Gå til innhold

Er ikke ungene i kautokeino ute?

Anbefalte innlegg

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Ser det er masse spørsmål her om når ungene kan være ute når det er kaldt, hvor lenge de kan være ute osv osv.

Forrige uke var ikke sønnen min ute i bhg fordi det var 9 minusgrader. Forstår godt ta de aller minste ikke trenger å være ute, men min sønn er 2 år og 3 mnd. Vi var heller ute 1 time når vi kom hjem, for han ville jo ake...

Er det et norskt fenomen at vi ikke skal være ute med ungene når det er mindre enn 10 minusgrader?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ha ha ha, jeg lurer på det samme.

Men så tenker jeg at det er jo ikke rart. Ungene i bhg til datteren min har på seg kortermet bomullsbody med en liten stripete golfgenser med krage på. Noen av jentene har på seg fine blondekjoler og bomullsbodyer med krage....

Barnehagetantene stappet hele kjolen ned i en utedress og sendte de ute. Etter 2 min grein og frøys de...

Tror noen foreldre er så slitne og stresset at de glemmer at barna har en hevrdag i bhg.

Tror også det er mange av de ansatte som er så drittlei jobben sin at de bare ikke gidder å gå ut selv. Så klager de over at alle ungene er grinete istedet:)

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Hehe, ja ikke sant...

forrige uke var det turdag i bhg, noe guttungen her elsker! Jeg kledde på han 3 lag (ja, faktisk!!) med ull, og vinterdressen hans er med enn tykk nok. Ull i halsen, ull på henda, og ull på hodet + kuldekrem... men nei, det var for kaldt...?! Det er jo ikke kaldt om man har riktig tøy på!

Skrevet

Det norske fenomenet må i så fall være "der sørpå":) Her har vi vel ikke de store valgene, det var 16- da vi våknet i dag tidlig, og det var kaldt. Kuling i tillegg gjorde ikke saken noe bedre, men noen måtte på jobb, og andre i barnehagen, og gæærne som vi er her, så har de først vært ute i barnehagen, så ute etter barnehagen.

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Idag var det 12 minus her, og det blåste kaldt. DA er det ikke noe vitsi å være ute, fordi det ikke er hyggelig for hverken små eller store...

Men når det er knallsol og opphold, vindstille og flott, da er det ut i skogen, opp i trærne :o)

Gjest Lykkeliten2
Skrevet

det er jo grusomt kalde temperaturer det er snakk om da...er det ikke egentlig triveligst inne da naar det er saa kaldt? Tror ikke meg eller barna mine hadde kost oss ute naar det er saa kaldt at det gjoer vondt aa puste og det biter i kinnene og nesen.

he he,men bare saann til opplysning, her hvor jeg bor i spania, er ungene inne eller ute under tak hvis det regner og er kaldt (saann rundt 12grader), det er litt morsomt med forskellene paa hva som regnes som utevaer kan man si..

Forresten her var det ca 12 grader med vind i gaar og det virket veldig kaldtog surt, i dag var det mye bedre, ca15/16grader og uten vind, og hva ser jeg? masse smaaunger i vognene sine med boblejakker, luer,skjerf etc, sittende i vognene sine under regntrekkene sine.. fordi det var saa "frio".. de hadde doedd om de hadde komt til kautokeino

Skrevet

Ja, jeg tror det er et norskt fenomen. I Spania er de mindre strikse på begrensningene ved kuldegrader ;)

Skrevet

Jo ungene i Kautokeino er ute!! Bor her oppe! Jeg har ei jente på 3 år og her om dagen var ungene ute i 45 min og da var det minus 28 grader her. De minste er jo selvsagt ikke ute så lenge. Men det er da ikke noe problem så lenge de har ordentlige klær på seg!

Skrevet

bor i finnmark, og her er vi ute selv om det er under 10 minus og vind. Det gjelder bare å ha riktige klær altså - og noen koser seg fordetom. Men i barnehagen så velger ungene oftest selv. Min på 2 elsker å være ute, så han er ute sammen med de største selv om de minste er inne

Skrevet

Man kan jo bli kald i ansiktet selv om en har mye klær på, det blir man i Kautokeino og................

Skrevet

Det er ikke bare kulden det går på, men kulde kombinert med luftfuktighet. I den sørlige delen av landet, spesielt langs kysten (noe det er mye av i Norge), er det ganske høy luftfuktighet, så om det er 8-9 kuldegrader i f.eks Bergen, føles dette like kaldt som 20 kuldegrader helt nord i landet, og kroppen reagerer også deretter. Barn på under 1 år, sånn ca, har enda ikke utviklet lungene sine helt, så for mye kulde kombinert med for stor luftfuktighet kan faktisk få de små "dingsene" (alveolene?) i lungene til å fryse slik at babyen ikke lenger klarer å puste og i verste fall dør. Dette skal _mye_ til, men det er i hvertfall grunnen til at man generelt fraråder at barn på under 1 år er utendørs når det er mer enn 10 kuldegrader ute. Hva man velger selv får jo være opp til hver enkelt, men kan jo være greit å vite litt om hvorfor anbefalingene er som de er i hvertfall :-)

(denne forklaringen fikk jeg av barnelege forresten, bare da med riktige navn på de tingene i lungene, men nå husker jeg ikke de navnene lenger).

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Det var et legitimt spørsmål fra min side altså, fordi jeg faktisk ikke vet. Og som sagt, barn under 1 år som gjerne er stillesittende har ikke noe ute å gjøre når det er kjempekaldt, men ungene som herjer og leker, aker og står på ski, de holder jo varmen...

Jenta mi var ute i 10 minus her, aka og sto på ski i bakken, og var svett når ho kom inn igjen... men så er hun 5 år da, og kjenner selv når hun blir kald :)

Skrevet

Her (Troms) har barnehagen en begrensning på 10 minus for de under 3 år og 15 minus for de over 3 år. Hvis det er sterk vind, blir barna holdt inne selv om det ikke er så kaldt. Kuldekrem er et must! Her kler vi dem i ull+ ull/flece og vind-og vanntett, gode votter, luer og støvler.

Skrevet

Det er vel heller et norsk fenomen at barn er ute i annet enn 20+ og strålende solskinn;-) Utelek i all slags vær er faktisk ikke vanlig, og en skal ikke langt utenfor Norge for å finne barnehager uten lekeplass. Om majoriteten av barna er for kalde, ikke har nok klær eller bare ville være inne denne dagen synes jeg det er greit. Så lenge det ikke er hver dag eller noe som skjer ofte.

Skrevet

Er jo litt forskjell på oss i sør og de i nord da.. Ungene oppi nord er herdet ,dvs vant med slike temparaturer om vinteren. Her jeg bor, i Rogaland, er vi ikke er vant med slike kuldegrader vi har her nå. 10 kalde er det ute nå her hos meg. Steinkaldt!! Vi pleier å ha 5-6 grader og vannrett regn vi..:-)

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Ja, det er sant det... men man omstiller seg vel? Og klarer å takle temperaturen? Vi var i egypt i sommer, ikke akkurat vant til 45 grader i skyggen, men det gikk det og ;)

Jeg bor i Vestfold, her er det 14 minusgrader nå, men det går fint :o) Ikke at jeg skal noe mer ut idag, men i morgen og i helga må vi jo ut :)

Skrevet

Hahahaha, nei! Det er nok et norsk fenomen at man på død og liv skal ut i allslags vær. Det samme er vel også den enorme troen på at man fryser om man ikke har ulltøy.

Skrevet

Jeg tror det først og fremst er ett norsk fenomen at folk stort sett er inne og ikke er vant til å kle seg når de skal ut. Har vært ute i kaldere vær med barn, men ser selvfølgelig an vind og helse på barnet sånn ellers.

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Hehe Gustebarn :o) Kanskje du har et poeng der ;) Jeg tror ikke man fryser uten ull. Jeg hadde aldri ull på når jeg var ute (mye syk da, men dog) og var aldri kald.. heller aldri snakk om at vi måtte inn fordi det var for kaldt ute...

Skrevet

Joda, man kan fryse i hjel med ull på også, men det har vel noen andre ålreite kvaliteter, mener jeg å ha lært?? Tror neppe jeg gidder å sende vesla på 16 mnd. ut i noe annet her oppe. Men vi bruker faktisk fleece også som mellomlag. Har nesten samme effekten. Har ikke så enorm lommebok at det bare går i ull.

Skrevet

det er vel i noen land de ikke ute hvis det er kuldegrader og snø i det hele tatt.. ;)

Skrevet

Takk Alva! Blir så teit å sammenligne vidda midt i landet med kysten! =)

Skrevet

Det er riktig at en ikke skal se bare på gradene, men forholdene rundt.

Hvis dere har opplved snø flere steder i Norge har dere kanskje lagt merke til at den er forskjellig? Det er værforholdene som gjør det ;)

Noen steder ligger den som rene pudderet i lengre tid. Den kan være svart av skitt og likevell mulig å løfte opp deler av. Mens andre steder fryser den til et islag på toppen etter bare et par dager. Islagt snø mer eller mindre.

Skrevet

Alderen på barna må da ha mye å si. Jeg vet ikke hvor gamle barna deres er. Jeg bor i Nordland og i dag har vi hatt 21-22 grader ute, og jeg kunne aldri tenke meg til å ta min 1 måned gamle datter ut, ikke engang ut til bilen. Så små barn skal ikke ut i kulda. Større barn tåler vel mer, men også der er det grenser. Husker da jeg selv gikk på barneskolen (ganske store med andre ord), så hadde vi en regel på at alle var inne i friminuttene om det var kaldere enn minus 20 ute. Gjett om vi gikk og sjekket gradestokken ofte når det var 19 1/2. Hehe.

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Nei! Små spedbarn og babyer skal jo selvfølgelig ikke være ute! Ikke her, og ikke i kaldeste alta! Og det er heller ikke snakk om å være ute hele dagen... men jeg syns det er rart at bhg setter en regel om at de ikke skal være ute når det er lavere enn 10 - uansett hvordan været er. Vi var ute og kosa oss i 12 minus vi, sola sto på himmelen og det var vindstille. Jeg også skjønner at man ikke på død og liv skal ut når det snør vannrett, og man får istapper i nesa bare av å gå i bilen...

Men store unger klarer seg vel ute en liten stund så lenge været er ok tross minusgrader, og man har nok klær?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...