Gå til innhold

"Sunt forhold til alkohol"...


Anbefalte innlegg

Skrevet

Hehe, nå er vel det sunneste man kan gjøre i forhold til alkohol å være totalavhold, jeg ser ingen næringsverdig eller sunnhelstfaktor i alkohol, annet enn som desinfeksjonsmiddel og tynner. MEN jeg liker smaken, jeg kan også synes at rusen er behagelig også i moderate mengder. Så derfor drikker jeg skjeldent og moderat. Jeg kan ta en øl til maten på Julaften hvis jeg ikke skal kjøre, eller kose meg med hvitvin til sjømaten når vi er på hytta. Nå kan jeg telle på fingrene antall ganger i året jeg smaker alkohol, fest og "fyll" tar vi når vi har barnfri. Om jeg ikke drikker meg til fyllefant, så er jeg godt brisen og passe fjollete og ikke selskap for unga mine når jeg er berusa, selv om jeg er aldri så blid og grei, er ikke helt som jeg er når jeg er edru for å si det slik.

 

 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg aner ikke hva slags forhold mine barn kommer til å ha til alkohol. Jeg drikker stort sett til fest (må ikke da, men drikker jeg alkohol er det gjerne da jeg gjør det). Jeg kan ta et glass vin til maten en skjelden gang på restaurant, men neppe når barna (ok, har bare ett nå, men vil ha fler :) er til stede, Er stort sett ikke så glad i alkohol til mat, for meg personlig er alkohol et rusmiddel og det er det jeg bruker det til, men ytterst skjelden etter at jeg fikk barn.

 

Jeg er altså ikke avholds, men mine barn kommer neppe til å se meg drikke mange gangene i oppveksten, og jeg vil jo ikke akkurat skryte og si "mamma drikker bare for å bli full hun", det kan umulig være en sunn innstilling å gi videre. Jeg ønsker selvfølgelg ikke at de skal begynne å drikke før de er 18 (eller senere, eller aldri), men er ikke mer blåøyd enn at jeg ikke blir overrasket om 15 åringen kommer full hjem (hvordan jeg skal få det til å bli med den ene gangen er jeg ikke sikker på). Hovedsaken er at de kommer hjem, tilstanden de kommer hjem i er av underordnet viktighet i den sammenheng). Jeg skal vise ET til de kan den utenat ("phone home" ;) De kommer neppe til å få alkohl hjemme før de er gamle nok, det er enkelt nok å skaffe seg øl om jeg ikke skal hjelpe til i tillegg.

Skrevet

Bare for å kverulere så kan man vel ikke si at man har et sunt forhold til noe man ikke har et forhold til? Et glass rødvin er jo sunt i moderate mengder.

Skrevet

Sjefsmegga:

 

jmf den andre tråden, om jul og drikking, så er visst totalavhold å ha et usunt forhold til alkohol.

 

*humrer litt* -jeg bare måtte.

Skrevet

Totalavhold er ikke sunnere enn å påstå at folk drikker et glass rødvin for rusen sin skyld. Jeg vil si at man da har et anstrengt forhold til alkohol og/eller de som drikker alkoholholdig drikke. Hvorfor er en aquevitt til maten en tradisjon? Fordi det smaker så jævlig godt? Neppe. Hvorfor drikker folk et glass øl eller vin til maten? Fordi det smaker godt? Ja faktisk. Brus til julemat smaker egentlig ikke godt.

Skrevet

Det var ikke det jeg skrev. Jeg skrev at det var et ikke-eksisterende forhold. Og at jeg derfor mener du ikke kan si at du har et sunt forhold til dèt. Det sier ingenting om du feks. klarer å balansere ditt forbruk til å kunne si om du har et sunt- eller usunt forhold til alkohol.

Skrevet

Jeg har jo et forhold til alkohol. Alle har vel det, om de vokser opp i nogenlunde siviliserte former. Og jeg sa vel til og med at jeg ikke engang er totalavholds, så til og med innenfor din definisjon av å ha et forhold til (altså å bruke selv), så har jeg et forhold til alkohol.

 

Og jeg mener fremdeles at mitt forhold til alkohol - som jo er et rusmiddel - er sunnere enn det å skulle drikke jevnlig for "kosens del".

Skrevet

Vel,ifølge DIBs forhold til alkohol kan jeg stemples som ille.Koster meg ingenting å åpne en flaske rødvin en lørdagskveld når ungene sover godt.Og kanskje tar pappaen seg en whiskey?

 

Vi har et avslappet forhold med andre ord.Og skulle noe skje med ungene eller oss så er vi i stand til å ringe 113.Ingen av oss er overstadig beruset men tør vi bli brisen i vårt eget hjem?JA. Spørsmålet dreier seg vel mer om hva som defineres som "møkkete" og "feil". Vi setter pris på god vin og mat osv uten at vi føler oss som uansvarlig og hjelpetrengende av den grunn.Hva skjedde med sunn fornuft?Hvis jeg holder en jente kveld og min 5 år gamle sønn skulle stå opp og be om et glass vann, da hadde jeg fulgt han inn på kjøkkenet , gitt han vann og fulgt han inn igjen.Brisen eller ei.Hva definerer dere egentlig som brisen?Full? Jeg definerer meg selv som brisen etter to-tre deilige glass rødvin, fullstendig i stand til å ta vare på mine barn,gjester og meg selv.Gjør det meg til en alkoholiker? NEI. Alt er så svart hvitt her inne.Enten tar man vare på barna sine eller man gjør ikke det.Eller man er inkompetent som mor eller alkoholiker....Hallo??

Skrevet

Jeg må forresten pent få lov å sitere min avholdende bror før jeg legger meg;

 

"Jeg spiser ikke mennesker heller, betyr det at jeg har et usunt forhold til folk?"

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...