Anonym bruker Skrevet 21. desember 2009 #1 Skrevet 21. desember 2009 Hei dere! Jeg trenger litt råd. Min mann og jeg er svært uenige når det gjelder hvor mye som er akseptabelt å drikke når man er alene med vår datter på 4 måneder. Jeg mener grensen bør gå ved 2-3 øl. Nå i helgen var jeg på jentejulebord og han var hjemme med henne. Han inntok da mellom kl syv og kl to 3 øl, 3-4 glass rødvin og to akevitt. Jeg mener at dette er altfor mye når man har ansvaret for et så lite barn. Han er uenig. Hva mener dere?
The Bad Gal Skrevet 21. desember 2009 #2 Skrevet 21. desember 2009 Satt han hjemme alene å drakk? Jeg synes man bør være i kjørbar stand når man har aleneansvaret for et barn, men jeg er vel någet streng siden jeg selv ikke drikker alkohol overhodet.
Anonym bruker Skrevet 21. desember 2009 #3 Skrevet 21. desember 2009 Mener at en bør være kjøbar. Med kjørbar mener jeg ikke å overholde promillegrensen fullt ut, men likevel være i stand til å kjøre. Er fint i stand til å kjøre med 0,5 i promille, selv om det er ulovlig etter loven. Dersom det blir akutt sykdom og du MÅ kjøre så er det likevel ikke straffbart så fremt det ikke finnes andre alternativer. Et par øl eller glass vin mener jeg går bra.
Anonym bruker Skrevet 21. desember 2009 #4 Skrevet 21. desember 2009 Jeg synes ikke han burde ha drukket i det hele tatt om du var ute for å drikke, men det er vel min mening da. En øl er vel ok, men om han blir brisen synes jeg ikke det er greit..
Anonym bruker Skrevet 21. desember 2009 #5 Skrevet 21. desember 2009 Det høres mye ut, men er kanskje ikke så mye for en mann? De tåler jo en del mer enn oss. Ellers synes jeg hun er litt for liten til at han kan drikke seg full. Så små barn våkner lett på kvelden, og da er det greit om omsorgspersonen er våken og stødig.
Anonym bruker Skrevet 21. desember 2009 #6 Skrevet 21. desember 2009 Hei HI her! Han hadde besøk av noen kompiser da dette skjedde. Da vi bor midt i sentrum vil han ikke være avhengig av bil dersom noe skulle skje. Jeg er mer redd for at han ikke er observant nok, og at han ikke skal klare å tenke klart dersom noe skulle skje.
Anonym bruker Skrevet 21. desember 2009 #7 Skrevet 21. desember 2009 Noen fler som er synspunkter? HI
Anonym bruker Skrevet 21. desember 2009 #9 Skrevet 21. desember 2009 1-2 enheter fordelt over mange timer.
Anonym bruker Skrevet 21. desember 2009 #10 Skrevet 21. desember 2009 Er ikke alle som er kjørbar uansett hvor edru man måtte være. Det fins også folk uten sertifikat. Burde ikke disse få barn siden de aldri er kjørbare?
Anonym bruker Skrevet 21. desember 2009 #11 Skrevet 21. desember 2009 Barn og rus går ikke sammen i det hele tatt i min bok. Jeg unner ingen barn å se foreldrene sine ruset. Samtidig kan jeg se for meg at det å ta en øl eller ett glass på kvelden etter at barnet har lagt seg er ok, men ikke mer enn det. Så mye som han ruset seg den kvelden ser jeg på som helt uaksebtabelt når en har ansvar for et barn.
vilhahøstbabyda<3 Skrevet 21. desember 2009 #12 Skrevet 21. desember 2009 Jeg spurte hva samboer syns, da jeg mente at det hørtes uforsvarlig ut. Han sa, JA, mer som uansvarlig og veldig veldig unødvendig. Om du ville ha en manns synspunkt også.
Anonym bruker Skrevet 21. desember 2009 #13 Skrevet 21. desember 2009 Et par øl iløpet av en hel kveld synes jeg er ok, men ikke mer enn dette :-)
Anonym bruker Skrevet 21. desember 2009 #14 Skrevet 21. desember 2009 Jeg mener at når en er hjemme med et lite barn så skal en holle seg edru og klar i toppen hvis noe skulle skje!
Anonym bruker Skrevet 21. desember 2009 #15 Skrevet 21. desember 2009 Synes det holder at man kanskje tar seg ett glass vin/ en øl for kosens skyld, men ikke noe mer! Samme regel kommer vi til å ha på julaften! Kan drikke litt mer når barna er kommet i seng, men IKKE drikke seg full! (1-3 enheter kanskje)
Mammaen til Isak Skrevet 21. desember 2009 #16 Skrevet 21. desember 2009 unødvendig syns jeg! men, 3 øl og 3 glass vin på 7 timer gjør hverken meg eller mannen full... Men dette er noe dere må finne ut av..
FruSkurk&BandittBarna Skrevet 21. desember 2009 #18 Skrevet 21. desember 2009 Mann eller ikke, dette var mye til å være den som hadde ansvaret for ungen som er så liten. Han burde ihvertfall insett det dagen etter når du spurte. er jo ikke store mengden å drikke med kompiser iløpet av en lang kveld dersom man har ansvar for j\bare seg selv, men mer enn nok til å svekke dømmekraften og til å sove litt for tungt når man legger seg etterpå. Du var vel heller ikke ventet edru hjem for å overta utpå natten?
Anonym bruker Skrevet 23. desember 2009 #19 Skrevet 23. desember 2009 Hei, HI her! Takk for alle svar. Vi har nå kommet dit at jeg har måttet stille et ultimatum. Jeg nekter å dra bort med mindre han lover å begrense alkoholinntaket. Dvs. at han ikke får drikke mer enn 2 øl. Han er meget sint over min avgjørelse, og har ingen forståelse for at jeg gjør det slik. Han sier at jeg ikke stoler på hans dømmekraft og at jeg oppfører meg respektløst ovenfor han. Jeg er ganske fortvilet over hele situasjonen. Likevel føler jeg at jeg ikke har noe valg. Han hadde lovet å ikke drikke for mye på lørdag, (ettersom han har gjort dette tidligere) men han brøt avtalen. For meg kommer hele denne problematikken som lyn fra klar himmel. Jeg hadde aldri trodd at dette skulle bli en problemstilling. Han har aldri hatt et alkoholproblem, og jeg tror ikke dette er tilfellet heller. Problemet ligger mer i at han overvurderer sin kapasitet og sin vurderingsevne når han drikker. Han vil ikke innse at sansene svekkes, og at han ikke er like observant. Det er ganske dårlig stemning i hjemmet. Noen som har noen råd? Jeg har prøvd å vise han denne tråden, men da hevder han bare at de som skriver inn ikke har et nyansert syn på saken. HI
Anonym bruker Skrevet 23. desember 2009 #21 Skrevet 23. desember 2009 Altså når du ikke klarer å sitte hjemme en helg uten å drikke alkohol så har du jo faktisk et alkoholproblem. Ja en eller to øl kan gå greit som kos til maten, siden dere bor i sentrum. Tror ikke barnet vil merke noe forskjell etter det. Men da mannen din tok valget om å bli far så følger det med en del ulemper også. Som å ikke drikke når man er med barnet. Skjønner ikke at det skal være så vanskelig. Hvis ikke mannen din setter barnet ditt foran alkohol så tror jeg hadde revurdert hele fyren.. Skjønner at du synes det er frustrerende..
Anonym bruker Skrevet 23. desember 2009 #22 Skrevet 23. desember 2009 Det å hevde at man har et alkoholproblem dersom man ikke går en helg uten å drikke, blir vel å dra dette litt langt. I vårt miljø finner alle det svært hyggelig å ta et par øl eller litt vin når helgen kommer. Problemet oppstår imidlertid når man drikker mer enn det ovennevnte, og samtidig har ansvaret for et lite barn. Han føler selv at han ikke har problemer med å håndtere henne selv om han har drukket, men jeg mener dette er uforsvarlig og vil ikke akseptere det. Min mann og jeg er har vært sammen i 7 år og gift i 2,5, så "å droppe fyren" er ikke umiddelbart noe alternativ. Noen som har noen råd for hvordan jeg kan få han til å forstå?
Ingen kommentar Skrevet 23. desember 2009 #23 Skrevet 23. desember 2009 Forrige innlegg ble skrevet av HI
LillaGorilla♥♥ Skrevet 23. desember 2009 #25 Skrevet 23. desember 2009 Både jeg og mannen min er enige om at dette er for mye. En øl/vin/drink er greit- kanskje to også, men dette er for mye når man er alene om ansvaret for et barn. Hadde du vært hjemme og edru hadde det kanskje vært greit nok, men ikke når han var alene. Det som gjør det enda verre er jo at han visste du kom til å drikke også, dvs at babyen potensielt har to berusede foreldre til stedet på et tidspunkt. Hvis han er så 'avhengig' av å drikke at han ikke greier begrense seg når han har ansvaret for en baby, er det grunn til å stille spørsmål vedrørende hans evne som far. Du sier han mener du ikke har respekt for ham når du stiller ultimatum ang dette, men han har jammen ikke mye respekt for sitt barn når han drikker så han blir beruset i nærheten av henne.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå