Twintipp og himmelblå Skrevet 17. desember 2009 #26 Skrevet 17. desember 2009 Skulle skrive noe av det samme som Alva. Her var det -7 grader i dag, blåste og vare rett og slett ubehagelig å være utendørs. Så da ser du ikke meg løpende rundt i boliglaget med akebrett ihvertfall! De få dagene i året det er ubehaglig vær ute er jeg inne med god samvittighet!))
Gjest Sekretøsa Skrevet 17. desember 2009 #27 Skrevet 17. desember 2009 jaja, jeg har sikkert ordlagt meg feil et eller annet sted )
(S)TinkerBelle <3 Skrevet 17. desember 2009 #28 Skrevet 17. desember 2009 Herrefred og fordraglighet! Stønn! Vi har Lille i utebarnehage og de er fader rullan meg ute hele året uansett vær. Og da mener jeg faktisk UTE! De hender de er inne litt på morgenen før halv ni, og evt litt etter 1530. Men mellom de tidene så er de stort sett ute. Regn, snø, vind, kuling you name it. Og vet du hva, ungene stortrives ute selvom kula biter litt ja. I dag har de hatt julelunch ute i minus 14 kuldegrader. Tipper det satt mange foreldre der oppe og frøys UTEN ull. ;p Hilsen hun som tror folk fryser uten ull og at barnehager som holder unger inne når det er minus 10 er noen pyser!!!
GuriMalla - ♀♂♂ Skrevet 17. desember 2009 #29 Skrevet 17. desember 2009 Det er jo stor forskjell på luftfuktigheten på kysten og her på vidda. Jo de blir jo kald i ansiktet men med ordentlig skinnlue er ikke det noe problem. Og når det er så kaldt her så er det helt vindstille. Vi her oppe er vant til at det er kaldt og må bare forholde oss til det. Vi må ut når det er kaldere enn 15 minus, hvis ikke må vi jo være innendørs i et halvt år.... Syns det er mye værre å være ute når det høljregner jeg da. Blir mer frossen da!
2smågull Skrevet 17. desember 2009 #30 Skrevet 17. desember 2009 unger helt opp til 3 år er ikke anbefalt å være ute lenge når det er kaldere enn minus 10. fordi lungene ikke er ferdig utviklet. da hjelper det lite med mye klær... det beskytter ikke lungene!
bunnie Skrevet 17. desember 2009 #31 Skrevet 17. desember 2009 åh de mente sikkert at det var for kaldt for noen av barna. sikkert flere barn som ikke hadde nok klær til å gå tur. har jobbet i barnehage selv. så er ikke fordi ikke de ansatte ikke gidder, men ofte barn ikke har nok klær tilgjengelig for tur. og såklart, da går det utover de andre, men sånn er det bare..
Manhattan skyline Skrevet 17. desember 2009 #32 Skrevet 17. desember 2009 Jeg jobbet i barnehage en vinter mens jeg studerte, og dette var en nordnorsk by ved kysten. Det var da -17 grader, og jeg ringte til værfolka bare for moro skyld for å høre de effektive kuldegradene (altså når man tar vinden og fuktigheten i betraktning) -42 grader!!!!! Det var kuling, da. Men likevel. Stooor forskjell på kuldegrader her og der. Synes -5 i Oslo er verre enn - 10-12 på indre østland.
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 17. desember 2009 #33 Skrevet 17. desember 2009 i et vennepar jeg kjenner kommer mannen fra canada (mener jeg å huske at det var) og de bodde der de første årene av babyen dems sitt liv. og når moren kom på helsestasjonen når det var -1 ute, så fikk hun ekstremt mye kjeft. for stakkars lille baby som måtte ut i kulden, det var jo farlig men jeg ser ikke helt poenget med å være ute når det er ubehagelig selv, så lokker ikke med meg småen ut akkurat
bambi på isen Skrevet 17. desember 2009 #34 Skrevet 17. desember 2009 Vi bor i longyearbyen og her er ungene ute nesten alltid, finnes unntak som når det er vind og 20 minus, men lufta er så tørr her at det går an å kle kulden ute på en annen måte en hjemme i sandnes. Der er det jo så fuktig at det blir iiiis kaldt med 5 minus. Idag så jeg faktisk folk gå ute i t-skjorte (bare sånn ca 50 m), da var det 3 minus, vindstille og snø i lufta. Det hadde jo aldri gått an hvis det var veldig fuktig!! Men kanskje folk som bor i finmark, troms og her i longyearbyen er flinkere til å dekke til ansiktet når vi er ute, vi har som regel slalombriller og ull "buff" og da går det fint å være ute å leke 1 times tid. Vi bruker forresten ikke kuldekrem på ungene heller, jeg smører dem med en god fuktighetskrem etter kvelds vasken og om morgenen tar vi bare den mest nødvendige vasken (øyner og melkebart). Ingen av dem som har fått frostskader enda ihvertfall......
Tokatter_USA Skrevet 18. desember 2009 #35 Skrevet 18. desember 2009 Det er en barnehage her i byen som har skandinaviske barnehager som mønster. Barna er ute minst to timer hver dag, uansett vær (men det kan bli ekstremt her, så de har kanskje en nedre grense), men foreldrene må opplæres i ull-bruk.
Gjest Skrevet 18. desember 2009 #36 Skrevet 18. desember 2009 De er nok det jo, her kler vi på jenta på 2,5 år ullundertøy, ullfrottedress og ullfleecedress og utedress på utsiden. Hun vil jo ut og de er ute i barnehagen. Er jo bare å følge med på så de ikke fryser:) Babyer er det jo noe annet med, det har faktisk vært tilfeller med det Alva refererer til over her med barn som har sittet i pulk...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå