Anonym bruker Skrevet 15. desember 2009 #1 Skrevet 15. desember 2009 Leggesituasjonen her har blitt til et sant helvete. Har vært greit hele veien. Hun er fem mnd. Legger seg greit, og våkner på minuttet en halvtime etter. Skriker som en gris i opptil to timer. Jeg har prøvd alt. Tatt henne opp, da er hun i knall form, og like grinete når jeg legger henne igjen. Jeg har gitt henne velling før sengen, minus velling, sitter der inne med henne, lagt henne i min seng sammen med meg, hun bare hyler. Har lagt henne tidligere og senere, er ingenting som fungerer. Det tærer på, gruer meg hele dagen til kvelden, da jeg vet hvor stressende dette blir. Når hun endelig sovner er jeg utslitt. Har ingen krefter igjen, vet ikke hva jeg skal gjøre. Deprimerende!!
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2009 #2 Skrevet 15. desember 2009 Har du sjekket henne for ørebetennelse?
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2009 #4 Skrevet 15. desember 2009 Nei, men har hatt henne til fysioterapeut og manuellterapeut vedr KISS. Hater kveldene nå. Et sant helvete. Skjønner ikke HVA hun skriker for.
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2009 #5 Skrevet 15. desember 2009 Hun sover ikke mye på dagtid, og skal hun sove mindre enn det hun gjør nå, skriker hun hele dagen. Hun trenger den søvnen hun har på dagtid.
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2009 #6 Skrevet 15. desember 2009 Føler med deg! Jeg har hatt det sånn med jenta mi i 4 mnd. hun er 11 mnd nå, og dette begynte når hun var ca 7.. Grusomt hele greia! Begynte med at hun fikk ørebetenelse, var vel da hun fikk denne uvanen. Hun våkner hver halvtime helt til jeg legger meg. Da får hun komme i senga til meg. Har ikke noe pappa som kan avlaste meg,så vi har nå fått Vallergan av legen slik at både hun og jeg kan bli mennesker igjen! Finn ut om det er noe som plager barnet, vi var å fikk inn dren i ørene også.... Lykke til!
Gjest Skrevet 15. desember 2009 #7 Skrevet 15. desember 2009 Har du prøvd dentinox? kan hende det er tenner på vei...
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2009 #8 Skrevet 15. desember 2009 Ville bare si at dersom det ikke er noe medisinsk tilfelle så kan det være at hun merker at du spenner det når kvelden kommer og at det gjør henne litt anspent og som igjen gjør at hun våkner lettere. at hun ikke klarer å komme inn i den dype søvnen og når hun da våkner så er hun så overtrøtt at hun blir helt propell. Men vit også at ting en prøver også må prøves over lengre tid før det kanskje virker, kan være at det er vanskelig for henne å komme ut av den onde sirkelen hun har kommet seg inn i. Jeg anbefaler at du snakker litt med eventuelt fagfolk og terapauter om dette, låner henne bort noen netter slik at du ( hvis du er alene) får hvilt deg opp før du begynner med ny giv for å få henne på rett kurs. Kan være tenner, i så fall finnes det noe på apoteket en kan smøre på gommene. Kan være at hun krever litt mer av kosten enn velling og melk... Det kan være masse, og en klarer ikke å tenke alltid når en er sliten og alltid trøtt og trist for dette. Ikke vær redd for å ta tak i dette og koble inn andre hvis du føler du ikke får godt nok svar eller god nok veiledning av de du kontakter først. søk på nettet så får du mange artikler og fagpersoner du kan snakke med. lykke til!!! Hilsen mor til 3 og mye våken om natten men endelig greie legge kvelder:)
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2009 #9 Skrevet 15. desember 2009 Har det det samme problemet her!! Og hun er snart 10 mnd, og jeg kan ikkje fatte hva som feiler ungen! Hun greier ikke å slappa av når hun skal sove, hverken på kvelden, natta eller dagen! Og våkner maaaange ganger i løpet av kvelden og i løpet av natta, det kan være skrik, eller bare våken. Og vi gjør absolutt ALT for henne! Har noen hørt om søvnproblemer hos barn som kommer av enten hjertefeil, ADHD eller andre sykdommer?? Ønsker ikke å gi henne sovemedisin heller. Du som har fått sovemedisin til ditt barn, hvordan funker det??
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2009 #10 Skrevet 15. desember 2009 19:57 her. Jeg har vært veldig skeptisk til å gi henne "sovemedisin". Har egentlig vært litt imot det,men nå må jeg prøve. Har bare gitt henne det en gang enda, og enn så lenge har det ikke virket som jeg hadde ønsket. Hun har vært våken mange ganger alt i kveld. Men skal gi det noen dager, så håper jeg hun etterhvert,med litt hjelp, klarer å finne søvnen sin selv! Har ikke tenkt å la henne få denne medisiner over en lang periode.
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2009 #11 Skrevet 15. desember 2009 Vallergan er ikke sovemedisin, men en sterk allergimedisin som virker søvndyssende, dette hjelper barnet til å sovne, men ikke til å sove.. Det gis egentlig ikke til barn under 2 år, og det gir en uheldig bieffekt med at barna blir "fyllesyke" dagen etter. Det er ikke avhengighetskapende, men det kan skape en ond sirkel. Sykehusene er til og med restriktive til å gi dette.
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2009 #12 Skrevet 15. desember 2009 Når legger du henne? Når har hun siste lur på dagen? Når står hun opp?
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2009 #13 Skrevet 15. desember 2009 Hun legger seg kl syv. Det er ingen fast soverutine på dagtid enda, men holder henne våken fra ca fire. Hun sover til mellom syv og ni på morningen. Hi.
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2009 #14 Skrevet 15. desember 2009 Girimeg, sovemedisin til en på 5 mnd??!!!! Det hørtes helt sykt ut spør du meg. Det er jo hundre ring det kan være!? Tenner? Har hun vært sånn lenge? Jeg kjenner flere som at hatt god effekt av å flytte de på eget rom/ evt samme rom som deg, skifte seng, sette sengen et annet sted på rommet, være der inne til de sovner osv... Et barn på 5 mnd har ikke skikkelig rutine enda!! Aksepter at det er sånn nå, da blir man mindre fortvilet...
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2009 #15 Skrevet 15. desember 2009 Ærlig talt, les innleggene her da 22.12. Det er ikke jeg (hi) som gir barnet mitt sovemedisin. *oppgitt*
Kleint Skrevet 15. desember 2009 #16 Skrevet 15. desember 2009 22.12; det er ikke hi som gir ungen sin sovemedisin, og om du leser innlegget hennes har hun sittet der inne.
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2009 #17 Skrevet 15. desember 2009 Hei HI Leste nettopp en artikkel om søvn hos små barn, både spedbarn og litt større (tror det var i "Foreldre og barn"...). Der sto det at for lite søvn på dagtid kunne skape søvnproblemer på natta. Jeg har lite erfaring med dette, men har hørt flere nevne det før, at overtrøtte barn gir lite/dårlig søvn på natt. Kanskje verdt å prøve å la henne sove mer på ettermiddagen? Skjønner at det er frustrerende.
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2009 #18 Skrevet 15. desember 2009 Hold ut, prøv å tenk at det bare er for en kort periode så blir alt bedre. Jeg har vært der selv der du er nå og trudde det skulle klikke. Ammer du? du har spist i løpet av dagen, kanskje hun sliter med luft. gir du henne flaske prøv å få en annen til å legge henne. prøv å legge henne litt senere (30 min til en time) ??
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2009 #19 Skrevet 15. desember 2009 ammer du? kanskje hun er sulten? prøv å øla hun drikke så mye melk hun vil fra falske og se hva som skjer. lykke til! Her har lillejenta begynt å stå opp fra ca 23-01 et par dager i uken. jeg blir helt utslitt av det, og du har det jo laangt verre! så føler med deg!
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2009 #20 Skrevet 15. desember 2009 Hun er flaskebarn, og spiser full flaske før hun legger seg. Har prøvd ALT, se hovedinnlegget vedre legging tidligere/senere, sitte der inne med henne, ta henne opp, ja you name it... (
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2009 #21 Skrevet 15. desember 2009 ville latt være å holde henne oppe fra fire. og heller gi henne litt soving i fem/ 6 tiden o glagt henne 8. ikke alle babyer som er klare for å ta natta kl. 7
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2009 #22 Skrevet 15. desember 2009 Hvorfor i all verden gjør du det så vanskelig for deg selv?? Det er jo du som gjør dagen til et helvete!! Jenta hyler i flere timer, hun er jo tydeligvis ikke trøtt!! Det nytter ikke fortelle en så liten baby at det er tid for å sove hv is han eller hun ikke er trøtt! Hun er ikke klar for å bli puttet inn i rutiner som passer deg som forelder.. Ta henne opp og la henne være baby. Hun er fem måneder gammel! Min datter sovnet på fanget, og aldri før i 23-tiden, helt frem til hun var seks måneder. Vi stilte våre behov bak hennes. Og det skulle bare mangle. Hun er nå ni måneder med en alle tiders søvnrytme. Hun legger seg 20.00 og sover til 08. Dette har skjedd gradvis helt av seg selv, i hennes tempo. Uten noe gråt og "helvete". La henne være baby er mitt råd! De kommer ikke til denne verden med ferdig utviklet døgnrytme, det må læres!
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2009 #23 Skrevet 15. desember 2009 Helt enig trur mange blir for påvirket av det de leser om legge tider 7 osv. ikke alle babyer som sklir inn i denne gruppen, så prøv å la babyen styre en periode og så heller gradvis og sakte legge henne tidligere på kvelden. Trur ofte man vinner mere på å lytte til babyen enn å høre på alle andre.
Lea Laus Skrevet 15. desember 2009 #24 Skrevet 15. desember 2009 Jeg ville lagt inn en napp mellom 3-5 en gang. Det er lenge for små babyer å gå hele kvelden uten søvn. Det gjør vondt verre. Søvn alver søvn. Dette funket hos oss: Gå tur hver dag til samme tidspunkt (15.00) I en uke. Etter det sov hun til det tidspunktet når jeg la a i vogna. Siden er hun blitt en engel å legge på kvelden:)
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2009 #25 Skrevet 15. desember 2009 Ja dette er ikke enkelt. Jeg har hatt det sånn med min yngste datter. Det som skjedde etter en lang periode med hyling ved leggetid. Var at en morgen hadde hun veske som var rent ut av øret. Sånn har det også vært mange ganger senere, men da har det gått kortere tid fra hyle nettene til det har gått hull på trommehinna. Har hjulpet oss å heve senga i hodeenden. Ja og få øredråper med legen. Tror om jeg hadde vært deg så hadde jeg betilt en time til henne med legen og fått sjekka det. Har ingen tro på mindre søvn på dagtid og div andre forslag. Er nok noen plass hun har vondt. Så små unger bruker ikke hyle uten grunn. Sier det av erfaring, Gammmel snart 5barnsmor.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå