Gå til innhold

Synes du Mali er fint?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, men jeg antar at Malis mor er en fan av billig kiosklitteratur (sikter her til serien arvesynd).

Skrevet

Nei, jeg synes ikke Mali er et pent navn.

Skrevet

Kjempefint! Annerledes uten å være i Carosander kategorien...

Skrevet

Nei..mistenker at moren til dette barnet er rundt 17 år.

Skrevet

Ja,jeg syns Mali er kjempefint:) Får jeg en datter,så blir det det navnet:) Ikke at jeg skal ha flere barn,hehe,men sånn hvis som atter,der som atter;)

Og japp,det kommmer av den serien arvesynd,beste serien noen gang:)

Vi fikk en fisk,som jeg kalte Mali,men fant ut at det var en gutt,så da ble det Håvard istedet,hehe;)

Skrevet

Ja. niesa mi heter Mali og er oppkalt etter min oldemor, altså hennes tipp-oldemor som ble født i 1903.

Så selv om det er et navn brukt i såkalt kiosklitteratur er det faktisk et gammelt navn med lange tradisjoner i Norge. :)

Skrevet

Har aldri vært der......Tror det er mye fattigdom, HIV og sult.

Skrevet

Datteren min heter det og jeg er midt i 30 årene, har universitetsutdannelse og har ikke lest kiosklitteratur siden jeg var 16. Mali er et gammelt norsk navn - Malin, med -n er den svenske versjonen av navnet.

Mange uten snøring her inne:)

Skrevet

Mali er en afrikansk republikk som grenser til Mauritania, Algerie, Niger, Burkina Faso, Elfenbenskysten, Guinea og Senegal.

Over 70 % av befolkningen driver med jordbruk. Bomull, kjøtt og gull er de viktigste eksportvarene, noe som betyr at landets økonomi påvirkes sterkt både av internasjonale prissvingninger og klimatiske endringer.

Ettersom 60 % av landet er ørken eller halvørken, har tørkekatastrofer fått store konsekvenser.

Skrevet

Mistenker at Mali var et navn i Norge lenge før Frankrike gav et navn til den kolonien.

Skrevet

So?

Mistenker at Judas var et helt greit navn før vennen til Jesus sviktet ham.

Skrevet

og dette er en saklig sammenligning fordi?

Skrevet

Fordi det handler om konnotasjoner.

Mange forbinder Mali med landet i Afrika, derfor er det ikke et problemfritt navn å ha.

Likeså forbinder mange navnet Judas med den apostelen som forrådte Jesus, selv om det faktisk også var en annen apostel som gikk under navnet Judas, og han var en likandes fyr.

Skrevet

Tror ikke folk flest har dårlige assosiasjoner med landet Mali i Afrika.

Judas, derimot..

Synes fortsatt argumentasjonen din og sammenligningsgrunnlaget er noe tynt.

Skrevet

Siden vi er inne på navnet Judas, så gjorde han bare slik han fikk beskjed om av Gud. Men det er en ikke så kjent del av historien.

Så han var ikke en sviker allikavel. Men navnet Judas er ikke pent uansett syntes jeg da.

Mali var veldig fint derimot :)

Skrevet

Hvordan vet du at han gjorde som han fikk beskjed om fra Gud? Har du lest mailen?

Nei, du har rett i at dette er én teori om hvorfor Judas gjorde det han gjorde.

Engelskmennene har løst problemet ved å kalle "svikeren" Judas og han andre Jude.

Skrevet

Ja, Mali er fint. Er et gammelt norsk navn det og har en gammel dame i hjembygda som heter det. jeg får positive assosiasjoner når jeg hører det, og jeg tenker ikke på Arvesynd til tross for at jeg har lest serien.

Skrevet

Mali..var det ikke ei med i Idol eller norske talenter som heter det?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...