Anonym bruker Skrevet 15. desember 2009 #26 Skrevet 15. desember 2009 Huff, så utrolig grusomt Får helt vondt...
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2009 #27 Skrevet 15. desember 2009 Jeg er for forskning som inkluderer forsøk på dyr under kontrollerte former og på en så human måte som mulig. Og da tenker jeg medisinsk grunnforskning og ikke uttesting av kosmetiske produkter. Før en kommer til uttesting på dyr så er det mange stadier av forskning, jeg kan nevne cellekultur, gjærceller og etter hvert kunstige organer (som f.eks. hud). Svært mye kunnskap fåes fra forsøk som dette! En av de mest brukte cellelinjene i verdens laboratorier stammer fra en enkelt dame som hadde livmorkreft. Cellene fra hennes livmor har gitt oss enorme mengder kunnskap! Men ved et visst stadie så må forskningen flyttes over på et komplett levende system. Her kommer bananfluer, sebrafisk, flatormer, mus, rotter og marsvin inn i bildet. Alle dyreforsøk i norge må søkes om på forhånd og antall dyr holdes på et minimum. De som utfører forsøkene må ha gjennomført kurs med eksamen og ha godkjenning til å gjøre det de gjør. Det er strengt regulert hvordan dyrene skal behandles, med bedøvelse under inngrep og rask avliving når det skal skje (f.eks. giljotin eller innsovning med co2). Det er mange etiske problemstillinger med dyreforsøk, uten tvil! Jeg mener at en skal strebe etter å bruke alternativer så langt som mulig. Men uten kontrollerte forsøk så er ikke resultatene mye verdt, det er en grunn til at uttesting på mennesker alltid kommer til slutt! Og f.eks. med forskning på hva som kan påvirke fosteret under graviditet og amming, hvem vil melde seg frivillig til dette? For meg er det i allefall helt logisk at noen mus eller rotter tester det ut først... Signerer med anonym siden jeg har avslørt litt mye om hvilken yrkesgruppe jeg jobber innen... Ikke pga meningene mine!
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2009 #28 Skrevet 15. desember 2009 Jobber du med dyreforsøk, siste anonym??
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2009 #29 Skrevet 15. desember 2009 Det er ikke forskjell på å drive dyreforsøk og å spise industri produsert kjøtt. Begge deler involverer dyr som dør og skades fordi noen vil tjene penger og bakgrunn for at det gjøres er (eller var) i utgangspunktet at det gir mennesker større sjanse for å overleve. Og igjen. Dyreforsøk er ikke lov i Norge dersom det ikke er nødvendig. Det eneste jeg synes er litt for svakt er at det kan se ut som om regelverket åpner for dyreforsøk dersom det er for dyrt med alternative forsøk.
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2009 #30 Skrevet 15. desember 2009 "Vi trenger ikke dyreforsøk lenger" Er du helt fjern? Hvordan skal vi ellers få testet medisiner?
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2009 #31 Skrevet 15. desember 2009 Veldig fin opklaring, anonym 13:34. Det er mye uvitenhet der ute. Hilsen universitetsansatt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå