Gå til innhold

Er det så ille med desemberbarn da...?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har termin 7. januar, men ting har begynt å skje allerede. Har en god del maserier, har begynt å få åpning (2cm) og kjenner mer og mer til maseriene(som begynte på søndag), de blir sterkere og mer intense, men er ikke regelmessige, og gjør ikke kjempevondt ennå. Men, problemet(hvis jeg kan kalle det for et problem) er at alle rundt meg sier "knip nå igjen til over nyttår, stakkars gutt hvis han blir født i desember". Hva er det for en ting å si? Er det virkelig så ille om han kommer i desember da? Han er jo hjertelig velkommen uansett når det skulle være, for min del! Skjønner jo dette her med skolegang og sånt, men er det verdens undergang...?

Off.... Kjenner jeg blir litt frustrert over at alle skal synse og mene så mye... Og, dersom det skjer noe, hvordan skal jeg liksom klare å knipe igjen :P

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Selvfølgelig kan du ikke knipe igjen, barnet kommer når det er klart :-) Har et januarbarn (med termin i romjula), og er i grunnen glad han ikke kom før i januar. Mest fordi jeg tenkte det var litt kjedelig å ha bursdag juleaften eller i romjula, men også fordi det er greit å bli eldst i klassen i stedet for yngst.

I tillegg har jeg et desemberbarn. Og jeg regner i grunnen med at dette barnet skal klare seg akkurat like bra :-)

Tror ikke folk mener at det er verdens undergang å bli født i desember, det er vel bare en av disse typiske tingene man sier, at man håper barnet kommer på nyåret (kan jo også være ment som en trøst for de som begynner å bli utålmodige med å få ut barnet nå før jul. At man skal tenke at det egentlig er bra om barnet blir inne litt til)

Lykke til med fødsel, og gratulerer så mye som vordende mor!

Skrevet

Kjipt så lenge en er under 18.....

Men flott når en er voksen;)

Jeg er november-barn selv, så dette vet jeg godt.

Det er ikke verdens undergang, men det kan føles slik når de andre i klassen er gamle nok til kinoer, mopedlappen, bilsertifikat og å komme inn på utesteder.......En står igjen, og kan ikke delta. Eller prøver å snike for å få delta.

Verdens undergang blir målt annerledes som barn/tenåring, enn som voksen. Det har også med at som tenåring og barn har en som regel jevngamle venner, født samme år som deg. Du blir på en måte mer like gammel som en som er født i januar samme år som du er født i desember, enn hva du blir oppfattet som jevngammel med en født i januar året etter deg. Selv om tiden mellom de to født i januar er 1 år, og du som er født i desember er mer jevngammel med den som er født året etter deg.

Mine barn er født i januar........

Skrevet

det er vel ikke det verste i verden i få et desemberbarn,men jeg håper virkelig at min holder seg inne til over nyttår,og grunnene er at det er utrolig stor forskjell på et barn som er 5,5år som skal begynne på skolen og et på 6,5 år...

også i barnehagesammenheng er det stor forskjell å skulle være 2,5 år når man flyttes over på storbarnsavdeling...

og det andre er at en bursdag midt i jula ikke er så stor stas for den som har bursdag fordi alle har nok med jula allerede, skolen er stengt (med tanke på bursdagsselskap) og at det er kjipt å få felles jule og bursdagsgave...

men for all del,disse barna lever da opp de og,ikke akkurat verdenskrise om de kommer i desember!

Skrevet

Jeg hadde også termin 7 januar,men Adrian kom 19 desember isteden for :)

Skrevet

Synes ikke det er så gærnt, men alle andre jeg prater med synes fryktelig synd på sen-unger. Er selv født i norvember, og jenta vår er født i slutten av november, så har ingenting imot at det dukker opp en baby her i desember, men har ikke termin før uti januar, så det skal vel holde hardt.

De jeg kan huske fra skolen som var født sent(inkl. meg selv) klarte seg veldig bra, lå aldri bak de andre verken fysisk eller mentalt, flere av oss gjorde faktisk bedre på skolen) men det er klart at man blir jo minstemann, og for noen kan det jo slå negativt ut. Kanskje spesielt nå som man begynner et år tidligere på skolen enn før.

Helt klart også kjipt når man venter på å fylle 18 år og ønsker seg sertifikat, men etter 18-årsdagen er var det nå ikke så nøye med det lengre:-)

Skrevet

Jeg fyller år i dag. Elsker å være født i desember :-)

Gikk fint når jeg var lita og.

Skrevet

Kjenner meg litt misunnelig jeg...skulle gjerne hatt desember barn- tenk så deilig da! verdens beste julegave!!!!

Skrevet

Det er klart det har sine ulemper, men god oppfølging fra foreldre har nok mer å si enn fødselsmåne. Jeg hadde termin i februar selv, lille måtte ut i desember. Vi søker nok utsatt skolestart om hun trenger det, men hun er jo egentlig et februarbarn:-)

Skrevet

Ille er det vel ikke, men har selv hatt et ønske om at lillegutt i magen kan vente til over nyttår. Nå har jeg termin 31 desember, og som noen nevner ifht skolesituasjon og aldersgrenser så utgjør jo 23.55 den 31.12.09 og 00.05 den 01.01.10 en ganske stor forskjell.

Håper dessuten (for barnets del) at han skal slippe å bli julebarn, da jeg ser for meg det er litt trist å ha jul og bursdag i samme feiring. (Ser for meg det er lett for familien å slå sammen og heller kjøpe "en stor, ordntlig gave" istedet for to gaver som representerer jul og bursdag. Men samtidig så vet jo ikke lillegutt om noe annet dersom det skulle bli aktuelt da.

Har dessuten ikke særlig lyst til å ligge på sykehuset i jula/romjula.

Men dette er vel en av de tingene vi faktisk ikke styrer.. Kan godt si at jeg ønsker han venter til januar, men det betyr ikke at han ikke er velkommen nå i desember - for min del kan han bare komme når som helst. :)

Skrevet

Jeg kjenner meg igjen i det du skiver 13.09, men samtidig skal man være klar over hva som er alternativet: å ikke være født i det hele tatt.

Da er det strengt tatt ikke så ille å måtte vente noen mnd med å gå på byen. ;-)

Hilsen et annet november-barn.

Skrevet

Hvis verden ikke har forandret seg nevneverdig, fungerer det sikkert fortsatt med falsk leg og å søke om framskyndet skolestart, hvis det er kjedelig å være yngst i klassen ;O)) Overhør alle sånne stakkars-unge-kommentarer, og lykke til med det forestående! God jul!

Skrevet

NN 13.09

Med tanke på skolegang og modenhet så har du rett ifølge forskning. Barn som er født i desember er ikke like modne som barn som fødes tildligere på året/våren.

Med tanke på ferier så stemmer det ikke, jo greit nok alle gavene kommer en gang i året og skolen er stengt. Jeg har februarbarn og han har alltid skolefri pga vinterferie. Sommerbarn har jo samme problemmet. Er vel bedre sånn sett å være født i julen enn på f.eks 17 mai..

Skrevet

Jeg er desemberbarn. Aldri tenkt at det var en uting, annet enn det året jeg skulle fylle 18.

Nå synes jeg det er kjempestas!

Skrevet

Anno 14.14 fortsatt.

Og så må jeg si at selv om jeg var yngst i klassen, hadde jeg best karakterer samtlige år, så ikke bekymre deg unødig;)

Skrevet

Fikk gutten min nøyaktig 3 uker før julaften og d var utrolig koselig å få barn før jul, samtidig var d ikke altfor tett opp mot julaften. Var så koselig å gå på julehandel som fersk mamma og ikke minst feire julaften med en liten bylt...:) Synes desember er en fin tid å få barn på, ulempen er at han er så liten når han begynner på skolen, kun 5,5. Men tror d skal gå bra, dessuten så jevner d seg ut etterhvert. D går ikke an å tenke at d er kjipt osv...jeg tenker sånn at han kunne ikke bli født en annen tid enn på slutten av året! Sånn er d bare:)

Skrevet

Jeg har alltid tenkt sånn at det er best for barna mine å være eldst, selv om jeg selv er født i desember og har klart meg overmåte bra. Min yngste er født rett over nyttår, og det har jeg vært glad for helt til nå som hun er snart 5, kan lese, regne med tosifrede tall og skrive med store bokstaver. Hun leker bare med barn som er minst ett år eldre.

Vi har søkt om framskutt skolestart, og det hadde vært mye greiere om hun bare hadde vært født i desember i stedet... Når man er født året etter, er man liksom alltid yngre. Men vi tror likevel det beste for henne er å begynne nå til høsten, med tanke på hele skolegangen hennes.

Men med tanke på stor / liten avdeling i barnehagen er det ganske greit at hun var 3,5 før hun måtte bytte.

Skrevet

Tusen takk for svar, damer!

Har fått roet meg litt ned, ble bare litt irritert på vedkommende som kom med kommentar til meg ang alder og skole i går kveld! Men, nå er det ute av systemet! Gullgutten er velkommen uansett når det måtte være :D

Takk igjen for fine svar! Og god jul til alle! :)

HI

Skrevet

Ikke ille, man har bursdag når man har bursdag. Men det er nok hakket bedre å være født i januar.

Det som irriterer meg er mødre som på død og liv skal sette igang fødsel ved hjelp av dårlige kjerringråd tre uker før termin fordi de er lei av å vær gravide. Det er snakk om dager for dem, men hele barndommen for barnet.

Jeg har også termin i januar for ordens skyld, men kommer ikke til å gjøre noe for å sette igang fødsel før termin :)

Skrevet

Datteren vår ble født 22 desember, bursdager holder vi som regel første helga i desember. da får hun bursdagsgaver og julegaver.

Angående barnehage og skole, så begynte hun i storeavd. når hun var 2,5 år. Var faktiskt litt vanskelig til å begynne med, men med litt tilvenning så går det bra nå.

Når det gjelder skole, så skal vi kanskje vente ett ekstra år, så hun blir eldst i klassen og ikke minst, men dette er pga litt sen utvikling i språket.

Mannen min har bursdag 29 des, og det eneste som han synes var kjipt, var at han fikk bursdag og julegave sammen, men det er jo opptil hver foreldre å bestemme =)

Skrevet

Jeg er novemberbarn, og jeg klarte meg fint.

Det var kun irriterende det året jeg fylte 18, og det året jeg fylte 20.

Ellers så var det absolutt ingenting jeg tenkte på eller funderte over. Var jo flere enn meg som hadde bursdag på samme tid, så satt ikke helt alene på fest mens de andre dro på byen :)

Hadde faktisk også gode karakterer, sammen med mine sent fødte venner i klassen,

Hehe, merkelig forskning det der. Forskning tatt på f.ekst 1000 elever er jo egentlig ingen fasit. Og det vil jeg påstå har litt med tilfeldigheter når det kommer til resultatet, når en forskning kun baseres på et lite antall mennesker kontra hele befolkningen.

Lykke til HI. Kos deg masse i jula med et desemberbarn, om det blir så :)

Skrevet

Desemberbarn er toppen de.

Har selv en født 31 des!

Jeg tenkte også på dette du snakker om å være yngst hele tiden.

Men så sa noen til meg at den som er yngst på en måte blir dratt opp av de andre, kanskje like greit å bli stimulert av eldre barn fremfor å være den som er eldst hele tiden :-)

Skrevet

Jeg er selv desemberbarn og må ærlig innrømme at jeg hatet det da jeg var mindre.

- Bursdag og julegave ble altfor ofte slått samm en til en like stor gave.. Og uansett hva en sier så betyr slikt mye for et barn.

- Fikk jeg penger i gave (noe som ofte skjedde siden mange ikke hadde tid til annet i førjulstiden) gikk de alltid til julegaver fra meg selv.

Fikk aldri noe ekstra ukepenger av mamma og pappa da siden jeg jo da hadde bursdagspengene. Og jeg kjøpte tidlig egne julegaver siden det var det jeg trodde man måtte.

Ikke en eneste gang har jeg tatt med bursdagspengene i butikken og kjøpt noe til meg selv.

- Jeg har alltid vært minst, den lille maskotten, og hengt etter da 1.klasse

- Kunne aldri ønske meg sommerting, for fikk besked om at det er jo vinter nå....

- Da jeg ble 17 måtte jeg bare høre om hvor gøy alle hadde det i helgene, og da jeg endelig 18 var mange lei av stedene jeg hadde hørt så mye om og gledet meg til å besøke.

- Og som voksen blir jeg som regel glemt i førjulsmaset.

Prøver å huske alle mine nærmeste og kjøpe gave, men er selv mange år siden jeg har sett en i retur. Selv fra søsken og foreldre.

Så jeg er glad jeg bare har vår og sommer-barn, selv om jeg nå vet at desemberbursdager blir hva en gjør det til. Og mine foreldre gjorde det ikke til noe som helst.

-

Skrevet

Vi har flere desember barn i familien, eldste i huset har bursdag nå før jul. Og ser ikke på det som ett problem. Vi merker hun er mindre enn endel i klassen hennes, både mentalt og størrelsesmessig. Men hun har ikke problemer på skolen eller med venner. Hun syns det er veldig kjedelig at hun ikke kan ha barnebursdag på dagen sin. Så vi har endt opp med å ha bursdagen i januar istede, siden det er så mange rundt her som drar på juleferie, og flere av hennes venner drar til utlandet, og har ekstra lang juleferie.

Vi har også ett november barn, og det er det samme der med at hun er mindre enn de andre i klassen.

Har ei førsteklassing som er januarbarn, merker på hun er hun er eldre ennde andre i klassen. Så der er det jo det motsatte. Så skal man ha barn som er sånn midt i mellom må man få barn i sommerhalvåret.

Det som er litt kjedelig med desember barn er at jul og bursdag ofte går litt i hverandre. Mange har kjøpt en gave kombinert jul og bursdag, så da blir ikke bursdagen så markert. Min søster syns alltid det var så kjedelig å få bursdag gaver i julepapir. Hun hadde jo bursdag, det var ikke jul. Så har man desember barn må man passe på å markere bursdagen selv om det er like rundt jul og det skjer mye annet.

Skrevet

Jeg er desember barn OG har 2 desember barn! :) Det er like fint å ha bursdag da som noen annen mnd :) Bursdag er bursdag!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...