2010 Mammaen Skrevet 18. desember 2009 #1 Skrevet 18. desember 2009 Jeg må si at jeg synes det er et veldig personlig spørsmål, og jeg hadde aldri funnet på å stille det selv til en venninne/kollega/bekjent eller i familien. Jeg har fått det spørsmålet mange ganger, og selv om barnet både var planlagt og høyt ønsket synes jeg ikke det er så behagelig å få det. Blir like paff hver gang. Får dere andre jenter dette spørsmålet ofte, og synes dere det er greit?
Bamse&baby+spire*fødeklar* Skrevet 18. desember 2009 #2 Skrevet 18. desember 2009 hehe..har vel fått det,ja.. Hverken mini eller spiren var planlagt..Men begge er skrekkelig ønsket, når de først har havnet i magen min liksom.. For min del så har det ingenting å si om babyene er planlagte eller ei, for slik vi har det, så de er de like ønsket uansett! Vi er skrekkelig glade for å få en liten baby til! Så spørsmålet plager meg vel ikke. Men når du sier det..Litt teit at de egentlig spør om det..
Nikki 75 Skrevet 18. desember 2009 #3 Skrevet 18. desember 2009 Jeg tror ikke jeg har fått det spørsmålet ennå. Det er kanskje fordi vi har vært gift en stund, og er godt over 30... Men fikk mange spørsmål før jeg ble gravid om jeg ikke hadde tenkt å bli det snart... Det synes jeg også er ganske frekt, unntatt når det kommer fra gode venninner...
megoglille Skrevet 18. desember 2009 #4 Skrevet 18. desember 2009 Jeg tror ikke at jeg har reagert på det spørsmålet til nå, men det er kanskje fordi begge to har vært veldig planlagt. Hvis det ikke hadde vært planlagt og det hadde vært en stor diskusjon om hvorvidt man skal beholde eller ikke så skjønner jeg veldig godt at det spørsmålet ikke er noe særlig å få. Tror bare at noen ikke tenker over hva de egentlig spør om..man får i grunn mange rare spørsmål som gravid.. :-/
Vesla222 Skrevet 18. desember 2009 #5 Skrevet 18. desember 2009 Dette reagerer jeg og på. Greit nok at veninner spør, men det et altfor privat spørsmål å komme med av kollegaer og andre som en knapt nok kjenner. Min spire var planlagt, men syns ikke det er andre sin business uansett.
pagoda m/ny spire Skrevet 18. desember 2009 #6 Skrevet 18. desember 2009 ja jeg har fått spm. men har ik reagert sånn - fordi vi har planlagt de to yngste... den eldste han kom og var hjertelig velkommen når han først var plantet
Pirkeanonym Skrevet 18. desember 2009 #7 Skrevet 18. desember 2009 Jeg fikk det spørsmålet hele tiden med nr 1, denne gangen bare ett par ganger. Jeg blir irritert og synes at det er frekt og ikke mist umodent å spørre om noe så personlig. Vår første var planlagt, bare ikke så godt planlagt, pleier vi å si :-)
Familie på 6!? Skrevet 18. desember 2009 #8 Skrevet 18. desember 2009 Begge våre har vært planlagte, men folk tror at ungene her i huset kommer med storken virker det som..selv etter at førstemann var født sa min svigermor til ei veninde at vår baby kom nok som et sjokk på oss...da har jeg liksom lyst til å si: De var gjennomplanlagte og ønsket! Selv om man er unge, så kan man jo planlegge barn!derfor hadde jeg satt pris på om noen spurte slik at jeg faktisk kunne avkrefte alle rykter og si at de var planlagte!
Gjest Skrevet 18. desember 2009 #9 Skrevet 18. desember 2009 Nei, veldig gode venninder og mamma kan spørre om dette, men fremmede og folk jeg bare kjenner litt får ikke noe svar av meg på akkurat det der...
Vårspire-2010 Skrevet 18. desember 2009 #10 Skrevet 18. desember 2009 den lille i magen var ikke planlagt for oss, men velidg velkommen etter at jeg hadde vent meg til tanken. Gjør ingenting hvis folk spørr, men jeg rekker ofte å si det før folk spørr. Har ikke vært sammen med barnefaren mer enn ett år, så folk hadde vel trodd vi var gale hvis det var planlagt Synes det er værre når folk sier at de ikke turte å spørre om jeg var gravid, men kanskje bare ikke hadde trent på en stund!! Den fikk jeg høre i dag.
FruFrydmedtotette Skrevet 19. desember 2009 #11 Skrevet 19. desember 2009 Har selv fått det spørsmålet en del ganger,er 25 år,vært sammen med bf i litt over 3 år,bodd sammen i 2. Og for å være helt ærlig så blir jeg nesten litt rystet over det jeg vil kalle frekkheten til folk når tilnærmet fremmende spør om det var planlagt,noe det var. Men det er liksom beside the point spør du meg. Når man har tatt valget om å beholde et barn om det ikke var planlagt så er det jo for f like høyt ønsket som et planlagt et! Synes hele spørsmåelt om hvorvidt barnet er planlagt eller ei er irrelevant om man kan kalle det det,for det jeg tenker er grunnen til at folk spør (untatt nær familie og venner) er at man vil så tvil om hvor ønsket dette barnet er,og å kunne sladre om at folk har havna i "uløkka" som de sier her jeg er fra. Nei vettu meg hva,uansett om mine fremtidige barn er planlagt eller ikke så kommer jeg nok alltid til å si Ja til folk som ikke står meg nær..
Ronja&Odin Skrevet 19. desember 2009 #12 Skrevet 19. desember 2009 tja de fleste regner med at jeg ikke vet hva ppiller er siden jeg er så ung:p bryr meg ikke egentlig.. begge her var godt planlagt:o)
har nr 3 i magen :) *har født* Skrevet 19. desember 2009 #13 Skrevet 19. desember 2009 denne gangen var det ikke planlagt å få en baby! men gud så gøy!!! ) jeg og mannen min har ikke brukt prevensjon på over 10 år, og har to barn etter ivf forsøk. kom som ett sjokk når jeg plutselig var gravid nå! ) det gjør meg egentlig ikke noe at folk spør.. jeg svarer, å da er de fornøyd med det
Tjukkemagen *m/jente 1.mai* Skrevet 19. desember 2009 #14 Skrevet 19. desember 2009 Det er ikke fordi jeg vil være frekk: Jeg bare lurer litt på hvor gamle dere er dere som har fått spørsmålet? Jeg ble gravid første gang som 32-åring og selv om jeg bare hadde vært sammen med BF ett år, bodd sammen i 5 mnd, så fikk jeg ALDRI spørsmål om det var planlagt! Ikke fått det denne gangen heller. Kan det ha med alderen å gjøre lurer jeg på? Når man passerer 30 er det liksom "greit" uansett hvor planlagt/ikke planlagt barnet er? Tror mange spør før de tenker seg om. Ganske privat spørsmål å få det der! Hadde blitt sinna jeg om noen hadde spurt. Hva raker det dem?
Liten januarspire - nummer 4 Skrevet 19. desember 2009 #15 Skrevet 19. desember 2009 Jeg får det spørsmålet daglig! Enten det eller så får jeg høre ting som "etter denne burde dere tenke på prevensjon", "gravid? IGJEN?". Når vi bestemte oss for å prøve på nummer to, fjernet jeg p-staven og legen nektet å gjøre det før jeg hadde fått utskrevet resept på ny prevensjon. "Du SKAL ha ny prevensjon! Jeg vil ikke ha noe av at du går å blir gravid, ombestemmer deg å kommer hit for å ta abort!" var det jeg fikk høre når jeg takket nei, og sa at det ikke gjorde noe om jeg ble gravid. Jeg var 17 da jeg ble gravid med første, så de aller fleste skjønner på egenhånd at hun ikke var planlagt, men hun var ikke mindre velkommen av den grunn. Når nummer to kommer er jeg 20, så jeg er selvfølgelig ung, men nå er jeg mor, og jeg kunne ikke tenkt meg noe annet i verden. Så hvorfor skal jeg vente med nummer to til den eldste er 10-12 år? Nummer to var både planlagt og trengte nesten et års prøving, så når jeg får spørsmål om det var planlagt svarer jeg "Ja, og det måtte mye arbeid til for å klare det og". Folk blir ofte overrasket, men det er vårt valg! Nå skal det sies at jeg og samboeren har vært sammen i snart 5 år og har bodd sammen i 4 av dem. Vi eier eget hus og er så etablert som vi kommer til å bli.
Vesla222 Skrevet 19. desember 2009 #16 Skrevet 19. desember 2009 Jeg er 27 og har vært sammen med samboeren i 2,5 år, kjøpt hus og stasjonsvogn sammen. Så det burde i allefall ikke komme som noen stor overraskelse om det var planlagt (noe det også var). Men har altså fått spørsmålet noen ganger. Ble litt satt ut etter jeg hadde fortalt det til en kollega, 3 minutter etterpå kom hun bort til meg og spurte "ja, var dette planlagt eller?". Syntest det var litt ubehagelig å svare, da jeg bare er innleid i bedriften og kun hadde jobbet der i 2 mnd da jeg ble gravid. Og da jeg traff på sjefen hennes 10 minutter senere og fortalte de gode nyhentene til han, da visste han det allerede. Så hun var rask til å sladre!
petite fleur Skrevet 19. desember 2009 #17 Skrevet 19. desember 2009 Synes også det er litt spesielt å spørre om det. Ikke nære venninner, men kolleger og slikt. Jeg har faktisk fått det spørsmålet en del ganger, men det er nok fordi jeg lovte dyrt og hellig at jeg ALDRI skulle bli gravid igjen pga fæl fødsel med førstemann. "Sønnen vår blir enebarn", har både jeg og samboeren min sagt nå i nesten 2 år. Men så fikk vi så lyst på en liten søster eller bror da.....Men får jeg ikke ks, så får den bare bli der inne, altså.
Bamse&baby+spire*fødeklar* Skrevet 20. desember 2009 #18 Skrevet 20. desember 2009 Jeg tror nok det er varierende alder på de som har fått dette sprøsmålet. For selv om du er 32, så betyr det jo ikke noe ift om en ung jente er mor(mener da rundt 20 ol). Selv er jeg relativt ung, men gift, har vært sammen med BF i 6 år og får likevel spørsmålet. For min del, tror jeg det kom av at mini bare var 1 år da jeg fant ut at jeg var gravid igjen..Så folk synes kanskje de er litt tette da, hva vet vel jeg???
Bamse&baby+spire*fødeklar* Skrevet 20. desember 2009 #19 Skrevet 20. desember 2009 glemte å si at svaret mitt var til "tjukkemagen"
Tjukkemagen *m/jente 1.mai* Skrevet 20. desember 2009 #20 Skrevet 20. desember 2009 Jeg er enig med deg jeg, bare stusset litt på at det virker som mange får spørsmålet, og jeg selv har aldri fått det. Derfor lurte jeg bare på om det er aldersavhengig. Uavhengig av forholdets varighet. Leit å høre at dere får høre sånt, for det skulle ingen behøve å gjøre. Det er min mening.....
Bamse&baby+spire*fødeklar* Skrevet 20. desember 2009 #21 Skrevet 20. desember 2009 Er vel enig i det, ja.. Det har egentlig folk ikke noe med. Heldigvis er det veldig ofte slik at uplanlagte barn er like ønsket som planlagte! Men tåpelig at folk tror de har noe med om det var planlagt eller ei :S
1gangs til juni2010 nurk! :D Skrevet 21. desember 2009 #22 Skrevet 21. desember 2009 Jeg har fått det spørsmålet hver gang jeg har fortalt det til noen nye nesten... Men er vel fordi jeg er ganske ung selv kanskje, er 20 nå (21 1.jan da). Men jeg synes nesten det er greit at de spør om det, siden vår var veldig planlagt! Da slipper de iallefall gå å undre på om vi kanskje ikke ville ha osv.. Men er ganske personlig ja, og rart at så mange spør om det. Men de fleste er jo veldig nyskjerrige på alt når det gjelder graviditet har jeg merket, mange rare spørsmål som kommer
MammaMø med to små Skrevet 21. desember 2009 #23 Skrevet 21. desember 2009 Har i grunn ikke blitt spurt om slikt.. mine nærmeste vet at det ikke var planlagt og andre har visst vett nok til å skjønne at det er ikke deres buisness! var som sagt ikke planlagt men veldig velkomment når testen viste "gravid" er 23 nå, 22 da jeg ble gravid. har vært sammen med BF i 2år og 7 mnd nå og vi har bodd sammen i 1,5å og vært forlovet i snart 1år:) samboer er også 23år:)
Working 24/7 Skrevet 21. desember 2009 #24 Skrevet 21. desember 2009 Denne gangen har jeg ikke opplevd å få spørsmålet - men heller opplevd å få antagelsen fra kollega/teamleader om at "dette var vel ikke planlagt går jeg utifra". Men det var veldig planlagt - faktisk ned til måned (vi er så heldige at vi har klart det på første forsøk alle gangene). Når denne kommer i mai er de to andre 3 og 5. Ja det blir sikkert travelt - men vi er da slett ikke de eneste som har flere barn som perler på snor. Vi gleder oss og har fått det akkurat slik vi vil ha det. Nå skal det sies at samme kollega/teamleader som kom med denne antagelsen også presterte å si at "du burde ha tenkt litt mer på jobben".
Smurfemor ツ Skrevet 21. desember 2009 #25 Skrevet 21. desember 2009 Jeg er gravid med mitt andre barn og det er med pappa nr to...jeg reagerte på at min eks familie spurte om det var planlagt, eller sa: detta var vel kanskje ikke helt planlagt, men det takler du vel...syns de kunne latt være å si sånt. Dette barnet var absolutt planlagt...men jeg ble gravid fortere enn vi hadde trodd Ble gravid bare 14 dager etter at jeg tok ut spiralen... Jeg er i hvertfall lykkelig gravid...og jenta mi på 5 gleder seg til å bli storesøster!!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå