Gjest Skrevet 16. desember 2009 #1 Skrevet 16. desember 2009 Jeg ser dette nevnes hyppig når man sniker seg mot jul. I tråden under her så er dette nevnt i omtrent hvert tredje innlegg. Det jeg lurer på, hva er for DEG et sunt forhold til alkohol? For jeg ser at hva jeg mener er et sunt forhold til alkohol er noe HELT annet enn det andre tydligvis mener.
Gjest Sekretøsa Skrevet 16. desember 2009 #2 Skrevet 16. desember 2009 Jeg har ikke noe sundt forhold til alkohol All or nothing!
*Lissi* Skrevet 16. desember 2009 #3 Skrevet 16. desember 2009 I MINE øyne er det å kunne ta seg et glass vin, og la det være med det. At barna ser at men feks. tar det ene glasset med vin til maten. Synes det må gå ann å kose seg med 1 glass. Jeg skyr alkohol så lenge barna er hjemme, men det er fordi jeg vil være 100% edru om det skjer noe.
vaskedama+♂ 09 og 11 Skrevet 16. desember 2009 #4 Skrevet 16. desember 2009 for meg er et sunt forhold til alkohol å kunne ta seg et par glass rødvin til maten. Er vokst opp med det i familien, og fikk se at man kunne drikke øl uten å bli fulle idioter. Tror ikke akkurat at unger tar skade av å se mamma og pappa drikke vin, så lenge de oppfører seg slik de alltid har gjort uten alkohol også. Har noen skikkelige avholdsmennesker som blir stramme i maska når noen drar fram til og med alkoholfri øl!! Da er man temmelig hysterisk spør du meg..
Nummer 3 kom i november :) Skrevet 16. desember 2009 #5 Skrevet 16. desember 2009 Sunt forhold er maks 2 øl eller 1 glass vin til maten når barna er våkne... Ellers er det viktigste at en er edru og kjørbar. Vi drikker ikke alkohol med barna tilstede...
tresøtesmå-torødogenblå Skrevet 16. desember 2009 #6 Skrevet 16. desember 2009 For meg er et sunt forhold til alkohol at alkohol er noe man kan kose seg med av og til selv om barna ser på, men også noe man kan kose seg uten (selv om barna ikke ser på...) Jeg drikker ikke ofte, og har kanskje savnet det en to-tre ganger hittil i svangerskapet. Kommer til å savne det i julen også. Men ikke mer enn at jeg overlever helt fint. Til enkelte ting hører det med, hvitvin til reker, rødvin til biff, øl og akevitt til julematen. Men jeg spiser reker, biff og julemat uten alkohol til også. Og koser meg. Et sunt forhold til alkohol innebærer at man ikke lar et glass bli til 3 eller 4 om det er en situasjon som ikke er tilrettelagt for det. Dvs: Man blir ikke brisen når man er sammen med barn, og man drikker seg ikke plutselig dritings hvis man skal på jobb dagen etter osv.
3småtroll♥ Skrevet 16. desember 2009 #7 Skrevet 16. desember 2009 Som de anre skriver- at man tar litt å drikke uten å bli full eller endre oppførsel.... særlig ovenfor barna! Jeg drikker alkohol foran barna av og til- da som drikke til maten gjerne. Jeg er av de som mener at hvis alkohol blir en "hysj-hysj-ting" blir barna bare mer nysgjerrig på det og får et mer "unaturlig" forhold til det. Er jo ikke bra at større barn går å tror at alkohol er kjempefarlig heller... Alt med måte- og det må også læres;)
Gjest Skrevet 16. desember 2009 #8 Skrevet 16. desember 2009 For meg er det å kunne ta ett glass om man synes det er godt, uten at man trenger mer. Altså i hovedsak for smakens skyld, ikke for rusen. Nordmenn er jo beryktet for drikkevanene sine. Vi heller mer mot søreuropeiske vaner, der vin og mat hører langt på vei sammen.
Gjest Skrevet 16. desember 2009 #9 Skrevet 16. desember 2009 Et "sunt forhold" for meg er rett og slett å ikke trenge alkohol. Altså, at du ikke i noen sammenheng "trenger" den ene ølen, eller det glasset med vin. At du har fullgode alternativer og behandler alkohol som det det er; et rusmiddel. Jeg synes ikke det er sunt med ungdommer (eller voksne for den del) som går på fylla hver helg og likestiller alkohol med fest og morro, men jeg synes aldeles ikke det er sunt med de som tar seg et glass vin hver helg heller. Man KAN faktisk slappe av og kose seg uten også... ...men jeg er jo vant til å bli sett på som et romvesen for denne holdningen da. Selv er jeg ikke TOTALavholds, men jeg drikker så og så aldri. Jeg har full oversikt over de gangene jeg har drukket alkohol igjennom livet, men jeg HAR faktisk vært full en gang (bare for å se om jeg gikk glipp av noe. Det gjorde jeg ikke...). Jeg har ingen ting i mot at folk drikker i settninger der det er ok (uten barn og dyr tilstede, og uten at det ødelegger for andre), men jeg velger som regel å drikke brus selv. Alkohol har jeg ikke noe behov for når jeg skal more meg
Gjest Skrevet 16. desember 2009 #10 Skrevet 16. desember 2009 Et sunt forhold for meg er å kunne ta et glass vin til maten og en liten likør til desserten, men like gjerne kunne la det være uten å føle noe savn. Altså å drikke når det passer seg og la det være når det er det "riktige". Jeg tror ikke ungene har vondt av å se foreldre som tar seg et glass vin. Men, jeg tror unger har vondt av å se fulle foreldre som ikke evner å verken begrense seg eller vurdere når det er ok med et glass. Mine barn har vel aldri sett meg etter at jeg har drukket, selv om jeg gjerne tar meg et glass både fredag og lørdag kveld. Men da sover de så søtt og jeg er fremdeles klar nok til å ta godt vare på dem om de skulle våkne.
prekæs Skrevet 16. desember 2009 #12 Skrevet 16. desember 2009 Sunt er relativt. Vet om folk som koser seg med 3 fl. vin etter at ungene har lagt seg. Hadde jeg og mannen gjort det, hadde vi blitt dritings begge to. Helt umulig å si mao. Jeg har to voksne, mer eller mindre, barn som begge påstår at de aldri har sett meg full selv om de har sett jeg har tatt ett glass vin og/eller akevitt til julematen. Mener vel at hvis unger blir redde og utrygge har man på ett eller annet tidspunkt gått for langt. Tror vel ikke at barn som har opplevd ett "sunt" forhold til alkohol ikke blir så veldig redde hvis bestefar blir litt blank i øya under 60 års jubileet sitt.
Manhattan skyline Skrevet 16. desember 2009 #14 Skrevet 16. desember 2009 For meg er det å kunne ta et par glass vin til maten (i ny og ne, vel og merke), og mannen kan ta en cognac og jeg en Baileys til kaffen (det også i ny og ne). I tillegg betyr det at jeg aldri viser meg beruset foran barn, verken mine egne eller andres.
PAVEEL Skrevet 16. desember 2009 #15 Skrevet 16. desember 2009 Enig med 3.gang her også. Kan gjerne ta meg et glass vin til maten jeg, el på kvelden. Men drikker meg aldri full. Det gjør jeg heller ikke når jeg er ute, da drikker jeg meg bare kjempeglad;)
LOTP i Barneparadis<3<3<3 Skrevet 16. desember 2009 #16 Skrevet 16. desember 2009 Du mååå vel ikke ha annet enn vann til maten på julaften heller da? F.eks 1 glass rødvin kan gjøre et godt måltid komplett. Riktig drikke til forskjellig mat. Man kan ikke si det samme om brus. Jeg tror ikke de som drikker øl eller vin til maten på julaften gjør dette pga rus.
Gjest ->>- Skrevet 16. desember 2009 #17 Skrevet 16. desember 2009 Alkohol er ikke sunt, det er dermed ikke spesielt sunt å ha noe forhold til det. Akkurat som med sjokolade. "Jeg har et sunt forhold til sjokolade," liksom? Men for all del, man har først et usunt forhold til noe den dagen man MÅ ha det og inntar overdrevne mengder. Så alt fra ingenting noensinne til litt av og til til mye ganske sjelden og i noenlunde kontrollerte former kan vel komme under sunt. Tar man en spasertur på Karl Johan en lørdagskveld på disse tider, kan man fort få inntrykk av at ingen nordmenn har et sunt forhold til alkohol.
prekæs Skrevet 16. desember 2009 #18 Skrevet 16. desember 2009 Men spør du, vil nok alle på Karl Johan hevde at de har ett sunt forhold til alkohol de og.
Gjest ->>- Skrevet 16. desember 2009 #19 Skrevet 16. desember 2009 Mhm. Jeg tror ikke jeg tør å spørre dem. Nordmenn på julebordsfylla er schumle.
Lollinondodda Skrevet 16. desember 2009 #20 Skrevet 16. desember 2009 Mine barn har aldri sett meg drikke,men det er fordi jeg selv hadde en mor som drakk når jeg var mindre og jeg vil ikke at mine barn skal se det,jeg blir kvalm av bare tanken på å ta en glass øl når jeg har barna..føler at det er en "møkkete" ting.. Syns jo så klart at det er ille det er sånn,for føler at et normalt forhold til alkohol er sunt for barna å se..at man klarer å ta et glass øl til kos,uten å skifte personlighet.. Menmen,kan jo ikke gjøre det bare for å gjøre det.. Men drikker øl til fest så klart..bare ikke sammen med barna.. Og barna vet at hvis jeg skal på fest,så drikker jeg øl..(er ute kanskje 2-3 ganger i året,hehe)
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 16. desember 2009 #21 Skrevet 16. desember 2009 Jeg har et sunt forhold til alkohol. Jeg går ikke på julebord.
Tøysetipp Skrevet 16. desember 2009 #22 Skrevet 16. desember 2009 Jeg tror de fleste vil ha den generelle oppfatningen av at det da foregår under kontrollerte former. Når det er barn tilstede. Å drikke 3 fls. rødvin feks. er ikke det jeg vil betegne som et sunt forhold til alkohol. De fleste vil bli såpass pussa av det konsumet eller så drikker de såpass hyppig at de blir resistente mot normal mengde alkohol. Det kommer an på mengde, hyppighet, avhengighet, årsak etc. etc. Et overforbruk av noe er ofte relatert til det følelsesmessige. Man bruker en substitutt for å kontrollere følelser. Ergo et usunt forhold til noe. Eller man kan ha vanskelig for å begrense seg. Så jeg vil si at et sunt forhold til noe er noe man føler man kan kontrollere.
lille sprelle Skrevet 16. desember 2009 #23 Skrevet 16. desember 2009 Aldri full Ta et glass vin eller to innimellom, gjerne til maten. En fest en sjelden gang der man drikker litt mer om man har lyst på, men ikke om man ikke har lyst på. (og sistnevnte aldri i nærheten av barn)
therehag Skrevet 16. desember 2009 #24 Skrevet 16. desember 2009 folk for gjøre hva de vil.. personelig drikker jeg aldri.. ikke gjort det siden jeg var 18, og da drakk jeg vel bare 5 ganger det året. ser ikke poenget;)
Tøysetipp Skrevet 16. desember 2009 #25 Skrevet 16. desember 2009 Da vil jeg heller si at man har et moderat forhold til alkohol. Seriøst, er det ingen som drikker halvannen flaske rødvin og noa attåt i festlig lag (jada uten barn) lenger? Jeg mener fortsatt jeg har et sunt forhold til alkohol. Men, plystret ofte sentimentalt og kalvbeint hjem fra fest av og te'..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå