om du vil(samle f.eks skalken til dette).

Tomatsusen til pasta og pizza lager du selv.

Ha først smør i kjelen og stek kuttet løk(1-3 stk) i noen minutter.

Ha i ca.2-3 bokser hakket tomat på fra rema(ca.6,5 kr pr.boks).

Liten boks tomatpurre (under 4 kr på rema)

ca.2-4 presset hvitløksfedd

Oregano

Timian

Sukker

Salt

pepper

Chilli pulver

Kok dette i mellom 30 min og 1,5 timer. Jeg liker å koke den lenge.

Frys ned i passe porsjoner.

Hjemmelaget tomatsuppe mer hvitløksbagetter.

Fres løk og hvitløk i kjelen( en løk og 1 fedd hvitløk)

Ha i en liten boks tomatpurre og stek i noen minutter.

Ha i litt sukker og en boks hakket tomater.

2 ss hvetemel

1 liter vann med to terninger buljong.

Mos med stavmikseren og kok i ca. 5 min.

Salt og pepper

Dere kan ha i makaroni og egg om dere vil det.

Landlordbleiene på Rema syns jeg er velgir gode( og billige).

Skrevet

Slike pålegg kan fryses, men må være litt ekstra obs når du tiner dem hvor lenge de blir liggende siden datomerkingen ikke er noe å rette seg etter lenger. Ost kan også fryses, er ofte tilbud på hvitost.

Skrevet

Vi har jobbet veldig intenst mad nedbetaling av all gjeld, og har blitt verdensmestre i billig middag! Noen av gjengangerene her i huset er:

-Tomatsuppe mad makaroni og hardkokte egg

-Suppe/lapskaus med poteter, loek, purre og poelser

-Fiskepinner, revet gulrot og hjemmelaget potetstappe

-salater med ostebiter, skinke og hjemmelaget dressing og hjemmebakte rundstykker

- Diverse versjoner av spaghetti, har alltid spaghetti i skapet, og hvis du har tomatpure eller hermetiske tomater i hus, kan man stort sett ha i hva som helst og det blir tryllet frem en pastasaus!

-kylling, ris og mais i en eller annen variasjon

Jeg handler mye i indiske/pakistanske dagligvarebutikker, der finner jeg basmati ris og krydder til mye billigere enn kjedebutikkene. Stort sett er groennsakene friskere og billigere der ogsaa. Og litt spennende krydder kan lett skape variasjon og spenning i en kjedelig meny!

Skrevet

tips: tunfisk på boks er genialt i salat. og sunt.

Skrevet

Merker meg at dere som lever billig, nesten ikke spiser rene fiskeprodukter, men veldig mye pizza, pølser og lasagne. Ikke ment som annet enn en kommentar til menyene som er listet opp over.

Skrevet

Da får vel jeg nevne first price sine torskefileer da.. ;) De er billige.

Skrevet

Slenger meg paa der og nevner at det er kjempelurt aa gaa til en fiskehandler loerdag ettermiddag, rett foer stengetid! Da er det masse ferskvarer de gjerne vil bli kvitt siden det er stengt soendag, og du kan faa fersk fisk veldig billig!

Ellers finnes det jo mange sunne pizza-variasjoner.

Skrevet

"frosne groennsaker er billig,og nesten like sunne som ferske"

Frosne grønnsaker er faktisk sunnere enn ferske det meste av året, fordi de fryses ned helt ferske og taper derfor ikke vitaminer like fort som ferske grønnsaker når disse lagres som de er.

Skrevet

Her i hus hjelper det å sende mannen på butikken for å handle. Hvis jeg går handler jeg alltid mye ekstra, men når jeg sender med han en tydelig handleliste kommer han alltid hjem med det som står og sjeldent noe ekstra. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...