Gå til innhold

Hva spiste du under graviditeten som du ikke burde?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Selv har jeg spist kjøtt som ikke var heeelt gjennomstekt..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sushi er jo lov. :) Jeg spiste salami et par ganger uten å tenke over det. I tillegg ble det vel litt for mye sukker. :) Også tok jeg en slurk champagne da jeg giftet meg.

Skrevet

Salami (visste ikke bedre)

Parmaskinke (visste bedre, men siden det var det eneste jeg orket da hyperemesisen var på bedring, ble det det. Ikke ofte, altså).

Skrevet

Spekemat.... og blingsa nok litt på et ikke heeelt gjennomstekt kjøttstykke en gang.

Skrevet

oj..da har jeg spist mer jeg ikke burde.. salami. men bare en brødskive eller to. var ikke så godt alikvel :) stakkars baby i magen.

Skrevet

Altfor mye godteri. Trodde jeg kunne spise snop hver dag fordi jeg var gravid. Ikke sunt for ungen og ikke sunt for meg. Endte med svangerskapsdiabetes.

Skrevet

Aaaalt for mye sjokolade =) Fikk heldigvis ikke seriøse konsekvenser bortsett fra noen ekstra kilo...

Skrevet

men det gikk bra med dere som spiste kjøtt som ikke var helt stekt? er det pga bakterier og sånn det ikke er anbefalt?

Skrevet

Listeria er det vel man er redd for i ustekt kjøtt. Har gått helt fint med oss, men det er jo bare èn bit som skal til om man først får en med listeria.

Skrevet

ok.. er tydeligvis mye jeg ikke vet om mat.. hvordan skader det babyen da? hva fører det til liksom? er ikke sikker på om jeg vil vite, men vil det alikevel. :)

Skrevet

Salami og spekemat spiste jeg også, men er ikke sikker på om det var på fy-listen da jeg var gravid. Den listen blir bare lenger og lenger..

Skrevet

http://www.barnimagen.com/barnimagen_site/innhold/tema/kosthold_og_ernaering/listeria

Fosterdød altså. Men her stod det fisk og upasteuriserte melkeprodukter som kilde.

Toxoplasmose

Jeg har hørt om denne sykdommen - hva er det egentlig?

Toxoplasmose er en infeksjonssykdom forårsaket av en parasitt som heter Toxoplasma gondii. Dersom du blir smittet for første gang under et svangerskap, kan dette skade fosteret og føre til øyeskader og hjerneskader. Sykdommen forløper uten symptomer hos mor og kan bare oppdages ved gjentatte blodprøver. Blodprøvene bør tas tidligst mulig i svangerskapet, i midten og på slutten for å oppdage om du er smittet i mellomtiden.

Da var det denne som gjaldt for ustekt/ukokt kjøtt :o)

Skrevet

Det visste ikke jeg heller og var i Barcelona og gomlet i meg en pakke chorizo om dagen.

Dessuten visste jeg ikke at man ikke skulle spise rått egg, så det spiste ejg også.

Sushi spiste jeg også, det kan man spise så lenge det er god kvalitet på fisken, og det er man liksom alltid opptatt av når en spiser sushi.

Skrevet

SALAMI! Ingen kan få meg til å slutte å spise salami. Det er det eneste jeg får ned. har hypermesis

Skrevet

Jeg har vært en matnazi og har fulgt anbefalingene temmerlig til punkt og prikke, unngått å spise så mye ute, og kun på kjente steder jeg var trygg på maten i tillegg.

Men jeg drakk mye sjokomelk og spiste mye søte havrekjeks..kremt...

Skrevet

Ugla,er du den personene som var ute og spiste med jobben for en tid tilbake?

Min mann hadde en gravid borddame som hadde en liste over mat hun ikke kunne spise, denne lappen hadde hun liggende på bordet.

Skrevet

tusen takk for svar alle sammen.. håper det går bra.

Skrevet

salami, ofte - og 200 gram sjokolade om dagen...

Skrevet

Noen skiver salami, og mot slutten tror jeg at jeg spiste spekemat en gang. Og så spiste jeg hvalkjøtt for første gang på over 10 år, fant ut senere at det står på fy-lista.

Skrevet

Lite stekt kjøtt - ok alikevel for jeg dypdryste det alltid først

Tunefisk

Spekemat

Skrevet

Første gang jeg var gravid, spiste jeg ingenting som sto på fy-lista, men tok for meg av sjokolade og potetgull.....;-S

Denne gangen er jeg nok litt for avslappet. Jeg spiser salami, røykalaks, spekeskinke og brie. Kun når det er ferskt, ingenting som har vært åpnet mer enn 2 dager.

Skrevet

Har nok spist biff som ikke var gjennomstekt og spekemat har jeg nok spist opptil flere ganger :o/

Skrevet

Alt kan spises om det blir frosset et døgn. Så frys salamien og tin den og spis i vei.

Skrevet

Når du fryser kjøttet dreper du bare eventuelle parasitter, men ikke bakterier (f.eks. e.coli og listeria).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...